View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 16:39

Reply to topic  [ 17 posts ] 
Bussgods med efterkrav, erfarenheter? 
Author Message

Post Bussgods med efterkrav, erfarenheter?
Hej.

Jag ska sälja en gitarr via bussgods med efterkrav, är det säkert? I princip skulle köparen kunna skita i att hämta paketet känns det som. Iofs märkligt beteende, men jag har stött på en del märkliga personer på Blocket genom åren... Har detta sätt fungerat bra för er?

/t

27 Jun 2011, 18:27
Profile

Visst kan köparen låta bli att hämta ut paketet. Jag brukar begära en liten handpenning (motsvarande fraktkostnaden) i förskott som "säkerhet".

Annars har Bossgods efterkrav fungerat bra för mig de få gånger jag behövt använda det. Jag föredrar att få betalt i förskott och har inget emot att betala i förskott.

27 Jun 2011, 18:52
Profile

Har kört den svängen många gånger och det har funkat 100%

"Det är aldrig försent att ge upp"

27 Jun 2011, 18:53
Profile WWW

Jag tycker att man ska lita på folk, får man rätt vibbar under dealens gång så brukar det inte bli fel......är vibbarna däremot inte helt OK...ingen deal.
Men iofs det slår ju fel ibland, men "thats life", bättre göra 100 deals och bli blåst en gång , än att aldrig våga någon deal alls.
[:)][;)], dom flesta människor är faktiskt rätt OK[;)]

27 Jun 2011, 20:25
Profile ICQ WWW

Funkar jättebra så länge köparen löser ut paketet. Man får alltid vara beredd på att paketet inte löses ut, men man behöver nog inte räkna med det. Genom jobbet skickar vi massor av postförskott dagligen, både med Posten, DHL och Bussgods. Jag uppskattar att 1 av 50 inte löses ut. Ca 50% av de som inte löses ut beror på att aviseringen inte funkat som den ska - tex att det finns en felaktig siffra i mobilnumret så att mottagaren aldrig fått veta att paketet anlänt. [:)]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

27 Jun 2011, 20:49
Profile ICQ WWW

om man tar typ 10% i handpenning så är det ju i köparens intresse att hämta ut grejen.

27 Jun 2011, 21:21
Profile ICQ YIM WWW

Tack för svaren! Förresten, kan man skicka ett hardcase utan något skyddande eller bör man lägga caset (med gitarr) i kartong?

/t

27 Jun 2011, 21:51
Profile

Tack för svaren! Förresten, kan man skicka ett hardcase utan något skyddande eller bör man lägga caset (med gitarr) i kartong?

/t

Jag skulle nog välja en kartong utanpå, som säkerhet. Men många skickar bara i caset. Kolla med Bussgods! [:)]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

27 Jun 2011, 22:39
Profile ICQ WWW

Har man otur kan det ta en himla tid att få pengarna.
Skickade en gitarr som hämtades ut den 15e och har inte sett röken av några pengar ännu.

28 Jun 2011, 00:00
Profile

Häromveckan sålde jag min tele och skickade den med Bussgods, mot efterkrav, men köparen visade sig vara väldigt knepig och kom aldrig till skott. Till slut fick jag hem gitarren igen och Bussgods skötte sig exemplariskt! Inte en skråma på kartongen, trots att den åkt 100 mil och stått på Bussgods Cityterminal i två veckor. Posten hade nog inte lyckats med den bedriften.

Jag förlorade förvisso 250 spänn i frakt, men å andra sidan kom jag under de två veckor jag var utan gitarren till insikt och behåller gitarren istället. Win-win...

28 Jun 2011, 07:41
Profile ICQ YIM WWW

Att snacka med köparen per telefon innan affär brukar vara bra för då får man i alla fall en liten uppfattning om vem man har med att göra.

"Det är aldrig försent att ge upp"

28 Jun 2011, 09:53
Profile WWW

En del bussgodsombud kan vara sega på att få iväg pengarna. Det har hänt ett par-tre gånger att jag fått stöta på efter några veckor.

Annars är jag överlag mycket nöjd med Bussgods som jag nyttjar flitigt. Men man får beakta att det kan skilja en del på både leveranstid, spårning och annat beroende på avsändningsort och destination.

Bussgods fungerar även mycket bra om man ska skicka grejer till Finland. Som exempel skickade jag en gitarr härifrån Bollnäs till Vasa förra tisdagen. Den var framme hos köparen på torsdag! Det tar betydligt längre tid att skicka till exempelvis Fagersta...

/Sixten

28 Jun 2011, 10:03
Profile WWW

Som Lillefar säger, så är det väldigt bra att snacka med köparen! Men ibland kan det också vara lite vanskligt. "Svindlare" och löst folk kan också vara väldigt trevliga och vettiga, ibland trevligare och vettigare än de flesta av oss eftersom de har all anledning att vara det och på så vis ro i land affären, och då är det inte lätt att veta. Om jag utgår från min affär, som gick i stöpet, så var köparen synnerligen trevlig och ställde helt rätt frågor och vi pratade om sådant som man oftast bara har koll på om man verkligen är intresserad.

Det där med handpenning är också en strålande idé och det hade nog underlättat i mitt fall!

I övrigt var det ganska roligt nu när jag inte fick min gitarr såld. Den skickades på en måndag och på tisdagen kom den fram. Både jag och köparen hade kolli-id, och eftersom en annan alltid är fnittrig som en liten skolflicka så fort en musikpryl har inhandlats och sitter klistrad vid datorn för att uppdatera paketets status, så ringde jag köparen på tisdagen för att höra hur det gått. Men när det visade sig att han inte hämtat den redan, så blev jag misstänksam. Sedan fick jag jaga honom i nästan två veckor, för att till slut lyckas klämma ur honom att han inte hade några pengar.

Så, man ska akta sig för köpare som inte är ivriga och som inte ber om kolli-id (jag skickade kolli-id av ren välvilja)!

28 Jun 2011, 11:01
Profile ICQ YIM WWW

Jag har alltid betalat i förskott. Jag har alltid fått betalt i förskott. Funkar klockrent. Efterkrav är inge bra, och, som nämnts, kan det ta lång tid att få pengarna.

29 Jun 2011, 07:54
Profile

Risken med efterkrav är att köparen inte löser paketet och då sker följande:

1 du förlorar 2 fraktkostnader + avgiften för efterkrav
2 Du blir försenad 2 veckor
3 Du tappar andra potentiella kunder
4 Du tappar ev den grej du tänkte köpa för pengarna

Hämtar köparen ut i tid så räkna ändå med upp till 2 veckor innan Du får pengarna

En del köpare vill ha detta alternativ pga om dom tycker då att dom 'låst dealen' och har 2 veckor på sig att skaffa pengar.

29 Jun 2011, 08:48
Profile ICQ WWW

Visst finns de en del märkliga beteenden därute, men jag tycker nog att dom flesta e väldigt hyggligt folk och dom e så många att man knappast behöver känna sig direkt orolig. Ring upp och snacka med honom och byt varandras personnr/adress om du/ni skulle känna er oroliga. Be att han sätter in pengar på ditt konto och när du ser dom så skickar du iväg guran bara. Detta med efterkrav kan ju bli både stökigt och onödigt. Kan ju lika gärna ligga en hög med skit i caset, för du får ju inte kolla grejerna innan du löser ut på BG. Ett samtal om en korrekt deal brukar va bra[:)].
Mvh Daffyd

Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.com

29 Jun 2011, 10:37
Profile ICQ YIM WWW

Tar ju en jäkla tid att få pengarna ibland.
Tydligen så är det så att de har en dag i veckan (fredagar här)
då de utför själva transaktionen, och då kan det ta lite tid.
/dodde

29 Jun 2011, 16:56
Profile
Reply to topic   [ 17 posts ]