View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Aug 2026, 00:26

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Appropå pottar 
Author Message

Post Appropå pottar
Jar har nu vid ett antal tillfällen upplevt situationer där potentiometrar varit direkta problem.
Till den grad att jag sprungit på stärkare som varit direkt stendöda som effekt av tex en masterpotte som gett upp.
Dvs "läckt" till den grad att bokstavligt all signal gått i jord.
Ngt som dessutom visat sig vara tex värmeberoende vid tillfällen.

Som bekant för ngr här har jag lite erfarenhet av elektronik framför allt inom andra områden,å en reflektion jag gör e varför man envisas med att använda kolbane i rörisarna vi gillar att pyssla med.?

Att kolbanepottar e relativt billiga e vi säkert alla överens om,men inom de andra områden jag varit å härjat e det nästan alltid så att så fort man snackar panelmonterad pott e det cermet som gäller.
Oavsett,prisskillnaden e iaf inte gigantisk mellan cermet å kol om man nu handlar ett gäng tex 1Meg,å då e ju iaf cermet varianten designad mer för ändmålet.

Är där ngn ljudskillnad dem emellan av ngn anledning jag inte känner till?

Det e ju tom till den grad att med enklare kolbane-typ trimpottar-e ju en gammal "sanning" att efter mer än 5 slag från sida till sida med en kolbane bör man byta.

Handlar detta med kolbane bara om ekonomi?

Varför används inte cermetbane pottar i större utsträckning när vi moddar,servar å mixtrar?

Om vi tar en sån pryl som trimpotten som kan sitta i vissa bias kretsar,hur många e det som byter den som servicedetalj på en stärk som har tex 20/30/40 år på nacken?

jesper@gofastparts.se

26 Nov 2009, 09:13
Profile

Jag försökte hitta cermet eller plastpottar till mitt bygge, men det var svårt att hitta ett täckande urval av olika resistanser, av logaritmiska och linjära. Ja, och dessutom med lödöron.

Så p.g.a. urvalet så tvingades jag nöja mig med kolbanepottar.

------
Dom låter alla lika

26 Nov 2009, 10:16
Profile

Var köper man sånt. På elfa är dom ju så dyra så man får 13 alpha pcb på tubetown för samma pris som en cermet pcb på elfa. Sen verkar dom ju inte ha någon skärmkåpa.

26 Nov 2009, 13:31
Profile
Reply to topic   [ 3 posts ]