|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 4 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
 Förslag på byte av rör
Köpte en Music Man RD 100 watts topp på vinst och förlust och jag tror rören behöver bytas på denna. Blev förvånad över hur bra den toppen låter men vid vissa inställningar när man kör den lite hårdare (omkopplaren i hi läget) kan det låta lite metalliskt och en del biljud som om strängen skulle ta i bandstavarna.
Tror därför att rören behöver bytas men vad skall man byta till? Vet inte vad orginal rören är men tror det är 6L6. Men går det att få den att låta ännu bättre med bibehållen sustain? Tacksam för förslag till rörbyte. Kanske nån har lämpliga rör i gömmorna?
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 28 Aug 2010, 23:23 |
|
 |
|
Johan Ericson
Joined: 25 Jan 2010, 15:59 Posts: 234 Location: Arvika, Värmland.
|
Om du kollar chassi numret kan du kolla upp vad det är för rör i orginal. Jag skulle gissa på EL34. Chassi numret borde stå på en plåtbricka på baksidan.
|
| 28 Aug 2010, 23:35 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
6L6 är det men frågan är om det finns alterativ som gör att den får ännu mer sustain och ännu rundare och goare vintagesound?
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 30 Aug 2010, 19:29 |
|
 |
|
N/A
|
Jag har TAD 6L6WGC i min Music Man, Fuchs ODS och Super Reverb. De låter kanon i samtliga stärkare. http://www.thomann.de/se/tad_rt812roehr ... _duett.htm
|
| 01 Sep 2010, 20:38 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 4 posts ] |
|