View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 10:35

Reply to topic  [ 24 posts ] 
Göttteborg 
Author Message

Post Göttteborg
Om man skulle få tid över från familjen en shoppingdag i Göteborg. Vilken musikaffär ska man satsa på ? Gärna nån med mycket gitarrer [:o)]

Tips på andra kul aktiviteter emottages också.

Avsluta alltid det arbete som du påbör

21 Jul 2011, 20:44
Profile WWW

http://www.mug.se/

http://www.gitarrinfo.se/

21 Jul 2011, 20:48
Profile ICQ WWW

Jo, mug e schysst, och 4sound(gamla andreassons), ligger runt hörnet så dit kan man kika in samtidigt.

21 Jul 2011, 21:07
Profile

Universeum e trevligt för familjen[:)].
Mvh Daffyd

Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.com

21 Jul 2011, 21:12
Profile ICQ YIM WWW

Om du är intresserad av gitarrer, såväl vintage som nytt skall du gå till Leif på No 1 Guitarshop, Johannebergsgatan 14!

Magnus

21 Jul 2011, 23:32
Profile

Det är mest nya lågbudgetgitarrer i butikerna nuförtiden. Lägg tiden på annat istället, du kommer bara att bli besviken.

22 Jul 2011, 16:29
Profile

Vinyljunkie wrote:

Det är mest nya lågbudgetgitarrer i butikerna nuförtiden. Lägg tiden på annat istället, du kommer bara att bli besviken.

[?]

Är det generaliseringsfredag redan?

22 Jul 2011, 16:57
Profile ICQ WWW

Vinyljunkie wrote:

[?]

Är det generaliseringsfredag redan?

Du håller inte med?

22 Jul 2011, 17:13
Profile

Vinyljunkie wrote:

Ju verkar ha järnkoll. Mug har flertalet gitarrer uppåt 100 000-klassen.
No1 har prisnivåer som ligger en bra bit över.
Hade varit kul att veta var du drar gränsen för lågbudget.

22 Jul 2011, 17:59
Profile ICQ YIM WWW

Vinyljunkie wrote:
Du håller inte med?

Haha, nä... [:D]

Förutom att det är extremt oklart vad "lågbudgetgitarrer" innebär eller varför någon som besöker butikerna skulle bli besviken, kan man väl nöja sig med att konstatera att en stor andel "lågbudgetgitarrer" av idag är mångdubbelt bättre än de gitarrer du hittade i butikerna på den tiden då du själv ansåg att utbudet var alldeles utmärkt.

Jisses...

23 Jul 2011, 01:49
Profile ICQ WWW

Vinyljunkie wrote:

Ju verkar ha järnkoll. Mug har flertalet gitarrer uppåt 100 000-klassen.
No1 har prisnivåer som ligger en bra bit över.
Hade varit kul att veta var du drar gränsen för lågbudget.

Jaså? I nåt lager då eller? I butiken finns det ju i princip bara nytt "skräp".

23 Jul 2011, 12:19
Profile

Vinyljunkie wrote:
Du håller inte med?

Haha, nä... [:D]

Förutom att det är extremt oklart vad "lågbudgetgitarrer" innebär eller varför någon som besöker butikerna skulle bli besviken, kan man väl nöja sig med att konstatera att en stor andel "lågbudgetgitarrer" av idag är mångdubbelt bättre än de gitarrer du hittade i butikerna på den tiden då du själv ansåg att utbudet var alldeles utmärkt.

Jisses...

Håller inte med. T o m erkända märken producerar undermåliga gitarrer idag. Fender tex. I övrigt är det mycket överpriser i affärerna. Dubbla priserna på beggat tex mot hur det ser ut på nätet. Därför tycker jag att det är ointressant att gå i musikaffärer. För någon som ska köpa sin andra (efter den första nybörjarguran) gitarr och lägga några tusen på en bra billig gitarr är det emellertid perfekt.

23 Jul 2011, 12:29
Profile

Vinyljunkie wrote:
Håller inte med. T o m erkända märken producerar undermåliga gitarrer idag. Fender tex. I övrigt är det mycket överpriser i affärerna. Dubbla priserna på beggat tex mot hur det ser ut på nätet. Därför tycker jag att det är ointressant att gå i musikaffärer. För någon som ska köpa sin andra (efter den första nybörjarguran) gitarr och lägga några tusen på en bra billig gitarr är det emellertid perfekt.

Du missar helt poängen.

23 Jul 2011, 15:07
Profile ICQ WWW

Vinyljunkie wrote:

Du missar helt poängen.

Jaså? Vilken poäng?

Trådskaparen frågade efter tips på gitarrbutiker i Göteborg och jag påpekade att det inte fanns så mycket att skryta med på den punkten. är man så gitarrnördig att man skriver på detta forum har man lite högre krav än vad butikerna idag kan erbjuda. Åtminstone för mig.

25 Jul 2011, 12:29
Profile

Vinyljunkie wrote:
Jaså? Vilken poäng?

Trådskaparen frågade efter tips på gitarrbutiker i Göteborg och jag påpekade att det inte fanns så mycket att skryta med på den punkten. är man så gitarrnördig att man skriver på detta forum har man lite högre krav än vad butikerna idag kan erbjuda. Åtminstone för mig.

Som framgår ovan håller jag och flera andra inte med dig, av flera olika anledningar. Följaktligen gav vi trådstartaren några tips vi tyckte var relevanta. Att då, som du gör, fullständigt avfärda såväl de specifika tipsen som den generella idéen att ens bry sig om att besöka några gitarrbutiker känns lite förmätet...

25 Jul 2011, 13:21
Profile ICQ WWW

Vinyljunkie wrote:
Jaså? Vilken poäng?

Som framgår ovan håller jag och flera andra inte med dig, av flera olika anledningar. Följaktligen gav vi trådstartaren några tips vi tyckte var relevanta. Att då, som du gör, fullständigt avfärda såväl de specifika tipsen som den generella idéen att ens bry sig om att besöka några gitarrbutiker känns lite förmätet...

Och du tar dig friheten att bestämma att jag inte besökt några affärer? Tjenare...

25 Jul 2011, 14:45
Profile

Vinyljunkie wrote:
Och du tar dig friheten att bestämma att jag inte besökt några affärer? Tjenare...

Hmm...nä, inte såvitt jag vet. Har vi ens diskuterat vad du besökt?
Men du skrev till Ron att "Lägg tiden på annat istället, du kommer bara att bli besviken", vilket kändes som ett förvånansvärt kategoriskt uttalande.

25 Jul 2011, 15:05
Profile ICQ WWW

Vinyljunkie wrote:

Hmm...nä, inte såvitt jag vet. Har vi ens diskuterat vad du besökt?
Men du skrev till Ron att "Lägg tiden på annat istället, du kommer bara att bli besviken", vilket kändes som ett förvånansvärt kategoriskt uttalande.

Ja men nära på. Jag var runt en heldag för några månader sen så det är egen erfarenhet som talar.

25 Jul 2011, 15:11
Profile

Men det är väl ganska självklart att Vinyljunkie menar på är att om man går in i en musikaffär idag, hänger det mest gitarrer i den billigare klassen på väggarna. Vilket också stämmer. Men självklart finns det även fina och dyra gitarrer i dessa butiker också. Gitarren No1 är väl troligtvis bäst på denna fronten?

Ron, om det är en affär med majoriteten dyra och fina gitarrer så är det ganska torrt på den biten. Mug måste man gå till oavsätt [8D]

Freddan vid svingeln är väl helt ok också. Vet att de har ett gäng finare gitarrer där, men mycket budget.

För övrigt så borde ni väl gå till godisbutiken vid järntorget/esperantoplatsen, med tanke på din topic titel. Den heter Gotteborg [:D]

25 Jul 2011, 23:10
Profile ICQ YIM WWW

Men det är väl ganska självklart att Vinyljunkie menar på är att om man går in i en musikaffär idag, hänger det mest gitarrer i den billigare klassen på väggarna. Vilket också stämmer. Men självklart finns det även fina och dyra gitarrer i dessa butiker också. Gitarren No1 är väl troligtvis bäst på denna fronten?

Ron, om det är en affär med majoriteten dyra och fina gitarrer så är det ganska torrt på den biten. Mug måste man gå till oavsätt [8D]

Freddan vid svingeln är väl helt ok också. Vet att de har ett gäng finare gitarrer där, men mycket budget.

För övrigt så borde ni väl gå till godisbutiken vid järntorget/esperantoplatsen, med tanke på din topic titel. Den heter Gotteborg [:D]

Precis så menar jag, äntligen nån som fattar. Tack.

Och, jag går hellre till godisbutiken än till tex MUG eftersom de mest har lågbudget på väggen samt överprissatta fina gitarrer. [8D]

26 Jul 2011, 12:44
Profile

Vinyljunkie wrote:

mangan123 wrote:

Precis så menar jag, äntligen nån som fattar. Tack.
Och, jag går hellre till godisbutiken än till tex MUG eftersom de mest har lågbudget på väggen samt överprissatta fina gitarrer. [8D]

*host* efterkonstruktion *host*

26 Jul 2011, 13:13
Profile ICQ YIM WWW

Vinyljunkie wrote:

Så jättefel!

Ts eftersökte mycket gitarrer på ett ställe. MB numera 4-Sound har ett bra sortiment. 15-tal LP/SG plus övriga modeller , 4-5 fina Gretsch, ett antal Custom Shop 335, mängder av fender allt från högt till lågt. Samt en ny fin akustisk avdelning Med Taylor, Martin osv. Inte mycket begagnat dock.

No 1; Intressant, vintage.

MUG; Ett måste.

Att det inte skulle finnas affärer i stan som är värdiga ett besök ter sig som ett ganska löjeväckande uttalande. Har musikaffärerna varit dumma mot dig? [:D]

26 Jul 2011, 14:04
Profile ICQ YIM WWW

Ni kan skrika er hesa om att musikaffärerna har ett bra utbud men jag har då inte hittat något vettigt på många många år...

Det är Bojen och andra forum samt Blocket som gäller om man vill hitta nåt fräckt.

26 Jul 2011, 14:32
Profile

Då man bor i en stad med en musikaffär, är det kul att gå och känna på lite gitarrer , även om det är "standard" sortimentet som finns i de flesta städer.. Nu blev det mest stålsträngat som blev klämt på , då dottern bestämy sig för att köpa en sådan efter att ha sålt sin elgittar veckan innan. Vi hittade till Gitarren ,MUG och Andreassons . På sistnämnda stället blev det en Ibanez ael 40 ( ändes nog mest bekant eftersom hon mest spelat på min AEF37)

Som tur var rymdes den även i bilen de 120 milen hem... Var lite tveksam då familjen bl.a. shoppat 8 par skor + en massa kläder som också skulle in i bilen..

Säga vad man vill om Göteborg .. men trevliga människor bor där : )I

Avsluta alltid det arbete som du påbör

01 Aug 2011, 21:12
Profile WWW
Reply to topic   [ 24 posts ]