View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 06:31

Reply to topic  [ 20 posts ] 
Startande fläkt?! 
Author Message

Post Startande fläkt?!
Som jag nämnde i en annan tråd har jag en Komet 60-liknande skapelse just nu bestyckad med två JJ 6V6:or i slutsteget.

Hade pjäsen nere i replokalen i veckan och är väl halvnöjd med ljudet. Det måste filas mer på! Den har dock även ett par andra små problem, förutom att ljudet inte är 100% än...

Delar upp det hela:

1. När jag slår på huvudbrytaren börjar den brumma och det hörs i högtalarna. Standbybrytaren är fortf. i läge "av". Vad kan det tänkas bero på? Är det glödspänningsbrum eller trafobrum som läcker ut i högtaleriet? Vad är vanligast? [:)]

2. När jag slår till standby-brytaren låter det som om en fläkt startar och varvar upp! Sen stannar den på en "ton". Detta hörs alltså i högtaleriet. Trummisen i bandet frågade om jag hade en fläkt i stärkaren... [B)]
Jag kan modulera tonen medelst Presence-kontrollen på stärkaren. Fläktljudet försvinner när jag slår av standby-brytaren.
Vad kan det vara? Jordningsproblem? Kassa rör? (Det är en tämligen ohälsosam miljö för 6V6:or med en 475V B+...)

Tacksam för input i frågorna! [:)]

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">

01 Jun 2008, 13:46
Profile

parasitisk occillsation kanske [?][?] vem har byggt skapelsen...[?]

ta en bild på innanmätet o lägg ut

o visst kan nättransfon brumma utan att det är nåt som är fel...

det beror ofta på konstruktionen av nättransfon tillex hammond dem brummar aldrig medans en billig från tubetown def brummar... kontentan blir att man får det man betalar för...[^][^]

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image Image

01 Jun 2008, 17:37
Profile WWW

parasitisk occillsation kanske [?][?] vem har byggt skapelsen...[?]

ta en bild på innanmätet o lägg ut

o visst kan nättransfon brumma utan att det är nåt som är fel...

det beror ofta på konstruktionen av nättransfon tillex hammond dem brummar aldrig medans en billig från tubetown def brummar... kontentan blir att man får det man betalar för...[^][^]
Jomenvisst, det låter inte omöjligt att det är just det!
Det är undertecknad som är byggmästare. Det var mitt andra bygge och den är betydligt tystare än min första skapelse som tar in radio, brusar och brummar... Jag borde beställa en låda komponenter och annat smått och gott och gå över byggena och rensa upp bland dåliga lösningar!

Sen är det ju precis som du säger; man får vad man betalar för och i mitt fall är det Webers trafon och de har ju kanske inte bästa rykte på denna sidan Atlanten...[B)]

Bilder utlovas -- tyvärr är de tidigare tagna i min borttappade mobil. Får trösta mig med att jag har en bättre kameramobil numera... [:o)]

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">

01 Jun 2008, 19:51
Profile

Innanmätet: http://tom-andrew.blogspot.com/

/Tom-Andrew

01 Jun 2008, 22:52
Profile

kan börja med att din jordningspunk ligger alldeles för närma skyddsjord.... prova att flytta skyddsjorden minst 5 cm från signaljord

o det som verkar vara precence där kablar går till där kan du få problem dem bör vara tvinnade o jordningen bör ligga på samma punkt som fasvändarns tailresitors jord vilket det inte ser ut att vara ...

o även alla o då menar jag alla kablar som går till tonkontrollpottarna skall tvinnas i en bunt

se till o rensa upp jordningen.... det är mitt tips...

o tvinna mer ....

du har def parasitiska problem = självsvängning pga av många raka otvinnade kablar

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image Image

01 Jun 2008, 23:18
Profile WWW

kan börja med att din jordningspunk ligger alldeles för närma skyddsjord.... prova att flytta skyddsjorden minst 5 cm från signaljord
Skall testas! [:)]

Quote:
o det som verkar vara precence där kablar går till där kan du få problem dem bör vara tvinnade o jordningen bör ligga på samma punkt som fasvändarns tailresitors jord vilket det inte ser ut att vara ...
Hmm... Presencepotten är den som sitter längst till vänster på bilden jag tror du refererar till, den med 0.1uF-kondingen nära kontrollampan och sladden som kommer från utgångsimpedansväljarswitchen med 47K-motståndet. Jag jordar Presence i de parallella, mindre filterkondingarnas jordpunkt. Tailresistorn skall väl inte jordas?!
De andra två kablarna som kommer från kortet där slutstegets 0.022uF-signalkondingar möter de två 220k-biasmotstånden går till en High Cut-kontroll, typ Vox AC30. Här kanske de dock bör tvinnas?! Eller?!

Quote:
o även alla o då menar jag alla kablar som går till tonkontrollpottarna skall tvinnas i en bunt
Skall testas! Jag har funderat på detta men hittade ingen info när det begav sig. Har dock sett detta ofta i Fender-stärkare...

Quote:
o tvinna mer ....
du har def parasitiska problem = självsvängning pga av många raka otvinnade kablar
Jag tror dig! [:)]
Frågan är ju bara vilka jäkla kablar som skall tvinnas... AC-kablar och spänningsmatning såklart, men hur är det med utgångstrafo-kablage och annat?!

TACK för svaren, Zven! [:)]

/Tom-Andrew

02 Jun 2008, 09:40
Profile

där växelspänning flyter där skall det tvinnas det släcker ut brum...

men inte överallt ..

kevin o connors böcker ger en tydliga o fungerande metoder...

om man inte har en aning om hur man gör ,,, ( vilket jag inte heller hade innan inköpen av dessa böcker)[:D]

föresten jorda precence på samma ställe som på utgångstransfon sekundära negativa sida ( som är ansluten till jord o som minus på högtalarn)

Image Image

02 Jun 2008, 19:47
Profile WWW

Frågan är ju bara vilka jäkla kablar som skall tvinnas... AC-kablar och spänningsmatning såklart, men hur är det med utgångstrafo-kablage och annat?!

Jag tvinnade som en galning förut, men är numera försiktig. Särskilt med signalbärande kablar. Enligt Tubis recept. Allt för att inte riskera att påverka/släcka ut frekvenser.

Jag tvinnar glöden och inkommande primärspänning. Ibland vissa B+-tåtar och jord, men då mer för att de ska ligga snyggt och stadigt.

En del tvinnar OT-primär. Det gör inte jag utan väljer raka parallella kablar en bit från varandra. Så även med signalkabel mellan fasvändares signalkondingar och slutrör.

Jag tvinnar inte kabel till tonkontrollerna, men kan inte se att de skulle skada.

Därmot kör jag skärmat från input till V1 och även skärmkabel från kort till V2 eller vad man nu har som andra steg. Just input-kabel till rör i preamp tycks suga åt sig surr. Ibland har jag skärmat till/från volympot.

Cool bygge förresten. Vore kul att få höra! Men frågan är om du inte skulle gilla det ännu bättre med EL34...[}:)] 6V6 knäar lite för lätt i denna krets tycker jag.

Brummet i högtalaren är troligen trafobrum som kommer av ett dåligt/sämre PT-exemplar. Vissa trafos tycks brumma av oklar anledning. Jag har drabbats av sådant även med kvalitetstrafos från TAD.

Fläkten - Zvens förklaring låter rimlig.

/Gunnar

02 Jun 2008, 22:07
Profile

Nja , jag har fått skit föret förr men tvinna bara main ac, hot ac och glöd ac. Och om jag får skit igen så skicka dyngan till Mike Soldano istället[:D]

02 Jun 2008, 22:19
Profile

När det gäller trafos får man kolla hur laminaten är stackade så man sätter PT och OPT ett halv varv assymetriskt. Kan bli ännu bättre om man vrider den ena ett kvarts varv ytterligare men ser lite skumt ut att ha den monterad så[:D]

02 Jun 2008, 22:24
Profile

där växelspänning flyter där skall det tvinnas det släcker ut brum...
men inte överallt ..
kevin o connors böcker ger en tydliga o fungerande metoder...
om man inte har en aning om hur man gör ,,, ( vilket jag inte heller hade innan inköpen av dessa böcker)[:D]
Ja, men jämarns! Jag har lurat på att köpa bokjäklarna både en och tre gånger. Det får nästan bli dags nu. Har ledsnat på brummande, brusande, tjutande radiomottagare till förstärkare...[B)]

Vilka böcker ska man ha?[;)]

Quote:
föresten jorda precence på samma ställe som på utgångstransfon sekundära negativa sida ( som är ansluten till jord o som minus på högtalarn)
Det har jag allaredan gjort! Viss metodik finns det allt![:)]

/Tom-Andrew

02 Jun 2008, 23:15
Profile

Tom-Andrew wrote:
Jag tvinnade som en galning förut, men är numera försiktig. Särskilt med signalbärande kablar. Enligt Tubis recept. Allt för att inte riskera att påverka/släcka ut frekvenser.

Jag tvinnar glöden och inkommande primärspänning. Ibland vissa B+-tåtar och jord, men då mer för att de ska ligga snyggt och stadigt.
Det är där jag tvinnat också! I övrigt har jag i mångt och mycket följt hur Komet är byggd, förutom "förbättrad" jordning med jordbuss.
Quote:
En del tvinnar OT-primär. Det gör inte jag utan väljer raka parallella kablar en bit från varandra. Så även med signalkabel mellan fasvändares signalkondingar och slutrör.
Jag tvinnar inte kabel till tonkontrollerna, men kan inte se att de skulle skada.
Intressanta tankar! Jag tar dem med mig till det att jag skall göra lite tester!

Quote:
Därmot kör jag skärmat från input till V1 och även skärmkabel från kort till V2 eller vad man nu har som andra steg. Just input-kabel till rör i preamp tycks suga åt sig surr. Ibland har jag skärmat till/från volympot.
Samma lika här! Endast skärmat från volympot till sockel, dock, ej till potten i fråga.

Quote:
Cool bygge förresten. Vore kul att få höra! Men frågan är om du inte skulle gilla det ännu bättre med EL34...[}:)] 6V6 knäar lite för lätt i denna krets tycker jag.
Det håller jag helt med om! 6V6:orna tycker inte om miljön och låter därefter -- knäar inte snyggt vid mkt pådrag! Jag har ju Webers kinarör som följde med samt ett par JJ E34L som jag ämnar stoppa i stärkeriet i en snar framtid. Tester i replokalen visar dock att t.o.m. 6V6 är "för högt"... Vid lagom dist är det fånigt högt; trummisen klagade... Jag funderar på en Weber Mass till (även om jag inte är så förtjust i hur den kapar diskant och briljans i ljudet, vilket man dock har lösningar för på nya Weber Mass Mini) eller varför inte den Thunderbrake som SOLDANO här på Bojen har ute på annons?!

Quote:
Brummet i högtalaren är troligen trafobrum som kommer av ett dåligt/sämre PT-exemplar. Vissa trafos tycks brumma av oklar anledning. Jag har drabbats av sådant även med kvalitetstrafos från TAD.
Brummet är inget större problem, det var mest en liten fundering från min sida. Vi lämnar det därhän och koncentrerar oss på:
Quote:
Fläkten - Zvens förklaring låter rimlig.
Jo, jag tror att tankarna om parasitisk oscillation mkt väl kan stämma! Förutom att jag har en del kvar att ta tag i vad gäller kabeldragningen och tvinnade kablar så läste jag även på lite om gallermotstånd i preampen hos herr Aiken. I dagsläget har jag lite ont om motstånd i komponentlådan varför spänningsdelaren innan V2 är 150k/330k, emedan den i "original" skall vara 220k/330k. 220k istället för 150k dämpar ju också effekterna av ev. parasitisk oscillation. Jag har även närt tankar om att låta denna spänningsdelare bli Marshall-klassiska 470k/470k (dock utan 470pF-konding i shelvingfilter för att utnyttja effekterna av minskad briljans och "fizz" -- det finns det gott om här!) och/eller kanske modifiera mer mot Komet Concorde-stuket (dvs. lediga halvan V2 som katodföljare innan fasvändaren) eller kanske bygga något "eget" med den kvarvarande rörhalvan från V2. Då blir det antagligen andra värden på katodmotstånden på V2 samt ytterligare spänningsdelning därefter... Charmen med Komet/Trainwreck-kretsarna är ju dock att de är så påfallande, om än förrädiskt, "enkla"... Jag vill ju inte introducera onödigt fler frihetsgrader...

Tack för alla synpunkter, Zven, Gunnar och Johan!

/Tom-Andrew

02 Jun 2008, 23:33
Profile

Jag har tvinnat kablarna som går till High Cut och även buntat/tvinnat tonkontrollkablaget. Dessa åtgärder gör ingen skillnad. [B)]

Jag har kört kinapinnefelsökning i förstärkaren, men kan konstatera att med alla kontroller på noll så är det fortfarande en startande fläkt i min förstärkare -- jag kan heller inte modulera oljudet med presenceratten längre. Till slut fick jag för mig att vrida på biaspotten... DÅ moduleras oljudet! Om jag ställer den varmare går oljudet ner i frekvens!
Har biaserat den till ca 20mA över 1-ohmsmotstånd från katoden på slutrören.

/Tom-Andrew

06 Jun 2008, 11:17
Profile

har du provat en 5-100p konding tvärsöver utgångarna från fasvändarn ? prova o öka mostånden på styrgallren på slutrören upp till 6k6 är okej tycker jag på både 6l6 o el34....

o visst kan dina rör fått stryk kinarör är bra grejor ..... men deras 6v6 tål nog inga 475 volt JO det gör dem men då måste du upp på SGM !!! minst 2k2 ohm
2k7 kör jag med .... o då håller dem!!!

öka /byt ut kondingarna i biaskretsen .. du kan har fått fatt i gamla kondingar

Image Image

06 Jun 2008, 14:55
Profile WWW

har du provat en 5-100p konding tvärsöver utgångarna från fasvändarn ? prova o öka mostånden på styrgallren på slutrören upp till 6k6 är okej tycker jag på både 6l6 o el34....

o visst kan dina rör fått stryk kinarör är bra grejor ..... men deras 6v6 tål nog inga 475 volt JO det gör dem men då måste du upp på SGM !!! minst 2k2 ohm
2k7 kör jag med .... o då håller dem!!!

öka /byt ut kondingarna i biaskretsen .. du kan har fått fatt i gamla kondingar
Jag har ju en High Cut-kontroll som agerar liknande en konding mellan anoderna på fasvändaren, så jag har svårt att se att en klassisk 47pF-Marshallfasvändarkonding skulle hjälpa...

Mina styrgallermotstånd är dock väldigt små och enligt Komet-specen på 820 ohm.

Skärmgallermotstånden är 1K.

Nu har jag stoppat i de med kitet medföljande EL34:orna och vid starten hörs samma läte, men bara snabbt vid uppstart, sen försvinner det! Spontant vid "låg" volym är det inte tokstor skillnad mellan 6V6 och EL34 i volym, men ljudet blev nog liiite bättre med EL34...
Tyvärr kan jag inte krana på tills det distar för att se om EL34:orna svarar bättre än 6V6:orna och håller ihop lite tightare och mindre skrälligt än vad jag fann att 6V6:orna gjorde. [B)]
Ibland är det jävligt att bo i lägenhet... [V]

Skall testa mer i replokalen!

/Tom-Andrew

06 Jun 2008, 19:04
Profile

prova att gå upp i ca 2k2 på styrgallren 820ohm är för lite .....

o minst 2k2 på sgm så kanske du är hemma ....[8D][8D]

Image Image

07 Jun 2008, 13:07
Profile WWW

En annan aspekt: Vad får du för B+ med EL34:orna? Ligger du kvar uppåt 475V? Jag kan tycka att det onödigt hög B+ i den typen av stärkare. Om den ska dista riktigt läckert i slutrören (vilket är idén med stärkaren) är det nog inte fel att de viker sig rätt tidigt. Då kan lite lägre B+ vara bra.

Är det Webers PT? Kör du på 350-0-350 tapp då (röda tåtar)? Rekommenderar i så fall att testa köra på röd-vit tåt, 330-0-330. Skulle tro att du hamnar på B+ runt 440V. Lite lägre headroom och slutrör som knäar något lättare. Tror jag.

Det kan även påverka brum något lite.

/Gunnar

07 Jun 2008, 17:28
Profile

En annan aspekt: Vad får du för B+ med EL34:orna? Ligger du kvar uppåt 475V? Jag kan tycka att det onödigt hög B+ i den typen av stärkare. Om den ska dista riktigt läckert i slutrören (vilket är idén med stärkaren) är det nog inte fel att de viker sig rätt tidigt. Då kan lite lägre B+ vara bra.

Är det Webers PT? Kör du på 350-0-350 tapp då (röda tåtar)? Rekommenderar i så fall att testa köra på röd-vit tåt, 330-0-330. Skulle tro att du hamnar på B+ runt 440V. Lite lägre headroom och slutrör som knäar något lättare. Tror jag.

Det kan även påverka brum något lite.

/Gunnar
Nu har jag haft pjäsen igång igen. Mätte B+ till 458V med EL34:or.

Det är Webers PT, röda tåtar. Har klurat på rödvita, men ville ha stärkaren så nära Komet-spec som möjligt och där är det ju rejäla spänningar...
Har som sagt inte haft möjlighet att blåsa på något ännu.
Stärkaren uppför sig lite bättre ur oljudshänseende. Fläktljudet hörs bara vid uppstart, sedan försvinner det. Ska bli intressant att krana på lite i replokalen!

/Tom-Andrew

08 Jun 2008, 13:50
Profile

Nu är hon testad med EL34 i replokalen. Inga missljud. Brus på hög volym och håller inte ihop lika bra som klippen som man hört på Komet-stärkarna -- den är lite skrällig med mycket gain. Den låter dock jäkligt bra rent och småspräckt! Misstänker att den skulle bete sig annorlunda och hålla ihop i disten om man hade en annan utgångstrafo... Hmm...

Spelade den genom ett ganska fult, hemmabyggt, öppet kabinett (Bluesbreaker-stuk) med G12H30 av anniversarymodell. Ack så högtalartyget (en gammal gardin) fladdrade av ljudtrycket! [8D]

Hann tyvärr inte med några längre övningar innan ordinarie rep började och jag kopplade in mig i min Koch/TC Electronics G-System/Bassman-rigg... Väldigt olika världar... [:D]

/Tom-Andrew

11 Jun 2008, 22:13
Profile

Kopplade upp stärkaren hemmavid. Gissa om jag blev lagom trött när skiten lät illa igen...

Det var någon vecka sedan. Fick tummen ur igår och lossade bakstycket och började plocka ur rör.

Med V1 ur tjöt det.
Med V2 ur tjöt det inte. - AHA! Det sitter runt V2! tänkte jag... Började kolla runt kretsen och på mina bilder för att se vad som möjligtvis skulle kunna störa... Såg inget särskilt men började givetvis fundera på att dra om lite kablar och snygga upp lite.

Nu för en kvart sedan, med farten uppe efter att ha rengjort och fått full sprutt på min espressomaskin igen, testade jag att byta ut V2 från JJ ECC83S till ett "sketet" kinarör som jag fick med från Weber. Och tamejfa-an om inte oljudet är helt borta!!!
Fånigt; allt meck pga ett mikrofoniskt jävla rör...
Skönt iaf att slippa löda om för mkt! Nu inväntar jag dock en sats komponenter och då blir det till att testa Komet Concorde-försteget!

För den nyfikne: http://music-electronics-forum.com/show ... php?t=1536

/Tom-Andrew

05 Jul 2008, 18:18
Profile
Reply to topic   [ 20 posts ]