|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 3 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Marshall
|
 Tube Works efterlysning
Howdy-ho, folks,
en gång påsken 1991 när vi skulle till Prag och lira (med gruppen "Bohunks") fick jag låna med mig en overdrivepedal med ett (12AX7?) rör i. Körde stratan genom den och in i en 100W Hiwatt som fanns på plats. Ljudet blev kalas och förevigades på både video & band, men pedalen lämnades tillbaks till musikaffären...
Nostalgisk lyssnar jag ibland på dessa tejper och förundras över det makalösa soundet, vill ha en sån pedal igen... Den var rätt ful och klumpig, hade 5 rattar (2+3 st. i två rader: vol, drive, bas, mid, treble), vill minnas att den var svart med gul text. På sidorna fanns 3-4 små luftningshål där man kunde se röret. Drevs av elnätet.
Det kan möjligen ha varit en "Real Tube" ifrån Tube Works. Någon som vet vem som importerar/distribuerar dessa? Hur låter en "Blue Tube" i jämförelse? Tacksam för tips.
Cheers, /Marshall
|
| 11 Apr 2003, 11:02 |
|
 |
|
Guitaraddict
Joined: 10 Aug 2002, 13:55 Posts: 1195 Location: Smålands mörka skogar
|
Gul= Tubedriver Svart= Real tube Blå= Blue tube
Skillnaden mellan Real tube & Blue tube är rätt stor: Rt ligger åt metalhållet medan Bt ligger åt blueshållet vad gäller disten. Tubedrivern var mer en korsning mellan dist/boost vill jag minnas.
Kan nämna inom parentes att jag har själv en Blue Tube i rackversion som jag använder till en basanläggning för att smådista lite -låter suveränt!
|
| 12 Apr 2003, 22:25 |
|
 |
|
Marshall
|
Tack & bock, jag letar vidare, under tiden testar jag en Hughes & Kettner Tube Factor. Låter smaskigt!
Cheers, /Marshall
|
| 20 Apr 2003, 19:50 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 3 posts ] |
|