View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 00:33

Reply to topic  [ 7 posts ] 
4st EL84'or katodbias, vilka trafos bör funka? 
Author Message

Post 4st EL84'or katodbias, vilka trafos bör funka?
Hej,

Har egentligen en massa frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på så jag vet inte riktigt var jag ska börja... Ska dock försöka fatta mig kort (nå ja...) så får ev vänliga rörexperter fråga mej om mera detaljer om det behövs, vilket jag misstänker.

Har en 18w förstärkare (2st EL84 katodbias) av något ovanligt märke (Budda Verbmaster 18) som jag gillar att köra igenom slutsteget på en annan Budda, (Stringmaster), 30w 4st EL84 katodbias (med hjälp av effekt-send/retur på förstärkarna). Tycker detta låter förträffligt. Iom att de båda förstärkarna är uppbyggda på likadana chassin å inbillar jag mig att det inte vore en omöjlighet att konvertera min 18w till en 30w.
Budda konstruktören Jeff Bober trodde att det bästa sättet att höja effekten var att sätta dit ytterligare 2st EL84'or i 18w slutsteget istället för att t.ex. sätta i 2 st 6l6'or eller liknande så att man slapp modda även fasvändarkonstruktionen. Dock behöver man ju isf också 2 nya trafos bl.a. antar jag. Tyvärr var inte Budda pigga på att sälja transfomatorer till mig:-(.

Mina 3 frågor till att börja med är.

1, Hur petigt är det med trafos för att det skal funka och låt bra? Skulle det troligen passa med utgångs och nättrafo(av bra kvalité) till en AC30? Verbmasterns rörbestyckning, förutom slutrören är, 2st 12AX7 i försteget, ett 12AX7 och ett 12AU7 till reverbet samt ett 5U4G likriktarrör. Buddaförstärkarna, kan oxå tilläggas, blir jäkligt varma, om det nu sägar något om konstruktionen.

2, Att utgångstrafon har en betydande del för en stärkares ton/sound är väl ett faktum, men har nättrafon någon nämvärd betydelse för ljudet, om man nu förutsätter att den levererar rätt strömstyrka och spänning?

3, Om man väljer att ha en "half power"-switch på en sådan här 30w konstruktion, skulle man kunna ha 2st utgångstransformatorer en stor för 30w (full power) och en liten (i det här fallet original-utgångstrafon) för 18w (half power, ja det blir ju iofs inte riktigt "half" då men[;)][:I]), och på så sätt få det bästa av 2 världar s.a.s?

Mycket taxam för svar![:)]

Mvh/ Jonas

19 Aug 2008, 20:50
Profile WWW

1. En AC30-trafo skulle funka som nättrafo. Till utgångstrafo passar i princip vilken standard två-rörstrafo som helst, dvs med en primärimpedans på 3,5 - 6,6 kOhm.
2.Bara det att vissa trafon ger ett högre mekaniskt brum än andra. Den värsta jag har varit med om var en från hajpade Mercury Magnetics, så priset är inte alltid vägledande!

3.helt onödigt med 2 utgångstrafos. Däremot är det vettigt att välja en trafo med flera sekundärtappar, dvs 4-8-16 Ohm eller så.
Då kan man optimera impedansen när man kopplar ur två rör.

Men varför inte bygga om din 30-wattare i stället? Det låter som om det skulle bli mycket enklare och billigare.

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

20 Aug 2008, 05:43
Profile ICQ WWW

2.Bara det att vissa trafon ger ett högre mekaniskt brum än andra. Den värsta jag har varit med om var en från hajpade Mercury Magnetics, så priset är inte alltid vägledande!

Här avser du power-trafos antar jag, eller? Håller med dig, i alla fall när det gäller powertrafos! Det är inte ovanligt att man även får "kvalitetspowertrafos" (dyra US made) med mekaniskt brum. Och jag tycker tyvärr ibland att det detta brum i vissa fall fortplantar sig ut i kretsen och är omöjligt att få bort därifrån. Jag har noterat det med såväl TAD:s trafos som MM och trafos från Metro. Det verkar inte följa med en viss trafo-typ utan snarare vara en variation mellan olika exemplar. Man letar i jordning, filtrering, kabeldragnig, rör - men problemet verkar vara just detta med olika mkt mekaniskt brum från powertrafon. Någon annan som har liknande erfarenhet?

J.H. - utan att veta detaljerna med din stärkare verkar en permanent ombyggnad till 30w vara det enklaste. Och en OT med flera tappar som Martin föreslår kommer funka utmärkt.

TAD har en Vox AC30 replacement som säkert funkar för detta projekt
http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?cPath=27_46&products_id=134

Och även en OT med 4, 8 o 16:
http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?cPath=27_48&products_id=1166

Tyvärr kostar det, men jag tycker TAD har bra grejor och trafos finns det ingen anledning att snåla med.

Hammond har annars också några lämpliga trafos till bra pris. Säkert lika bra som TAD. Kolla på Sixtwens sida:
http://www.edgaraudio.se/tubes/trafo/guitar.htm

/Gunnar

20 Aug 2008, 09:04
Profile

Hej! Jag har en Ceriatone( Matchless) DC30 utgångstrafo liggande på mitt bord. Den har 4-8-16 Ohms tappar. Från ett tidigare projekt. Den får du billigt av mig, 80 € plus frakt till Schweden.

In abstracto, in concreto

20 Aug 2008, 09:57
Profile ICQ WWW

Martin:
Jag har oxå fundrerat på att modda min Stringmaster 30w till Verbmasterns försteg men gillar Stringmastern så mycket som den är, så vill helst låta den vara orörd. Stringmastern är krispigare lite mer åt Fender/Vox än Verbmastern, som låter lite grövre mörkare mer Plexi Marshal i mina öron.
Finns det något annat förutom att man måste köpa nya trafos (vilket ju är dyrt) och köpa större elektrolytkondesatorer bl.a. som gör att projektet att modda slutsteget på den lilla förstärkaren mycket besvärligare än att modda preampen i den stora?

Izzy och Tonebuddy:
Tack för era tips. Nu är det ju iofs stående utgångstrafo i min förstärkare så man kanske skulle försöka få en sådan iom att jag ogärna borrar ett stort hål i chassit, men det kanske man måste?
Tänkte inte kompromissa med kvalitén på utgångstrafon i synnerhet, trodde MM var "Top Notch" men enligt er "bojare" så verkar ju inte detta stämma i alla fall inte vad det gäller nättrafos. Är TAD´s utgångstrafos att föredra oxå även om man, rent hypotetiskt?, skulle ha en massa pengar?[;)][:)] Eller har ni några ännu fler tips här? Vill att förstärkaren varmt, punch´it och gott inte så mycket åt "hi-fi" om det nu går att styra beroende vilken trafo man väljer..?

Mvh/ Jonas

20 Aug 2008, 15:03
Profile WWW

Innan du börjar modda o ändra så är mitt råd att du ritar av ett schema på bägge stärkarna, det blir då lättare både för dig att veta vad du behöver obehöver göra och även lättare för "oss" att svara på div frågor.

Har rotat lite i en Stringmaster och det var en mycket intressant stärkare, ångar djup att jag inte ritade av den [xx(]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

20 Aug 2008, 15:16
Profile

Hej Jonas !

Innan du börjar modda o ändra så är mitt råd att du ritar av ett schema på bägge stärkarna, det blir då lättare både för dig att veta vad du behöver obehöver göra och även lättare för "oss" att svara på div frågor.

Har rotat lite i en Stringmaster och det var en mycket intressant stärkare, ångar djup att jag inte ritade av den [xx(]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

Hej Owe!

Ja det är tyvärr lite svårt för mej som bara är gitarrspelare, ska kolla med min kompis och pedalfixare Linus om han nu vågar sig på det. Tänkte naturligtvis låta ett proffs göra ev modd men man vill ju veta så mycket som möjligt innan man drar igång den cirkusen. Jag vet att Janne/Janjo ritade av Stringmaster kretsen när han hade min på service för några år sedan. Dock har han för mycket att göra som Docent på Chalmers och med sitt musicerande för att hålla på med förstärkare så jag vill nog inte irritera honom mer med mina "ton nojjor"[:I][:)].
Jag får återkomma efter att ha kollat upp mer.

Mvh/Jonas

20 Aug 2008, 15:24
Profile WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]