View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Aug 2026, 00:58

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Polifemo, dina högtalare! 
Author Message

Post Polifemo, dina högtalare!
Hej,
du skrev i nån tråd för en tid sen att du ville testa något mindre rappt element till din Hiwatt.

Jag har inte kunnat släppa ditt "problem" och nu såg jag nånting som eventuellt kunde vara intressant. En liten engelsk firma som bygger högtalare. Tayden heter dom. Det finns väldigt lite info om dom, men på http://www.audioloudspeakers.co.uk/tayden_guitar.shtml finns lite info.

Deras A-serie är uppenbart en Alnico Blue-version och deras M-serie är uppenbart en Greenback-version. Men min vilda och helt ovetenskapliga gissning är att deras F-serie är en kopia på gamla Fane-högtalare, d.v.s. de som ursprungligen suttit i alla Hiwattingar!

Jag blev själv lite nyfiken på dessa. [:p] Jag tar nog kontakt med dem och kollar vad det handlar om.

Jag har själv en Lehnert Sunbeam vars rena kanal håller rent t.o.m. längre än en Hiwatt 50W. Som högtalare har jag för det mesta använt en Century i kombination med en Fane AX.12.150. Tillsammans funkar det väldigt bra. Två Fane AX.12.150 skulle säkert funka bra men dessa tillverkas inte längre så de kan vara svåra att få tag på.

Frågan är hurudant ljud vill du ha - vintage middigt honk eller fylligt och jämt?

------
Dom låter alla lika

20 Apr 2009, 09:19
Profile

PS: De bekräftade att F-serien är uttryckligen baserade på gamla Fane Hiwatt-trattar.

------
Dom låter alla lika

20 Apr 2009, 11:02
Profile

Oj, här hänger man inte med ser jag [:I]

<i>"Fylligt och jämt""] skulle jag beskriva det ljud jag söker.

Tack för tipset!

21 Apr 2009, 00:47
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]