Vilken oväntad rolig upplevelse.
Ibland får man oväntad roliga upplevelser, köpte en "Austrovox De-lux 50" från en bojjare för en månad sen, köpte den mest bara för att det var en lustig röruppsättning i försteget samt verkade lite allmänt lustig och säkert skulle kunna duga som donator i framtiden.
http://www.albertkreuzer.com/pics/el/av ... re_sch.gifhttp://www.albertkreuzer.com/pics/el/av ... wr_sch.gifFick hem den och drog igång den, trots uppenbara tecken på "ålderdomssvaghet", och förvåningen var stor minst sagt.
Den låter rent ut sagt urjävligt bra, ni vet det här mysiga ultracleana artikulerande ljudet som ger rysningar efter ryggraden när man sitter och spelar cleant, vilket jag för övrigt gör allt för sällan nu förtiden. Det här ljudet som gör att man återigen plockar ner gitarren från väggen istället för att dyka på lödkolven när man har tråkigt. [:D]
Körde den via kabinettet till min Ampeg vt-22'a med en uppsättning Fanes. Jag brukar i regel gilla ganska basiga clean ljud och den här stärken ger mycket bas, men det gör det på ett så snyggt sätt som jag inte kan beskriva, den liksom "inkräktar" inte så mycket i den övriga ljudbilden genom att vara mer "dynamisk" i förhållande till anslaget.
Det tycker jag mig ha upplevt i vissa fenderaktiga cleanljud, typ vibroverb, men dessa har då en tendens att låta "bumliga", när attacken blir för "snärtig". Den här å den andra sidan komprimerar den så förbaskat snyggt precis i själva "punchen" eller vad man nu ska kalla det när man "går på" med mycket attack.
Hehe, det är det här med att försöka beskriva ljud jag hoppas att någon förstår vad jag menar. [:D]
Även fast jag sällan spelar cleant som sagt, slutar jag aldrig fascineras av dessa ultracleana ljud, känns på något sätt att det finns så mycket kvar att upptäcka just här, och man förstår först när man spelar en ny stärk att man inte har hittat hem riktigt än, var övertygad att min gammla transistor g100-III skulle vara "clean-king" i min arsenal men nu har den fått konkurrens.
Vad jag satt och funderade på nu var vad det är som gör den här stärken så annorlunda i ljudbilden, och vad det är som gör att jag gillar den så mycket. Förvisso är ecc808 en ny bekantskap, likaså clean ljud på el34'or. Men gud vad bra det kan låta, undrar om det var mina förutfattade meningar som skrev ner den här stärken, för visst är man lite skeptisk till clean'a ljud på el34?
Hur som helst, en jätterolig bekantskap som måste undersökas.
/Peder
Signature deleted due to offensive remarks