|
| Author |
Message |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
 Norrlänningar?
Ja, det blev till att starta en tråd i ämnet eftersom risken för trådkapning annars var påtaglig. [:D] Hur uppfattas <b>EGENTLIGEN</b> vi norrlänningar? <b>Dryga</b> och <b>tystlåtna</b> eller <b>blyga</b> och <b>tystlåtna</b>? Eller har någon ett annat omdömer? Jag har en amerikansk polare som bott 20 år i Sverige. Hälften av tiden söderut och hälften av tiden norrut. Han anser sig vara expert på svensk mentalitet (trots att han totalt lyckats undvika att lära sig det svenska språket) och säger så här: <i><font color="red">"Ya Swede's are great fun. Southlanders have warm feet and cold hearts. Northlanders have cold feet and warm hearts"</font id="red">"]. [:D] Ligger det någonting i detta påstående? <b>Vad är då en norrlänning</b>? Själv är jag född i Västerås (av en norrländsk och en amerikansk förälder), jag flyttade som sjuåring till huvudstaden och som elvaåring bar flyttlasset till Örnsköldsvik. Jag har tillbringat varenda sommarlov på den amerikanska västkusten. Under mitt vuxna liv har jag bott i USA (Charlotte, North Carolina), Västindien (Barbados), Gävle, Piteå och Örnsköldsvik och jag är sedan 24 år (häromdagen) gift med en tjej från Piteå. Klassificeras jag som norrlänning? "Vi norrlänningar" förundras alltid över hur TV lyckats söka upp de tystaste och mest udda norrlänningarna för TV-intervjuer, som möjligen skapat någon slags chablonbild över hur en norrlänning är. Min personliga uppfattning är att norrlänningar snabbt öppnar sig och kan prata omkull vilken sörlänning som helst. Tyck till nu, och säg ditt hjärtas mening! [:D][:D][:D]  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
|
| 22 Jul 2008, 09:40 |
|
 |
|
MoFo
|
Hmmmm....Svår fråga. Beror nog lite på vad man själv vill, eller kanske snarare vad dom riktigt infödda tycker om saken. Jag är själv född och uppvuxen i Skaraborg/Västergötland. Flyttade upp till Sthlm 1980 och varit bosatt här sedan dess. Jag vill för inget i världen bli kallad Stockholmare trots 28 år här.(tvi,tvi,tvi) Jag är västgöte....basta!! Skulle däremot inte ha ngt emot att kalla mig norrlänning när jag flyttar upp till S-vall.[;)] Morgan http://morganfoss.egetforum.se/forum/
|
| 22 Jul 2008, 09:54 |
|
 |
|
FenderBender
|
MoFo wrote: Hmmmm....Svår fråga. Beror nog lite på vad man själv vill, eller kanske snarare vad dom riktigt infödda tycker om saken. Jag är själv född och uppvuxen i Skaraborg/Västergötland. Flyttade upp till Sthlm 1980 och varit bosatt här sedan dess. Jag vill för inget i världen bli kallad Stockholmare trots 28 år här.(tvi,tvi,tvi) Jag är västgöte....basta!! Skulle däremot inte ha ngt emot att kalla mig norrlänning när jag flyttar upp till S-vall.[;)] Morgan http://morganfoss.egetforum.se/forum/ Hmmmm... Man brukar säga att det knappast finns några "riktiga" Stockholmare eftersom över hälften av innevånarna är inflyttade. Detsamma gäller nog kanske till en viss del i norra sverige? [:o)]  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
|
| 22 Jul 2008, 09:58 |
|
 |
|
Haraldrig
|
FenderBender wrote: Ja, det blev till att starta en tråd i ämnet eftersom risken för trådkapning annars var påtaglig. [:D] Hur uppfattas <b>EGENTLIGEN</b> vi norrlänningar? <b>Dryga</b> och <b>tystlåtna</b> eller <b>blyga</b> och <b>tystlåtna</b>? Eller har någon ett annat omdömer? Jag har en amerikansk polare som bott 20 år i Sverige. Hälften av tiden söderut och hälften av tiden norrut. Han anser sig vara expert på svensk mentalitet (trots att han totalt lyckats undvika att lära sig det svenska språket) och säger så här: <i><font color="red">"Ya Swede's are great fun. Southlanders have warm feet and cold hearts. Northlanders have cold feet and warm hearts"</font id="red">"]. [:D] Ligger det någonting i detta påstående? <b>Vad är då en norrlänning</b>? Själv är jag född i Västerås (av en norrländsk och en amerikansk förälder), jag flyttade som sjuåring till huvudstaden och som elvaåring bar flyttlasset till Örnsköldsvik. Jag har tillbringat varenda sommarlov på den amerikanska västkusten. Under mitt vuxna liv har jag bott i USA (Charlotte, North Carolina), Västindien (Barbados), Gävle, Piteå och Örnsköldsvik och jag är sedan 24 år (häromdagen) gift med en tjej från Piteå. Klassificeras jag som norrlänning? "Vi norrlänningar" förundras alltid över hur TV lyckats söka upp de tystaste och mest udda norrlänningarna för TV-intervjuer, som möjligen skapat någon slags chablonbild över hur en norrlänning är. Min personliga uppfattning är att norrlänningar snabbt öppnar sig och kan prata omkull vilken sörlänning som helst. Tyck till nu, och säg ditt hjärtas mening! [:D][:D][:D]  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green"> Minsta Norrlänningsbacill sen är det kört[;)] Jag har aldrig varit längre upp än Sundsvall (och det var ca 100 minuters effektiv flygtid dit för mig) Men redan där märkte man ju att skotern, geväret och hembränten var det dominanta i männens liv[:)] Jag vände inte för att kolla på en enda kvinna för jag tänder inte på kvinnor som kan lyfta en lyftkran och sen flå den (med bara händerna)[:D] När jag anlände trodde jag att Norrlänningar var någon form av luft-vampyrer som försökte suga ut luften ur mina lungor. Men som tur var så var det där sugandet ett slags läte för medhåll.
|
| 22 Jul 2008, 10:00 |
|
 |
|
FenderBender
|
Haraldrig wrote: Minsta Norrlänningsbacill sen är det kört[;)]
Jag har aldrig varit längre upp än Sundsvall (och det var ca 100 minuters effektiv flygtid dit för mig) Men redan där märkte man ju att skotern, geväret och hembränten var det dominanta i männens liv[:)] Jag vände inte för att kolla på en enda kvinna för jag tänder inte på kvinnor som kan lyfta en lyftkran och sen flå den (med bara händerna)[:D]
När jag anlände trodde jag att Norrlänningar var någon form av luft-vampyrer som försökte suga ut luften ur mina lungor. <font color="red">Men som tur var så var det där sugandet ett slags läte för medhåll</font id="red">.
[:D][:D][:D] Om du varit i Sundsvall så har du ju bara stått på tröskeln till Norrland! [;)] Appropå att flå en lyftkran: Det var en gång en Stockholmare som försökte tvinga sig på min äldsta dotter ute på krogen en gång. Men hon har svart bälte i Thailändsk Kickboxning, så den mannen sjunger numera i gosskören! [:D]  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
|
| 22 Jul 2008, 10:05 |
|
 |
|
Haraldrig
|
FenderBender wrote: Haraldrig wrote: Minsta Norrlänningsbacill sen är det kört[;)]
Jag har aldrig varit längre upp än Sundsvall (och det var ca 100 minuters effektiv flygtid dit för mig) Men redan där märkte man ju att skotern, geväret och hembränten var det dominanta i männens liv[:)] Jag vände inte för att kolla på en enda kvinna för jag tänder inte på kvinnor som kan lyfta en lyftkran och sen flå den (med bara händerna)[:D]
När jag anlände trodde jag att Norrlänningar var någon form av luft-vampyrer som försökte suga ut luften ur mina lungor. <font color="red">Men som tur var så var det där sugandet ett slags läte för medhåll</font id="red">.
[:D][:D][:D] Om du varit i Sundsvall så har du ju bara stått på tröskeln till Norrland! [;)] Appropå att flå en lyftkran: Det var en gång en Stockholmare som försökte tvinga sig på min äldsta dotter ute på krogen en gång. Men hon har svart bälte i Thailändsk Kickboxning, så den mannen sjunger numera i gosskören! [:D]  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green"> För oss skåningar så börjar Norrland någonstans i södra Småland[:)] När vi har sommar här så är det ju fortfarande snö och kallt hos dig[:p] Glömde nämna det, ja, Norrlänningar är dryga och långsamma[;)] En sak jag noterat är att det är väldigt annorlunda att prata med norrlänningar på telefon.
|
| 22 Jul 2008, 10:14 |
|
 |
|
faellman
|
Norrlänningar har väl annars en stämpel att vara <b>ärliga</b>? Jag är född i Timrå (Sundsvall), mina föräldrar i Vindeln och Obbola (Umeå). Alla övriga släktingar antingen bor eller bodde (livstid) kvar i Ume-trakten. flyttade till Roslagen som 6-åring, och till Stockholm som 19-åring. Har bott utomlands en tid också. Är idag 47 bast, bor i Stockholm igen och har fortfarande ngn form av Norrländsk brytning som tittar fram när jag möter släkten. Jag ser mig nog som en förtappad Norrlänning som numera identifierar sig som Stockholmare men som åberopar Norrlänningen vid behov [;)][:D] MVH faellman <i><font size="1">oO0Oo URL: http://www.myspace.com/mrfaellman</font id="size1">"]
|
| 22 Jul 2008, 10:25 |
|
 |
|
Haraldrig
|
faellman wrote: Norrlänningar har väl annars en stämpel att vara <b>ärliga</b>? Jag är född i Timrå (Sundsvall), mina föräldrar i Vindeln och Obbola (Umeå). Alla övriga släktingar antingen bor eller bodde (livstid) kvar i Ume-trakten. flyttade till Roslagen som 6-åring, och till Stockholm som 19-åring. Har bott utomlands en tid också. Är idag 47 bast, bor i Stockholm igen och har fortfarande ngn form av Norrländsk brytning som tittar fram när jag möter släkten. Jag ser mig nog som en förtappad Norrlänning som numera identifierar sig som Stockholmare men som åberopar Norrlänningen vid behov [;)][:D] MVH faellman <i><font size="1">oO0Oo URL: http://www.myspace.com/mrfaellman</font id="size1">"] Här i Skåne brukar vi prata om att man ska aldrig lita på en norrlänning eller vända ryggen mot dem[:)] Personligen så tycker jag att det enda genuint ärliga folk jag träffat är Japaner.
|
| 22 Jul 2008, 10:35 |
|
 |
|
faellman
|
Jag har också enbart goda erfarenheter av Japaner. Vann förresten mot en stark jäkel i armbrytning förra året [^][:D]. Om jag får generalisera lite så har Asiaterna en liten egenhet som kan inkräkta lite på begreppet "ärlig" ibland, nämligen den (kulturella) avsaknaden av att kunna säga "nej". Det gör att de söker andra vägar ut ur situationer där ett rakt "nej" vore önskvärt. MVH faellman <i><font size="1">oO0Oo URL: http://www.myspace.com/mrfaellman</font id="size1">"]
|
| 22 Jul 2008, 11:02 |
|
 |
|
rifle
|
Norrlänningar är de bästaste så klart. De säger inget i onödan om de inte har nåt att säga. Hur många många människor har man inte träffat från söder om skitabäcken som är så fulla av sig själv så man tappar talförmågan?
Men har givetvis träffat mera trevliga människor från söder om skitabäcken än otrevliga, men alla i stort sett snackar så mycket så öronen trillar av, dvs innan man lärt känna de. Då brukar de prata lite mindre och vi norrlänningar gastar desto mera.
Men ett särdrag jag sett tex här är att dryghet och skitsnack inte verkar vara lokalt förankrat, det verkar finnas över precis hela sverige. Ingen nämd ingen glömd haha
|
| 22 Jul 2008, 11:45 |
|
 |
|
FenderBender
|
rifle wrote: Men ett särdrag jag sett tex här är att dryghet och <font color="red">skitsnack inte verkar vara lokalt förankrat</font id="red">, det verkar finnas över precis hela sverige. Ingen nämd ingen glömd haha
Här uppe i norr betraktar vi sundsvallare (förlåt!) som första klassens skitsnackare. "Aldrig lita på en sundsvallare" är ett talesätt många växer upp med. Jag känner många från Sundsvall som är trevliga människor - och även skitstövlar, så det finns alla sorter även där. [;)]  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
|
| 22 Jul 2008, 12:15 |
|
 |
|
FenderBender
|
faellman wrote: har fortfarande ngn form av Norrländsk brytning som tittar fram när jag möter släkten.
Min norrbottniska hustru anser sig ha blivit av med sin dialekt efter nästan 25 år i förskingringen. Men så mycket kan jag då säga, att när hon blir förbannand så gäller det att kunna Pite-målet om man ska förstå vad hon säger! [:D][:D][:D]  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
|
| 22 Jul 2008, 12:22 |
|
 |
|
FenderBender
|
faellman wrote: Jag har också enbart goda erfarenheter av Japaner. Vann förresten mot en stark jäkel i armbrytning förra året [^][:D].
Om jag får generalisera lite så har Asiaterna en liten egenhet som kan inkräkta lite på begreppet "ärlig" ibland, nämligen den (kulturella) avsaknaden av att kunna säga "nej". Det gör att de söker andra vägar ut ur situationer där ett rakt "nej" vore önskvärt.
Jo, jag håller med. Aseater är mycket trevliga och "ödmjuka" människor. Men totalt konflikträdda på ett sätt som för oss västerlänningar förstör mer av respekten man byggt upp än löser konflikten. [B)]  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
|
| 22 Jul 2008, 12:25 |
|
 |
|
FenderBender
|
Josh D Ztorsion wrote: Skåningarna skulle då vara Sveriges sydtyskar. VArför får ni lista ut själva[:D]
Jag hörde en gång berättas om den så kallade "spettaklubben". Om alla svenskar som passerar skånes gräns tar ett spett och "ruckar" lite, så måste ju Skåne lossna nån gång!? [:D] Jag skyndade mig att berätta detta för min malmöitiske kollega, som drog ner glasögonen på nästippen och tittade på mig och sa på bredaste Malmödialekt: "Du, jag känner många skåningar som skulle vilja gå med i den klubben..." [;)]  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
|
| 22 Jul 2008, 12:29 |
|
 |
|
Hrodvitner
|
Funderar mest på varför man envisas med att hela tiden generalisera och prata om norrlänningar? Jag hör aldrig att man pratar om svealänningar eller götlänningar som någon slags homogen folkgrupp [;)] Utan några vetenskapliga belägg vill jag nog påstå att det är en viss skillnad på folk från små byar uppe i Lappland kontra folk som är uppvuxna i Umeå, Sundsvall etc.
"Jag existerar för att min skugga ska ha nåt att göra!"
|
| 22 Jul 2008, 13:00 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Josh D Ztorsion wrote: Nu ska vi se Norrlänningar är inte dryga, alla vet ju vilka det är som är dryga (ledtråd: det är inte Stockholmarna)[;)] Om man ska generalisera kan man väl säga att Norrlänningen är Sveriges Tyskar; tråkiga och ärliga Skåningarna skulle då vara Sveriges sydtyskar. VArför får ni lista ut själva[:D] Göteborgare är Sveriges Norrmän. Kul typer med go dialekt men inget att ta på allvar[;)] LAndskrona skulle väl vara Sveriges Österrike då.. Japaner (jorå, Haraldrig, jag har också varit i Japan ofta) är blyga, väluppfostrade och kul när dom dricker. Skulle däremot inte lita på en Japan om det gällde liv eller död, då är en Värmlänning att föredra Stockholmare är Sveriges Fransmän. Snackar mest skit och är lata som faan trots att de försöker påstå motsatsen Min favorit-nationalitet är nog (generellt sett) ändå jänkare. Ytliga måhända men ofta väldigt sociala och trevliga och det är faanimig en bra start Bland Stockholmarna är de som bor söder om slottet trevligast[8D]  The beat goes on and I´m so wrong Pratar du Japanska? JAg märkte att det var en stor skillnad på bemötandet när jag lärt mig Japanska i tal och skrift.
|
| 22 Jul 2008, 14:29 |
|
 |
|
Haraldrig
|
FenderBender wrote: Josh D Ztorsion wrote: Skåningarna skulle då vara Sveriges sydtyskar. VArför får ni lista ut själva[:D]
Jag hörde en gång berättas om den så kallade "spettaklubben". Om alla svenskar som passerar skånes gräns tar ett spett och "ruckar" lite, så måste ju Skåne lossna nån gång!? [:D] Jag skyndade mig att berätta detta för min malmöitiske kollega, som drog ner glasögonen på nästippen och tittade på mig och sa på bredaste Malmödialekt: "Du, jag känner många skåningar som skulle vilja gå med i den klubben..." [;)]  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green"> Skåne åt Danmark!!! Ja tack.
|
| 22 Jul 2008, 14:30 |
|
 |
|
FenderBender
|
Hrodvitner wrote: Funderar mest på varför man envisas med att hela tiden generalisera och prata om norrlänningar? Jag hör aldrig att man pratar om svealänningar eller götlänningar som någon slags homogen folkgrupp [;)] Utan några vetenskapliga belägg vill jag nog påstå att det är en viss skillnad på folk från små byar uppe i Lappland kontra folk som är uppvuxna i Umeå, Sundsvall etc.
"Jag existerar för att min skugga ska ha nåt att göra!"
Det är just detta som är själva ironin med den här tråden. Sörlänningar är noga med vart i södra Sverige man kommer ifrån, medan allt norr om Dalälven blir "Norrland" och folket "Norrlänningar". En jämtlänning går inte att jämföra på samma dag som en Ångermanlänning. En Medelpadding har ett helt annat sinnelag än en Norrbottning osv. Men vi är alla Norrlänningar, en tredjedel av Sveriges befolkning är bosatta på två tredjedelar av Sveriges yta. För detta är det enligt Sveriges Riksdag meningen att vår "hyra" (dvs levnadsomkostnader/reallöner) ska vara dubbelt upp mot i södra landet. Elaka tungor menar att, om norrlänsk skogs/massa industri, järnproducenter och förädlingsindustrier - för att inte tala om elproducenter, skulle klippa banden till södra Sverige skulle det bli både mörkt och tyst på sina håll. Vi subventionerar, enligt många, södra Sveriges höga levnadsvillkor med skamligt låga löner. Det är inte konstigt att det bor så mycket ilska hos många norrlänningar - och inte heller konstigt att en ganska svart ironisk/sarkastisk humor härskar. Ronny Eriksson från Piteå förklarade en gång för en skåning, som inte kunde begripa varför norrbottningarna inte skrattade åt hans farskomedi: "Du förstår humor bemöts inte alltid med skratt här uppe. Det kan lika gärna innebära att nästa gång blodet svallar så blir man aningen mindre förbannad". [:D]  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
|
| 22 Jul 2008, 19:25 |
|
 |
|
Andreas Nyström
|
Dom där jäkla norrlänningarna, lata socialbidragssnyltare hela bunten. Rider runt på sina isbjörnar och renar hela dagarna och halsar hembränt.
[;)]
|
| 22 Jul 2008, 20:29 |
|
 |
|
top5rec
|
Angående den allmänna uppfattningen om att norlänningar är tystlåtna, så skulle jag vilja påstå att det stämmer när det kommer utbölingar från landets södra delar. Och anledningen till att vi blir tystlåtna då är väl precis som Stenmark sa: "He lönsch int å förklara för den som int förstår"
Norlänningen, lite smartare, lite roligare och lite lite ödmjukare!
Men allvarligt, det må vara att vi är en mindre grupp på ca en miljon människor och därför buntas ihop, men med tanke på att jag, som strax ovan tröskeln till övre norrland, har 60 mil ner till dom sydligaste punkterna, och dessutom närmare 30-40 mil till dom nordligaste delarna, så blir det rätt löjligt att försöka bygga schabloner runt det...
Annars så är väl Göteborgarna glad, Stockholmarn sur och dryyg, skåning svårförstådd, och resterande en enda smet..
------------------------------------------------ 6 strängar är 6 för lite
|
| 22 Jul 2008, 21:29 |
|
 |
|
FenderBender
|
Andreas Nyström wrote: Dom där jäkla norrlänningarna, lata socialbidragssnyltare hela bunten. Rider runt på sina isbjörnar och renar hela dagarna och halsar hembränt.
[;)]
[:D][:D][:D]  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
|
| 22 Jul 2008, 21:41 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Josh D Ztorsion wrote: Haraldrig wrote: Josh D Ztorsion wrote: Nu ska vi se Norrlänningar är inte dryga, alla vet ju vilka det är som är dryga (ledtråd: det är inte Stockholmarna)[;)] Om man ska generalisera kan man väl säga att Norrlänningen är Sveriges Tyskar; tråkiga och ärliga Skåningarna skulle då vara Sveriges sydtyskar. VArför får ni lista ut själva[:D] Göteborgare är Sveriges Norrmän. Kul typer med go dialekt men inget att ta på allvar[;)] LAndskrona skulle väl vara Sveriges Österrike då.. Japaner (jorå, Haraldrig, jag har också varit i Japan ofta) är blyga, väluppfostrade och kul när dom dricker. Skulle däremot inte lita på en Japan om det gällde liv eller död, då är en Värmlänning att föredra Stockholmare är Sveriges Fransmän. Snackar mest skit och är lata som faan trots att de försöker påstå motsatsen Min favorit-nationalitet är nog (generellt sett) ändå jänkare. Ytliga måhända men ofta väldigt sociala och trevliga och det är faanimig en bra start Bland Stockholmarna är de som bor söder om slottet trevligast[8D]  The beat goes on and I´m so wrong Pratar du Japanska? JAg märkte att det var en stor skillnad på bemötandet när jag lärt mig Japanska i tal och skrift. jajamensan. Å så har jag haft en Tokai också[;)]  The beat goes on and I´m so wrong Doushita nihongo shaberu?
|
| 22 Jul 2008, 21:42 |
|
 |
|
FenderBender
|
I stockholm fick jag frågan, när jag sa att jag kom från Övik, om jag kände en "Per Persson" i Kiruna... När jag upplyste honom om att jag har 74 mil till Kiruna, men bara 57 mil till Stockholm fick jag en blick som sa klart och tydligt: "Du är tamejfan inte klok!". Ett annat problem med Stockholm är språket. En god vän till mig bor i Örnsköldsvik, på Revgatan. När han beställde lite grejor från huvudstaden och de bad om adressen svarade han: "Revgatan". Från 08-änden av tråden kom motfrågan: "Eh, stavas det med e eller ä?". Min polare svarade: "Om det stavades med ä hade jag väl sagt rääävgatan?". [:D][:D][:D]  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
|
| 22 Jul 2008, 21:46 |
|
 |
|
FenderBender
|
Haraldrig wrote: Doushita nihongo shaberu?
Domo Arigato [:D] PS. Jag talar även en hygglig arabiska! [:D][:D][:D]  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
|
| 22 Jul 2008, 21:47 |
|
|