View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 13:33

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Rundstål eller stång 
Author Message

Vet någon var man kan köpa 19mm rundstål eller en 19mm metallstång som är tillräckligt stabil till en tillkommande polermaskin?

Jag håller på att bygga en egen polermaskin där det ska sitta 12" tygpolertrissor i ändarna. Motorn går på ca 900 varv/min så en rak stång är nog ett måste om det inte ska vobbla för mycket vid de två kullagerbockarna som ska hålla stången. Den behöver inte vara mer än en meter lång.

Den kommer att se ut ungefär så här.

Image

15 Aug 2011, 23:04
Profile ICQ WWW

http://www.maskindelen.se/rundstang/cen ... l-c45e/133

fast just dia 19 finns icke där [:(!]

lite klent tycker jag, dia 25-30 skulle jag nog satsa på

<b>ralvejd@pc010:~$</b>
<i>Generalist, kan inget om allt"]

http://www.ralvejd.se/

15 Aug 2011, 23:47
Profile

Vettigaste rådet e nog att knalla in på en mekanisk verkstad. Om din tanke e att handla från ngn handlare e en standard i branschen att man säljer material på 6m längder,å det kanske inte e så aktuellt.
På en mekanisk verkstad kan du beställa axel i den form som passar dig varför jag iaf rekommenderar att du använder google till att leta reda på vad du behöver å vill ha.
19mm-3/4" e ganska stadig axel om vi talar stål får jag nog säga å om tanken e att montera lumptrissa i ändarna kan garanterat samma mekaniska verkstad hjälpa dig att slå gänga i resp ände på axeln samt tillverka de brickor å ev muttrar du kan behöva. En vaken ide i sammanhanget,beroende på belastning,kan vara att vänstergänga ena sidan så det drar åt sig självt under last.

Axel kan du få i alla möjliga former. Iom att du snackar lagerbock kan det tex vara ide med slipad axel. E inte speciellt mkt dyrare. Helt vanligt konstruktionsstål räcker LÄÄÄÄÄÄNGE i detta fallet iom att lasterna e så små men om inte minnet sviker e de "klenaste" som finns som slipat SS2172 normalt sett.
Allt går iofs att beställa.

Kolla tex in Uddeholms hemsida. Sandviken kan garanterat med samt Helens rör i Halmstad.

jesper@gofastparts.se

15 Aug 2011, 23:49
Profile

Tack för ett bra svar Jesper!. Jag ska höra mig för hos någon mekanisk verkstad men erfarenheterna säger mig att det blir onödigt (inom gränserna för vad en komplett polermaskin kostar att ta hem från USA) dyrt att få det gjort. Diametern på hålen på lumptrissorna är 19mm men man skulle ju kunna ta en 25mm stång och svarva ner till 19 och gänga den i ändarna. Då har man ju ett bra mothåll för en stödskiva.

Jag tycker det är allmänt svårt att finna mekaniska delar i Sverige via Internet som är prissatta. Bara en massa företag med PDF eller Excellistor sida upp och sida ner utan prisinfo. Söker man i USA så finns det ett otroligt utbud för privatpersoner men här i Sverige ska man tydligen vara företagare och betala vansinniga överpriser om man jämnför samma prylar med utlandet.

Eller så söker jag på fel saker och hittar inte företagen som saluför mekanskiska delar till bra priser med fraktkostnad som går att lösa. Jula och Classe har ju en del saker men med begränsade dimensioner.. Har också sökt efter trappremskivor men det är lögn att hitta dem till rimliga priser så jag får troligen ta dem från ebay om jag nu inte hittar någon defekt pelarborr eller liknande som man kan plocka delar från.

Sverige i ett nötskal [:o)]

16 Aug 2011, 08:24
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 4 posts ]