|
|
Page 1 of 1
|
[ 16 posts ] |
|
Jaha, detta var ju minst sagt "safe"
| Author |
Message |
|
cruBB
|
 Jaha, detta var ju minst sagt "safe"
Fick hem ett litet bias-probe kit idag, efter lite speed-lödning(blev inte så snyggt[B)]) kunde jag för första gången mäta biasen på min Windsor. Resultatet blev 15.3mA med en anodspänning på 462V. EL34 @ 7W är väl lite väl snålt? (kan ju i princip köra med det dubbla utan problem)
Har dratt upp dom till 20mA nu men kan inte testa så här sent på kvällen, så det får bli imorgon det. Har aldrig ställt biasen på en stärkare innan så jag vet inte riktigt hur ljudet kommer påverkas, så det ska bli lite spännande.
Hur lång tid ska man ge stärkaren efter en justering så den för köra in sig lite, 1 timme?
|
| 04 Nov 2009, 22:43 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
cruBB wrote: Hur lång tid ska man ge stärkaren efter en justering så den för köra in sig lite, 1 timme?
Låt den gå en 10-15 minuter och ställ sedan bias. Kolla sedan igen när du spelat på den en stund. DEt brukar räcka. /Gunnar
|
| 05 Nov 2009, 00:37 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Izzy wrote: cruBB wrote: Hur lång tid ska man ge stärkaren efter en justering så den för köra in sig lite, 1 timme?
Låt den gå en 10-15 minuter och ställ sedan bias. Kolla sedan igen när du spelat på den en stund. DEt brukar räcka. /Gunnar Nä, det tar några minuter innan späningar har stabiliserat sig, några 10-15 minuter har jag aldrig behövt vänta undre alla mina år jag har hålligt på med detta. Att sen nya rör "sliter in sig" efter man lirat på dom ett tag, och att om man är väldigt nogran, så kan en efter justering vara på plats. En fråga: din nya bias-probe, mäter du på ett rör då eller på alla? För är det bara på ett rör, ja då säger det inte så mycket,,, Köpte en sådan på 80:talet och när jag lärt mig mer har jag aldrig använt den mer, mäta på ett rör säger inte mycket, när man efter ett tag märker att "matchade" rör inte alls är så matchade som man hoppas på. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 05 Nov 2009, 01:25 |
|
 |
|
Izzy
|
Amp Healer wrote: Izzy wrote: cruBB wrote: Hur lång tid ska man ge stärkaren efter en justering så den för köra in sig lite, 1 timme?
Låt den gå en 10-15 minuter och ställ sedan bias. Kolla sedan igen när du spelat på den en stund. DEt brukar räcka. /Gunnar Nä, det tar några minuter innan späningar har stabiliserat sig, några 10-15 minuter har jag aldrig behövt vänta undre alla mina år jag har hålligt på med detta. Att sen nya rör "sliter in sig" efter man lirat på dom ett tag, och att om man är väldigt nogran, så kan en efter justering vara på plats. En fråga: din nya bias-probe, mäter du på ett rör då eller på alla? För är det bara på ett rör, ja då säger det inte så mycket,,, Köpte en sådan på 80:talet och när jag lärt mig mer har jag aldrig använt den mer, mäta på ett rör säger inte mycket, när man efter ett tag märker att "matchade" rör inte alls är så matchade som man hoppas på. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.seJo, så är det. Det har jag behövt göra många gånger. Om det sedan tar 4, 8 eller 12 min har kanske inte så stor betydelse. Jag kör fast pris på bias-justering [;)] Ibland har bias sedan ändå driftat ett par mA efter såväl typ 17 som 43 minuter eller något sådant (nej, jag står inte och tar tid men har en hygglig inre klocka). Jag vet inte vad det beror på. En del rör "vaknar" långsammare än andra. Vissa rör blir stabila på 2 minuter, andra tar betydligt längre tid på sig, även i ett nytt matchat par. Tänker också att den värme som blir i en stärkare när det den stått på en bra stund kanske påverkar komponenterna. Har du t.ex en biaspot i plast och (alltför) känslig range kan det kanske räcka med ett det blir lite varmt för att den ska drifta aningens (obs! hypotes). Ibland kan det ju räcka med att man råka knacka till på biaspoten, eller stärkaren) för att bias ska ändras ett par mA. Om det sedan har någon som helst betydelse med dessa sannolikt få driftande mA, ja det är en annan fråga som inte cruBB egentligen ställt. Med sådan petnogrannhet skulle vi ju antagligen tvingas ställa bias typ varje gång vi slår igång stärkaren eftersom spänningen i väggen varierar... /G
|
| 05 Nov 2009, 08:50 |
|
 |
|
cruBB
|
Amp Healer wrote: Izzy wrote: cruBB wrote: Hur lång tid ska man ge stärkaren efter en justering så den för köra in sig lite, 1 timme?
Låt den gå en 10-15 minuter och ställ sedan bias. Kolla sedan igen när du spelat på den en stund. DEt brukar räcka. /Gunnar Nä, det tar några minuter innan späningar har stabiliserat sig, några 10-15 minuter har jag aldrig behövt vänta undre alla mina år jag har hålligt på med detta. Att sen nya rör "sliter in sig" efter man lirat på dom ett tag, och att om man är väldigt nogran, så kan en efter justering vara på plats. En fråga: din nya bias-probe, mäter du på ett rör då eller på alla? För är det bara på ett rör, ja då säger det inte så mycket,,, Köpte en sådan på 80:talet och när jag lärt mig mer har jag aldrig använt den mer, mäta på ett rör säger inte mycket, när man efter ett tag märker att "matchade" rör inte alls är så matchade som man hoppas på. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.seMäter på alla rören med samma probe, dvs mäter på ett i taget. Fanns ingen enkel lösning med att löda in motstånd mellan rörens katoder, iaf inte utan att hålla på att skära kopparbanor hej villt. Kör just nu bara med 2 slutrör så det är iofs inte så jobbigt att mäta då. Respektive rör mäter 21.5mA och 20.7mA vid 460V och det låter redan bätrre i mina öron.
|
| 05 Nov 2009, 12:57 |
|
 |
|
Izzy
|
Äh, kör upp dem till i varje fall 30-35mA du [}:)] 20mA är väl inget att hålla på emd. Ända uppåt 37-38mA är säkert ok, men kanske inte önskvärt i den stärkaren.
Nu vet jag inte vad det är för typ av bias-probe du har. Vad/hur mäter den?
/Gunnar
|
| 05 Nov 2009, 14:24 |
|
 |
|
cruBB
|
Izzy wrote: Äh, kör upp dem till i varje fall 30-35mA du [}:)] 20mA är väl inget att hålla på emd. Ända uppåt 37-38mA är säkert ok, men kanske inte önskvärt i den stärkaren.
/Gunnar
Den mäter över ett 1-ohms motstånd mellan katoden och jord. Hade tänkt att komma upp i runt 30mA och se om det låter bättre än 20mA. Antar att rörtillverkare gärna ser att dom går varma, men det kanske inte min plånbok gör [^]
|
| 05 Nov 2009, 14:40 |
|
 |
|
Amp Healer
|
cruBB wrote: Den mäter över ett 1-ohms motstånd mellan katoden och jord.
Hade tänkt att komma upp i runt 30mA och se om det låter bättre än 20mA. Antar att rörtillverkare gärna ser att dom går varma, men det kanske inte min plånbok gör [^]
Well, med B+ på 460V så blir 27mA= 50% och 38mA= 70% av max, med rätt skärmgallermotstånd så lär det inte börja slita rör "onartuligt" för än du ligger på över 70% Sen är det ju lite beronde på vilket typ av ljud du är ute efter? 20mA lär mest sannoligt funka bättre till metal medans 38mA lär nog låta bättre till blues o rock. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 05 Nov 2009, 17:34 |
|
 |
|
cruBB
|
Amp Healer wrote: cruBB wrote: Den mäter över ett 1-ohms motstånd mellan katoden och jord.
Hade tänkt att komma upp i runt 30mA och se om det låter bättre än 20mA. Antar att rörtillverkare gärna ser att dom går varma, men det kanske inte min plånbok gör [^]
Well, med B+ på 460V så blir 27mA= 50% och 38mA= 70% av max, med rätt skärmgallermotstånd så lär det inte börja slita rör "onartuligt" för än du ligger på över 70% Sen är det ju lite beronde på vilket typ av ljud du är ute efter? 20mA lär mest sannoligt funka bättre till metal medans 38mA lär nog låta bättre till blues o rock. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.seSå, nu har jag landat på 28mA, men frågan är om jag verkligen hör någon skillnad på 28mA och 20mA. Kanske bara är inbillning[:I]
|
| 05 Nov 2009, 20:10 |
|
 |
|
Amp Healer
|
cruBB wrote: Så, nu har jag landat på 28mA, men frågan är om jag verkligen hör någon skillnad på 28mA och 20mA. Kanske bara är inbillning[:I]
Tror jag inte heller att du gör eftersom 20-28mA ligger i det "kalla" området. Tror dock att du kommer höra skillnad om du går upp(ner egentligen)till 38 mA. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 05 Nov 2009, 20:26 |
|
 |
|
Izzy
|
cruBB wrote: Izzy wrote: Äh, kör upp dem till i varje fall 30-35mA du [}:)] 20mA är väl inget att hålla på emd. Ända uppåt 37-38mA är säkert ok, men kanske inte önskvärt i den stärkaren.
/Gunnar
Den mäter över ett 1-ohms motstånd mellan katoden och jord. Hade tänkt att komma upp i runt 30mA och se om det låter bättre än 20mA. Antar att rörtillverkare gärna ser att dom går varma, men det kanske inte min plånbok gör [^] Om du mäter över 1-ohmsmotstånd med den där proben innebär det att du fåppr ett mått på anod- + skärmgallerström. Värdet blir då högre än om du endast skulle mäta anodström, vilket är det mest korrekta. Skärmgallerströmmen kan med EL34 ligga på kanske 3-5mA, lite beroende på storlek på skärmgallermotstånd mm. Med andra ord, mäter du med din probe upp 30mA kan verkligheten vara 25mA. Även vid mätning uppåt 35mA kan den faktiska anod- eller tomgångsströmmen vara typ 30mA. Och då går stärkaren fortfarande så pass kallt att du inte hör någon avgörande skillnad mot om du ställt den på typ 25mA. Det går att mätas skärmgallerströmmen, men då får du nog göra det invändigt. Och det är inte så kul att pilla där, i B+ 460-området. Men om du har järnkoll kan du ju mäta spänningsfallet över skärmgallermotståndet och med ohms lag räkna ut hur mkt ström som flyter där (U/R=I). För att uppfatta skillnaden mellan en stärkare som går hett (säg 70% och en som går svalt, max 50%) skulle jag vilja hävda att du måste köra slutsteget så pass hårt att det verkligen pressas att börja dista. Vräka på en massa förstegsdist och sedan upp med master en liten bit... ja du kommer inte uppfatta så mkt av hur slutrören beter sig. Men det där sista var väl rätt självklart, eller...? /Gunnar
|
| 05 Nov 2009, 23:56 |
|
 |
|
Tubis
|
Du när man rattar biasen i safe området så kan man lika gärna ratta medans man spelar. Gärna isolerad mejsel för den proceduren och inga andra kroppsdelar inne i stärkaren. Börja max kallt och gå långsamt till där den kommer till liv och där är det bra. Se bara till att du vet var gränsen går för var du inte får ratta över för att det ska gå för varmt. Stärkaren brukar vakna vid en 40% så där är man fortfarande safe. Man behöver inte vara mA fascist när man ställer bias.
|
| 06 Nov 2009, 08:46 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Tubis wrote:
Man behöver inte vara mA fascist när man ställer bias.
[:D][:D] mA facist...rör taliban... Många nya ord blir det! [:D] jesper@gofastparts.se
|
| 06 Nov 2009, 11:07 |
|
 |
|
Izzy
|
Tubis wrote: Du när man rattar biasen i safe området så kan man lika gärna ratta medans man spelar. Gärna isolerad mejsel för den proceduren och inga andra kroppsdelar inne i stärkaren. Börja max kallt och gå långsamt till där den kommer till liv och där är det bra. Se bara till att du vet var gränsen går för var du inte får ratta över för att det ska gå för varmt. Stärkaren brukar vakna vid en 40% så där är man fortfarande safe. Man behöver inte vara mA fascist när man ställer bias.
Ja det där är en bra metod som jag gärna ställer mig bakom. Det finns ingen anledning att stirra sig blind på värden annat än för att se till så att man inte bränner rören snabbare än önskat/rimligt. /Gunnar - mApragmatiker
|
| 06 Nov 2009, 11:57 |
|
 |
|
Tubis
|
Izzy wrote: Tubis wrote: Du när man rattar biasen i safe området så kan man lika gärna ratta medans man spelar. Gärna isolerad mejsel för den proceduren och inga andra kroppsdelar inne i stärkaren. Börja max kallt och gå långsamt till där den kommer till liv och där är det bra. Se bara till att du vet var gränsen går för var du inte får ratta över för att det ska gå för varmt. Stärkaren brukar vakna vid en 40% så där är man fortfarande safe. Man behöver inte vara mA fascist när man ställer bias.
Ja det där är en bra metod som jag gärna ställer mig bakom. Det finns ingen anledning att stirra sig blind på värden annat än för att se till så att man inte bränner rören snabbare än önskat/rimligt. /Gunnar - mApragmatiker Med risk att det snart kommer några säkerhetsgestapos och dissar det förstås. Man kan ju ramla in i stärkaren och få B+ genom sig in i strängarna och till jord. Man kan även få en meteorit i huvudet när man går utanför dörren[:D]
|
| 06 Nov 2009, 12:02 |
|
 |
|
cruBB
|
Tubis wrote: Izzy wrote: Tubis wrote: Du när man rattar biasen i safe området så kan man lika gärna ratta medans man spelar. Gärna isolerad mejsel för den proceduren och inga andra kroppsdelar inne i stärkaren. Börja max kallt och gå långsamt till där den kommer till liv och där är det bra. Se bara till att du vet var gränsen går för var du inte får ratta över för att det ska gå för varmt. Stärkaren brukar vakna vid en 40% så där är man fortfarande safe. Man behöver inte vara mA fascist när man ställer bias.
Ja det där är en bra metod som jag gärna ställer mig bakom. Det finns ingen anledning att stirra sig blind på värden annat än för att se till så att man inte bränner rören snabbare än önskat/rimligt. /Gunnar - mApragmatiker Med risk att det snart kommer några säkerhetsgestapos och dissar det förstås. Man kan ju ramla in i stärkaren och få B+ genom sig in i strängarna och till jord. Man kan även få en meteorit i huvudet när man går utanför dörren[:D] Det var precis så jag gjorde, jag ändrade lite och sedan spelade jag. Började kallt och gick upp till lite mindre kallt[^]
|
| 06 Nov 2009, 13:22 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 16 posts ] |
|