View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 14:49

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Dynacord Twen II (Hjälp med kondingar) 
Author Message

Post Dynacord Twen II (Hjälp med kondingar)
Tackar för de svar jag fått!
Uppdaterar frågan lite och kompletterar med bilder:

Jo! Jag har som sagt en stor aluminium e-lyt konding med tre ben på (20,30,40mF 500V). Kan det vara fog att byta denna och kan jag i så fall ta tre separata kondingar om det år lättare att hitta? Enligt schemat är det inte riktigt samma värden som på befintlig trebenskonding. Vilka värden rekomenderas? Kondingen eller schemats? Kan det vara så att schemat som är äldre än stärkaren har uppdaterats p g a otillräcklig filtrering?

Behöver jag byta WIMA-kondingarna (icke e-lyter) egentligen? Har fått massa olika svar som säger både och.
Image
Image

Och så en dum fråga men man måste ju försöka lära sig! Vilka kondingar räknas som signalkondensatorer? Vill byta dessa också!

Om någon önskar en PDF med inscannad instruktionsbok innehållande schema så delar jag gärna med mig. Det var inte lätt att hitta kan jag säga!

/Anders

03 Jun 2010, 21:09
Profile

tn97ahs wrote:

Köpte i dag på chans en Dynacord Twen 2 från mitten på -70 för 1500 spänn. Fint yttre skick och helt orörd. Den visade sig också att funka och det låter lovande under de sekunder jag vågade prova även om den brummade en del. Jag antar att det krävs en rejäl översyn vad gäller kondingar. Har även hört talas om en diod som behöver bytas för att inte bränna rör och i slutändan transformatorn. Skulle man kunna få lite tips från er som verkligen kan det här med rörstärkare. Har inget schema och kan inte hitta något på nätet men kondingar kan jag identifiera i alla fall. Vilken sort är bäst? Finns det några moddar man bör göra direkt? Kanske någon som har ett schema. Vore mycket tacksam för lite tips!

/Anders

03 Jun 2010, 21:46
Profile ICQ YIM WWW

Du bör byta elektrolytkondensatorerna, då blir du säkert av med brummet.Och- byt alla kondensatorer av fabrikat WIMA -dom är bedrövligt dåliga.

03 Jun 2010, 21:51
Profile ICQ YIM WWW

Då blir det till att löda ett tag! Det är säkert 20 st av det fabrikatet men som jag ser så är det bara en e-lyt. En stor rackare med flera ben finns det också. Kan den sitta kvar? Vilket fabrikat på nya kondingar rekomenderas?

Tack för ditt svar förresten![:)]

Anders

03 Jun 2010, 22:49
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]