View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Aug 2026, 01:31

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Brum i Twin Reverb SF 
Author Message

Jag håller på med en Twin Reverb som ägaren tycker brumar/surrar lite för mycket vilket jag kan hålla med om. Jag har ju upplevt att t.o.m. omoddade SF kan vara lite surriga men det kanske har en orsak.
Egentligen är det mer surr än brum, alltså inget rent 50 eller 100 Hz brum. Nivån påverkas av både kanalernas volym och mastervolymen men försvinner helt när jag inte har nån sladd i. Jag har tagit ut alla rör utom det första (för kanal 1) och fasdelaren men det är likadant ändå.
Tips?

Det första jag gjorde var att prova att justera hum balance men den brummade minst i ändlägena och mer ju närmre centrum man kom; det visade sig att potten var bränd och i brist på en 100 Ohms pot slängde jag in två 100 Ohms motstånd. Kan det vara så illa att dom måste matchas?

05 Sep 2010, 01:14
Profile ICQ WWW

hmmm Twin reverb SF --- säger alldeles för lite..
Det finns ett antal modeller och utföranden- men i.o.m. att du nämner hum balance reduceras modellerna rejält..
Vilken modell??
Varför har hum balansen brunnit?? Räknar på "värsta scenariot" bör inte strömmen genom potten vara mer än 63mA (ca. 0,4W) och det skall potten hålla för
Och JA motstånden måste "matchas"- det är just därför det sitter en pot där. Med matchning menar jag här INTE att motstånden skall vara exakt lika- utan matchas mot "felbalanseringen" i rören. Enklast löder du in en 100ohms pot mellan dina två 100ohms motstånd och jordar sliden (mittstiftet).

Du nämner även indirekt att den är moddad- hur då??

b

05 Sep 2010, 08:09
Profile

Vet inte vilket chassie det är men serienumret säger 1973. Den har hum balance och Pull Boost (WOW!!![;)])

Nej, den är inte moddad. Jag syftade på att det är vanligt att brum uppstår i.s.m med moddningar.

Håller med, det är ju inga stora strömmar men jag hittade nånstans när jag googlade igår att bränd hum balance inte är helt ovanligt i gamla SF.

Å andra sidan börjar jag tvivla på att det är balansen som gör brummet, det är ju (som jag skrev) tyst när det inte sitter nån kabel i...

05 Sep 2010, 10:53
Profile ICQ WWW

Att kolbanan i potten för Hum Balance är bränd är inte alls ovanligt och det brukar funka hur bra som helst att byta den mot två 100-ohmsmotstånd (fast jag brukar placera motstånden vid lampan som det var på tidiga silverface).

Jag tror det är något annat. Ormboet till tråddragning som är i vissa silveface ger ibland brum och/eller surr. Specfiellt de trådar som är placerade mellan komponentkortet och kontrollpottarna. Trådarna för gödspänningen kan också spöka om de inte är placerade rätt.

Att det är tyst "när det inte sitter någon kabel i" förundrar mig lite. Vilken kabel menar du? Menar du gitarrkabel i någon av ingångskacken? Har det i så fall betydelse vilken kanal och vilken ingång du använder på knalen och hur påverkar läget på stärkarens volymkontroller med och utan kabel inkopplad?

Om det är helt tyst från surr när inget är inkopplat i någon av ingångsjacken på framsidan, även om volym- och tonkontrollerna på stärkaren är uppdragna, undrar jag om problemet verkligen är i stärkaren. Men, skulle det vara i stärkaren misstänker jag den/de skärmade kabeln/kablarna från aktuella ingångsjack eller något jordfel runt själva ingångskretsarna.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

05 Sep 2010, 11:25
Profile

OK, tack!

Klart jag menar kabel i ingångsjackarna! Det är likadant på båda kanalerna, har jag ingen kabel i kan jag vrida upp volymer och master till 10 med bara så mycket brus/brum som man kan förvänta sig.

Håller med dig om att det känns som att det skulle vara nåt med jorden. Typ dålig kontakt till jackarna men allt ser OK ut.

05 Sep 2010, 13:30
Profile ICQ WWW

Jag utgår från att det är sedavanlig spagettijordning a la Fender med signaljord i chassit osv. Eller hur?
Har du testat olika gitarrer och olika sladdar?
Påvekas surret av hur du har volymkontrollen på gitarren (mer surr när du drar ned lite, eller tvärtom)?
Du kör väl stärkaren i jordat uttag?
En tanke - kolla att skyddsjordens anslutning till chassit inte släppt eller glappar/har dålig kontakt.
Man brukar ibland kunna isolera var surret uppstår. Pröva t.ex. att ha en tåt med en typ 0.1uF-konding i ena änden och en krokodilklämma i andra änden. Sätt klämman mot jord och sedan kondingen mot olika ställen där signalen går - före V1A, före tonstack, efter tonstack osv. Det smäller och sprakar lite beroende på var du sätter den men det kan man leva med. Se bara till att du är försiktig med fingrarna, inte kommer åt något där det är mkt juice, ena handen i fickan osv (ja, det där fattar du själv men det måste ju sägas). Någonstans bör du höra att surret försvinner.
/Gunnar

05 Sep 2010, 18:41
Profile

Jag har provat med olika gitarrer och kablar, ingen skillnad. Påverkas inte av gitarrens volym.

Kör på jordat uttag.

Anslutningen av skyddsjorden var bland det första jag kollade.

Om jag kör kondensatortricket försvinner brummet om jag går på ingångsjacket men även efter första rörhalvan.

Kanske skulle förtydliga att det inte är idiotmycket surr; ägaren hade inte direkt reflekterat över det men många ljudtekniker hade anmärkt på det.

06 Sep 2010, 22:54
Profile ICQ WWW

Man får pröva det enkla först. Har du testat att byta V1 mot ett eventuellt friskt? Jag har varit med om att leta surr till förbannelse på detta sätt - kollat jordning, filtrering, signalkondingarna, dioder mm - bara för att upptäcka att jag haft ett dåligt förstegsrör.
/Gunnar

06 Sep 2010, 23:40
Profile

Man får pröva det enkla först. Har du testat att byta V1 mot ett eventuellt friskt? Jag har varit med om att leta surr till förbannelse på detta sätt - kollat jordning, filtrering, signalkondingarna, dioder mm - bara för att upptäcka att jag haft ett dåligt förstegsrör.
[:D][:D][:D] Så sant, så sant...

Jag misstänker fortfarande i första hand tråddragningen och i andra hand något jordproblem eller möjligen något kontakttjall, men det är inte så lätt när man inte själv har stärkaren framför sig.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

07 Sep 2010, 08:21
Profile

Izzy wrote:

/Gunnar

Nix, jag har provat. Dessutom är det ju på båda kanalerna.

07 Sep 2010, 23:03
Profile ICQ WWW

Sven-Johan wrote:

Izzy wrote:

[:D][:D][:D] Så sant, så sant...

Jag misstänker fortfarande i första hand tråddragningen och i andra hand något jordproblem eller möjligen något kontakttjall, men det är inte så lätt när man inte själv har stärkaren framför sig.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Kan vara nåt sånt... men jag tycker att allt ser OK ut. Skumt.

Som läget är nu hinner jag inte offra så mycket tid på ett par dar, återkommer!

07 Sep 2010, 23:06
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]