View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 05:52

Reply to topic  [ 19 posts ] 
Posten under tidspress??? 
Author Message

Post Posten under tidspress???
Igår blev min 78-årige far påkörd av postbilen när han klippte gräset runt brevlådan och några rabatter som omgärdar lådan, han är hörselskadad och hade dessutom hörselkåpor på sig och klipparen igång. Brevbäraren tutade en gång och när "gubben" inte flyttade på sig körde han med berått mod över farsans högra fot... [xx(]

Vilken typ av människa gör något sådant? Både jag och min syster har "ryat" med Posten under förmiddagen. Jag har krävt att killen får sparken - alternativt aldrig mer kör runt i en postbil. [}:)]

Hur skulle ni agera i en liknande situation? Är det så bråttom med posten att en gårdsägare inte ska få klippa gräset i fred? Åsikter tack. [B)]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

14 Jul 2011, 13:55
Profile ICQ WWW

Det låter lite rubbat att ringa posten och diskutera eventuella anställda det första man gör?! Detta är ju en ren polissak och i förlängningen eventuellt en försäkringsfråga...

14 Jul 2011, 15:44
Profile ICQ YIM WWW

Det låter lite rubbat att ringa posten och diskutera eventuella anställda det första man gör?! Detta är ju en ren polissak och i förlängningen eventuellt en försäkringsfråga...

Vad menar du med "det första man gör"? [?]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

14 Jul 2011, 15:53
Profile ICQ WWW

Igår blev min 78-årige far påkörd av postbilen när han klippte gräset runt brevlådan och några rabatter som omgärdar lådan, han är hörselskadad och hade dessutom hörselkåpor på sig och klipparen igång. Brevbäraren tutade en gång och när "gubben" inte flyttade på sig körde han med berått mod över farsans högra fot... [xx(]

Vilken typ av människa gör något sådant? Både jag och min syster har "ryat" med Posten under förmiddagen. Jag har krävt att killen får sparken - alternativt aldrig mer kör runt i en postbil. [}:)]

Hur skulle ni agera i en liknande situation? Är det så bråttom med posten att en gårdsägare inte ska få klippa gräset i fred? Åsikter tack. [B)]

Image

Först av allt hoppas jag din far under omständigheterna mår bra...
Men som sagt, varför bara inte polisanmäla händelsen? Antar att Posten tar sitt ansvar om en polisanmälan singlar in som indikerar det du beskriver.
Om det mot förmodan skulle hända igen (samma förare eller polare) så är det väl dax att ta i med hårdhandskarna.
Ett rappt samtal med ansvarig på Posten efter en ny anmälans hos polisen är då på plats.

http://www.missingpieces.se

14 Jul 2011, 16:35
Profile WWW

Eftersom du anser att han körde över farsgubbens fot "med berått mod" förutsätter jag att det finns vittnen. Då är väl en polisanmälan det enda logiska? Det verkar ju minst sagt förvånande att en vuxen nykter (?) bilförare skulle köra över en pensionärsfot med avsikt[:0]

Det kanske var så att han, efter att far din inte flyttat sig trots signaler, tänkte sig att köra förbi lite nära men att det blev lite <b>för</b> nära s.a.s[B)]

Hur mår foten?

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

14 Jul 2011, 16:54
Profile WWW

Först och främst hoppas jag att skadan inte var allvarlig.

1. Precis som Josh så undrar jag vad det är som gör att du kan hävda att din far blivit påkörd med berått mod?
2. Ja, det är antagligen så bråttom med posten att brevbäraren förväntar sig att den som klipper gräset vid postlådan upphör med detta så pass länge att han kan lämna posten utan sinkas nämnvärt. Eller omvänt "Är det så bråttom med att klippa gräset att man inte kan göra uppehåll för att släppa fram brevbäraren".
3. Kan det vara så att brevbäraren inte förstått att din far inte uppmärksammat honom. Att han, slarvigt och mindre ansvarsfullt, tagit för givet att din far uppmärksammat honom?
4. Du vill veta hur jag skulle reagera i en liknande situation. Jag skulle jag nog först bli förbannad men sedan besinna mig och inse att det finns två sidor av varje mynt. Brevbärarens version och din fars är nog ganska olika...

14 Jul 2011, 17:37
Profile

Du ville ha åsikter. OK!

Först och främst hoppas jag att skadan inte var allvarlig.

1. Precis som Josh så undrar jag vad det är som gör att du kan hävda att din far blivit påkörd med berått mod?
2. Ja, det är antagligen så bråttom med posten att brevbäraren förväntar sig att den som klipper gräset vid postlådan upphör med detta så pass länge att han kan lämna posten utan sinkas nämnvärt. Eller omvänt "Är det så bråttom med att klippa gräset att man inte kan göra uppehåll för att släppa fram brevbäraren".
3. Kan det vara så att brevbäraren inte förstått att din far inte uppmärksammat honom. Att han, slarvigt och mindre ansvarsfullt, tagit för givet att din far uppmärksammat honom?
4. Du vill veta hur jag skulle reagera i en liknande situation. Jag skulle jag nog först bli förbannad men sedan besinna mig och inse att det finns två sidor av varje mynt. <b><font color="red">Brevbärarens version och din fars är nog ganska olika...</font id="red"></b>

Sån tur att det fanns vittnen då. Förresten, har du över huvud taget läst mitt inlägg? [:0]

1. "Jag tutar bara en gång och sedan kör jag", sa brevbärarn och körde över farsans fot.

2. Om farsgubben hade hört postis tuta så hade han självklart slutat klippa gräset. Om du läst mitt inlägg så hade du vetat att "gubben" har nedsatt hörsel och dessutom hade hörselkåpor på sig.

3. Spekulera kan man alltid.

För att summera det hela, så slutade det med att brevbäraren (en sommarvikarie) fick sluta med omedelbar verkan. Han hävdade att han aldrig uppfattat det som om han körde över foten - vilket han alltså faktiskt gjorde. Högsta chefen för posten indikerade att det inte var killens första "incident" i sommar.

Slutsats: Om man inte kan vistas på sin egen gräsmatta utan att riskera att bli påkörd av en bil - har det inte gått lite för långt då? Vad f-n hade killen med bilen inne på gräsmattan att göra när brevlådan står alldeles vid kanten till trotoaren?

Image

15 Jul 2011, 00:34
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Hur skulle ni agera i en liknande situation?

.. Hagelbössa. [}:)]

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>

15 Jul 2011, 01:03
Profile ICQ WWW

*du har mer än ett ett vittne som hört chauffören säga: "Jag tutar bara en gång och sedan kör jag"

*din far har en överkörd fot

Härnäst:

Inhämta läkarintyg och gör en polisanmälan samt en anmälan till posten med krav på skadestånd/ersättning

(hur gick det med foten?)

15 Jul 2011, 06:32
Profile WWW

Förresten, har du över huvud taget läst mitt inlägg?

Självklart hade jag läst det. Flera gånger dessutom. Därav mina frågor. Nu fick jag svar och upprörs med dig. Hoppas att det går bra med foten.

Det kan vara bra att veta att bilens trafikförsäkring gäller fullt ut trots att det ser ut som en uppsåtlig skada.

15 Jul 2011, 08:15
Profile

mystiken skingras

*du har mer än ett ett vittne som hört chauffören säga: "Jag tutar bara en gång och sedan kör jag"

*din far har en överkörd fot

Härnäst:

Inhämta läkarintyg och gör en polisanmälan samt en anmälan till posten med krav på skadestånd/ersättning

(hur gick det med foten?)

Njae, min far är inte den som klagar och han vill inte röra upp en storm. Brevbäraren åkte efter jobbet hem till honom igår och bad om ursäkt och erbjöd sig att klippa färdigt gräsmattan åt honom. En snygg gest som farsan tackade för, men avböjde hjälp stolt som han är. [B)]

Foten ömmar lite, men inget är brutet så han vill inte göra polissak av det. Personligen tyckte jag det var illa nog att "postis" körde bilen på en privat gräsmatta - än mer illa att han (med vilje eller inte) rullade över en fot som var på gräsmattan... [xx(]

Image

15 Jul 2011, 11:38
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:

mystiken skingras

Gör den verkligen det? Jag kan tänka mig vad som egentligen hände
men jag väljer att inte utveckla detta av respekt för den gamle
mannen och hans ömmande fot... [8D]

15 Jul 2011, 11:49
Profile ICQ YIM WWW

Joshunznera wrote:

mystiken skingras

Gör den verkligen det? <font color="red">Jag kan tänka mig vad som egentligen hände
men jag väljer att inte utveckla detta av respekt för den gamle
mannen och hans ömmande fot..</font id="red">. [8D]

Aha, så du var där? [}:)][xx(]

Image

15 Jul 2011, 12:04
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Njae, min far är inte den som klagar och han vill inte röra upp en storm. Brevbäraren åkte efter jobbet hem till honom igår och bad om ursäkt och erbjöd sig att klippa färdigt gräsmattan åt honom. En snygg gest som farsan tackade för, men avböjde hjälp stolt som han är. [B)]

Foten ömmar lite, men inget är brutet så han vill inte göra polissak av det. Personligen tyckte jag det var illa nog att "postis" körde bilen på en privat gräsmatta - än mer illa att han (med vilje eller inte) rullade över en fot som var på gräsmattan... [xx(]

Men killen blev av med sommarjobbet alltså?

15 Jul 2011, 12:07
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Men killen blev av med sommarjobbet alltså?

Han hade ett sommarvikariat och hans sista arbetsdag skulle ha varit idag. Hur Posten löste det internt vet jag dock inte, bara att onsdagen var hans sista dag i postbil och att idag (fredag) skulle ha varit hans sista dag oavsett.

Image

15 Jul 2011, 14:02
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Han hade ett sommarvikariat och hans sista arbetsdag skulle ha varit idag. Hur Posten löste det internt vet jag dock inte, bara att onsdagen var hans sista dag i postbil och att idag (fredag) skulle ha varit hans sista dag oavsett.

Så det hela slutar utan polisanmälan, utan att någon förlorar jobbet, utan ngt försäkringsärende, utan att någon är skadad...men med en ursäkt från den som gjort fel till den som drabbats?

Låter som en klart bättre utveckling än vad man först kunde tro... [;)]

15 Jul 2011, 15:46
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Så det hela slutar utan polisanmälan, utan att någon förlorar jobbet, utan ngt försäkringsärende, utan att någon är skadad...men med en ursäkt från den som gjort fel till den som drabbats?

Låter som en klart bättre utveckling än vad man först kunde tro... [;)]

Jodå. Det blev en rätt positiv utveckling. Allt enligt farsgubbens önskemål. [:)]

Image

15 Jul 2011, 16:00
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 19 posts ]