View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 10:07

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Beeptest 
Author Message
Post Beeptest
Hej!

Jag har fått ett s.k "beeptest" (konditionstest) som jag har använt ett par gånger. Tyvärr medföljde det inte något "facit" eller tabell, så jag kan inte kontrollera var jag ligger fysiskt i min åldersgrupp.

Det finns en mängd facit på internet, men det framgår inte vilken variant av beeptest det gäller, det finns tydligen flera olika.
Mitt test börjar med 9 sekunders intervall (8 km/t) och har 21 nivåer, d.v.s. nivå 21 är den sista.
Är det någon som har en sådan här tabell eller facit till just mitt beeptest?

Hälsningar/
Barry

20 Jun 2011, 12:44

http://www.topendsports.com/testing/beepcalc.htm

Med vänliga hälsningar, <u><i><b><font color="brown">Christian.</font id="brown"></b>"]</u>

20 Jun 2011, 15:55
Profile WWW

http://www.topendsports.com/testing/beepcalc.htm

Med vänliga hälsningar, <u><i><b><font color="brown">Christian.</font id="brown"></b>"]</u>

Tack för ditt svar! Ja, denna sida har jag varit inne på och också fått fram min lungkapacitet (?). Men den tabell jag hade i åtanke var en sådan här...http://www.peworld.org/fitnesstesting/m ... t_test.htm

Ovanstående tabell har dock ett inledningstempo på 8,5 km/t. Nu har jag efter lite efterforskningar sett att det inte har någon större betydelse om man startar med 8 km/t eller 8,5 km/t, det är enbart den första sträckan som har olika hastighet. Så jag tror att även jag kan använda mig av tabellen här ovan.

Kan tillägga att jag är 48 år och i går kom till 8,6, och det är jag nöjd med. men mitt mål är att komma upp till ca: 10!

Ha det bra!

Hälsningar/
Barry

20 Jun 2011, 16:10

men mitt mål är att komma upp till ca: 10!

Ett tips är att köra det på en bandare med ställbar hastighet, så gjordes på min skola av vissa elever när läraren tittade bort ;)

22 Jun 2011, 10:00
Profile

Mitt tips är att du struntar i beeptest och dylikt.
Det ger inget som ökar din kapacitet.

Prova istället att springa intervaller 2-3ggr + en längre joggtur per vecka. Kör det en månad och du kommer att sänka dina tider rejält.
En bra internvall är att springa och sedan jogga.
En minut löpning i ca 80% av maxkapaciteten och sedanen minut lugn jogging. Upprepa 5-7ggr utan pauser.

Jag vet inte riktigt vad jag har för värden när det gäller syret och sånt. De värden jag känner till är vilopuls, ca 42/minut och att jag håller 4-minuters tempo när jag springer (per kilometer).

I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men
I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

22 Jun 2011, 10:16
Profile ICQ YIM WWW

Beeptest är endast till för att mäta kondition, som haraldrig skriver så ökar man inte med det. Kuriosa: Försvarsmakten har 8:8 som lägsta krav för soldater så du ligger bra till för din ålder[:)][:)]

Potrzebie!

22 Jun 2011, 12:18
Profile

Tror nog inte barry menade att han ska träna upp sig med hjälp utav beeptestet utan träna upp sin kondition (genom nån löpform) för att tillsist klara av sitt mål vilket är nivå 10 på beeptestet.

Beeptestet får mig att tänka tillbaka några år, då man var bra tränad och kom upp till nivå 13:4 det var tider det!

27 Jun 2011, 20:49
Profile WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]