View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 22:38

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Bästa Bassman 59? 
Author Message

Post Bästa Bassman 59?
Ja, som rubriken antyder...

Vad bör vara mest Bassman 59 för pengarna idag, om vi pratar ljud och kvalitet. Ska man titta efter en RI eller kanske någon av klonerna? Ceriatone? Jag har ju ganska svårt för moderna kretskort-reissues med klena transingar etc, så jag gissar själv på någon klon.

Vad får man förresten ge för ett original dessa dagar? Om man nu skulle lyckas hitta en till salu...

30 Oct 2009, 13:03
Profile

Måste det vara `59?
Örjan har en `54 annars http://www.jamshop.se/html/orjansvitageandjunkdeals.htm - kostar några dinarer förstås.....
Annars tycker jag man brukar se Fender´s RI för typ 8 - 10 000:- i privatannonser.

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

30 Oct 2009, 16:45
Profile ICQ YIM WWW

Örjan har så mycket läckra grejor att jag förutsätter att han är en lycklig man.... Men det är ju en annan historia förståss.. Nja, priset på RI:s har jag ganska bra koll på, det jag inte riktigt vet är däremot vad som är bäst... Tänker ju att en klon med PTP och riktigt bra transformatorer bör vara en betydligt bättre stärkare än en Fender RI till ett pris som knappast är speciellt mycket högre. Sen kanske man vill ha Fenderlogga etc, men det var inte i första hand det jag syftar på, ljud och kvalitet alltså....

30 Oct 2009, 17:33
Profile

Måste det vara `59?
Örjan har en `54 annars http://www.jamshop.se/html/orjansvitageandjunkdeals.htm - kostar några dinarer förstås.....
Annars tycker jag man brukar se Fender´s RI för typ 8 - 10 000:- i privatannonser.

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

Ursäkta kladdet...
Men en JTM 45 halvstack, sleten dessutom, för 98 papp, Jösses!!
Det fanns en liknande JTM 45 halvstack (dock ej Blocklogo) som hade ägts av en bekant till mej som såldes för ca 15 tusen(!!!) av Pers gitarrer på Bengans i Gbg för ca 10 årsedan. Den var dessutom i väldigt fint skick, det var tider det[;)]...

Jonas

30 Oct 2009, 22:52
Profile WWW

Jag blir så glad när jag ser det är fler som "skiter i märken" och går till "kärnan" av vad flera borde ängna mer tid åt:Vad är en kvalitativ stärkare?

Tycker du är helt rätt ute om dina tankar runt kloner typ:Ceriatone.

Nä,om är ute efter bassman 59 ljudet så lär man både komma närmare det med Ceriatone och även få betydligt bättre kvalitativ stärkare än att köpa en Fender RI,,,,
Att sen det tragiska är att på "marknaden" så kommer en RI stå sig bättre prismässigt bara för det står Fender på den [xx(][xx(][xx(]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

30 Oct 2009, 23:28
Profile

örjans priser är ett skämt.

31 Oct 2009, 00:02
Profile ICQ YIM WWW

Amp Healer wrote:

Härligt Svullo!
Jag blir så glad när jag ser det är fler som "skiter i märken" och går till "kärnan" av vad flera borde ängna mer tid åt:Vad är en kvalitativ stärkare?

Nä,om är ute efter bassman 59 ljudet så lär man både komma närmare det med Ceriatone och även få betydligt bättre kvalitativ stärkare än att köpa en Fender RI,,,,
Att sen det tragiska är att på "marknaden" så kommer en RI stå sig bättre prismässigt bara för det står Fender på den [xx(][xx(][xx(]

Häls
Owe Johnson

<font size="4"></font id="size4"><font color="red"></font id="red">+100000000
/Hannu

31 Oct 2009, 00:15
Profile ICQ WWW

Härligt Svullo!

Häls
Owe Johnson

Tack Owe, man har väl sina ljusa stunder trots allt...

31 Oct 2009, 01:23
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]