| Author |
Message |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
 Busskort - hur funkar det i din stad?
Såg en Bojare som krängde en gura för att köpa busskort och då kom jag att tänka på de olika systemen som finns. I örnsköldsvik där jag bor, tankar vi busskorten ungefär som kontantkort på mobilen. En kontant enkelbiljett kostar 25 spänn. Med busskort kostar det i början 22 kr per resa, men sjunker så småningom gradvis till 11 kr och om man reser mycket till 8 kr per resa. Alltsammans med 90 minuters möjlighet till övergång. [:)] Hur funkar det i din stad? [;)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 13 Nov 2010, 16:27 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
I Stockholm kostar det 690:- /månad för fria resor inom hela länet ganska billigt...
|
| 13 Nov 2010, 16:44 |
|
 |
|
Bilton
Joined: 12 Aug 2002, 11:26 Posts: 4579 Location: Västra Mälardalen
|
Här har vi tagit bort bussarna helt och hållet! (Den sista kallades nykteristen, han var aldrig ful!)
Man kliver helt enkelt in i en taxi och åker vart man vill inom tätorten för 20:- enkel resa. Alla adresser i stan är numera busshållplats och bussen går precis när du vill![:)]
Kostnaden för kollektivtrafiken minskade med 60% och resandet ökade med 70%! Alla tjänar på det!
/Bilton "Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."
bilton[snabela]telia.com
|
| 13 Nov 2010, 17:14 |
|
 |
|
helmik
|
Buss????
|
| 13 Nov 2010, 17:41 |
|
 |
|
dubbel-v
|
Bilton wrote: Här har vi tagit bort bussarna helt och hållet! (Den sista kallades nykteristen, han var aldrig ful!)
Man kliver helt enkelt in i en taxi och åker vart man vill inom tätorten för 20:- enkel resa. Alla adresser i stan är numera busshållplats och bussen går precis när du vill![:)]
Kostnaden för kollektivtrafiken minskade med 60% och resandet ökade med 70%! Alla tjänar på det!
bilton[snabela]telia.com
Skojar du på latjo!? Var bor du? // Henrik Fender Am Dlx strat/Gibson SG Firebrand - JJ Labs DT60 - Cry baby 535Q - MP LGW - MP SHOD - MP DBD - Fender Blues Jr Tweed
|
| 13 Nov 2010, 17:47 |
|
 |
|
FenderBender
|
dubbel-v wrote: Skojar du på latjo!? Var bor du?
// Henrik
Fender Am Dlx strat/Gibson SG Firebrand - JJ Labs DT60 - Cry baby 535Q - MP LGW - MP SHOD - MP DBD - Fender Blues Jr Tweed
Han är kommunalråd i Arboga! [8D]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 13 Nov 2010, 18:45 |
|
 |
|
HRJ
|
Bilton wrote: Här har vi tagit bort bussarna helt och hållet! (Den sista kallades nykteristen, han var aldrig ful!)
bilton[snabela]telia.com
Ja jävlar, det där var mycket intressant! [:p]
|
| 13 Nov 2010, 18:59 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
bilton[snabela]telia.com
imponerande! Det är uppenbart att s-politker i kommunen inte tänker som s i Riksdag[^] ----------------- 
|
| 13 Nov 2010, 22:17 |
|
 |
|
helmik
|
LYSANDE! I min lilla håla hade vi en gratisbuss som gick runt stan hela dagarna. För det mesta med gott om passagerare. Sen bestämde politikerna att det blev dyrt och avgiftsbelade den. Nu går den tom för det mesta...
|
| 13 Nov 2010, 23:26 |
|
 |
|
FenderBender
|
helmik wrote: LYSANDE! I min lilla håla hade vi en gratisbuss som gick runt stan hela dagarna. För det mesta med gott om passagerare. Sen bestämde politikerna att det blev dyrt och avgiftsbelade den. Nu går den tom för det mesta...
Det är så man lever upp till stadgan att främja kollektivtrafiken för att minska utsläppen från bilar! I Övik går alla lokalbussar på Etanol. [:)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 13 Nov 2010, 23:30 |
|
 |
|
Bilton
Joined: 12 Aug 2002, 11:26 Posts: 4579 Location: Västra Mälardalen
|
Joshunznera wrote: Bilton wrote: Här har vi tagit bort bussarna helt och hållet! (Den sista kallades nykteristen, han var aldrig ful!)
bilton[snabela]telia.com
imponerande! Det är uppenbart att s-politker i kommunen inte tänker som s i Riksdag[^] -----------------  I alla fall inte hela tiden.....[:D] /Bilton "Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag." bilton[snabela]telia.com
|
| 14 Nov 2010, 01:18 |
|
 |
|
dubbel-v
|
FenderBender wrote: dubbel-v wrote: Skojar du på latjo!? Var bor du?
// Henrik
Fender Am Dlx strat/Gibson SG Firebrand - JJ Labs DT60 - Cry baby 535Q - MP LGW - MP SHOD - MP DBD - Fender Blues Jr Tweed
Han är kommunalråd i Arboga! [8D]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> Haha, då vet jag var jag ska flytta!! // Henrik Fender Am Dlx strat/Gibson SG Firebrand - JJ Labs DT60 - Cry baby 535Q - MP LGW - MP SHOD - MP DBD - Fender Blues Jr Tweed
|
| 14 Nov 2010, 04:58 |
|
 |
|
sluscen
|
här har man refillkort och bussen kostar 40#27611; (ca 40 öre) per resa. tunnelbanan 2#22359; yuan (ca 2kr)  ___________--_______--_________________--______________
|
| 14 Nov 2010, 11:05 |
|
 |
|
abergh
|
Här i Uppsala är det väldigt traditionellt, inga spännande lösningar här inte. För kollektivtrafiken är det prioriterat att minska busschaufförerns möjlighet att slarva med biljettavgifter varför det inte är helt enkelt att köpa biljett. Det finns SMS-biljett (20 kr) som är billigare än kontant (30 kr), men som i alla fall är dyrare än förladdat kort (16 kr). Några hållplatser har biljettautomater då kostar det 20 kr. Det är alltså inte helt enkelt för besökande att resa billigt då information om SMS-biljett inte finns på hållplatserna samt att förköpskorten bara kan förladdas med JÄMNA hundralappar. Du kan inte göra detta via internetbank heller. Jag skulle gärna se ett system där man dels kunde förköpa biljett på nätet, dels att man kunde dra betalkort på bussen (det funkar ju i de flesta parkeringsautomater i Uppsala). Då slipper man kontanthantering samt att ALLA enkelt kan betala och resa kollektivt. Det som är lite speciellt är att kollektivtrafiken i huvudsak konkurrerar med cyklarna. Det har bland annat lett till att det finns ett parkeringskaos för cyklar kring centrum och centralstationen. Kommunen har försökt skapa ordning i detta, men (o)ordningen har också lett till att det finns färre platser för cyklar (uppfattar jag det som i alla fall). Nu vill ju folk ändå parkera så nära centrum som möjligt oavsett vad politikerna tänker. Därför så finns det i den progressiva lärdomsstaden en kommunal verksamhet som fraktar bort cyklar till särskilda uppsamlingsplatser. I botten ligger att Uppsala är en storstad med mycket litet centrum. Det finns helt enkelt inte plats för alla där. Till och med bussarna får inte plats varför hållplats motsvarande "centrum" kan vara lite var som helst. Ett bussbyte i centrum kan därför innebära en smärre promenad. Det hela underlättas inte av politikerna vill ta miljöpoäng, boende som helst så att centrum var nån slags gated community samt handlare som vill att all slags trafik ska kunna parkeras och/eller passera centrum. -------------------------------------------------- http://www.myspace.com/voodoobeanLäs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/
|
| 14 Nov 2010, 12:57 |
|
 |
|
Jyda
|
abergh wrote: Här i Uppsala är det väldigt traditionellt, inga spännande lösningar här inte. För kollektivtrafiken är det prioriterat att minska busschaufförerns möjlighet att slarva med biljettavgifter varför det inte är helt enkelt att köpa biljett. Det finns SMS-biljett (20 kr) som är billigare än kontant (30 kr), men som i alla fall är dyrare än förladdat kort (16 kr). Några hållplatser har biljettautomater då kostar det 20 kr.
Ni har i alla fall möjlighet att köpa biljetten kontant. Det går inte i Stockholm. [xx(]
|
| 15 Nov 2010, 15:48 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Jyda wrote: Ni har i alla fall möjlighet att köpa biljetten kontant. Det går inte i Stockholm. [xx(]
Har aldrig greppat hur det kan vara ett problem, annat än möjligen för utländska turister. Hur ofta har man kontanter på sig men inte mobilen?
|
| 15 Nov 2010, 16:00 |
|
 |
|
Trout
|
FenderBender wrote: Hur funkar det i din stad?
Stad?[:D] Det går en buss till Östersund (grannkommunen...) 07.25 på morgonen och en tillbaka 16.25. Jag kör bil [:I] - - - - - - - - - - - - Det går aldrig att uppnå en positiv bytesspiral när det gäller gitarrer.
|
| 15 Nov 2010, 16:09 |
|
 |
|
Blues66
|
Här i Göteborg är det inte en jävel som vet hur det funkar!
|
| 15 Nov 2010, 18:38 |
|
 |
|
Jyda
|
Ersmarker wrote: Jyda wrote: Ni har i alla fall möjlighet att köpa biljetten kontant. Det går inte i Stockholm. [xx(]
Har aldrig greppat hur det kan vara ett problem, annat än möjligen för utländska turister. Hur ofta har man kontanter på sig men inte mobilen? Det är inte så populärt att man köper bussbiljetter med företagsmobilen.
|
| 15 Nov 2010, 18:42 |
|
 |
|
ralvejd
|
i min del av Götaland gör man en posten dvs man försämrar och försvårar så ingen kan/vill åka och sen kan man lägga ned med motiveringen att ingen åker En vinna vinna lösning [:)] <b>ralvejd@pc010:~$</b> <i>Generalist, kan inget om allt"] http://www.ralvejd.se/
|
| 15 Nov 2010, 18:54 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Jyda wrote: Det är inte så populärt att man köper bussbiljetter med företagsmobilen.
Den som bara har företagsmobil redovisar väl rimligen sin mobilräkning varje månad, vilket borde innebära att det går lika bra att göra avdrag för biljettinköp som för samtal, eller missar jag nåt?
|
| 15 Nov 2010, 19:19 |
|
 |
|
Gibson61
|
Blues66 wrote: Här i Göteborg är det inte en jävel som vet hur det funkar!
Samma i Borås. Västtrafik är en ren jävla katastrof. Kostar 16.50 en zon med såntdäringa påfyllnadskort, men hur fan man gör när an byter har jag aldrig fått reda på... "This shitty guitar never plays the chords i want it to" /Freddie Mercury
|
| 15 Nov 2010, 19:21 |
|
 |
|
Jyda
|
Ersmarker wrote: Jyda wrote: Det är inte så populärt att man köper bussbiljetter med företagsmobilen.
Den som bara har företagsmobil redovisar väl rimligen sin mobilräkning varje månad, vilket borde innebära att det går lika bra att göra avdrag för biljettinköp som för samtal, eller missar jag nåt? Nej, alla behöver inte redovisa sin mobilräkning varje månad.
|
| 15 Nov 2010, 19:36 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Jyda wrote: Ersmarker wrote: Jyda wrote: Det är inte så populärt att man köper bussbiljetter med företagsmobilen.
Den som bara har företagsmobil redovisar väl rimligen sin mobilräkning varje månad, vilket borde innebära att det går lika bra att göra avdrag för biljettinköp som för samtal, eller missar jag nåt? Nej, alla behöver inte redovisa sin mobilräkning varje månad. Då borde det väl gå utmärkt att även handla biljetter?
|
| 15 Nov 2010, 19:38 |
|
 |
|
Jyda
|
Ersmarker wrote: Jyda wrote: Ersmarker wrote: [quote="Jyda"] Det är inte så populärt att man köper bussbiljetter med företagsmobilen.
Den som bara har företagsmobil redovisar väl rimligen sin mobilräkning varje månad, vilket borde innebära att det går lika bra att göra avdrag för biljettinköp som för samtal, eller missar jag nåt? Nej, alla behöver inte redovisa sin mobilräkning varje månad. Då borde det väl gå utmärkt att även handla biljetter? [/quote] Inte om man har ett fast pris på samtal och dataöverföring. Du verkar verkligen anstränga dig för att inte förstå att endast mobilköp inte passar alla. [;)]
|
| 15 Nov 2010, 19:47 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Jyda wrote: Ersmarker wrote: Jyda wrote: [quote="Ersmarker"]
[quote="Jyda"] Det är inte så populärt att man köper bussbiljetter med företagsmobilen.
Den som bara har företagsmobil redovisar väl rimligen sin mobilräkning varje månad, vilket borde innebära att det går lika bra att göra avdrag för biljettinköp som för samtal, eller missar jag nåt? Nej, alla behöver inte redovisa sin mobilräkning varje månad. Då borde det väl gå utmärkt att även handla biljetter? [/quote] Inte om man har ett fast pris på samtal och dataöverföring. Du verkar verkligen anstränga dig för att inte förstå att endast mobilköp inte passar alla. [;)] [/quote] Närå, jag är i ungefär samma situation själv. [:)] Jag försöker mest påpeka att gruppen för vilka det är mer opraktiskt med sms-biljetter än med kontantköp borde vara relativt begränsad. Man får nog väga den onyttan mot nyttan med ökad säkerhet (och för den delen snabbare påstigningar), vilket väl också vara vad som gjorde när man införde detta. /D
|
| 15 Nov 2010, 19:50 |
|
 |
|
Jyda
|
Ersmarker wrote:
Närå, jag är i ungefär samma situation själv. [:)] Jag försöker mest påpeka att gruppen för vilka det är mer opraktiskt med sms-biljetter än med kontantköp borde vara relativt begränsad. Man får nog väga den onyttan mot nyttan med ökad säkerhet (och för den delen snabbare påstigningar), vilket väl också vara vad som gjorde när man införde detta.
/D
Ja, det är det säkert. Tyvärr för mig så tillhör jag den gruppen. Jag förstår argumentet med säkerheten, men det problemet finns ju även på andra ställen. SMS-biljett är bra och drar ner på kontanthanteringen, men man borde kunna erbjuda det som (ett billigare) alternativ till kontant betalning.
|
| 15 Nov 2010, 20:06 |
|
 |
|
rocky67
Joined: 08 Apr 2007, 15:40 Posts: 1234 Location: Uppsala SWISH
|
hur skriver man en reseräkning på en sms-biljett?
...and don't forget to BOOGIE!
|
| 15 Nov 2010, 23:06 |
|
 |
|
FenderBender
|
Jyda wrote: Nej, alla behöver inte redovisa sin mobilräkning varje månad.
[:0][:0][:0]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 15 Nov 2010, 23:39 |
|
 |
|
ChronicTown
|
rocky67 wrote: hur skriver man en reseräkning på en sms-biljett?
Eh, man bifogar mobilräkningen till utläggsredovisningen? Har man kontantkort får man väl hitta på nåt annat sätt att bevisa att man haft utgiften. Det är väl inte konstigare än ngn annat utgift?
|
| 16 Nov 2010, 00:40 |
|
|