View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 01:01

Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Mickpreamp bygge tips? 
Author Message

Post Mickpreamp bygge tips?
Blev jäkligt sugen på att bygga en mickpreamp med antingen ECC81 eller ECC82. Till studiosyfte alltså.
Bra kretstips mottages. [:)]

David

Edit: Skriv ifall du har tips på krets med udda rörtyp också..

15 Aug 2011, 17:51
Profile WWW

En sån kanske? Välprövad och dokumenterad.
http://www.gyraf.dk/gy_pd/g9/g9pd.htm

/Stefan

15 Aug 2011, 19:00
Profile ICQ YIM WWW

Har byggt en G9:a och den rekommenderas varmt!
Här är min:
http://www.ljudbyggen.se/viewtopic.php?f=1&t=375

Jag har också byggt en Pultec MB1:a och den går inte heller av för hackor. Annars kan en LA2:a gå bra som preamp. Dessutom får du ju en "hyfsad" compressor på köpet [;)] har en sådan på bordet just nu.
Pultec:
http://www.frontiernet.net/~jff/pultec_mb1/DualTubeMicrophonePreamp.html

La2:
http://www.recproaudio.com/diy_pro_audio/teletronix_la2a.htm

När du ändå håller på kan du bygga en egen rörmick!
Här är en av mina:
http://www.ljudbyggen.se/viewtopic.php?f=1&t=300

Hasse.

16 Aug 2011, 03:18
Profile

Vad uppskattar du att kostnaden för G9:an.

PS: Man blir lite imponerad av katten som polerar mikrofonen.

------
Dom låter alla lika

16 Aug 2011, 07:56
Profile

Jag också nyfiken på ungefär hur mycket det gick på. Hur många olika ställen fick du beställa delar ifrån?
Vet om Mouser och Das Musikding. Några fler förslag?

..och sedan en liten fundering. Varför har den två stycken nättrafos, varav ena bara transformerar tillbaks strömmen till 230V (220V). Varför inte använda nätspänningen direkt istället?

David

16 Aug 2011, 15:58
Profile WWW

Jag har lite dålig koll på kostnaden då jag byggde den under en längre tid. Jag har småbarn och tiden till byggen blir mindre o mindre. Jag beställde grejer vartefter. De dyraste grejerna är trafos, in o utg.trafos. Kretskort o rör. Sedan får man också beakta frakten från alla ställen man köper ifrån. Frontpanelen går på nästan en tusing om man vill ha en graverad.
Ett alternativ är att etsa i mässing med egen design:
Image

Men en uppskattning är väl 5-6 tusen. Kanske mer. Men man får 2 st riktigt bra preamps!
Pultec MB1:an blev billigare då jag använde delar jag hade hemma. Inte riktigt optimerade in o utg.trafos men den låter bra och har ett lite eget "sound".
Den är riktigt enkel att bygga. Där byggde jag kortet själv a'la turretboardt:
Image

Och andra sidan:
Image

Och insidan:
Image

En liten teaser. Det här är min första mick. En G7:a byggd av ett avgasrör:
Image

Kolla in killarna på Diy forumet: http://www.prodigy-pro.com/diy/index.php?board=2.0

Här finns all kunskap och hjälp som behövs! Kretskort köper man av Mnats från Australien. Tar ett par dagar att få hem. Dessutom snorbilligt! Ett par hundra inkl. frakt. Han finns där på forumet och har riktigt snygga kort till en del projekt. bla 1176:an. Här är mina nybyggda:
Image

Det finns fler som bygger kretskort. Bla. Gustav från Danmark. Alla finns där på forumet.

Hasse.

16 Aug 2011, 16:30
Profile

Angående trafo för transformering tillbaks till 230V? Har du något svar på det?
Eller någon annan som vet?

David

16 Aug 2011, 17:04
Profile WWW

Jag tror att "farbrortäpp" har kretskort till en Pultec preamp, skicka ett mail till honom och hör!

http://www.myspace.com/benessermusic

16 Aug 2011, 18:27
Profile WWW

Cool. Dretsnygg mässingfront också.

Angående trafo för transformering tillbaks till 230V? Har du något svar på det?
Eller någon annan som vet?

David
Tror det handlar om brist på passande transformator för anodspänning i litet utförande. Man ska absolut inte ta direkt från nätet...ajabaja....
Det har poppat upp små preamptrafos på flera sajter som tex tubetown och musikding så jag tror man kan skippa den där "back to back" lösningen.....

<i>"If you build it...he will come.""]
<i>"I love the smell of new components in the morning""]

16 Aug 2011, 19:14
Profile

Tror det handlar om brist på passande transformator för anodspänning i litet utförande.

Kan du omformulera, jag förstår inte vad du menar??
230V till 15V och sedan 15V till 230V. Vad blir skillnaden?

David

16 Aug 2011, 22:47
Profile WWW

David

Med två trafosar back-to-back får du drivspänningen (B+) galvaniskt åtskild från nätspänningen. Du slipper alltså risken att få nätspänningen direkt i chassit. Å' så kan man ju ta ut glöden mellan transformatorerna...

17 Aug 2011, 00:04
Profile WWW

Schemat: http://gyraf.dk/gy_pd/g9/g9_sch.gif

Precis som Telemann säger så tar man ut glöden mellan trafosarna och plockar ut högspänningen efter den andra.

Kort från Gustav rekommenderas: http://www.prodigy-pro.com/diy/index.php?topic=10776.0

Hasse.

17 Aug 2011, 00:26
Profile

Telemann skriver "galvaniskt åtskild". Vad menas med det?
Vad har liksom "hänt" med strömmen efter denna "back-to-back"-process?

Quote:
Du slipper alltså risken att få nätspänningen direkt i chassit.

Den transformerade strömmen är väl fortfarande lika farlig om den ligger på samma spänning?
Ursäkta men jag fattar verkligen inte.
Att tappa glöden emellan är ju inget kostigt. Med ett (1) trafo skulle man tappa den efter istället bara..?? [8)]

David

17 Aug 2011, 05:55
Profile WWW

Quote:
Tror det handlar om brist på passande transformator för anodspänning i litet utförande.

David
Hade man bara kunnat ta spänningen direkt från nätet(vilket man kan men det är inte speciellt säkert)Så hade vi kunnat ha enbart glödspänningstrafo till massor med rörförstärkare så länge man inte behöver mer än 230VAC. Det har inte direkt funnits en tillgänglighet på små trafosar som ger spänningsförhållande 1 till 1 så då kan man göra detta trick. Och även använda den lägre spänningen emellan till annat om man vill som tex glödspänning. Men det är en förlustaffär för den ena trafon ska driva den andra. Leta upp en passande som ger alla spänningar istället. Kanske lite modifieringar för att man inte finner exakt på pricken med de spänningarna som är på schemat.

17 Aug 2011, 06:07
Profile

Känns bättre att bara vara ihopkopplad med enbart apparaten och inte varenda sak mellan mig och transformatorstationen. Finns säkert en mer korrekt analys om varför man ska ha en skyddstrafo..............

17 Aug 2011, 06:40
Profile

Känns bättre att bara vara ihopkopplad med enbart apparaten och inte varenda sak mellan mig och transformatorstationen. Finns säkert en mer korrekt analys om varför man ska ha en skyddstrafo..............

Är det inte det säkringen är till för? [:I]

David

17 Aug 2011, 15:57
Profile WWW

Tubis wrote:

Är det inte det säkringen är till för? [:I]

David
Säkringen är alldeles för stor för att skydda dig. Den skyddar bara apparaten. Den kommer inte lösa ut. Testa att sätt ena handen på ena fasen och den andra på...........nä gör inte det för guds skull....säkringen kommer att hålla långt efter att du är död.

17 Aug 2011, 16:03
Profile

Dock förstår jag inte hur trafot skyddar en..? Men men, gör den det så gör den det.

David

17 Aug 2011, 16:15
Profile WWW

Ja, det har du ju rätt i förstås..
Dock förstår jag inte hur trafot skyddar en..? Men men, gör den det så gör den det.

David
Märkligt att ingen elektriker dykt upp här än...jaja...jag blir lite yr i huvet av nätet iom att jord och nolla är samma sak. Kan tänka mig att just den separation från jorden man uppnår med trafon är av godo. Man får ju fas fas jord där jord är helt åtskild från fas. Från nätet har du ju spänning mellan fas och jord som utgångsläge. Hur bygger man en krets som är likvärdig hur man än vrider/vänder väggjacket och med en skyddsjord utifrån det? Nu snurrar det. Jag tror det inte går eftersom du aldrig skulle få en instrumentstärkare godkänd utan trafo.......

17 Aug 2011, 20:20
Profile

Har ju nyss läst Ellära A och B faktiskt så jag borde ju kunna det här.. [:I][8)]

Jord och nolla är ju inte samma sak, Nollan är ju vad som numera heter neutralledare och jord är ju "skyddsjord". Sen när man stoppar in sladden så spelar ju det ingen roll vilken som är fas och vilken som är nolla eftersom att strömmen hela tiden skiftar håll ändå. Ingen ström går genom skyddsjorden.

Men jag antar att det som det handlar om är att strömmen som går till kretsen genom transformatorn är en inducerad spänning (emk) och på så sätt inte har en direkt fysisk kontakt med nätspänningen..?
Dock tycker jag att det borde räcka med en (1) transformator som har två sekundärlindningar, en på 15V och en som är lika stor som primären?

David

17 Aug 2011, 22:19
Profile WWW

...och på så sätt inte har en direkt fysisk kontakt med nätspänningen..?

Exakt! Det är det som är grejen. Galvaniskt åtskild [:)]

Quote:
Dock tycker jag att det borde räcka med en (1) transformator som har två sekundärlindningar, en på 15V och en som är lika stor som primären?

Jajamän! Back-to-back-lösningen är populär i småbyggen som inte kräver jättehöga strömmar. I en preamp utan effektförstärkare funkar det. Har även sett olika varianter på röroverdrivar (vilket väl också är en preamp) med samma lösning. Skitbilligt eftersom två små 12v-trafosar tillsammans kostar 60-70 spänn, medan en "riktig" trafo för rörbyggen med en 230 volts sekundärlindning kostar ett par hundra. Sedan är ju iofs inte verkningsgraden 100% så du kommer inte tillbaka på 230 v efter den andra trafon...

17 Aug 2011, 23:45
Profile WWW

Min ET-SR(Tryck & Pys) utbildning täcker inte el säkerhet så gögel får göra jobbe
<i><b>
<u>Från nån finsk? el firma</b>"]</u>

<b>Skyddsskiljetransformatorn</b>
Skydsskiljetransformatorer används för att förhindra farosituationer att uppstå vid
samtidig beröring av en felaktig apparat (t.ex. vid isolationsfel) och ett jordat föremål.
En skyddsskiljetransformator möjliggör galvanisk avskiljning mellan den matande och
den matade kretsen.
Skydsskiljetransformatorn definieras i standarden EN 61558. Dess nominella primär-
spänning får vara högst 1000 V AC och sekundärspänningen högst 500 V AC (ifall
den är försedd med likriktare högst 708 V DC).

<u><i><b>Från Wikipedia</b>"]</u>

<b>Isolationstransformator</b>

Isolationstransformator, även kallad skiljetransformator, eller fulltransformator (1:1) är en transformator vars syfte inte är att transformera upp eller transformera ner spänning. En fulltransformators spänning över primärsidan är lika stor som spänningen över sekundärsidan. I praktiken brukar dock vissa förluster, och toleranser förekomma.
<b>
Användningsområden</b>

Isolationstransformatorer används ofta för att skilja nätansluta apparater ifrån jord. På transformatorns primärsida kopplar man fas och neutral (230V) och på sekundärsidan har man fortfarande 230V fast man är skild ifrån jord. Detta kan även kallas för flytande jord. Det finns ingen elektrisk koppling alls mellan sekundärsidan och fas eller neutral. Detta är ofta mycket användbart när man ska använda olika typer av mätutrustning, t.ex. oscilloskop. Transformatorn förhindrar så kallade ground-loops.

<u><i><b>OT</b>"]</u>
<i><u><b>Mina 2 öre</b></u>"]

Trafo ska man ha i båten till landströmen, annars äts all jordad/noll ansluten metall upp som ligger under vattenlinjen. Zink(Mässing urlakas på zinken), Aluminium, Rostfritt, Koppar, ungefär i den turordningen, kan ha fel ordning på rf/cu)

<b>ralvejd@pc010:~$</b>
<i>Generalist, kan inget om allt"]

http://www.ralvejd.se/

18 Aug 2011, 00:29
Profile

Quote:
Skitbilligt eftersom två små 12v-trafosar tillsammans kostar 60-70 spänn, medan en "riktig" trafo för rörbyggen med en 230 volts sekundärlindning kostar ett par hundra.

Ja, detta låter ju logiskt. Men om nu denna preamp är så bra som Hasse säger (och värd att lägga 5000:- på bara delar) så skulle jag nog tycka det är värt att investera i ett ordentligt nättrafo faktiskt.

David

18 Aug 2011, 05:26
Profile WWW

Har ju nyss läst Ellära A och B faktiskt så jag borde ju kunna det här.. [:I][8)]

Jord och nolla är ju inte samma sak, Nollan är ju vad som numera heter neutralledare och jord är ju "skyddsjord". Sen när man stoppar in sladden så spelar ju det ingen roll vilken som är fas och vilken som är nolla eftersom att strömmen hela tiden skiftar håll ändå. Ingen ström går genom skyddsjorden.

Men jag antar att det som det handlar om är att strömmen som går till kretsen genom transformatorn är en inducerad spänning (emk) och på så sätt inte har en direkt fysisk kontakt med nätspänningen..?

David
Jord och nolla ska vara samma sak det är bara att de inte kopplas till samma ställe i din utrustning. Nollan kopplas som återledning och jorden som skydd. De går dock till samma ställe i din elcentral. Du skulle i princip kunna skifta nollan med jord och din apparatur skulle fungera ändå. Skillnaden när du vänder på jacket är att mellan fas och jord har du full spänning men mellan nolla och jord har du ingen spänningen eftersom dessa går till samma ställe...de sitter ihop.

Ja det räcker med 1 transformator med 15 och 230 lindningar. Det är ju det jag säger. Man har gjort såhär för att man inte fått tag på någon passande eller för att man inte velat specialbeställa en custom made.
Du kommer själv att få gnugga geniknölarna när du letar trafo för du kommer nog inte hitta någon med 15V och 230. Så antingen får du använda något andra spänningar tex 9V...24... 240..då finns det trafosar eller så blir du tvungen att göra exakt så som på schemat med dubbla trafosar.
Det hade ju inte varit en en nackdel att ha en till spänning för fantommatningen så man slipper spänningstripplaren.

18 Aug 2011, 05:51
Profile

Det är faktiskt väldigt smidigt med 2 st motkopplade trafosar. Då kan man välja själv vilken spänning man vill ha. I detta fall har man 2 lika trafosar för 230v. Vill man ha högre spänning tar man bara en 12v trafo tex, som sec trafo. då får man 280v på "sekundären".
Trafosar finns hos Elektrokit tex:
http://www.electrokit.se/

Beställ ett kort och börja samla prylar. Skitkul och spännande. Jag har letat prylar på Tradera bla. Lorlin-switchar och knoppar. Det gick en hel drös med Lundahltrafos där för en tid sedan för småpengar. Tar man det bara lite lugnt kan man få en hel del rätt billigt utan att tumma på kvalite'n.
Om man vill ha en snygg panel så kan man ladda ner programmet fpd och designa den där:http://www.frontpanelexpress.com/
Sedan beställer man den helt enkelt via programmet och får hem den i brevlådan några dagar senare.

Hasse.

18 Aug 2011, 14:56
Profile

En kompis säger att man bör överdimensionera mainstrafot. Hur anser du att dessa "små" trafos gör jobbet?

David

18 Aug 2011, 16:55
Profile WWW

Jag har inga problem med mina. Men det kostar bara några tior extra om man vill ha den större modellen.

Hasse.

19 Aug 2011, 00:36
Profile

Post Re: Mickpreamp bygge tips?
Någon som har tips på vart man hittar lämpliga 14V eller mer trafosar till back to back koppling. Gärna lågprofil så det går in i ett 1U rack men inte helt nödvändigt. Elektrokit har bara 12V och det blir för lågt för stabbad 12VDC till glöden. Jag är inte sugen på "elfa overprice". Jag har heller inget företag så vissa ställen är jag inte välkommen att handla på.....
Utlandet är okej det med.

19 May 2012, 09:47
Profile

Tubis wrote:
Någon som har tips på vart man hittar lämpliga 14V eller mer trafosar till back to back koppling. Gärna lågprofil så det går in i ett 1U rack men inte helt nödvändigt. Elektrokit har bara 12V och det blir för lågt för stabbad 12VDC till glöden. Jag är inte sugen på "elfa overprice". Jag har heller inget företag så vissa ställen är jag inte välkommen att handla på.....

15Volt => http://www.bhiab.se

sen om VA räcker eller ej för dina behov vet jag ju icke!

19 May 2012, 10:54
Profile

ralvejd wrote:
Tubis wrote:

15Volt => http://www.bhiab.se

sen om VA räcker eller ej för dina behov vet jag ju icke!
Tack för tipset. Tror det ska räcka för klura påt. Annars kom jag på att jag kan ju använda en 2x9 så får jag ju 18V vilket ju är nog för att få en bra stab till 12V :)

19 May 2012, 11:17
Profile
Reply to topic   [ 46 posts ]  Go to page 1, 2  Next