View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Aug 2026, 17:51

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Magnatone varistorer 
Author Message

Hepp!

Någon som har erfarenhet av kloner på magnatones förstärkare med vibrato? Det ska ju sitta några varistorer där som verkar mer eller mindre omöjliga att få tag på.

Någon som har någon info?

/Anders

Batterist och rörpulare

19 Jul 2010, 18:26
Profile ICQ YIM WWW

Det finns en snubbe på nätet som har nån låda av såna där, men han säljer dom inte, utan försöker kränga egenbyggda vibratoboxar.
Däremot tror jag att om man gullar med nån wizard så borde det gå att simulera gammelvaristorenas mjuka överföringskurva med hjälp av moderna varistorer och lite krimskrams. Men det kräver kunskaper som endast ett fåtal besitter, och ganska mycket tid, eftersom man inte kan Spica fram såna här kretsar direkt, utan måste experimentera IRL.
Jag har moddat några stycken såna där, och ett seriöst problem med kretsen är att den käkar väldigt mycket diskant. Det bidrar iofs till en del till det mjuka soundet (inte bara varistorerna), så man måste också klura ut vilket som är vad. Så en moderniserad version vore ett kul projekt!
Att följa från soffan...[;)]

"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com

20 Jul 2010, 09:24
Profile ICQ WWW

Japp, jag har varit inne på vibroworld.com och hittat nämnda herre. Problemet med IRL lab är ju att jag inte har en äkta att jämföra med så det är ju knepigt att få till en exakt klon. Dock kan ju det nya man får fram vara kul ändå.

Vi får se om det blir realitet av detta projekt.

/Anders

Batterist och rörpulare

20 Jul 2010, 10:17
Profile ICQ YIM WWW

Det fanns rätt så mycket varistorer på ebay i våras. Om du kontaktar säljaren kan du säkert få fram några, men dom är ju inte så värst billiga. Men å andra sidan, sätter man det i perspektiv till vad som betalas för vissa NOS-rör å annat.. http://cgi.ebay.com/2-NOS-VARISTORS-Mag ... 27b26b023f

Finns en newsgroup på yahoo som är dedikerad till dessa förstärkare, gick med där i samband med att jag köpte min. Och läser lite ibland då och då. Där finns folk som byggt kloner. Och att använda moderna varistorer har det exprimenterats en hel del med utan större framgång. Jag skummar mest igenom nyhetsbreven och begriper inte heller allt det tekniska, men där finns både hobbypulare och proffesionella tillverkare som gjort seriösa ansträngningar. Det finns tydligen en fabrik som klarar att tillverka rätt varistorer idag, men minimiordern är för stor. Om någon gör slag i saken eller ett samköp blir av, kommer det nog finnas betydligt billigare varistorer på ebay framöver..

Gå med i gruppen och använd sökfunktionen så kommer du att hitta all tillgänglig info, scheman, datablad, bilder osv. Men fråga för guds skull inte var man får tag i varistorer, för den frågan kommer i snitt en gång om dagen.[:)]
http://launch.groups.yahoo.com/group/Magnatone-Valco/

28 Jul 2010, 01:48
Profile

Köp en Magnatone på ebay löd ur varistorerna släng resten. Det blir nog billigast så.[:D][}:)][:D]

/Anders

28 Jul 2010, 20:24
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 5 posts ]