View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 21:33

Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Då bär det av igen (nytt bygge på gång) 
Author Message

Post Då bär det av igen (nytt bygge på gång)
Då har man fått skolstarten avklarad och har igen tid att pula [:p]

Efter tidigare experiment med dist (trainwreck), så tröttnade jag på powerchords. Detta leder till att jag åter längtar efter en ren ton i stil med SRV, Mayer osv.

Hittade ett schema på ampgarage.com från en "steel string singer" (dumble)-tråd. Om jag inte minns fel så är det Sven-Johan som ritat den? (clean king).

Med clean king som botten har jag ritat upp en sketch om hur det ungefär kommer att bli.
En enpetare med slutrör av modell X, tänkte prova mej fram börjande från KT88.

Försteg
Image
Effekt-slinga (Kevin O'Connors funderingar)
Image
Slutsteg
Image

Alla kommentarer välkomna [:)]

17 Sep 2009, 20:30
Profile ICQ WWW

Oj, det blev nog helt annat än förra schemat jag såg!

Några frågor:
- Vad är skillnaden med att ha första gallermotståndet delat upp på två (R2, R5) istället för ett.

- Är rörtyperna och komponentvärden i försteget från ampgarage eller har du redan gjort förändringar?

Hoppas Clean-Johan Sven-King och andra som experimenterat med rena apparater kommenterar schemat. [:)]

------
Dom låter alla lika

18 Sep 2009, 10:13
Profile

Intressant, men jag måste jobba så det blir bara en kort kommentar, tills vidare.

Min Clean King har EF86 både som första och andra steg. Jag provade med en parallellkopplad dubbeltriod som första steg, typ likadant som i schemat här, men gillade ljudet med EF86:an bättre.

Tonkontrollkretsen i Clean King är baserad på Dumb-Bell's konventionella tonkrets. Inte alls som denna Baxandall-typ-krets. Därmed inte sagt att denna inte kan vara förträfflig!

I min Clean King känns KT88:orna som en viktig del av ljudet. En enpetare med biasspänning genom katodmotstånd, även om röret är ett KT88, låter nog inte likadant som ett mottaktkopplat slutsteg.

Att alla B+ är hyffsat höga och stabila, upplever jag också viktigt för ljudet. Eftersom slutröret i en enpetare måste gå i klass A kan det nog vara svårt att få till det, utan att röret blir FÖR varmt. Men, vill man ha en enpetare så vill man... B+ till försteget kan ju ändå göras hyffsat höga.

Mostånden R20 och R22 (för att växla mellan 0 dB och -20 dB i loopens retur) ska väl ha olika värden?

Lite allmänt undrar jag om du vill ha ett helt rent ljud från stärkaren? Att den inte ska dista ens vid anslaget, men att tonen ändå inte ska låta tunn, utan bra och hörbar hela vägen från anslag till utklingning? Så var i alla fall målet med min Clean King.

Ännu mer allmänt undrar jag vad man menar med en ren SRV-ton? Hur ofta hade han ett ljud utan någon dist alls? Idag tycker jag att jag får fram typ det (i alla fall ett något överstyrt ljud) med min 60-tals plexi Marshall med en 1x15 med ett JBL D130F... Eller med min Vibroverb (som också har JBL D130) och en mild overdrivepedal... Eller får jag inte alls det? Kanske det inte är något annat än en typisk SJB-ton... [;)]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

18 Sep 2009, 10:50
Profile

Intressant, men jag måste jobba så det blir bara en kort kommentar, tills vidare.

Ja, visst är det tråkigt när jobbet stör ens fritidssysselsättningar. [:)]

------
Dom låter alla lika

18 Sep 2009, 11:58
Profile

Ja, visst är det tråkigt när jobbet stör ens fritidssysselsättningar. [:)]
[:D][:D] Jo, man måste ju jobba för att ha råd att hålla på med det man EGENTLIGEN vill... [;)]

18 Sep 2009, 12:57
Profile

Ska bli intressant att följa detta bygge. Enpetare med kraftiga rör, typ KT88 o.d., är en intressant tanke.

Du har väl kollat AX84 som har en del kul lösningar om bl.a. detta:
<b>http://www.ax84.com/static/corepoweramps/20W_SE/AX84_20W_SE_Poweramp_Schematic.pdf</b>
<b>http://www.ax84.com/static/sel/AX84_SEL_080729.pdf</b>
<b>http://www.ax84.com/</b>

Om inte annat kan det vara bra att få tips om t.ex. vilka transformatorer som kan tänkas vara användbara.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

18 Sep 2009, 15:43
Profile

Ocku wrote:

<b><i>Oj, det blev nog helt annat än förra schemat jag såg!"]</b>

Ja, kom fram till att jag bygger den förstärkaren först då jag är färdigskolad [:D]

<i><b>Några frågor:
- Vad är skillnaden med att ha första gallermotståndet delat upp på två (R2, R5) istället för ett.</b>
"]
Ärligt talat ingen aning [B)]

<i><b>Är rörtyperna och komponentvärden i försteget från ampgarage eller har du redan gjort förändringar?</b>"]

Rörtyperna och komponentvärdena är för det mesta från ampgarage (clean king v15 schema). Böt endast dumbell tonstacken mot en james-baxandall.
Sven-Johan wrote:
<b><i>Motstånden R20 och R22 (för att växla mellan 0 dB och -20 dB i loopens retur) ska väl ha olika värden?"]</b>

Oijdå, så blir det då man kopierar komponenter hit å dit, ska vara 1M/10k eller 100k/10k.
EDIT: fixade schemat

<i><b>Lite allmänt undrar jag om du vill ha ett helt rent ljud från stärkaren? Att den inte ska dista ens vid anslaget, men att tonen ändå inte ska låta tunn, utan bra och hörbar hela vägen från anslag till utklingning? Så var i alla fall målet med min Clean King.</b>"]

Japp precis så, om man vill ha dist måste man köra med booster.. eller slå på strängarna så hårt att dom brister.

<i><b>Ännu mer allmänt undrar jag vad man menar med en ren SRV-ton? Hur ofta hade han ett ljud utan någon dist alls?</b>"]

Myten säger att han körde en grön boost/overdrive pedal i en ren stärkare.
Men vad som är rent är också relativt, det som är rent för någon kan vara lätt spräckt för en annan. (ren SRV för mej är i stil med lenny å riviera paradise) Kom inte på någon annan analogi åt ljudet. Å som vanligt kommer väl 94,3% av tonen från musikern, 5% av studio producenten och resten kan vara förstärkare/gitarr/mikrofon [:D]

Tack för länkarna till ax84! Mycket användbar information.

Lite uppdatering:
Lagt till ett switchbart EF86-steg (tycker om A/B-test [:I])
Image
Switchbar fixed/katod-bias (tycker om A/B-test)
Image

Now we're cookin' (hopefully not KT88's)

18 Sep 2009, 18:32
Profile ICQ WWW

Som regel skall man väl inte komma med förändringsförslag till något som inte är byggt och man skall väl inte heller komma med förslag som man inte har någon grund för, men jag gör det i detta fall. [:)]

Det där första röret gör mig lite konfunderad. De gånger jag testat 6072, eller egentligen EH 12AY7, har jag tyckt att det låter tråkigt. Om man vill ha snäppet mindre gain än en ECC83, kunde man inte då istället testa såna där lampor som du har i Spetel?

Men å andra sidan är katod- och anodmotstånden i ditt schema så annorlunda från de förstärkare där jag testat 12AY7.

------
Dom låter alla lika

18 Sep 2009, 19:25
Profile

Quote:
En enpetare med biasspänning genom katodmotstånd, även om röret är ett KT88, låter nog inte likadant som ett mottaktkopplat slutsteg.

Förvisso icke, men vad är det som säger att en enpetare måste vara katodbajsad? Endast den inskränkta konvenansen min herre!
Skaru komma nån vart med rent ljud, skaru ha fastbajsad särkare säger Kolingen. Katodbajas funkar bara på minst fyra slutrör, annars blire dist redan från nästanscratch, hur rent försteg du än har.

"Dom låter"

18 Sep 2009, 19:48
Profile ICQ WWW

6n2p låter faktist som ett intressant alternativ. Definitivt på "ska testas"-listan!

Funderar över nättrafon, 300VAC @ 250-300mA Ringkärna. Ingen som råkar ha en som pappersvikt? [:)]

18 Sep 2009, 20:09
Profile ICQ WWW

Ingången på den där KoC-loopen ser lite mysko ut....
Jag antar att 220k/33k ska sitta på gallret eller?
Och vad i böveln ska 1M/22uf vara bra för? Fattar nada?????

Och varför ha en 100k pot efter en buffer? Vad är meningen med att ha en buffer då? Borde ju vara en knattepot där, inte en sån stor????

Och varför en 1M ingång? Det är väl lite stort för en loopingång? Den är ju inte till för att plugga in gitarren? Jo visst för att stämma med de andra resistorerna men bara att sänka dom med......
[:X]

18 Sep 2009, 20:30
Profile

Och varför ha en 100k pot efter en buffer? Vad är meningen med att ha en buffer då? Borde ju vara en knattepot där, inte en sån stor????

Och varför en 1M ingång? Det är väl lite stort för en loopingång? Den är ju inte till för att plugga in gitarren? Jo visst för att

En anledning till båda dessa värden är nog för att hålla ned storleken på kondningarna. Tar man ned värdet på poten blir det en väldigt stor kondning, särskillt om man vill undvika elektrolyter i signalvägen.

Erik R

18 Sep 2009, 22:02
Profile

En anledning till båda dessa värden är nog för att hålla ned storleken på kondningarna. Tar man ned värdet på poten blir det en väldigt stor kondning, särskillt om man vill undvika elektrolyter i signalvägen.

Erik R
Nope, en 10k pot räcker med en 680nF för 20Hz och ingången är ju redan en 470nF innan 1M vilket ju är overkill.

18 Sep 2009, 22:12
Profile

d95err wrote:

Erik R
Nope, en 10k pot räcker med en 680nF för 20Hz och ingången är ju redan en 470nF innan 1M vilket ju är overkill.

Det stämmer nog; jag räknade inte utan tittade bara på storleken på kondningarna. Jag undrar varför KOC har valt så stora värden från början? Eller är det nåt med återkopplingen som ställer till det med beräkningarna?

Erik R

18 Sep 2009, 22:24
Profile

Tubis wrote:

d95err wrote:

Erik R

Det stämmer nog; jag räknade inte utan tittade bara på storleken på kondningarna. Jag undrar varför KOC har valt så stora värden från början? Eller är det nåt med återkopplingen som ställer till det med beräkningarna?

Erik R
Tro jag inte. Den tänkta jordpunkten bör vara mellan 1M:arna i återkopplingen. Och frekvensgången bör således räknas utifrån den. Ganska gigantisk konding på 6.8uF och sen dessa stora resistorer. Fattar ingenting av tänket där.

18 Sep 2009, 22:31
Profile

Image

Är den vettigare, tycker ni?
Är det enkelt att inkorporera valbarhet mellan serie- och parallellkoppling, som Wolfer vill ha?

------
Dom låter alla lika

20 Sep 2009, 07:37
Profile

Ganska gigantisk konding på 6.8uF och sen dessa stora resistorer. Fattar ingenting av tänket där.

Jag fattar heller ingenting om nånting, men har den där 6u8 att göra med storleken på R18, och har edt i sin tur att göra med att han använder ECC81?

------
Dom låter alla lika

20 Sep 2009, 12:44
Profile

Tubis wrote:

Ganska gigantisk konding på 6.8uF och sen dessa stora resistorer. Fattar ingenting av tänket där.

Jag fattar heller ingenting om nånting, men har den där 6u8 att göra med storleken på R18, och har edt i sin tur att göra med att han använder ECC81?

------
Dom låter alla lika
R18 påverkar inte nämnvärt storleken på c13 utan snarare resistanserna som kommer efteråt.
Men det är inte så låga resistanser. Blir ju "in worst case" ungefär lite mindre än 20k. Enda motiveringen till den bjässen är i sådana fall att man räknar med att driva något med väldigt låg inimpedans?
Storleken på r18 är anpassat till ecc81, ja.

20 Sep 2009, 13:53
Profile

Trollkarlen har en sån här effektslinga:
Image

Är den vettigare, tycker ni?
Är det enkelt att inkorporera valbarhet mellan serie- och parallellkoppling, som Wolfer vill ha?

Det stora problemet med den där är att den i bypass-läge har en jäkla massa gain. Man bör nog i så fall ändra konstruktionen så att den i bypassläge går till en spänningsdelare som tar ned signalen i förhållande till returstegets förstärkning. Alternativt låter man bypassen gå genom send-poten.

Sen verkar det onödigt med 1M på ingången till retursteget. Vi ska ju inte koppla in gitarrer här utan snarare, line-signaler med hyfsad låg impedans. I bypass-läget är det ju också låg impedans här.

Jag skulle nog byta ut 1M motståndet mot en pot för att ställa returnivå.

Erik R

20 Sep 2009, 18:23
Profile

skaru ha parallell/serie, skaru bygga Dan Torres loop, skitsmart!
Jag hinner inte mickla med att lägga ut den här, men mejla mig, så kan jag skicka ritning.

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

20 Sep 2009, 21:36
Profile ICQ WWW

Det är bara att göra en slinga parallellt med den seriella loopen precis som man gör när man har ett reverb i kretsen. Send level styr så man inte överstyr effekten och en return level blir själva effektens nivå. Eller effekt mix om man vill kalla det för det. Tycker folk krånglar till det alldeles för mycket när dom bygger loopar.

21 Sep 2009, 11:27
Profile

skaru ha parallell/serie, skaru bygga Dan Torres loop, skitsmart!
Jag hinner inte mickla med att lägga ut den här, men mejla mig, så kan jag skicka ritning.

Är det den häringa du far efter? Den funkar fint, men jag vet inte om alla värden är optimala?

/Gunnar

Image

21 Sep 2009, 12:29
Profile

Jeesss, den var det; fastän detta är Tore från Norges implementering, han har lagt till en send-pot, vilket kan ha sin poäng.
Om alla värden är optimala vet man bara när den provas i en viss krets menar jag, det går ju att få ut mer eller mindre gain ur recoverysteget.

21 Sep 2009, 18:17
Profile ICQ WWW

Åålrajt, intressanta tankar om KOC-loopen.
Men efter långt tänkande kom jag fram till att jag använder Torres loop iställe [:I]

Då är det dags att dubbel/trippel-kolla schemat och planera layout.

Hittade en 300-0-300VAC 150mA EI-transformator i skåpet, den får duga för tillfället.

-
I väntan på brum, surr och jordslingor [:I]

22 Sep 2009, 19:07
Profile ICQ WWW

Ljuuuuudklipp, brukar väl folk kräva senast i detta skede. [:D]

Ser fram emot bygget. Med tanke på att jag har din Governor lånad för högtalartestandet så får du gärna bygga i lugn och ro så att jag hinner testa färdigt.

------
Dom låter alla lika

22 Sep 2009, 20:17
Profile

[:D]

Ingen brådska med zö gov'nor, kommer ju i något skede dit kånkandes med chassiet å lyssna på tayden's sortiment [;)]

22 Sep 2009, 20:46
Profile ICQ WWW

I mitten av layoutritandet kom jag fram till att det blev för simpelt..
Ritade om slutsteget
Image
Låter 4k som ok primärimpedans?

29 Sep 2009, 18:12
Profile ICQ WWW

Intressant! Det funkar väldigt bra att mixa KT88 med 6v6, de ger lite krämig mjukhet åt KT88. I ditt fall en del spräck också, om du ska ha KT88 med fast bias. Det ökar ju skillnaden i headroom mellan rören.
Men jag skulle nog lägga volymerna lite annorlunda: skippa KT88-poten. Behåll 6V6-mastern som en kryddkontroll för att smyga in 6v6:ans sound. Risken är annars att du får fler kontroller än du vill ha: det blir ett oändligt flipprande med balansen mellan rören.
Eller gör tvärtom om du vill ha 6v6:an som grundljud.
Eller gör en switch....
4k borde väl kunna funka?

29 Sep 2009, 20:16
Profile ICQ WWW

Skönt med semester, fick gjort ett någorlunda layout. Lämnade dock kvar KT88-volymen (om den blir en "set and forget"-pot, så har jag ju ett överlops hål i panelen [:)]).
Effekt-slingan övergav jag, lämnade endå en plats för den om det blir aktuellt..

Image

Could work [:I]

12 Oct 2009, 18:03
Profile ICQ WWW

Kopplat å klart.
Fick besök av min gamla vän, Sir Brum.. surr brum.

Påminner om det jag hade i förra bygget (med samma nät-trafo)
Väntar på att ringkärnan anländer, utesluter åtminståne ett alternativ.

Med endast 6v6:n som slutstegsrör gick det endå (lägre brumnivå) att prova hur försteget lät, mycket fin clean. Ingen stor skillnad mellan EF86 å parallelkopplade 12AY7:n. Ungefär som att jämföra två likadana rör av samma modell å märke.

Men EF86-steget var möjligtvis lite vassare/tydligare.
Bland de bättre clean-ljuden jag hört [:I]

15 Nov 2009, 18:05
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next