View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 11:10

Reply to topic  [ 7 posts ] 
problem med Orange OR120! 
Author Message

Min Orange OR120 har inte fungerat på ett tag nu. Men inte orkat ta tag i problemet. Så tänkte höra mig för med experterna här om vad felet kan tänkas vara?

När jag slår på stärkaren låter det inget men när den börjar värma upp så kommer det ett brum som ökar i volym. Har inte vågat ha på den och se vad som händer men det brummar högt. Volymen på basen är av och även testat utan instrument inkopplat och samma problem.

Vad är det för fel? Är det rören? Dom är inte allt för gamla kanske spelats på i 2-3år. Eller är det traffona som börjar ge sig?
Tacksam för alla svar.

<font color="orange">-Keep it Orange-</font id="orange">

14 Feb 2010, 23:23
Profile ICQ WWW

OR120 har väl ingen standby-brytare? I så fall käkar den slutrör till frukost...

- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se

15 Feb 2010, 00:19
Profile WWW

R.U. Sirius wrote:

OR120 har väl ingen standby-brytare? I så fall käkar den slutrör till frukost...

Nej ingen standby men inte kört s hårt med den. Får man stegrande brum om dom e slut?

15 Feb 2010, 06:45
Profile ICQ WWW

En "standardrekommendation" skulle väl vara att byta elektrolyter, slutrör, samt montera en trevägsswitch med standby-läge.

15 Feb 2010, 08:43
Profile WWW

R.U. Sirius wrote:

En "standardrekommendation" skulle väl vara att byta elektrolyter, slutrör, samt montera en trevägsswitch med standby-läge.

Får testa att byta rör först då. Elektrolyt kondningarna är bytta för 7år sedan så borde funka än, va bra kvalité på F+T tror jag det var.
Eller så får jag lämna in den till nån i Göteborg som tittar över den så man inte köper på sig rör för 700:- om det inte är det som är felet.

15 Feb 2010, 08:56
Profile ICQ WWW

Det förefaller som om du har minst ett trasigt slutrör. Man kan aldrig vara säker, men det brukar ibland ge kraftigt och stigande brum.
Vid den typen av fel brukar man också kunna mäta och se hur strömmen rusar, men du kanske inte är van att mecka invändigt? Ibland ser man även på det trasiga slutröret att det lyser annorlunda (mer) när brummet kommer. Det kan du se från utsidan.
Fel i trafos tror jag inte alls på. Elektrolyt-fel skulle det kunna vara, men av din beskrivning är det mindre sannolikt.
/Gunnar

15 Feb 2010, 12:51
Profile

Izzy wrote:

Det förefaller som om du har minst ett trasigt slutrör. Man kan aldrig vara säker, men det brukar ibland ge kraftigt och stigande brum.
Vid den typen av fel brukar man också kunna mäta och se hur strömmen rusar, men du kanske inte är van att mecka invändigt? Ibland ser man även på det trasiga slutröret att det lyser annorlunda (mer) när brummet kommer. Det kan du se från utsidan.
Fel i trafos tror jag inte alls på. Elektrolyt-fel skulle det kunna vara, men av din beskrivning är det mindre sannolikt.
/Gunnar

Ska nog ner och testa med ett sett rör från en annan försärkare innan jag köper nya. Dom lyser upp som vanligt och ser inte blåa ut som jag hört att dom kan göra när dom börjar ge sig. Har även knackat på dom och det är inget missljud då.
Tack för alla tips, nu e det bara å köra uteslutnigns metoden då [:)]

15 Feb 2010, 13:36
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]