View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 11:17

Reply to topic  [ 141 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Vad är det som händer i grannlandet? 
Author Message

Ja, man kan börja fundera. Känns overkligt.
Det som retar mig är att det fortfarande inte finns nån info varför skytten (ev. skyttarna) kunde härja såpass länge på ön, utan att polis ingrep.
Vad i helvete liksom?

23 Jul 2011, 13:31
Profile

bummer wrote:

Det som retar mig är att det fortfarande inte finns nån info varför skytten (ev. skyttarna) kunde härja såpass länge på ön, utan att polis ingrep.
Vad i helvete liksom?

Polis finns bara tillgänglig i våra största städer, på landsbygden får man räkna med ca 1 timme eller mer som utryckningstid p å allvarliga händelser, på 'icke' allvarliga kan du inte räkna med någon assistans alls.

Händer något så här allvarligt kan dom väl iofs skicka en helikopeter , men det tar väl minst enn halvtimme fört dom att få den i luften

23 Jul 2011, 13:38
Profile ICQ WWW

Nu känner jag för att skriva av mig. Först vill jag bara jämföra lite. Bara för att få en liten överblick på hur sjukt och till synes, helt utan motiv, det här är kan man ju dra en liten parallell till andra massakrer. En av de mest omtalade Columbine, 12 döda. Virginia Tech, 32 döda. Utøya och Oslo, 91 döda...... Självklart är terrordåd som de den 11 September en helt annan overklig händelse. Med 3000 döda och förstörelse för hur många miljarder som helst riktar sig detta mot något betydligt större. Men att det tydligen ens GÅR att göra något med sådan utsträckning i vårt grannland med sådan förödelse är totalt och kommer antagligen alltid vara omöjligt att förstå. Man var snabba att peka ut en gärningsman men någon stans vill i alla fall jag tro att detta i så fall är betydligt större. En ensam sjuk man ska omöjligt kunna genomföra en handling som den igår. Tanken att allt kan vara så sårbart vill inte jag leva med. Norge kommer hämta sig och antagligen bli starkare än innan. Men aldrig kommer en dag som denna kunna försvinna i tiden.

__

"I like any reaction I can get with my music. Just anything to get people to think. I mean if you can get a whole room full of drunk, stoned people to actually wake up and think, you're doing something." - Jim Morrison

23 Jul 2011, 13:39
Profile ICQ WWW

bummer wrote:

Vad i helvete liksom?

Polis finns bara tillgänglig i våra största städer, på landsbygden får man räkna med ca 1 timme eller mer som utryckningstid p å allvarliga händelser, på 'icke' allvarliga kan du inte räkna med någon assistans alls.

Händer något så här allvarligt kan dom väl iofs skicka en helikopeter , men det tar väl minst enn halvtimme fört dom att få den i luften

När man läser här, höll det på i närmare tre timmar.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13364959.ab
Oslo är en stor stad, och ön låg strax utanför.

23 Jul 2011, 13:42
Profile

Nu känner jag för att skriva av mig. Först vill jag bara jämföra lite. Bara för att få en liten överblick på hur sjukt och till synes, helt utan motiv, det här är kan man ju dra en liten parallell till andra massakrer. En av de mest omtalade Columbine, 12 döda. Virginia Tech, 32 döda. Utøya och Oslo, 91 döda...... Självklart är terrordåd som de den 11 September en helt annan overklig händelse. Med 3000 döda och förstörelse för hur många miljarder som helst riktar sig detta mot något betydligt större. Men att det tydligen ens GÅR att göra något med sådan utsträckning i vårt grannland med sådan förödelse är totalt och kommer antagligen alltid vara omöjligt att förstå. Man var snabba att peka ut en gärningsman men någon stans vill i alla fall jag tro att detta i så fall är betydligt större. En ensam sjuk man ska omöjligt kunna genomföra en handling som den igår. Tanken att allt kan vara så sårbart vill inte jag leva med. Norge kommer hämta sig och antagligen bli starkare än innan. Men aldrig kommer en dag som denna kunna försvinna i tiden.

__

"I like any reaction I can get with my music. Just anything to get people to think. I mean if you can get a whole room full of drunk, stoned people to actually wake up and think, you're doing something." - Jim Morrison

+1

Det är inte magnituden av dådet som betyder något, utan det faktum att någon eller några extremister bestämmer sig för att utmana demokratin genom att ta livet av vanliga människor. Sen om det är 10 eller 3000 spelar ingen roll. Dådet är lika avskyvärt i alla fall.

Jag var själv i New York 9-11 och skulle ha varit i WTC South den förmiddagen, men mötet blev inställt kvällen innan. I kölvattnet förändrades hela mitt liv och jag som person för alltid. Varje 11 september mår jag fysiskt och psykiskt dåligt och varje gång ett terrordåd av det här slaget inträffar får jag tillbaka ljud och synintryck från den dagen.

Mina upplevelser från 9-11 får jag alltid bära med mig. I vardagen går det bra, men på årsdagar mm så får jag stå ut med att återuppleva allt igen. Med ångest, depressioner och den ständiga frågan: varför överlevde jag? Ibland är jag övertygad om att det varit bättre om jag istället hade dött där - och sluppit all skit jag idag går och bär på. Men det är den själviska sidan av det hela. Jag har fru och tre barn att tänka på också.

Och jag vandrar på stadens gator på lånad tid.

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

23 Jul 2011, 13:54
Profile ICQ WWW

Ja, man kan nog inte förstå innebörden av en sån här tragedi om man inte varit utsatt för det själv.
Tänker på alla de här barnen och ungdomarna som måste leva med de här minnena nu. Nåt som förmodligen aldrig går över.

23 Jul 2011, 14:01
Profile

Wicca wrote:

Haraldrig wrote:

Jag är i alla fall av den åsikten att det borde vara varje medborgares rättighet att få lov att bära vapen och använda i syfte att försvara sig (mot kriminella eller<font color="red"> en korrupt stat</font id="red">).

I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men
I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

<font color="red">Det kanske var just det den här galningen tyckte att han gjorde. Så jag vet inte om jag tycker att det är så bra idé faktiskt.</font id="red">

Hur skiljer sig detta dödandet från det dödandet USA och EU håller på med i länder man krigar i?

I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

23 Jul 2011, 14:03
Profile ICQ YIM WWW

Vad i helvete liksom?

Polisen hade nog häcken full på annat håll.

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

23 Jul 2011, 15:07
Profile

Man mår illa. Han gick omkring och sköt över 80 barn minst.....ofattbart.

Alla tänkar går till Norge och de barn och familjer som drabbades. Fruktansvärt.
Att nån ens kan lägga in en smiley eller dra ett skämt i denna tråd är sjukt.

23 Jul 2011, 15:20
Profile ICQ YIM WWW

Wicca wrote:

Haraldrig wrote:

Jag är i alla fall av den åsikten att det borde vara varje medborgares rättighet att få lov att bära vapen och använda i syfte att försvara sig (mot kriminella eller<font color="red"> en korrupt stat</font id="red">).

<font color="red">Det kanske var just det den här galningen tyckte att han gjorde. Så jag vet inte om jag tycker att det är så bra idé faktiskt.</font id="red">

Hur skiljer sig detta dödandet från det dödandet USA och EU håller på med i länder man krigar i?

Det är statligt sanktionerat, det är en viss skillnad,även om jag ogillar ideen att kriga för fred(/demokrati) så är det stor skillnad på enskilda människor och stater/nationer som krigar.

23 Jul 2011, 15:39
Profile

Jag hoppas att inte tråden spårar ur. Har suttit i bilen i 11 timmar och lyssnat på samtliga nyhetssädningar och blir bestört lessen och förbannad.
Har landat i Friheten (det heter så) solen skiner och jag sänder alla mina tankar till mina goda vänner i Norge//Oslo.
Sköt om er bojs

23 Jul 2011, 16:35
Profile WWW

eskil wrote:

Haraldrig wrote:

Wicca wrote:

[quote="Haraldrig"]

Det är statligt sanktionerat, det är en viss skillnad,även om jag ogillar ideen att kriga för fred(/demokrati) så är det stor skillnad på enskilda människor och stater/nationer som krigar.
[/quote]

Så statligt sanktionerat våld mot människor som har en annan politisk uppfattning är ok?
Hur resonerar du nu?

23 Jul 2011, 17:06
Profile ICQ YIM WWW

eskil wrote:

Haraldrig wrote:

[quote="Wicca"]

[quote="Haraldrig"]

Det är statligt sanktionerat, det är en viss skillnad,<font color="red">även om jag ogillar ideen att kriga för fred(/demokrati)</font id="red"> så är det stor skillnad på enskilda människor och stater/nationer som krigar.
[/quote]

Så statligt sanktionerat våld mot människor som har en annan politisk uppfattning är ok?
Hur resonerar du nu?
[/quote]
Nej, det menar jag inte, läs om, läs rätt.

23 Jul 2011, 17:49
Profile

eskil wrote:

Haraldrig wrote:

eskil wrote:

[quote="Haraldrig"]

[quote="Wicca"]

[quote="Haraldrig"]

Det är statligt sanktionerat, det är en viss skillnad,<font color="red">även om jag ogillar ideen att kriga för fred(/demokrati)</font id="red"> så är det stor skillnad på enskilda människor och stater/nationer som krigar.
[/quote]

Hur resonerar du nu?
[/quote]
[/quote]

Framstår som du försvarar nationalstatens våldsmonopol och rika länders framfart i fattigare länder.

23 Jul 2011, 18:02
Profile ICQ YIM WWW

eskil wrote:

Haraldrig wrote:

[quote="eskil"]

[quote="Haraldrig"]

[quote="Wicca"]

[quote="Haraldrig"]

[/quote]

Hur resonerar du nu?
[/quote]
[/quote]
Framstår som du försvarar nationalstatens våldsmonopol och rika länders framfart i fattigare länder.
[/quote]
Till viss del ja men nu var det inte det som var huvudfrågan.

Du menar alltså att du inte ser någon skillnad på en ensam människa som slåss för sin egen sak och en arme som ett helt land står bakom?

För att vara lite on-topic så är det tragiskt det som hänt, dels att en människa kan ha ihjäl så många människor men även som redan tagit upp, att det i princip i alla tidningar och i alla kommentarer om dådet framstod som att det var en islamistisk aktion.

23 Jul 2011, 18:26
Profile

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

23 Jul 2011, 18:34
Profile WWW

Efter att ha följt nyhetsrapporteringen kring gärningsmannen klarnar vissa saker. Dessa handlingar kan
bara förklaras av det slutna och kalla samhälle vi har här i väst och särskilt i norden. Här är kärnfamiljen
och den vita kristna värdegrunden den måttstock som vår kultur och samhälle vilar på. Ensamma män
som känner sig svikna och alienerade odlar ett samhällshat eftersom de inte tillhör normen. De "släpps"
helt enkelt inte in eller blir sedda. Om detta är deras eget fel eller "predestinerade öde" eller om det är
det västerländska samhällets mekanism som är orsaken är ointressant. Detta kan vara en tankeställare
att inte sluta oss så mycket och vara så "öppna" som vi påstår att vi är. Det finns fler personer där ute
som kommer att göra liknande handlingar i framtiden! Jag har personligen viss förståelse för bomben
som var riktad mot den norska staten och regeringen - eller rättare sagt - jag har förståelse för att man
kan vilja rikta ett slag mot staten och den utopiska idé som "demokrati" egntligen är. Dock förstår jag
inte hur man kan skjuta oskyldiga barn. Det kanske är det som skiljer mig från Anders Breivik - i alla
fall på ett yttre plan...

23 Jul 2011, 18:48
Profile ICQ YIM WWW

eskil wrote:

Haraldrig wrote:

eskil wrote:

[quote="Haraldrig"]

[quote="eskil"]

[quote="Haraldrig"]

[quote="Wicca"]

[quote="Haraldrig"]

[/quote]

Hur resonerar du nu?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Till viss del ja men nu var det inte det som var huvudfrågan.

Du menar alltså att du inte ser någon skillnad på en ensam människa som slåss för sin egen sak och en arme som ett helt land står bakom?

För att vara lite on-topic så är det tragiskt det som hänt, dels att en människa kan ha ihjäl så många människor men även som redan tagit upp, att det i princip i alla tidningar och i alla kommentarer om dådet framstod som att det var en islamistisk aktion.

[/quote]

Så vi kan gömma oss bakom en flagga och döda andra människor för att de har en annan tro/politik men vi kan inte själva döda för något vi tror på? Vilket också lyfter frågan om huruvida det krävs att man tror på det nationalstaten proklamerar när man dödar i dess namn.

Att många trodde det var muslimer bakom gårdagens händelser är inte konstigt.

23 Jul 2011, 18:49
Profile ICQ YIM WWW

Riktigt rövjävligt... så meningslöst. [xx(]

23 Jul 2011, 20:00
Profile

Haraldrig wrote:

Wicca wrote:

Haraldrig wrote:

Det står " Du skall icke dräpa"...om det är din ledstjärna så håller jag naturligtvis med dig.....

One white, two blue..nothing to eat, plenty to do

23 Jul 2011, 20:07
Profile ICQ WWW

."The worst good men can do when evil prevails is nothing"- Edmond Burke.

Vadå polis? Det går omkring MINST en man å skjuter 91 ungdomar. Polis?
Oavsett om de rycker ut blixtsnabbt så skulle fortfarande ett antal människor dött så den egentliga frågan e-hur skyddar vi oss.
Svaret e...det gör vi inte.

Som sagt,the worst thing good men can do when evil prevails is nothing. Det som EVENTUELLT hade kunnat rädda situationen var de som var på plats. Att ens överväga ngt annat e direkt naivt.
Polisen blir i en sånhär situation som bäst en städpatrull.

Till saken hör,eftersom det nu pratas vapen bla,att Norge har ett av de största vapeninnehaven per capita i världen. Till den grad att utanför Oslo stad står där snart när ett hagelgevär eller ett gammalt Kraagh Jörgensen i varenda skithus.

jesper@gofastparts.se

23 Jul 2011, 21:56
Profile

Efter att ha följt nyhetsrapporteringen kring gärningsmannen klarnar vissa saker. Dessa handlingar kan
bara förklaras av det slutna och kalla samhälle vi har här i väst och särskilt i norden. Här är kärnfamiljen
och den vita kristna värdegrunden den måttstock som vår kultur och samhälle vilar på.

För det första…det känns helt ofattbart, det går liksom inte att ta in.

Sedan finns det galningar i alla samhällen, det är svårt att peka ut en enskild faktor (kärnfamilj eller inte).

En fundering är faktiskt Internets inverkan, oavsett om man gillar sportfiske, gitarrer eller har extrema åsikter så är det idag ganska lätt att hitta fränder på nätet också att faktisk bli triggat (som i det här fallet) av kontakten med andra dårar, tänker på liknande tragedier i Finland där unga män om än inte i samma omfattning har gjort precis samma sak.

/Ulf

23 Jul 2011, 22:05
Profile

Racing wrote:

*skakar på skallen*

."The worst good men can do when evil prevails is nothing"- Edmond Burke.

Vadå polis? Det går omkring MINST en man å skjuter 91 ungdomar. Polis?
Oavsett om de rycker ut blixtsnabbt så skulle fortfarande ett antal människor dött så den egentliga frågan e-hur skyddar vi oss.
Svaret e...det gör vi inte.

Som sagt,the worst thing good men can do when evil prevails is nothing. Det som EVENTUELLT hade kunnat rädda situationen var de som var på plats. Att ens överväga ngt annat e direkt naivt.
Polisen blir i en sånhär situation som bäst en städpatrull.

Till saken hör,eftersom det nu pratas vapen bla,att Norge har ett av de största vapeninnehaven per capita i världen. Till den grad att utanför Oslo stad står där snart när ett hagelgevär eller ett gammalt Kraagh Jörgensen i varenda skithus.

jesper@gofastparts.se

Guns don't kill -People kill (or perhaps killers kill[:D])

Det finns för- och nackdelar med allmän rätt att bära vapen.
Jag är pro- då jag anser att fördelarna väger tyngre än nackdelarna.

23 Jul 2011, 22:21
Profile ICQ YIM WWW

Där delar inte du å jag uppfattning Fredrik.
Jag anser att alla människor inte skall ha tillgång till vapen varför jag anser att ett föredömligt licenssystem,vilket jag iofs inte anser att det svenska e,är att föredra.(Där anser jag faktiskt att det norska systemet e mer rätt)

Om inte annat för att just kunna beslagta vapen från dem som socialt inte kan anses betrodda med dem.
Samtidigt e det så att inget system är ofelbart eller saknar luckor. Enkelt bevisat av att det ena stolpskottet här har haft licenser av den enkla anledning att det inte tidigare funnits social anledning att neka honom.

I det här specifika fallet dock har jag mkt svårt att se vad civilt vapeninnehav har att göra med en eventuell debatt då idioter av den rang vi talar i detta fallet,vilket jag personligen i fallet e mkt starkt e övertygad om e fler än en,beväpnar sig utanför lagens märken oavsett om de vill.
Mao,ev förändringar i civila vapenlagar slår inte mot kriminella vilket e mkt enkel mattematik.

Summerat sagt e vapen en del av alla fria staters sociala bild å att beskylla vapeninnehavet för det som hänt här e som jag ser det mkt lågt slående floskler som inte innebär ngt annat än varm luft.
Ett uselt å lågt grepp som polemik.
Som sagt,guns don´t kill people. People kill people.

Sen kan jag till GRAD hålla med dig om att statsmakten inte skall betros blint med allt de ber om. Ingen person,varken faktiskt eller fiktiv,varken kan eller skall betros med total makt.
Något historien lugnt sagt bevisat sanningshalten i fler gånger än nödvändigt.

Det jag personligen upplever som starkast i det som hänt i Norge är att någon/några ,hur missriktat det nu än är å hur galet vi andra än upplever det, försökt skaka de nordiska demokratiska grundvalarna.
Grundvalar av demokrati å mångfald.
Någon annan slutsats drar iaf inte jag i ljuset av att man sprängt enormt mkt kraft(det talas i Norge om 3 ton gödningsmedel/diesel) i regeringskvarteren å därefter på ett så fegt å uselt sätt attackerat en fredlig politisk manifestation.
Jag är mycket mycket fundamentalt av uppfattningen att demokratin är viktigare än enskilda människors liv-å det sagt med all respekt jag kan för de omkomna då denna katastrof som jag ser det blir MYCKET VÄRRE av att det som sagt är demokratiskt politiskt aktiva ungdomar som mördats.
Men samtidigt ser jag demokratin å skyddet av den som mångfalt viktigare för om den går åt helvete i norden berör det inte 91 mord utan det skulle beröra ungeför 20 miljoner.
Mao handlar det som alltid om att sätta saker i perspektiv.

Det har på många håll pekats finger i olika riktningar väldigt snart efter det inträffade. En reaktion som i denna tid kanske kan ses som mycket mänsklig,men för min egen del skiter jag primärt fullständigt i om detta e ett verk av fascister,militanta kommunister eller islamister.
Det e så underordnat att det finns inte,för det primära under precis alla omständigheter och till precis vilket pris som helst att skydda demokratin med precis allt den för med sig. Om så krävs med vapen i hand.
Ibland kan jag faktiskt,i kritik sagt,reagera på att man i Sverige tar demokratin som självklar. Gratis.
Så e det inte,vilket många många har fått erfara under tidens tand.
Kort sagt kunde nog inget vara mer fel.

jesper@gofastparts.se

23 Jul 2011, 23:04
Profile

Alla tänkar går till Norge och de barn och familjer som drabbades. Fruktansvärt.
Att nån ens kan lägga in en smiley eller dra ett skämt i denna tråd är sjukt.

Håller med. Ofattbart omöjligt att förstå ens ett uns av den rädsla
(de överlevande) ungdomarna upplevt.

23 Jul 2011, 23:16
Profile

För det första…det känns helt ofattbart, det går liksom inte att ta in.

/Ulf

Ja Ulf. Vi e totalt eniga. Idag å igår har jag suttit å snackat med ett stort antal norska vänner. Samtliga e mer eller mindre förstörda. Sorgen såväl som vreden känner knappt gränser,å DET kan jag förstå. Jag gissar att de flesta av oss gärna hade viljat ta bort det som gör ont för våra norska bröder å systrar dagar som dessa,men som bekant e inte livet beskaffat riktigt så.

Enl några jag talat med,varav en e en god vän på norska UD,så e snacket på gatan att "Anders" benämns som landsförädare. I ett land som Norge ett starkt ordval,men med lite empati sagt kan jag förstå dem.
Betänk hur "överlöpare" behandlades efter ockupationens slut i både Danmark å Norge.

jesper@gofastparts.se

23 Jul 2011, 23:30
Profile

23 Jul 2011, 23:32
Profile

Vilket fegt litet svin!!!!!!!

jag har inget mer att tillägga, än att jag tycker
det var ett fegt litet äckligt svin!

24 Jul 2011, 08:19
Profile ICQ WWW

Vet inte om de har insatsstyrka i Norge, på jour kanske?
Man hoppas ju och tror att de isåfall är utbildade att kunna hantera mer än en situation åt gången.
Drömscenariot hade varit att de fått iväg en sån styrka snabbt till ön och oskadliggjort idioten.
Polisen själva undrar ju nu hur de kunde missat hans planer, som pågått i närmare nio år.
Ja fy fan.

24 Jul 2011, 12:22
Profile

Vet inte om de har insatsstyrka i Norge, på jour kanske?
Man hoppas ju och tror att de isåfall är utbildade att kunna hantera mer än en situation åt gången.
Drömscenariot hade varit att de fått iväg en sån styrka snabbt till ön och oskadliggjort idioten.
Polisen själva undrar ju nu hur de kunde missat hans planer, som pågått i närmare nio år.
Ja fy fan.

Norge är fortfarande ett väldigt öppet samhälle jämfört med Sverige. Vi har en helt annan beredskap och mer kontroll efter morden på Olof Palme och Anna Lindh, attentatsförsöket i Stockholm förra året, mm.

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

24 Jul 2011, 13:40
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 141 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next