johan wrote:
Samma hos mig igår. Min kära Super Reverb har en del radiobrus i bakgrunden/stekt fläsk och tappar volym. Drar upp volymen mot 7-8 men det ger ingen ökning mot 2-3. Kan bara byta förstegsrör själv. Allt annat lämnar jag till dem som förstår sig på det.
Detta händer även på gamla blackface...
Jag skulle börja med att ta ur ett förstegsrör i taget. Börja med fasvändarröret och höra om det tystnar. Om det inte tystnar är det slutsteget efter fasvändaren som spökar. Om det tystnar skulle jag göra samma sak med ett rör i taget från fasvändarröret (alltså ta ur ett rör i taget, lyssna, sedan sätta i röret igen innan jag provar med nästa). På så satt kan man ofta lokalisera var felet är. I vissa fall hittar man så här vilket rör som spökar. Om det inte är ett rörproblem vet man ungefär var i kretsen felet finns.
I black- och silverface finns det några lödningar som ibland blir dåliga och kan orsaka konstigheter. Knaster, brus och andra missljud kan, utöver från rör, också komma från kopplingskondensatorer (framförallt keramiska skivkondensatorer), anodmostånd, glättningskondensatorer, reverbtank m.m., m.m.
Kanske, kanske blir det jag som fixar nästa träff... Vi får se... [;)]
Sven-Johan
Rörförstärkartekniker