View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 10:59

Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Huspriser 
Author Message

Post Huspriser
Dottern är på g med att köpa hus och jag baxnar när jag ser priser och vilda budgivningar.

Hur är det egentligen, har huspriserna stuckit i höjden oproportionerligt mycket jämfört med andra kapitalvaror?

Och vad beror det på i så fall?

Räntorna ligger iofs rätt lågt för närvarande, vilket kanske bidrar.
Och, nyproduktion kostar väl skyhögt, vilket till del kan tänkas bero på monopoltendenser inom byggmaterialsektorn.

Finns det fler orsaker?

Klas

...all the times I've had to play while people sat there drunk...

27 Jul 2011, 20:44
Profile WWW

..en känsla av osårbarhet och ett avtrubbat förhållande till lånat kapital har satt oss i en bubble-liknande situation på bostadsmarknaden.
Eventuellt kommer de nya reglerna med krav på kontantinsats och tak för belånat belopp av husvärdet att sansa marknaden något. Kanske bra, även om det innebär att jag som fastighetsägare får se värdet på min bostad sjunka drastiskt.

...,,,;;:::oo00OOsåkandetgåOO00oo:::;;,,,...

27 Jul 2011, 21:03
Profile

Dottern är på g med att köpa hus och jag baxnar när jag ser priser och vilda budgivningar.

Hur är det egentligen, har huspriserna stuckit i höjden oproportionerligt mycket jämfört med andra kapitalvaror?

Räntorna ligger iofs rätt lågt för närvarande, vilket kanske bidrar.
Och, nyproduktion kostar väl skyhögt, vilket till del kan tänkas bero på monopoltendenser inom byggmaterialsektorn.

Finns det fler orsaker?

Klas

...all the times I've had to play while people sat there drunk...

Det var nån ekonomibedömmare i förra veckan som påstod att sverige har en av världens mest övervärderade bostäder. Då menar han väl iofs storstadsområdena, i Lappsele och Knäckebröhult kan du ju fortf köpa ett fint hus för en spottstyver[:)]

Låga räntor i kombination med svenska folkets strutsmentalitet har drivit upp priserna.

Trist för de som ska in på bomarknaden nu som sagt. I Stockholm kostar en Brf-3a typ 3 millar. Ska du då lägga 15% kontant snackar vi om 450.000 i kontantinsats. Hur många nyutbildade ungdomar har så mycket stålars...

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

27 Jul 2011, 21:04
Profile WWW

Ett enda råd!...ligg lågt, jag skulle aldrig gå in i ett hus/lägenhets köp idag om jag inte hade allt på det torra, idag finns det mängder med parametrar som säger att risken att hamna i ett läge där köpesumman på en eget hem kommer att vara mycket högre än värdet på bostaden på sikt.

Is i magen och att vara påläst är ett måste om du vill minimera risken där allt går åt h***te, jag tycker att det är ett mardrömsläge.

/Ulf

27 Jul 2011, 21:40
Profile

Trist för de som ska in på bomarknaden nu som sagt. I Stockholm kostar en Brf-3a typ 3 millar. Ska du då lägga 15% kontant snackar vi om 450.000 i kontantinsats. Hur många nyutbildade ungdomar har så mycket stålars...

Mjah, egentligen så är det ju dem som tjänar på det, eftersom man nu måste punga upp med så mycket kontant kommer lägenheten inte bli såld för så mycket utan priserna kommer till slut att sjunka, ett tag. [;)]

27 Jul 2011, 21:48
Profile

klast wrote:

Ett enda råd!...ligg lågt, jag skulle aldrig gå in i ett hus/lägenhets köp idag om jag inte hade allt på det torra, idag finns det mängder med parametrar som säger att risken att hamna i ett läge där köpesumman på en eget hem kommer att vara mycket högre än värdet på bostaden på sikt.

Is i magen och att vara påläst är ett måste om du vill minimera risken där allt går åt h***te, jag tycker att det är ett mardrömsläge.

/Ulf

var det inte såman sa i slutet på 90-talet också? De som förstod och gav goda råd. Dom hade rätt på (mycket) kort sikt men annars var det ju ett rätt dåligt råd den gången

att ligga lågt är ju f.ö. ett dåligt råd rent allmänt i vår typ av ekomnomi som faktiskt drivs av att vi konsumerar

27 Jul 2011, 21:50
Profile WWW

var det inte såman sa i slutet på 90-talet också? De som förstod och gav goda råd. Dom hade rätt på (mycket) kort sikt men annars var det ju ett rätt dåligt råd den gången

att ligga lågt är ju f.ö. ett dåligt råd rent allmänt i vår typ av ekomnomi som faktiskt drivs av att vi konsumerar
------------------------------------------------

Jo, jag håller med, jag var själv med och deltog…from (vi kan säga) ’93 så gick det bara uppåt och ifrån ’97 extremt mycket uppåt..och så har hållit på till dom sista åren då utvecklingen har varit mer måttlig (lite upp o ner).

Men det som har hänt är en korrigering neråt som tex i England, och på andra håll i Europa mer extremt som Irland, Spanien, Grekland, Island och förstås USA där tappen har legat på uppåt 70% (förstås inte överallt).

Jag skulle lätt säga att i Sverige är risken överhängande för en korrigering neråt, hur mycket?..det är svårare att säga, men om många egna hem har stigit med mer än 400 % sedan ’97 så förstår man att det finns utrymme för en justering neråt.

Det som kan tala emot är att det fortfarande kostar mycket pengar att producera nytt och att efterfrågan på vissa delar är hög pga brist på bostäder, men idag så verkar utbudet var högt, och många kanske vill casha hem?

/Ulf

27 Jul 2011, 22:06
Profile

Quote:

Fast dom behöver ju inte köpa en 3:a [:)]

Men visst är det jävligt mycket pengar, men jag hade samma problem i slutet av 80-talet, allt kostade mycket mer än vad jag kunda skrapa ihop och då fick man vara glad om man fick en ränta på 10%

Så det fick bli andra hand och köp av hyreskontrakt för att byta upp sig och senare äntligen köpa den första bostadsrätten, gumman grät när vi skrivit på ett lån på 285.000:- för en 4:a i Bromma [:D]
Men det var ändå det som var "räddningen", när man väl är inne i karusellen så rullar det på av sig självt.

27 Jul 2011, 23:14
Profile ICQ WWW

Jag hade verkligen inte köpt varesig BR eller hus om jag hade haft möjlighet, med dagens prissituation som är helt frikopplad från kommande räntenivåer och reallöneökningar. Obs att jag inte talar om småorter där man kan köpa hus för 300tkr och dylikt. Men jag orkar inte argumentera om saken utan kan bara rekommendera att läs på om den info som finns på nätet. Det är väldigt mycket som pekar på att vi har en stor nedsida som kommer att realiseras de närmsta åren, imo.

http://cornucopia.cornubot.se/2011/07/sammanfattning-bostadsbubblan-repris.html

Image

28 Jul 2011, 15:20
Profile WWW

Nu skall den som vill köpa sig ett eget hem inte lyssna på mig utan bilda sig en egen uppfattning. Det finns en gammal devis som säger att bli rik på ditt boende, den som köpte innan ’80-talet (kommer inte ihåg exakt när reglerna ändrades)…hade en 10% inflation plus ränteavdrag på hela räntebeloppet, då blev man bokstavligen â€Â

28 Jul 2011, 15:20
Profile

Jag hade verkligen inte köpt varesig BR eller hus om jag hade haft möjlighet...

Visst är det så, man kan se saker med facit i hand…men den som tex köpte sin bostad i förhållande till att hyra, vi kan säga från ’70 - ’80 – ’90-talet och sålde sin bostad vi säger 2008 blev med stor sannolikhet rik, medan den som hyrde under samma tid har fått betalat stora pengar genom åren.

Jag säger inte att det ena är bättre än det andra, med det är ändå ett faktum att så har det sett ut.

/Ulf

28 Jul 2011, 15:28
Profile

Just den vedertagna "sanningen" att man alltid tjänar pengar på att köpa sin bostad är väl något som i hög grad drivit prisutvecklingen likt ett pyramidspel de senaste tio åren [:)] Det var många som råkade riktigt illa ut i början på 90-talet, men det vill man inte tala om...

Image

Profile WWW

det jag märkt det senaste året då jag sålt eget hus samt köpt ett nytt är att folk bjuder hej o hå, även fast man inte har lånelöfte eller egentligen är intresserad. Det driver upp priserna och marknaden blir sned o spekulativ....du kan bjuda mot nån skojgubbe som bara vill testa liksom, och därav betala en halv mille mer än vad huset egentligen är värt.

är man en familj på 4-5 personer får man inget sjysst hus under 5 miljoner i Sthlm om man inte kan tänka sig typ Kungsängen och där vill ingen bo.

Det man får hoppas på om man inte har kontanter är att man bor i HR som blir BR....det är det bästa. Mer ombildningar är bra för folket.

Profile ICQ YIM WWW

Oakman wrote:

Det är väldigt mycket som pekar på att vi har en stor nedsida som kommer att realiseras de närmsta åren, imo.

http://cornucopia.cornubot.se/2011/07/sammanfattning-bostadsbubblan-repris.html

Nåväl, "experternas" bilder pendlar ju rätt kraftigt även de. Professorerna Stellan Lundström och Hans Lind har ju varit pessimister om fastighetspriserna sen tidigt 90-tal...det undantaget några år just i början på 90-talet har väl den bedömningen inte hittills varit särskilt korrekt. Den senare av dessa gav ju till slut upp för nåt halvår sen: http://di.se/Templates/Public/Pages/Art ... geProvider

-------
<i>"KTH-professorn Hans Lind var en av dem som spådde kraftiga ras på bostadsmarknaden när finanskrisen startade. Men i dag ser han inga omedelbara hot mot bostadsmarknaden trots nya lånerekord och snabba prisökningar.

'Det prisfall det pratas om på 20 – 30 procent i höst borde inte förvåna någon. Det är en realistisk bedömning att det totala fallet hamnar på den nivån.'

Så uttryckte sig fastighetsprofessor Hans Lind i en intervju med di.se i september 2008 om den kommande prisutvecklingen på bostadsmarknaden.

[...]

Har du ändrat uppfattning om vart bostadspriserna är på väg?
'Någon lärdom man måste dra. Domedagsprofeterna hade ju rätt i större delen av världen men i Sverige hade vi fel. Det är så många faktorer som samverkar. I Sverige blev vi paradoxalt nog räddare av att vi hade så stor andel rörlig ränta, samtidigt kunde folk bo kvar och betala ganska bra för att köpa hus. Det bidrog till att hålla uppe huspriserna trots att ekonomin gick väldigt dåligt 2008 och 2009', säger han.

När ändrade du uppfattning?
'Det var ungefär ett år sedan som jag sa att det här med att förutspå huspriserna är det lika bra att ge upp.'""]
-------

Men det är klart, talar man om domedagen tillräckligt länge lär man ju till slut få rätt... [8D]

I övrigt känns den här tråden som om den typ är fem år gammal, med citat som "det verkar helt galet med huspriser och budgivningar och sånt nu ", mitt i en stark samhällsdiskussion om svalnande bostadsmarknad.

28 Jul 2011, 15:31
Profile ICQ WWW

Oakman wrote:

Visst är det så, man kan se saker med facit i hand…men den som tex köpte sin bostad i förhållande till hyra, vi kan säga från ’70 - ’80 – ’90-talet och sålde sin bostad vi säger 2008 blev med stor sannolikhet rik, medan den som hyrde under samma tid har fått betalat stora pengar genom åren.

Jag säger inte att det ena är bättre än det andra, med det är ändå ett faktum att så har det sett ut.

/Ulf

Absolut, men det är det här som är problemet, man tittar på en viss historisk period och så antar man att samma scenario kommer att upprepas, utan att titta på de faktorer som drivit prisutvecklingen.

Det gick ju att tjäna riktigt bra med pengar på IT-aktier också, 97-01.

Image

28 Jul 2011, 15:31
Profile WWW

Oakman wrote:

Visst är det så, man kan se saker med facit i hand…men den som tex köpte sin bostad i förhållande till hyra, vi kan säga från ’70 - <font color="blue">’80 – ’90-talet och sålde sin bostad vi säger 2008 blev med stor sannolikhet rik</font id="blue">, medan den som hyrde under samma tid har fått betalat stora pengar genom åren.

/Ulf

det är väl det som är problemet; att många tror att det finns en automatik i att tjäna miljoner på sitt bostadsinnehav..

Om det vore så enkelt skulle väl alla satsa sina pengar på sina bostäder istf aktiefonder, privat pensionssparande etc. I dessa sparformer finns det ju en inbyggd risk... Inte många pensionssparanden som har ökat med 500% de senaste 25 åren, som min villa därhemma har gjort..

Eller så kan man vända på steken och se villan som en investering som man dessutom kan använda medan man ser värdet öka. Precis som om man hade en gammal 50-talspålle (inköpt för 25 år sedan då)

Det problem vi har just nu är ju den enorma övervärdering som förekommer speciellt i storstäderna. En råttig trea i närförort för 2,5MSEK när den borde kosta 800.000. Eller en normalvilla i Sthlm som kostar 4MSEK när den egentligen knappast borde kosta mer än 2Miljoner

Om man köper en bostad idag i storstadsområdet som man kan kalkylera att ha råd med i minst 10 år trots en ränta på 8%, så har man säkert gjort en bra affär ändå IMO. Men ´många av de som köper dessa dyra villor är barnfamiljer med medelinkomster och då blir det väldigt skitnödigt om räntan går upp ett par pinnar samtidigt som värdet sjunker nån mille..

Så mitt råd blir att köp nu också, men se till att ha goda marginaler och var beredd på att det kanske inte går att sälja med vinst förrän om 10 år. Jag är inte ekonom (utbildad) men i såna här sammanhang saknar det betydelse, det har historien visat

28 Jul 2011, 15:52
Profile WWW

Som någon sa…banker sysslar inte med välgörenhet, där man som kund sitter med mössan i hand…utan en ren affärsverksamhet som har till syfte att tjäna på pengar på låntagaren.

Bankerna tjänar stora pengar på utlåning och faktiskt triggar på prisutvecklingen. Det är det jag menar med att man som enskild måste ha en egen uppfattning vad som är rimligt (lätt o säga men svårt att leva upp till).

Om någon köper en bostad för 1 mille och ett x-antal år senare får 5 millar för samma objekt, ja, då är man helt plötslig â€Â

28 Jul 2011, 16:40
Profile

Det är inte svårare än så här:
Staten höjer ränteavdragen så klarar alla sig.

För Svensken är en bidragsberoende jävel.

I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men
I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

28 Jul 2011, 16:41
Profile ICQ YIM WWW

Jag har läst det där tidigare och blev förvånad över hans märkliga slutsats. Faktum är att många började få problem med att betala sina räntebetalningar när räntan höjdes 08 (eller när det var), men då beslutade RB att dumpa styrräntan så prisfallet avbröts. Det var väldigt trögt på bostadsmarknaden ett tag där, men det har väl mäklarna redan förträngt.

Image

28 Jul 2011, 17:05
Profile WWW

Oakman wrote:
Jag har läst det där tidigare och blev förvånad över hans märkliga slutsats. Faktum är att många började få problem med att betala sina räntebetalningar när räntan höjdes 08 (eller när det var), men då beslutade RB att dumpa styrräntan så prisfallet avbröts. Det var väldigt trögt på bostadsmarknaden ett tag där, men det har väl mäklarna redan förträngt.

Man får ju inte glömma att Riksbanken ser bostadsmarknaden som en rätt perifer faktor när man justerar styrräntor, så om det är en avsiktlig sammankoppling du gör mellan "många började få problem med att betala sina räntebetalningar när räntan höjdes 08" och "då beslutade RB att dumpa styrräntan så prisfallet avbröts" så är den ju inte helt korrekt.

28 Jul 2011, 17:26
Profile ICQ WWW

<font color="red">För Svensken är en bidragsberoende jävel.</font id="red">

Det låter otroligt illa!

Styrränta och räntebidrag är en sak, i tex USA där är styrräntan i snudd på noll men det tar ändå inte fart.

Det stora problemet är om dina skulder är större dina tillgångar…alltså motsatt, du lånar och köper för fem men det är bara värt två vid en försäljning. Psykologiskt sett är det en mardröm och att kanske all fokusering ligger på att klara sina åtaganden, då lär det inte bli något klirr över till annat.

/Ulf

28 Jul 2011, 17:53
Profile

Ersmarker: Nej jag menade inte att RB gjorde det pga bostadsmarknaden. Även om Ingves förstås flera gånger påtalat "risken" för en bubbla.

Image

28 Jul 2011, 18:00
Profile WWW

Abe Normal wrote:

Haraldrig wrote:

<font color="red">För Svensken är en bidragsberoende jävel.</font id="red">

Det låter otroligt illa!

Styrränta och räntebidrag är en sak, i tex USA där är styrräntan i snudd på noll men det tar ändå inte fart.

Det stora problemet är om dina skulder är större dina tillgångar…alltså motsatt, du lånar och köper för fem men det är bara värt två vid en försäljning. Psykologiskt sett är det en mardröm och att kanske all fokusering ligger på att klara sina åtaganden, då lär det inte bli något klirr över till annat.

/Ulf

Vad är det för skillnad på bidrag och räntesänkningar i praktiken?
Svensken klarar helt enkelt inte spela spelet om inte staten alternerar reglerna med jämna mellanrum.

2kg guld i bankfacket har gett hög ökning de senaste 15 åren[;)]

I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

28 Jul 2011, 18:12
Profile ICQ YIM WWW

"Alla" säger att den svenska bostadsmarknaden är övervärderad (ja, särskilt utländska bedömare då) Alla, utom mäklarna förstås.
I Linköping sätter de näsan i vädret "nej här finns ingen bubbla" och agerar som om vilda budgivningar är ett handlingssätt hugget i sten för all framtid liksom. Det konstiga är att attraktiva villor och bostadsrätter i Linköping nästan håller Stockholmsnivå utan att nån jävel kan förklara varför. Men det kommer att braka, i alla fall knakar det. Det börjar gå märkbart trögt att avyttra. Folk vill inte sänka, tror fullt å fast att om alla andra berikat sig så kan dom också.

28 Jul 2011, 20:26
Profile

Tror inte det kommer braka, däremot en nedgång på kanske 10-15% per år under de kommande åren. Vilket blir mycket i slutändan. Antagligen större nedgång på BR än hus.

Image

28 Jul 2011, 20:28
Profile WWW

lasse svaj wrote:

"Alla" säger att den svenska bostadsmarknaden är övervärderad (ja, särskilt utländska bedömare då) Alla, utom mäklarna förstås.
I Linköping sätter de näsan i vädret "nej här finns ingen bubbla" och agerar som om vilda budgivningar är ett handlingssätt hugget i sten för all framtid liksom. Det konstiga är att attraktiva villor och bostadsrätter i Linköping nästan håller Stockholmsnivå utan att nån jävel kan förklara varför. Men det kommer att braka, i alla fall knakar det. Det börjar gå märkbart trögt att avyttra. Folk vill inte sänka, tror fullt å fast att om alla andra berikat sig så kan dom också.

En sak som talar för det är att utländska köpare i princip slutat köpa.
Speciellt kommersiella fastigheter i huvudstaden.

28 Jul 2011, 20:31
Profile ICQ YIM WWW

På tal om hur man sänker värdet på bostäder.
Det effektivaste är nog att öppna flyktingboende i samma kvarter.
Det har några bekanta till mig fått erfara.

För några månader sedan kom min polares hus ut på marknaden. Första helgen hade de visning och det kom en hel del och tittade.
På måndagen hade den lokala tidningen en artikel om att kommunen köpt en fastighet i kvarteret som nu används för ensamkommande flyktingbarn.
De som var intresserade hörde aldrig av sig igen och inte ett bud har kommit på huset trots att de sänkt priset med 20% på 3 månader.

kommunpolitikerna ser om sitt hus men glömmer medborgarnas[:D]
(ja, fastigheten som kommunen köpte till grovt överpris ägdes av en svåger till kommunfullmäktige).

28 Jul 2011, 20:36
Profile ICQ YIM WWW

Tror inte det kommer braka, däremot en nedgång på kanske 10-15% per år under de kommande åren. Vilket blir mycket i slutändan. Antagligen större nedgång på BR än hus.

Image

Ja ja braka är kanske ett löpsedelsord, det var väl typ en nedgång av ovan nämnd storlek jag syftade på.
På den överetablerade mäklarmarknaden (i min hemstad Linköping finns en armada av dem verkar det)så skulle redan den nedgången frambringa rejäl downsiceing och arbetslöshet...

28 Jul 2011, 20:39
Profile

lasse svaj wrote:

Nu känns det återigen som om detta är en tråd från för flera år sen...

Mäklarna är ju sjukt negativa:
http://di.se/Artiklar/2011/7/28/241325/ ... 1157&rlt=0

"Mäklarnas syn på bopriserna är den mest negativa sedan 2005. Allt fler pekar nu ut otillräcklig efterfrågan som det största hindret för verksamheten, visar Konjunkturinstitutets senaste kvartalsbarometer."

29 Jul 2011, 00:40
Profile ICQ WWW

Haraldrig wrote:

På tal om hur man sänker värdet på bostäder.
Det effektivaste är nog att öppna flyktingboende i samma kvarter.
Det har några bekanta till mig fått erfara.

För några månader sedan kom min polares hus ut på marknaden. Första helgen hade de visning och det kom en hel del och tittade.
På måndagen hade den lokala tidningen en artikel om att kommunen köpt en fastighet i kvarteret som nu används för ensamkommande flyktingbarn.
De som var intresserade hörde aldrig av sig igen och inte ett bud har kommit på huset trots att de sänkt priset med 20% på 3 månader.

kommunpolitikerna ser om sitt hus men glömmer medborgarnas[:D]
(ja, fastigheten som kommunen köpte till grovt överpris ägdes av en svåger till kommunfullmäktige).

I vilken kommun menar du att detta inträffade?

29 Jul 2011, 00:47
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next