View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 01:56

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Schema Orange Rocker 30 / få fason på disten? 
Author Message

Post Schema Orange Rocker 30 / få fason på disten?
På gamla meriter från 70-talet då jag körde Orange-topp utan mastervolym, köpte jag nyligen en Orange 40th Anniversary-topp men den lät inte alls nåt kul på lägre volym så jag bytte in den mot en Orange Rocker 30-combo som jag initialt tyckte lät bättre. Men efter en del spelande så märker jag att jag inte är så nöjd med hur disten i den låter heller, i synnerhet inte på lägre volym och inte med single coil-gitarrer. Det låter liksom tunt och spretigt i stället för så där tätt och fett som jag minns från 70-talet. Vrider man på ordentligt som man gjorde på den tiden låter det ju bättre men det kan jag oftast inte göra och då förlorar stärkaren som den är idag sin relevans för mig.

Jag kan dessvärre inte hitta nåt schema för Rocker 30 på webben men däremot för Rockerverb 50 som jag tror har samma preamp men annan poweramp med 4x6V6 i stället för 2xEL34 som i min Rocker 30. Så jag länkar till Rockerverb 50, sheet 1 borde vara ungefär samma, även om Rockerverb 50 har tonkontroller på rena kanalen också och Rocker 30 bara volym, och så har ju Rockerverb reverb förstås, men nu är det alltså distkanalen saken gäller. Den rena kanalen är rätt OK även om den är lite vass och saknar lite botten. Är det nån rörguru som har koll på den här stärkaren, har förslag på nån modd och/eller vet var man kan hitta ett schema?

http://users.telenet.be/orangefg/OFG_SC ... sheet1.jpg
http://users.telenet.be/orangefg/OFG_SC ... sheet2.jpg
http://users.telenet.be/orangefg/OFG_SC ... sheet3.jpg

/MatsRune

23 Mar 2009, 18:41
Profile ICQ YIM WWW

Signalkondingarna C30-31 tycker jag är för små på bägge kanalerna, och just att du tycker det låter tunnt på låg volym indikerar det.

Med 100K anodmotstånd har du nu 1n, mer vanligt värde brukar vara 22n eller lägre ner 4,7n, jag skulle labba med dessa kondingar även C23 kan vara värd att öka lite.

Du kan ju anpassa kondingarna föhållade till den volymen du vanligvis brukar spela på, för mindre komdingar är ju bra för att hålla ihop basen på hög volym, men låter tunnare på lägre,,,så det blir lite att försöka hitta det som passar en själv bäst när vi pratar finlir.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

23 Mar 2009, 21:46
Profile

Nåt schema till Rocker 30 vill Orange inte lämna ut vad det verkar. När jag mejlade dem om det och förklarade problemet fick jag följande svar:

"Try changing C21 from 1n to 2n2."

Jag antar att C21 motsvarar någon av signalkondingarna C30 eller C31 (eller kanske båda) på Rockerverb 50. Jag har inte haft isär Rockern än så jag kan kolla. Men 2n2 verkar ju vara en väldigt blygsam ökning av kapacitansen jämfört med vad du förordar Owe Amp Healer.

/MatsRune

28 Mar 2009, 17:32
Profile ICQ YIM WWW

Den av Orange föreslagna ändringen flyttar nedre gränsfrekvensen med 1 oktav nedåt....det kanske räcker, om man inte skär basen på ytterligare ngt ställe.

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008

28 Mar 2009, 17:45
Profile WWW

Jag skulle föreslå att istället för att gå för stort på c30 öka just till 2n2 men även följa med en ökning till 4n7 på c23 och 10nF på c31. Det blir kuligare än att öppna spjället helt på c30....

28 Mar 2009, 18:09
Profile

VacuumVoodoo wrote:

Den av Orange föreslagna ändringen flyttar nedre gränsfrekvensen med 1 oktav nedåt....det kanske räcker, om man inte skär basen på ytterligare ngt ställe.

OK, det kan ju vara värt att testa om det räcker och det är ju en tämligen enkel modd att utföra dessutom.

Tubis wrote:

Jag skulle föreslå att istället för att gå för stort på c30 öka just till 2n2 men även följa med en ökning till 4n7 på c23 och 10nF på c31. Det blir kuligare än att öppna spjället helt på c30....

Problemet är (att döma av svaret från Orange ovan) att preamp-delen i Rocker 30 inte är så identisk med Rockerverb 50 som jag inbillade mig och därför blir det lite knepigt för mig att utan schema gissa mig till vilka komponentbeteckningar som motsvarar vilka mellan de två stärkarna. Jag börjar med den av Orange föreslagna och lyssnar vad det ger innan jag går vidare.

Hur länge kan man tro att ström ligger kvar i en sån här stärkares elektrolyter? Den har stått oanvänd i minst en månad. Hur gör man den säkrast strömlös annars. Man kan ju vara försiktig också och inte röra nåt annat än den här signalkondingen men lite trevligare vore det väl att veta att man inte behöver vara så försiktig.

/MatsRune

29 Mar 2009, 01:23
Profile ICQ YIM WWW

Hur länge kan man tro att ström ligger kvar i en sån här stärkares elektrolyter? Den har stått oanvänd i minst en månad. Hur gör man den säkrast strömlös annars. Man kan ju vara försiktig också och inte röra nåt annat än den här signalkondingen men lite trevligare vore det väl att veta att man inte behöver vara så försiktig.
Det kan vara länge... Det är svårt att säga. Tittar man på Rockerverb så sitter det ett 220k motstånd över första filterelektrolyten vilket agerar urladdningsmotstånd, men man kan ju inte vara säker på att det sitter ett dylikt i Rockern utan att ha tittat efter på schemat eller hellre i stärkarn själv.

Jag rekommenderar att du löder ihop ett litet urladdningsverktyg i form av två krokodilklämmor med ett 220k-motstånd på sisådär en 2W mellan sig (lite kabel och krympslang kan vara behändigt att ha till denna mojäng också...). Den mojängen kopplar du sedan in mellan B+ och jord efter att du dragit ur nätsladden (!!!(mången meckare har fått stötar pga att nätsladden varit i, även fast standby/power varit av)), låter mojängen sitta en stund för att ladda ur kondingarna, kontrollerar detta med multimetern och sedan börjar mecka. När du meckat färdigt kopplar du ur mojängen innan du kopplar in nätsladden igen och slår igång stärkaren.

Var tålmodig och noggrann (även fast det kliar i fingrarna att modda och testa snabbt...[;)]) och ha respekt för högspänningen så ska det nog gå bra!

Lycka till!

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">

30 Mar 2009, 12:04
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]