View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Aug 2026, 04:26

Reply to topic  [ 2 posts ] 
Ställbar bias på Fender Twin amp? 
Author Message

Post Ställbar bias på Fender Twin amp?
Håller på med ett 5F8 "high power" Twin amp bygge och funderar över bias. Det blir ingen riktig klon utan kommer att ha diodlikriktare och 6L6 rör. På Twin Amp är det väl fast bias men om man vill bygga om den till justerbar borde man väl kunna bygga samma bias krets som på en Marshall JMP 1959? Vad som skiljer Marshall mot Twin Amp är väl att Twinen har ett 56K moststånd medans Jmp har ett 47K moststånd och en 27K pot i övrigt ser det ju samma ut. Tänker jag rätt och är det nåt annat att tänka på?

15 Mar 2010, 11:21
Profile

Om nättransformatorn du ska använda har en seperat tappning för biasspänning, tänker du rätt.

Värdena på motstånden beror på vilken spänning det är på biastappningen. Man väljer motstånd beroende på hur biasspänningen blir med färdig krets och vilket justeringsområde man vill ha på biasspänningen. Dessa motstånd behöver man ibland ha andra värden på än original för att få rätt biasspänning.

Tänk på att 6L6:or beöver bisspänning som är ca 10 - 15 V mer negativ än EL34.

Om jag skulle köra denna biaskrets, skulle jag nog köra Marshalls variant och sedan välja motstånd som passar. Kanske 1k/2W på växelspänningen före dioden, 15k i Pi-filtret, 25kB pott och 56k i serie med potten. Allt beror dock på spänningen på transformatorn biastappning.

Ett annat alternativ är ju att köra enligt Fenders blackfacekrets. Se t.ex. detta schema: http://www.schematicheaven.com/fenderamps/super_reverb_ab763_schem.pdf. Jag tycker nog att Marshalls lösning dock funkar bättre. Speciellt om man går upp lite i kapacitans på de båda glättningskondingarna i Pi-filtret.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

15 Mar 2010, 16:07
Profile
Reply to topic   [ 2 posts ]