Joshunznera wrote:
Mike Leaf wrote:
Joshunznera wrote:
[quote="Mike Leaf"]
[quote="Joshunznera"]
och under tiden hänger frågan kvar.. är detta månne en Kina-gibson?[;)]
Nej, om du läser tidigare inlägg är den frågan besvarad
Nej den frågan är inte besvarad på ngt opartiskt eller på annat sätt trovärdigt vis[:)]
Är det ngn som vet var dessa gitarrer tillverkas? Nashville?
Hur menar du egentligen ? Hur ska någon kunna besvara den frågan om du inte litar på svaren ? 'opartisk' hur ska man vara för att bli det, Du kan ju inte fråga varken Gibson eller distributören eller ÅF i så fall, inte FENDER heller.....
Om man vänder på det , vad är det som får dig att tro att ett Företag som Gibson tillverkar dessa i Kina och säger att dom är gjorda i Usa, ett rätt allvarligt brott...
<font color="blue"><b>Har du trovärdiga och opartiska bevis för det</b></font id="blue"> ?
[:)]
[/quote]
nej för tusan, jag har inga bevis. Jag är inte ute efter att smutskasta Gibson eller så, ber om ursäkt om det ser ut så.
Mina tvivel bygger mer på att det är ganska förvånande att Gibson som enda USA-tillverkare lyckas tillverka gitarrer i USA som kan säljas i Europa för 3500 (Melody Maker) eller 4500 (SG eller Explorer tex)
Fender är ju hyggligt stora och har en hygglig koll på tillverkning. Dom har ingen USA-tillverkad gitarr i den klassen (?) Skumt om det nu är så att det vore möjligt[:)]
Jag tänker att kroppar/halsar är cnc-frästa nånstans där arbetskraften är ännu billigare och där virket finns. Sandat och ihoplimmat för att sedan skickas till USA där gitarrerna sätts ihop. Sätts de då ihop i Nashville-fabriken? Troligen inte eftersom finnish och bandjobb är så taskig jmfrt med vad som normalt kommer från den fabriken
Om man nu konspiratoriskt antar att kropp och hals fräses och sätts ihop någonstans i fjärran östern. Att sedan ihopsättning sker i ngn ny fabrik i USA samt att man spar pengar genom att fuska lite med kvalitetskontrollen, då har man plötsligt en gitarr som de vi pratar om. Att de är "Made in USA" är ju fallet, även om det då börjar bli på gränsen. Den gitarren kan Gibson då utan att bli stämda, kalla för Made in USA.
Vi som köper en Made in USA-gitarr vill väl dock gärna tro att hela gitarren är gjord där: kroppen har frästs i USA, halsen likaså, allt är sedan ihopskruvat, lackat och sluttestat i USA. Att stämskruvar,stall, pottar, switchar och lite annat smått och gott har vi ju vant oss att acceptera även på USA-tillverkade instrument[;)]
Som sagt, jag har inga som helst grunder för att påstå att Gibson tillverkar dessa gitarrer ngn annansatans än i USA, jag ör bara nyfiken på hur de gör. Whats the hook, liksom[:)]
[/quote]
Ok....
en grej är ju att ex MM är en väldigt enkel gitarr , 1 mick , simpla delar och bara enkelt lackad, packas i en kartong...
Företag har ju också olika vinstmarginaler på olika produkter, kan vara så att man inte tjänar något på dessa alls.
Det du beskriver är ju helt möjligt , men ändå låter det långsökt att frakta kroppar och halsar från asien till Usa för ihopsättning
tvärtemot är en annan sak , som Fender gjort, dvs mexikanska gitarrer med US hårdvara...
Gibson har ju länge haft mycket nära samarbete med Guitar center, som har en massiv försäljning på nätet av billiga instrument, det ryktades tom att GC lagt bud på att köpa Gibson..
Det kan vara ett krav att man måste ha instrument i det prissegmentet för att få samarbetet att fungera och få sälja de dyrare CS produkterna..
Att ingen sett instrumenten fysiskt i Nashville skulle kunna innebära att det är en tredje part inblandad i USA som gör dessa ÅT Gibson, men det låter också lite lurigt , inte direkt kostnadsmotiverat..
Jag håller med om att dom dels är misstänkt billiga, dels är det en märklig marknadsstrategi från G´s sida, men dom vet säkert vad dom sysslar med.
Dom har ju valt att satsa på de största ÅF där borta och spola småbutikerna helt, tyvärr.
Kanske säljer man så mycket av dessa billiga guror + CS modllerna , att mellanskiktet i produktfloran långsamt tunnas ut..