|
Vad är det som händer i grannlandet?
| Author |
Message |
|
Haraldrig
|
FenderBender wrote: bummer wrote: Vet inte om de har insatsstyrka i Norge, på jour kanske? Man hoppas ju och tror att de isåfall är utbildade att kunna hantera mer än en situation åt gången. Drömscenariot hade varit att de fått iväg en sån styrka snabbt till ön och oskadliggjort idioten. Polisen själva undrar ju nu hur de kunde missat hans planer, som pågått i närmare nio år. Ja fy fan.
Norge är fortfarande ett väldigt öppet samhälle jämfört med Sverige. Vi har en helt annan beredskap och mer kontroll efter morden på Olof Palme och Anna Lindh, attentatsförsöket i Stockholm förra året, mm.  <font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2"> Ja, vi svenskar är bland de mest övervakade i världen. Och svenskarna säljer sig billigt. Jag låter gladligen politiker dö för att slippa ha dem i min mailbox eller i mitt telesamtal. I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 24 Jul 2011, 14:02 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Haraldrig wrote: FenderBender wrote: bummer wrote: Vet inte om de har insatsstyrka i Norge, på jour kanske? Man hoppas ju och tror att de isåfall är utbildade att kunna hantera mer än en situation åt gången. Drömscenariot hade varit att de fått iväg en sån styrka snabbt till ön och oskadliggjort idioten. Polisen själva undrar ju nu hur de kunde missat hans planer, som pågått i närmare nio år. Ja fy fan.
Norge är fortfarande ett väldigt öppet samhälle jämfört med Sverige. Vi har en helt annan beredskap och mer kontroll efter morden på Olof Palme och Anna Lindh, attentatsförsöket i Stockholm förra året, mm.  <font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2"> Ja, vi svenskar är bland de mest övervakade i världen. Och svenskarna säljer sig billigt. Jag låter gladligen politiker dö för att slippa ha dem i min mailbox eller i mitt telesamtal. I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud Njae, avlyssning och scanning av mail får väl endast göras via tillstånd från domstol - och det ska finnas starka bevis för brottslig verksamhet. Mitt samvete är vitt som norrlandssnö. Så låt dom snoka - jag har inget att dölja!  <font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">
|
| 24 Jul 2011, 14:18 |
|
 |
|
Haraldrig
|
FenderBender wrote: Haraldrig wrote: FenderBender wrote: [quote="bummer"]
Vet inte om de har insatsstyrka i Norge, på jour kanske? Man hoppas ju och tror att de isåfall är utbildade att kunna hantera mer än en situation åt gången. Drömscenariot hade varit att de fått iväg en sån styrka snabbt till ön och oskadliggjort idioten. Polisen själva undrar ju nu hur de kunde missat hans planer, som pågått i närmare nio år. Ja fy fan.
Norge är fortfarande ett väldigt öppet samhälle jämfört med Sverige. Vi har en helt annan beredskap och mer kontroll efter morden på Olof Palme och Anna Lindh, attentatsförsöket i Stockholm förra året, mm.  <font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2"> Ja, vi svenskar är bland de mest övervakade i världen. Och svenskarna säljer sig billigt. Jag låter gladligen politiker dö för att slippa ha dem i min mailbox eller i mitt telesamtal. I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud Njae, avlyssning och scanning av mail får väl endast göras via tillstånd från domstol - och det ska finnas starka bevis för brottslig verksamhet. Mitt samvete är vitt som norrlandssnö. Så låt dom snoka - jag har inget att dölja!  <font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2"> [/quote] All digital kommunikation scannas och lagras. I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 24 Jul 2011, 14:32 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Racing wrote: Abe Normal wrote:
För det första…det känns helt ofattbart, det går liksom inte att ta in.
/Ulf
Ja Ulf. Vi e totalt eniga. Idag å igår har jag suttit å snackat med ett stort antal norska vänner. Samtliga e mer eller mindre förstörda. Sorgen såväl som vreden känner knappt gränser,å DET kan jag förstå. Jag gissar att de flesta av oss gärna hade viljat ta bort det som gör ont för våra norska bröder å systrar dagar som dessa,men som bekant e inte livet beskaffat riktigt så. Enl några jag talat med,varav en e en god vän på norska UD,så e snacket på gatan att "Anders" benämns som landsförädare. I ett land som Norge ett starkt ordval,men med lite empati sagt kan jag förstå dem. Betänk hur "överlöpare" behandlades efter ockupationens slut i både Danmark å Norge. jesper@gofastparts.seVi är helt överens, jag tror inte heller på att föra ut mer vapen i samhället, där alla då skall bära ett eget vapen för att kunna skydda sig…i mina öron en vulgärdebatt ala Te party rörelsen i USA. Det finns en direkt koppling mellan mängden vapen i omlopp och våldsdåd där vapen ingår, så vill iaf jag inte leva. /Ulf
|
| 24 Jul 2011, 15:36 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Abe Normal wrote: Racing wrote: Abe Normal wrote:
För det första…det känns helt ofattbart, det går liksom inte att ta in.
/Ulf
Ja Ulf. Vi e totalt eniga. Idag å igår har jag suttit å snackat med ett stort antal norska vänner. Samtliga e mer eller mindre förstörda. Sorgen såväl som vreden känner knappt gränser,å DET kan jag förstå. Jag gissar att de flesta av oss gärna hade viljat ta bort det som gör ont för våra norska bröder å systrar dagar som dessa,men som bekant e inte livet beskaffat riktigt så. Enl några jag talat med,varav en e en god vän på norska UD,så e snacket på gatan att "Anders" benämns som landsförädare. I ett land som Norge ett starkt ordval,men med lite empati sagt kan jag förstå dem. Betänk hur "överlöpare" behandlades efter ockupationens slut i både Danmark å Norge. jesper@gofastparts.seVi är helt överens, jag tror inte heller på att föra ut mer vapen i samhället, där alla då skall bära ett eget vapen för att kunna skydda sig…i mina öron en vulgärdebatt ala Te party rörelsen i USA. Det finns en direkt koppling mellan mängden vapen i omlopp och våldsdåd där vapen ingår, så vill iaf jag inte leva. /Ulf De som idag kallar sig Tea Party i USA har inget med den riktiga Tea Party-rörelsen att göra. Dock så är det läge att lyfta fram frågan om personskydd och säkerhet i Sverige. Risken att råka ut för brott eller våldsbrott här nere i Skåne är väldigt hög och polisen är helt handlingsförlamad. I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 24 Jul 2011, 15:45 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Haraldrig wrote: De som idag kallar sig Tea Party i USA har inget med den riktiga Tea Party-rörelsen att göra.
Dock så är det läge att lyfta fram frågan om personskydd och säkerhet i Sverige. Risken att råka ut för brott eller våldsbrott här nere i Skåne är väldigt hög och polisen är helt handlingsförlamad.
Oavsett vilken Te-rörelse så är det ändå för mig helt främmande. Sedan är en fråga om risken för att bli utsatt för våld har ökat för vanliga människor, många av våldsbrotten verkar ändå vara riktade och gängrelaterade, det vi talar om här en galning vilket är något annat som också träffar blint och hur skall man skydda sig mot det? Att slåss med knytnävar eller automatvapen kan båda var besinningslöst, men att konsekvenserna med eldvapen är så mycket mer förödande, och att då förse människor med mer vapen… stjälper mer än hjälper. /Ulf
|
| 24 Jul 2011, 16:28 |
|
 |
|
bummer
|
Läste nu att en insatsstyrka faktiskt var framme vid ön en knapp timme efter första larmet. Man kanske inte kan begära mer. Lätt att sitta hemma och spekulera i hur det "borde" ha skötts. De turister och sommargäster i närheten som hjälpte till så gott de kunde med båtar och flytvästar, trots kulor som ven runt omkring dom - otroligt bra gjort [:)]
|
| 24 Jul 2011, 16:39 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Abe Normal wrote: Haraldrig wrote: De som idag kallar sig Tea Party i USA har inget med den riktiga Tea Party-rörelsen att göra.
Dock så är det läge att lyfta fram frågan om personskydd och säkerhet i Sverige. Risken att råka ut för brott eller våldsbrott här nere i Skåne är väldigt hög och polisen är helt handlingsförlamad.
Oavsett vilket Te-rörelse så är det ändå för mig helt främmande. Sedan är en fråga om risken för att bli utsatt för våld har ökat för vanliga människor, många av våldsbrotten verkar ändå vara riktade och gängrelaterade, det vi talar om här en galning vilket är något annat som också träffar blint och hur skall man skydda sig mot det? Att slåss med knytnävar eller automatvapen kan båda var besinningslöst, men att konsekvenserna med eldvapen är så mycket mer förödande, och att då förse människor med mer vapen… stjälper mer än hjälper. /Ulf Du är välkommen på studiebesök! Första besöket blir Gustavs i Malmö någon gång sent en kväll. Risken att drabbas av rån och våld i samband med rån är väldigt hög här nere. Alla känner minst en person som blivit brutalt rånad. Oftast händer det pga att man är så kallad etnisk svensk tyvärr. Varför ska vi inte få försvara oss när staten misslyckas med denna för en demokrati fundamentala sak? I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 24 Jul 2011, 18:21 |
|
 |
|
dimman
|
leffje wrote: Allvarligt talat vad i hvete händer i Norge?
Man kan nog ställa sig frågan: Vad i he...händer i världen, är vi riktigt navlade vi människor numera. Om man tar sig en funderare på vad som hänt här på jorden bara sedan ett par decenier tillbaka...andra v-kriget med Hitler , Stalin och Mussolini, Amerikanarna, Fransmännen Engelsmännen, i Korea, Vietnam, Irak, Afgahnistan, Ryssarna i Afghanistan och i dom forna Sovjetstaterna... Balkan (Serberna/ Kosovo),alla Arabkrig, Islam kontra vad som helst, Afrika där verkar alla slåss mot alla. Listan kan göras mycket mer detaljerad och tio ggr så lång, men en sak har dom gemensamt : I Guds namn..Allah/Islam och vad man än har satt för namn på dom olika gudarna, i sosialismens namn, i kapitalismens namn, i frihetens namn, kampen för dom olika rasernas storhet osv osv. Det alla dom uppräknade har gemensamt är ..Mord , våldtäkt, skövling, slaveri, och alla andra stavelser som vi människor hittat på i all jävlighet mot oss själva och våra medbröder och med systrar . Det som hänt i Norge är en TRAGEDI, inte bara för dom drabbade och Norge..det är en Tragedi för hela mänskligheten...och det lär ju inte sluta där. One white, two blue..nothing to eat, plenty to do
|
| 24 Jul 2011, 18:51 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Abe Normal wrote: Haraldrig wrote: De som idag kallar sig Tea Party i USA har inget med den riktiga Tea Party-rörelsen att göra.
Oavsett vilken Te-rörelse så är det ändå för mig helt främmande. Sedan är en fråga om risken för att bli utsatt för våld har ökat för vanliga människor, många av våldsbrotten verkar ändå vara riktade och gängrelaterade, det vi talar om här en galning vilket är något annat som också träffar blint och hur skall man skydda sig mot det? Att slåss med knytnävar eller automatvapen kan båda var besinningslöst, men att konsekvenserna med eldvapen är så mycket mer förödande, och att då förse människor med mer vapen… stjälper mer än hjälper. /Ulf Det där stämmer inte helt. Ta det som nu så aktuella Norge. De har med våra mått mätt ett helt besinningslöst innhav av skjutvapen per capita. Lika förbannat e väpnade övergrepp i Norge relativt sett ovanliga,så nope Ulf. Håller inte med dig då som jag ser det det du pekar på i MYCKET större grad än faktisk har en kulturell bakgrund. Människor i kris i USA tex kan rikta sin depression extrovert medans någon i samma sits i de skandinaviska länderna tar sitt eget liv istället. För sakens skull,även Finland har mkt fria vapenlagar. Något man med Sverige som skapare av incitament i frågan försökt att samstämma vid fler än ett tillfälle. Än idag e en av de primära anledningarna till att man i Norge sedan -80 talet infört sk "köpetillatelse" vad avser hagelvapen att Svenska politiker engagerat sig i en ganska omfattande lobby verksamhet när det begav sig. Å jag för en kan mycket väl förstå norrmännen. Å...jag kan till GRAD förstå Haraldrig med. Vi behöver oftast inte skyddas från varandra utan snarare isf skyddas mot en totalitär statsmakt. Såsom man hanterar det i ALLA andra fria länder,vilket i SIG inte har ett smack att göra med ett ev civilt bestånd av skjutvapen. Mao,håll isär bergreppen. Ngt annat jag anser som står att ta till hjärta här är de rent ut sagt fascistiska vindar som blåser inte bara i Sverige utan norden som sin helhet å i europa överlag. Har vi inte lärt ett förbannade skit av vår egen historia? Hur jävla korkade har vi isf lov att bli? jesper@gofastparts.se
|
| 25 Jul 2011, 01:59 |
|
 |
|
Racing
|
FenderBender wrote:
- jag har inget att dölja!
I all respekt sagt,va fan har det med din rätt till integritet att göra? E normen numer att har man inget att dölja har man inget a frukta för isf låter statsmakten en vara? Det e isf en ståndpunkt som jag iaf tycker e farligt nära naiv. Rätten till individens integritet e en MYCKET viktig del av den demokratiska grundvalen alltihop vilar på å ger vi bort den....så e vi ute på MYCKET djupt vatten. Ondskas ansikte kan ha många olika färger å kulörer å det finns absolut ingen som helst anledning att misstänkliggöra ett folk som helhet. Jag har heller inget att dölja men e av en den mycket starkt grundmurade uppfattningen att MilSäk eller Säpo eller FRA skall skit FULLSTÄNDIGT i när jag går till säng,när jag går å skiter eller när jag tar min käring på tuttarna eller ens när jag skriver detta inlägget. Det finns INGEN som helst anledning för mig att överräcka den rätten till MIN integritet till statsmakten för att de ber om de. Jag betror dem helt enkelt inte med det eftersom jag som medborgare inte har ngr som helst garantier för att det inte KAN missbrukas. Fruktansvärt enkel mattematik i mina ögon. Hade tex Breivik kunnat upptäckas om tex Säpo å liknande organisationer hade tillåtelse till öppen åsiktsregistering? Mycket möjligt,men åsiktsregistrering e farligt nära fascistiska värden varför demokrati helt enkelt får kosta i det fallet. Må låta cyniskt som inställning mot offren både i centrala Oslo samt Utöya,men sanningen e att demokrati kostar. Vi kan ALDRIG skydda oss mot våldet till 100%. Det e en ren utopi,som dessvärre en del människor verkar vilja ta till hjärta att den kan fås att existera i verkliga livet. jesper@gofastparts.se
|
| 25 Jul 2011, 02:11 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Racing wrote: FenderBender wrote:
I all respekt sagt,va fan har det med din rätt till integritet att göra? <u>E normen numer att har man inget att dölja har man inget a frukta för isf låter statsmakten en vara?</u> Det e isf en ståndpunkt som jag iaf tycker e farligt nära naiv. Rätten till individens integritet e en MYCKET viktig del av den demokratiska grundvalen alltihop vilar på å ger vi bort den....så e vi ute på MYCKET djupt vatten. Ondskas ansikte kan ha många olika färger å kulörer å det finns absolut ingen som helst anledning att misstänkliggöra ett folk som helhet. Jag har heller inget att dölja men e av en den mycket starkt grundmurade uppfattningen att MilSäk eller Säpo eller FRA skall skit FULLSTÄNDIGT i när jag går till säng,när jag går å skiter eller när jag tar min käring på tuttarna eller ens när jag skriver detta inlägget. Det finns INGEN som helst anledning för mig att överräcka den rätten till MIN integritet till statsmakten för att de ber om de. Jag betror dem helt enkelt inte med det eftersom jag som medborgare inte har ngr som helst garantier för att det inte KAN missbrukas. Fruktansvärt enkel mattematik i mina ögon. Hade tex Breivik kunnat upptäckas om tex Säpo å liknande organisationer hade tillåtelse till öppen åsiktsregistering? Mycket möjligt,men åsiktsregistrering e farligt nära fascistiska värden varför demokrati helt enkelt får kosta i det fallet. Må låta cyniskt som inställning mot offren både i centrala Oslo samt Utöya,men sanningen e att demokrati kostar. Vi kan ALDRIG skydda oss mot våldet till 100%. Det e en ren utopi,som dessvärre en del människor verkar vilja ta till hjärta att den kan fås att existera i verkliga livet. jesper@gofastparts.seHela den diskussionen slutar med det viktigaste av alla argument: Det är den som styr som sätter reglerna. När den som styr inte är belåten ändrar denne reglerna. Plötsligt är det som var accepterat inte det längre. Med nuvarande iver för kontroll och makt är det inte en fråga om utan när vi får ett totalitärt styre. I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 25 Jul 2011, 02:21 |
|
 |
|
jasså
|
Träffade en snubbe som varit aktiv i Tupamaros/Uruguay på 60-70-talet innan han flydde till Sverige. Han berättade att det tog ung. 10 år för det landet att gå från högt i tak i den offentliga debatten till dödsskvadroner och statsterror. Samma sak kan hända i hos oss om tonen hårdnar och beslutsfattarna tycker sig behöva ta till med hårdhandskar. Är själv väldigt tveksam till att ge myndigheter mandat att snoka, hur gulliga och trevliga dom än kan tyckas vara i dagsläget. SÄPO klavertramp under 60-70 och 80 talet som nu börjar sippra fram ur arkiven visar vilken fullständigt pervers grundattityd handläggarna haft i info-hanteringen. Verkligen serietidningsnivå. Tror inte dagens handläggare har speciellt mognare attityd i hanteringen av insamlat material. Jag vill inte hamna i nåt register eller på nån lista för att enskilda handläggare tar taskiga beslut eller har förläst sig på billig kioskdeckarlitteratur.
utbildning är ibland inbillning
|
| 25 Jul 2011, 10:27 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Haraldrig wrote: Racing wrote: FenderBender wrote:
I all respekt sagt,va fan har det med din rätt till integritet att göra? <u>E normen numer att har man inget att dölja har man inget a frukta för isf låter statsmakten en vara?</u> Det e isf en ståndpunkt som jag iaf tycker e farligt nära naiv. Rätten till individens integritet e en MYCKET viktig del av den demokratiska grundvalen alltihop vilar på å ger vi bort den....så e vi ute på MYCKET djupt vatten. Ondskas ansikte kan ha många olika färger å kulörer å det finns absolut ingen som helst anledning att misstänkliggöra ett folk som helhet. Jag har heller inget att dölja men e av en den mycket starkt grundmurade uppfattningen att MilSäk eller Säpo eller FRA skall skit FULLSTÄNDIGT i när jag går till säng,när jag går å skiter eller när jag tar min käring på tuttarna eller ens när jag skriver detta inlägget. Det finns INGEN som helst anledning för mig att överräcka den rätten till MIN integritet till statsmakten för att de ber om de. Jag betror dem helt enkelt inte med det eftersom jag som medborgare inte har ngr som helst garantier för att det inte KAN missbrukas. Fruktansvärt enkel mattematik i mina ögon. Hade tex Breivik kunnat upptäckas om tex Säpo å liknande organisationer hade tillåtelse till öppen åsiktsregistering? Mycket möjligt,men åsiktsregistrering e farligt nära fascistiska värden varför demokrati helt enkelt får kosta i det fallet. Må låta cyniskt som inställning mot offren både i centrala Oslo samt Utöya,men sanningen e att demokrati kostar. Vi kan ALDRIG skydda oss mot våldet till 100%. Det e en ren utopi,som dessvärre en del människor verkar vilja ta till hjärta att den kan fås att existera i verkliga livet. jesper@gofastparts.seHela den diskussionen slutar med det viktigaste av alla argument: Det är den som styr som sätter reglerna. När den som styr inte är belåten ändrar denne reglerna. Plötsligt är det som var accepterat inte det längre. Med nuvarande iver för kontroll och makt är det inte en fråga om utan när vi får ett totalitärt styre. I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud Kan bara hålla med! Att acceptera övervakning och kontroll bara för att man har "rent mjöl i påsen" är en farlig hållning. Vi är redan idag alltför kontrollerade för att det ska vara hälsosamt i ett annat politiskt läge. Det mjöl som är rent just nu kan plötsligt vara väldigt orent om den politiska kartan ritas om. Med tanke på att vi svenskar inte tänker så mycket innan vi röstar kan vi mycket väl ha en totalitär regim fortare än vi anar värna om er integritet! (skriver jag och sticker därmed själv ut hakan eftersom mina inlägg också arkiveras)[xx(] -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 25 Jul 2011, 10:47 |
|
 |
|
Racing
|
jasså wrote: Träffade en snubbe som varit aktiv i Tupamaros/Uruguay på 60-70-talet innan han flydde till Sverige. Han berättade att det tog ung. 10 år för det landet att gå från högt i tak i den offentliga debatten till dödsskvadroner och statsterror. Samma sak kan hända i hos oss om tonen hårdnar och beslutsfattarna tycker sig behöva ta till med hårdhandskar. Är själv väldigt tveksam till att ge myndigheter mandat att snoka, hur gulliga och trevliga dom än kan tyckas vara i dagsläget. SÄPO klavertramp under 60-70 och 80 talet som nu börjar sippra fram ur arkiven visar vilken fullständigt pervers grundattityd handläggarna haft i info-hanteringen. Verkligen serietidningsnivå. Tror inte dagens handläggare har speciellt mognare attityd i hanteringen av insamlat material. Jag vill inte hamna i nåt register eller på nån lista för att enskilda handläggare tar taskiga beslut eller har förläst sig på billig kioskdeckarlitteratur.
utbildning är ibland inbillning
Ja,det du beskriver har ett namn å vi kallar det åsiktsregistrering. Ett begrepp som hör just totalitära stater till i form av antingen fascistiska eller kommunistiska diktaturer. Vi har som mycket riktigt påpekats varit farligt nära även här,å för att del i andra fria stater med,när tex Säpo haft register över vad som påståtts om tex forna kommunister i landet med öppen partitillhörighet. Själva begreppet e i mina ögon direkt drivet till diktaturer varför det som jag iaf ser som varningsklockan e att det vi skall vara vaksamma på som folk är att det vi kanske uppfattar som det lilla iom "att JAG har rent mjöl i påsen" som mkt riktigt påpekas kan missbrukas å det grövsta i samma veva den politiska kartan byggs om minsta lilla egentligen. Därför håller jag till 100% med om att värna alltid rätten till integritet. Det e ett av våra skydd mot diktatur som statsmedborgare i ett fritt land. När pappa staten ber om att det e ok att snoka,som tex genom FRA lagen,skall det förslaget vägas noga för å emot just bla effekterna på medborgarnas RÄTT till integritetsskydd. For the record ställer jag mig för en fortfarande mycket starkt tvivlande till FRA lagen. Extremt tvivlande tom eftersom den medför potentiell fara för mkt allvarligt missbruk av svenska medborgares fria rättigheter. jesper@gofastparts.se
|
| 25 Jul 2011, 12:09 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Racing wrote: Det där stämmer inte helt.
Å...jag kan till GRAD förstå Haraldrig med.
Vi behöver oftast inte skyddas från varandra utan snarare isf skyddas mot en totalitär statsmakt.
Om vi bryter ner resonemanget…en god tillgång på vapen ökar risken för att dom används i fel sammanhang. För ett par år sedan skedde en motsvarande händelse vid två tillfällen i Finland också ganska likartat upplägg med en underliggande agenda och You Tube klipp…det var lika tragiskt som morden i Norge fast inte lika många blev drabbade till antalet (nog så illa ändå). Hade dom killarna kunnat välja fritt bland olika vapen så är risken att det hemska som skedde hade blivit ännu värre med fler döda och skadade. Och det där med att skydda sig mot totalitär statsmakt känner jag inte igen för egen del, det kan i mina öron bli en paranoid diskussion, jag delar inte heller Haraldrig’s uppfattning utan känner en tilltro till det gemensamma även om det finns brister. Sedan kan allt ändras med den teknik som finns..dvs bra åsikter idag blir dåliga imorgon, men det är inget jag upplever som ett påtagligt hot just nu. /Ulf
|
| 25 Jul 2011, 12:21 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Abe Normal wrote: Racing wrote: Det där stämmer inte helt.
Å...jag kan till GRAD förstå Haraldrig med.
Vi behöver oftast inte skyddas från varandra utan snarare isf skyddas mot en totalitär statsmakt.
Om vi bryter ner resonemanget…en god tillgång på vapen ökar risken för att dom används i fel sammanhang. För ett par år sedan skedde en motsvarande händelse vid två tillfällen i Finland också ganska likartat upplägg med en underliggande agenda och You Tube klipp…det var lika tragiskt som morden i Norge fast inte lika många blev drabbade till antalet (nog så illa ändå). Hade dom killarna kunnat välja fritt bland olika vapen så är risken att det hemska som skedde hade blivit ännu värre med fler döda och skadade. Och det där med att skydda sig mot totalitär statsmakt känner jag inte igen för egen del, det kan i mina öron bli en paranoid diskussion, jag delar inte heller Haraldrig’s uppfattning utan känner en tilltro till det gemensamma även om det finns brister. Sedan kan allt ändras med den teknik som finns..dvs bra åsikter idag blir dåliga imorgon, men det är inget jag upplever som ett påtagligt hot just nu. /Ulf Vänd på det, antalet illegala vapen florerar i Sverige men inte i övriga nordiska länder. Jag är en helt vanlig "svensson" och det skulle ta max två timmar att hitta handeldvapen till salu här nere i Skåne. Jag antar att det ser likadant ut i Stockholm och Göteborg. I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 25 Jul 2011, 12:28 |
|
 |
|
lavrell
|
Nu har jag inte läst precis allt i denna tråd men någon får gärna lista upp de fördelar som finns med att människor har vapen hemma? Personligen har jag ingen som helst förståelse för det men jag bor ju i den lugna staden Stockholm. ------------------------------------------------------------- http://www.rikkelie.comemail: lavrell (at) gmail.com
|
| 25 Jul 2011, 13:13 |
|
 |
|
laros
|
lavrell wrote: Nu har jag inte läst precis allt i denna tråd men någon får gärna lista upp de fördelar som finns med att människor har vapen hemma? Personligen har jag ingen som helst förståelse för det men jag bor ju i den lugna staden Stockholm. ------------------------------------------------------------- http://www.rikkelie.comemail: lavrell (at) gmail.com Jag håller med till 100% Finns inga fördelar alls med att någon överhuvudtaget har vapen hemma what so ever! Ju mer vapen i omlopp desto större risk för tråkigheter vilket är en enkel matematik!
|
| 25 Jul 2011, 14:10 |
|
 |
|
Wicca
|
Alltså, kriminella skiter fullständigt i hur många lagliga vapen som finns, det tar dem en kvart att få tag på ett skjutvapen utan historia, utan krav på licens, medlemskap i klubb, vapenskåp osv.
Redan idag i Sverige är det inte så lätt att få tag på ett skjutvapen som privatperson(det ska det inte vara heller), du måste gå med i en klubb, skjuta bra(vilket inte är lätt), vara med i ett halvår, hjälpa till på tävlingar(alltså engagera dig), köpa vapenskåp bara för att få köpa din första finkalibriga pistol.
Om klubben anser att du inte är fit för att ha vapen(vilket har hänt på den klubb jag är med i), så blir du utkastad, har du något som helst brottsligt förflutet med anknytning till våld eller så så får du ingen licens av polisen.
Vad föreslår ni för försvåring här? Ska man behöva genomgå psykiatrisk analys? Göra lögndetektortest och säga att man inte tänker gå bärsärk?
Själv anser jag att det är betydligt farligare med bilar än lagliga vapen i samhället idag.
__________ "I´m not just another brick in the wall."
|
| 25 Jul 2011, 14:32 |
|
 |
|
Mr Smiley
|
För att säga något positivt i den här tråden, vill jag påpeka att våldet i samhället faktiskt har minskat och fortsätter att minska, oberoende av vilken tidsaspekt man väljer. Det finns förstås tillfälliga och lokala avvikelser, och det här dådet i Norge är ju en alldeles extrem tillfällig och lokal avvikelse, men faktum är att relativt sett färre människor drabbas av våldsbrott, färre människor dödas i krig, färre människor blir utsatta för tortyr, färre människor döms till döden och så vidare, nu än för ett par år sedan, nu än för 20 år sedan, nu än för 200 år sedan, nu än för 2 000 år sedan, nu än för 20 000 år sedan och så vidare. Att det inte verkar så, beror på att medias bevakning blivit mycket mer omfattande genom åren, och att vi blivit allt mindre toleranta mot våld i alla dess former. Det finns alltså ingen anledning att misströsta på det här området, tvärtom. Kolla in den här föreläsningen: http://www.ted.com/talks/lang/eng/steven_pinker_on_the_myth_of_violence.html
|
| 25 Jul 2011, 15:12 |
|
 |
|
spindeln
|
laros wrote: lavrell wrote: Nu har jag inte läst precis allt i denna tråd men någon får gärna lista upp de fördelar som finns med att människor har vapen hemma? Personligen har jag ingen som helst förståelse för det men jag bor ju i den lugna staden Stockholm. ------------------------------------------------------------- http://www.rikkelie.comemail: lavrell (at) gmail.com Jag håller med till 100% Finns inga fördelar alls med att någon överhuvudtaget har vapen hemma what so ever! Ju mer vapen i omlopp desto större risk för tråkigheter vilket är en enkel matematik! +1 endast idioter har vapen hemma
|
| 25 Jul 2011, 16:40 |
|
 |
|
Cadillac
|
Wicca wrote: Alltså, kriminella skiter fullständigt i hur många lagliga vapen som finns, det tar dem en kvart att få tag på ett skjutvapen utan historia, utan krav på licens, medlemskap i klubb, vapenskåp osv.
Redan idag i Sverige är det inte så lätt att få tag på ett skjutvapen som privatperson(det ska det inte vara heller), du måste gå med i en klubb, skjuta bra(vilket inte är lätt), vara med i ett halvår, hjälpa till på tävlingar(alltså engagera dig), köpa vapenskåp bara för att få köpa din första finkalibriga pistol.
Om klubben anser att du inte är fit för att ha vapen(vilket har hänt på den klubb jag är med i), så blir du utkastad, har du något som helst brottsligt förflutet med anknytning till våld eller så så får du ingen licens av polisen.
Vad föreslår ni för försvåring här? Ska man behöva genomgå psykiatrisk analys? Göra lögndetektortest och säga att man inte tänker gå bärsärk?
Själv anser jag att det är betydligt farligare med bilar än lagliga vapen i samhället idag.
__________ "I´m not just another brick in the wall."
Helt korrekt, det är inte de lagliga vapnen som utgör problemen. En hagelbössa eller en älgstudsare är tämligen ointressanta för kriminella, det är den dåliga bevakningen (åtminståne tidigare) av militära förråd, hemvärnsgubbar med en AK-4 hemma och våra gränser som gör det möjligt att komma över Automatvapen. Svensk lag säger redan idag att alla som har behov av vapen skall ges tillstånd till detta om du är psykiskt frisk och ostraffad. Behovet prövas naturligtvis av polisen, och tillstånd för målskytte och jakt ges normalt inom 2-3 veckor om du uppfyller kraven (jägarexamen, klubbtillhörighet osv.) att däremot få tillstånd för vapeninnehav för personskydd eller liknande är omöjligt för privatpersoner.
|
| 25 Jul 2011, 17:21 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Quote: Finns inga fördelar alls med att någon överhuvudtaget har vapen hemma what so ever!
Ju mer vapen i omlopp desto större risk för tråkigheter vilket är en enkel matematik!
Det ska ju vara i så fall när du vet att det tar 60 minuter för polisen att infinna sig (i bästa fall) och du blir utsatt för ett våldsbrott i hemmet av någon galning. 'tråkigheter' blir det ju då för den idioten som försöker skada dig eller din familj. Såvida inte dom också har vapen , då skiter sig hela logiken lite
|
| 25 Jul 2011, 17:53 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Jag har inga siffror i huvudet, men risken för att utsättas för oprovocerat våld i hemmet och även på gatan i Sverige är låg.
Det blir en akademisk diskussion, har för mig att dom senaste tio mord/mordförsöken med vapen (såg en sammanställning) har varit gängrelaterade, alltså inte vem som helst utan typ uppgörelser.
Det som har hänt i Norge går utanpå allt, är svårt att förutse och försvara sig emot. Är helt övertygad att sådana här galningar ger varandra näring via Internet, You Tube verkar också vara återkommande där man lägger ut manifest eller filmer på sig själv.
/Ulf
|
| 25 Jul 2011, 18:30 |
|
 |
|
FenderBender
|
Vapen är inget för en "lekmannaklommer" att syssla med. Det borde införas stenhårda restriktioner för att få licens - samt bli lättare att bli av med den. [^]  <font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">
|
| 25 Jul 2011, 19:33 |
|
 |
|
Cadillac
|
va e en "klommer" för någe?
|
| 25 Jul 2011, 21:01 |
|
 |
|
FenderBender
|
Cadillac wrote: va e en "klommer" för någe?
Typ <b>klantskalle</b> på ångermanländska. [:)]  <font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">
|
| 25 Jul 2011, 21:11 |
|
 |
|
kjelle
|
Pseudodebatten om hur lätt det är att få tag i illegala vapen känns ju lite fel i det här fallet - Galningen hade ju ett licensierat automatvapen, vilket för övrigt inte är tillåtet i Sverige utan mycket rigorös kontroll. 
|
| 25 Jul 2011, 21:16 |
|
 |
|
Wicca
|
FenderBender wrote: Vapen är inget för en "lekmannaklommer" att syssla med. Det borde införas stenhårda restriktioner för att få licens - samt bli lättare att bli av med den. [^]  <font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2"> Det ÄR redan svårt att få licens(Ok, kanske inte jaktvapen då, förutom jägarexamen), ska det behöva vara svårare? Vi normala skyttar tycker ofta att det är bra att det är svårt att bli godkänd, vilket det är. Men någon hetsjakt på sportskyttar vill vi väldigt ogärna se på grund av några få som sumpar för alla. Jag skulle tro att fler människor dör i olyckor med rattfylla inblandat i Sverige varje är än vad folk skjutits ihjäl med lagliga vapen i hela norden de senaste fem åren. __________ "I´m not just another brick in the wall."
|
| 25 Jul 2011, 21:21 |
|
|