View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 11:35

Reply to topic  [ 21 posts ] 
jävla trafik! 
Author Message

Post jävla trafik!
idag var det dags igen, totalstopp i trafiken. 1 timme med bil från Sumpan till city.... Orsaken är ett antal jävla vägarbeten på strategiska platser.

Jag är i NYC rätt regelbundet och kom att tänka på vilken skillnad det är. Ska man gräva i gatan där så gräver man tills det är klart.

Hur gör man då i Stockholm? Jo man börjar med att spärra av vägen, sedan åker man och fikar. Sedan börjar själva jobbet. Man börjar runt 7.30 när trafiken är som värst och jobbar sig svettiga hela dagen tills ca 15 när man går hem, om det inte är fredag för den har man jobbat in (faan vet när)

Man tar semester några veckor medan avspärrningarna får vara kvar

Hur jävla svårt kan det vara att fatta att den här typen av arbeten ska utföras:

*så snabbt det bara går
*på nattetid och helger när det inte stör trafiken så mycket
*jobba 3-skift tills jobbet är klart

Ovanstående verkar Vägverket ha hajjat, dom kör den rutinen vid många asfalteringsjobb. Men kommunens tjänstemän verkar ha väldigt svårt att fatta basics. Politiskt tillsatta? Gjort ett gott jobb i unga örnar kanske? eller är det bortresta på studiebesök hos ngn bordell i Thailand. Jag vet inte, men jag vet att deras jobb sköts totaluselt.

Ibland önskar man att man var fransk bonde, just nu skulle det behövas ett lass hästskit utanför stadshuset!

I morgon flyger jag till jobbet. Går lika fort som att åka 25km i Stockholmstrafiken, men är bättre för blodtrycket

/surgubben[}:)]

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

21 Jun 2011, 22:44
Profile WWW

Måste ta mig i kragen och åka över snart alltså...

Med vänliga hälsningar, <u><i><b><font color="brown">Christian.</font id="brown"></b>"]</u>

21 Jun 2011, 23:29
Profile WWW

He he....Och jag brukar få skit när jag säger att svenskar är lata och mest ska fika på jobbet samt aldrig jobba helger[:D]

I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men
I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

21 Jun 2011, 23:57
Profile ICQ YIM WWW

idag var det dags igen, totalstopp i trafiken. 1 timme med bil från Sumpan till city.... Orsaken är ett antal jävla vägarbeten på strategiska platser.

När och var åkte du?
Vid 15.45 när jag passerade på Essingeleden söderut hade tre bilar smällt i ytterfilen i höjd med Stora Essingen. Att tre så pass nya bilar (Audi Q5, Volvo XC70 och någon till) krockar när de färdas under i stort sett ideala förhållanden i samma riktning på en fyrfilig väg kan i mina ögon i princip enbart bero på två saker:
1. Föraren i Audin blir akut sjuk och stampar på bromsen, mindre troligt
2. Samtliga förare har hållit för kort avstånd till bilen framför i förhållande till farten, eventuellt även fipplat med telefon/GPS/radio när de borde kört bil, betydligt troligare

SAMTLIGA stockholmsbilister skulle göra varandra en stor tjänst om vi taggade ned en eller två snäpp när vi sätter oss i bilen.

I fredags tog det 65 minuter att ta sig från Stadshagen och ut på Centralbron, en sträcka på ungefär 2,5 km. Detta för att en lastbil vält och blockerade infarten från E4:an till Södra Länken vilket gjorde att en stor del av trafiken som skulle söder/österut från stan var tvungen att ta sig igenom stan istället för att ta Essingeleden.

Kort och gott, trafiken i Stockholm ligger så nära kapacitetstaket att när minsta störning uppstår så blir det fullkomligt kaos, direkt. Västerbron stod klar 1935 och var då "ringleden" i Stockholm, Essingeleden öppnades 66/67 och sedan dess har ingen ny ringled byggts. 1935 bodde det ungefär 800.000 i länet, i mitten av 60-talet ungefär 1,4 miljoner och idag en bit över två miljoner.

Södra länken hade redan i samband med de trafikvolymer den dimensionerats för, den var i princip för liten redan från start. Och nästa ringled, Förbifart Stockholm blir kanske klar 2020. Fortsätter befolkningstillväxten i Stockholm bor då ungefär 2,3 miljoner inom länet.

Och så tillkommer störningar när vi försöker hålla efter vår snabbt åldrande infrastruktur. Söderledstunneln är från -84 men skall återigen delvis stängas av i sommar för reparation och renovering, något som skett de senaste 2-3 somrarna.

Är det då hållbart att alla sitter och åker bil fram och tillbaka?
Givetvis inte, vi måste åka det kollektiva åkandet vare sig vi vill eller inte. Det är kort och gott inte vidare effektivt att vi behöver två ton och nästan 5 meter bil för att transportera en person till och från jobbet. Bekvämt och flexibelt, ja! I många fall även snabbare, personligen tjänar jag 40-60 minuter per dag på att åka bil jämfört med pendel så jag är inte bättre än någon annan, även om jag i perioder åker mycket pendel.

I slutändan blir det för mig personligen en ekonomisk avvägning, är jag beredd att betala ett par hundralappar om dagen för en timme mer fritid med barnen när de fortfarande är små?
Å andra sidan en moralisk fråga, vilken värld vill jag lämna efter mig till sagda barn?

Jag tror att det oundvikligen krävs en ökat satsning på infrastrukturen i HELA landet, det här inlägget blev väldigt Stockholmsfokuserat men jag tror att problemen är ganska generella, i hela världen. Framförallt måste vi hitta bättre lösningar för att åka det kollektiva resandet, hur osexigt och ocharmigt den än är...

22 Jun 2011, 07:39
Profile

22 Jun 2011, 07:41
Profile

HRJ wrote:

Joshunznera wrote:

När och var åkte du?
Vid 15.45 när jag passerade på Essingeleden söderut hade tre bilar smällt i ytterfilen i höjd med Stora Essingen. Att tre så pass nya bilar (Audi Q5, Volvo XC70 och någon till) krockar när de färdas under i stort sett ideala förhållanden i samma riktning på en fyrfilig väg kan i mina ögon i princip enbart bero på två saker:
1. Föraren i Audin blir akut sjuk och stampar på bromsen, mindre troligt
2. Samtliga förare har hållit för kort avstånd till bilen framför i förhållande till farten, eventuellt även fipplat med telefon/GPS/radio när de borde kört bil, betydligt troligare

SAMTLIGA stockholmsbilister skulle göra varandra en stor tjänst om vi taggade ned en eller två snäpp när vi sätter oss i bilen.

I fredags tog det 65 minuter att ta sig från Stadshagen och ut på Centralbron, en sträcka på ungefär 2,5 km. Detta för att en lastbil vält och blockerade infarten från E4:an till Södra Länken vilket gjorde att en stor del av trafiken som skulle söder/österut från stan var tvungen att ta sig igenom stan istället för att ta Essingeleden.

Kort och gott, trafiken i Stockholm ligger så nära kapacitetstaket att när minsta störning uppstår så blir det fullkomligt kaos, direkt. Västerbron stod klar 1935 och var då "ringleden" i Stockholm, Essingeleden öppnades 66/67 och sedan dess har ingen ny ringled byggts. 1935 bodde det ungefär 800.000 i länet, i mitten av 60-talet ungefär 1,4 miljoner och idag en bit över två miljoner.

Södra länken hade redan i samband med de trafikvolymer den dimensionerats för, den var i princip för liten redan från start. Och nästa ringled, Förbifart Stockholm blir kanske klar 2020. Fortsätter befolkningstillväxten i Stockholm bor då ungefär 2,3 miljoner inom länet.

Och så tillkommer störningar när vi försöker hålla efter vår snabbt åldrande infrastruktur. Söderledstunneln är från -84 men skall återigen delvis stängas av i sommar för reparation och renovering, något som skett de senaste 2-3 somrarna.

Givetvis inte, vi måste åka det kollektiva åkandet vare sig vi vill eller inte. Det är kort och gott inte vidare effektivt att vi behöver två ton och nästan 5 meter bil för att transportera en person till och från jobbet. Bekvämt och flexibelt, ja! I många fall även snabbare, personligen tjänar jag 40-60 minuter per dag på att åka bil jämfört med pendel så jag är inte bättre än någon annan, även om jag i perioder åker mycket pendel.

I slutändan blir det för mig personligen en ekonomisk avvägning, är jag beredd att betala ett par hundralappar om dagen för en timme mer fritid med barnen när de fortfarande är små?
Å andra sidan en moralisk fråga, vilken värld vill jag lämna efter mig till sagda barn?

Jag tror att det oundvikligen krävs en ökat satsning på infrastrukturen i HELA landet, det här inlägget blev väldigt Stockholmsfokuserat men jag tror att problemen är ganska generella, i hela världen. Framförallt måste vi hitta bättre lösningar för att åka det kollektiva resandet, hur osexigt och ocharmigt den än är...

Problemet med det kollektiva är att resorna inte går dit man vill.....och dessutom långsamt och med en massa driftstörningar eller ska det kallas slumpmässighet?

Problemet med infrastrukturen heter flata politiker alt. bilhatande politiker. Hade Dennispaketet klubbats så hade många av problemen varit betydligt mindre. Nu genomförs ju delar av Dennispaket lite i smyg och i etapper utdraget på en 30års period.

Det kan ju åxå vara så att våra politiker vill skapa känslan av en continental storstad (för storstad är INTE Stockholm) med rusningstrafiksköer.

22 Jun 2011, 08:48
Profile ICQ WWW

HRJ wrote:

Quote:

1. infrastrukturen i Sverige blir sämre och sämre indeed. En starkt bidragande orsak är politikernas tävlingar i populism. Starkast bidragande orsak är dock att det inte finns pengar.

2. Stockholm är en liten lantishåla och har i princip världens sämsta kollektivtrafik men det går att lösa men problemet är att det inte finns pengar

3. Vad är alternativen då? Ja, betala mer skatt eller låta privata företag bygga och sedan betala höga vägavgifter mm. Detta alternativ skulle nog få svenskar gilla och i slutändan skulle det kosta mer än skattefinansierad infrastruktur. Speciellt med holdingbolag i Luxemborg i åtanke[:)]

I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

22 Jun 2011, 09:30
Profile ICQ YIM WWW

Att Sumpan är som en krigsplats kan jag hålla med om, det rivs & byggs fan överallt.. gäller förvisso hela Sthlm.

Men Sumpan till City med bil..
Nu kan man ju fråga sig(om man nu inte har verkstaden med sig som jag har i min bil) varför i helvete man tar bilen den sträckan?

Finns:
Buss, Pendeltåg, Tunnelbana, Cykel, Taxi, gå.. som alternativ.

Att folk i Sthlm ej kan framförallt hålla avstånd när dom kör bil är tyvärr som det är.
Har skrivit om detta förr..
Men ett exempel till... på nyheterna visar dom inslaget om vägarbetarna kontra behålla livet.

Detta är sträckan framförallt runt Salem ner mot Södertälje.
Där har man hållt på i flera år med ombyggnad av vägen.

DÄR är det 50 & 70km/h..
Prova & håll det nångång.. jag gör det alltid!
Då ligger herrar Audi Q5, Volvo XC70 i arslet & blinkar med heljusen och skiter fullkomligt i att folk jobbar där och helst vill köra 130km/h..

Jag brukar låta dom hållas en stund där bakom.. sen ställer jag mig på bromsen[:D]

<font size="1">

// I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar //
Musik: http://www.myspace.com/jarnetsweden
Youtube: http://www.youtube.com/bummmer
Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer
</font id="size1">

22 Jun 2011, 09:45
Profile WWW

intressant att man ska behöva förklara och försvara varför man kör bil i stan..

I mitt fall igår så hade jag helt enkelt behov av att ta bilen till city. Visst kan det vara krockar och trasiga Fordar ivägen men det var inte min poäng, sånt måste man ju räkna med i rusningstrafik i en storstad. Min poäng var istället att det verkar vara en stor skyddad verkstad det här med att gräva i gator och bygga om vägar. Rena Grekland om ni frågar mig..

Varför inte gräva på nätterna tills det blir klart? Kostar säkert en hel del extra att ha 30 grovisar som jobbar treskift, men vad kostar alternativet? Att försena 100-tusentals pendlare i timmar...

Och beträffande pendlande med tuben och bussen: jag kan ta pendeln till jobbet. Går ungefär lika fort från dörr till dörr men kostar skjortan! Jag kör t.o.r hemmet-jobbet med tjänstebilen för ca 20spänn om dagen, parkerar "gratis" och betalar inga vägtullar.

Om jag däremot ska åka tåg kostar det ca 110:- om dagen.. Månadskort är ingen option eftersom jag behöver bilen var och varannan dag. Rätt sunkig miljö/trafikpolitik som inte ger medborgaren möjlighet att åka alternativt för en rimlig peng..

22 Jun 2011, 21:47
Profile WWW

Säger inte det sig självt... att försena 100-tusentals pendlare i timmar, är ju inget som drabbar de som står för fiolerna för just byggena du irriterar dig på.

Däremot om de skulle ha "30 grovisar som jobbar treskift" blir det ju en ansenlig merkostnad för själva bygget.. eller??[:I]

<font size="1">

</font id="size1">

22 Jun 2011, 22:08
Profile WWW

Säger inte det sig självt... att försena 100-tusentals pendlare i timmar, är ju inget som drabbar de som står för fiolerna för just byggena du irriterar dig på.

Däremot om de skulle ha "30 grovisar som jobbar treskift" blir det ju en ansenlig merkostnad för själva bygget.. eller??[:I]

<font size="1">

</font id="size1">

det är sugrörsseendet jag irriterar mig på i det fallet. Men visst, det är kommunen som betalar grävningen och företagarna som förlorar arbetstid/produktion/intäkter. Det innebär i förlängningen mindre skatteintäkter till kommunen som ska betala grävarna. I Stockholm kan man behandla näringslivet på det viset eftersom risken fn är ganska låg att företagen flyttar nån annanstans. Men i längden håller det ju inte. Vi är farligt nära en infarkt i Stockholmstrafiken just nu. Det förlorar alla på. Utom möjligen trädkramarna på Ekerö[}:)][;)]

22 Jun 2011, 22:31
Profile WWW

Joshunznera wrote:

Burner wrote:

<font size="1">

</font id="size1">

det är sugrörsseendet jag irriterar mig på i det fallet. Men visst, det är kommunen som betalar grävningen och företagarna som förlorar arbetstid/produktion/intäkter. Det innebär i förlängningen mindre skatteintäkter till kommunen som ska betala grävarna. I Stockholm kan man behandla näringslivet på det viset eftersom risken fn är ganska låg att företagen flyttar nån annanstans. Men i längden håller det ju inte. Vi är farligt nära en infarkt i Stockholmstrafiken just nu. Det förlorar alla på. Utom möjligen trädkramarna på Ekerö[}:)][;)]

Södermalmspolitikerna jublar säkert också. De skålar även i en latte[:D]

22 Jun 2011, 22:52
Profile ICQ YIM WWW

Hörde idag att det var på förslag att det skulle bli kraftigt höjda böter på att köra för snabbt vid just vägarbeten, för att arbetarna är rädda om livet.

Jag tycker det är okey att det är lägre hastighet vid arbeten, och jag håller alltid hastighetsbegränsningen oavsett situation, men den stora frågan är ju varför det fortfarande är sen låga hastigheten när det inte är någon där? De jobbar bara en tredjedel av dygnet om ens det! Resten av tiden borde det vara högre tillåten hastighet så det inte blir riktigt lika illa flaskhals.

Jag håller med Joshnuznera, effektivitet är någonting som uppenbarligen är helt främmande för dessa människor. Med tre-skift skulle vi få ett ökat behov av denna personal, dvs möjlighet till sänkt arbetslöshet, och snabbare byggda vägar.

Dessutom håller jag med HRJ, infrastrukturen och kollektivtrafiken MÅSTE byggas ut och bli bättre. Det där är verkligen inte hållbart

23 Jun 2011, 00:46
Profile

Problemet med det kollektiva är att resorna inte går dit man vill.....och dessutom långsamt och med en massa driftstörningar eller ska det kallas slumpmässighet?

Problemet med infrastrukturen heter flata politiker alt. bilhatande politiker. Hade Dennispaketet klubbats så hade många av problemen varit betydligt mindre. Nu genomförs ju delar av Dennispaket lite i smyg och i etapper utdraget på en 30års period.

Det kan ju åxå vara så att våra politiker vill skapa känslan av en continental storstad (för storstad är INTE Stockholm) med rusningstrafiksköer.

Vem bor i Skavsta? Vem visste ens var Skavsta låg för 10-15 år sedan!? [:D]

Visst är det skillnader mellan flyg och övrig kollektivtrafik, poängen är att folk i allmänhet är beredda att utstå böket om det finns en belöning i det. I fallet lågprisflyg gör det ju det. Utmaningen är att övrig kollektivtrafik måste "göra samma resa".

Absolut har vi flata politiker, all kunskap finns och alla vet vad som behöver göras men det är få som har "ballar" nog att genomföra det.

Jag tror inte att någon politiker vill skapa känslan av kontinental storstad genom att göda köer, tvärtom tror jag att man vill ha både Stureplan och Bullerbyn i ett.

23 Jun 2011, 07:43
Profile

1. infrastrukturen i Sverige blir sämre och sämre indeed. En starkt bidragande orsak är politikernas tävlingar i populism. Starkast bidragande orsak är dock att det inte finns pengar.

2. Stockholm är en liten lantishåla och har i princip världens sämsta kollektivtrafik men det går att lösa men problemet är att det inte finns pengar

3. Vad är alternativen då? Ja, betala mer skatt eller låta privata företag bygga och sedan betala höga vägavgifter mm. Detta alternativ skulle nog få svenskar gilla och i slutändan skulle det kosta mer än skattefinansierad infrastruktur. Speciellt med holdingbolag i Luxemborg i åtanke[:)]

1. Visst är det så!
Intressant att S nya politiska talesman Tommy Waidelich igår antagligen ovetandes om det själv mer eller mindre erkänner S politik under ganska många när han sa att vi har flaskhalsar i utbildning, bostadsbyggande och just infrastruktur. [8D]
För visst är det så, infrastrukturen är och har varit underfinansierad under väldigt många år. Men visst fan finns det pengar! Det handlar bara om att prioritera rätt. Alternativet är på inget sätt gratis.

2. Det är ingen som förväxlar Stockholm med varken Tokyo eller NY men det har knappast med saken att göra. Oavsett var på jorden man befinner sig är effektiv kommunikation och infrastruktur direkt avgörande för att handel ska fungera. Det lät f.ö. likadant innan tunnelbanan byggdes i Stockholm, för dyrt och Stockholm är för litet. Det hade inte bott i närheten av 2 miljoner inv i länet om T-banan ITNE funnits. Det kan jag snudd på garantera.

3. Jag tror absolut att PPP är bra lösningar för att bygga ut och driva infrastruktur. Dock behöver politiker bli bättre och tuffare upphandlare. Just nu går Sverige bra ekonomiskt och det bör finnas utrymme att stärka infrastrukturen.

23 Jun 2011, 07:54
Profile

I mitt fall igår så hade jag helt enkelt behov av att ta bilen till city. Visst kan det vara krockar och trasiga Fordar ivägen men det var inte min poäng, sånt måste man ju räkna med i rusningstrafik i en storstad. Min poäng var istället att det verkar vara en stor skyddad verkstad det här med att gräva i gator och bygga om vägar. Rena Grekland om ni frågar mig..

Varför inte gräva på nätterna tills det blir klart? Kostar säkert en hel del extra att ha 30 grovisar som jobbar treskift, men vad kostar alternativet? Att försena 100-tusentals pendlare i timmar...

Och beträffande pendlande med tuben och bussen: jag kan ta pendeln till jobbet. Går ungefär lika fort från dörr till dörr men kostar skjortan! Jag kör t.o.r hemmet-jobbet med tjänstebilen för ca 20spänn om dagen, parkerar "gratis" och betalar inga vägtullar.

Om jag däremot ska åka tåg kostar det ca 110:- om dagen.. Månadskort är ingen option eftersom jag behöver bilen var och varannan dag. Rätt sunkig miljö/trafikpolitik som inte ger medborgaren möjlighet att åka alternativt för en rimlig peng..

Du behöver inte varken försvara eller förklara varför du åker bil, hade du läst ordentligt hade du sett att jag gör samma sak.
Poängen var snarare att peka på att det finns fler faktorer bakom köerna, vägarbetena gör det absolut inte bättre och där finns garanterat en hel del att göra för att effektivisera jobbet.

Åker du tjänstebil för 20 spänn fram och tillbaka till jobbet är du ju bara att gratulera. Jag tror dock att du är i minoritet där och det är ingen siffra man kan använda i något större sammanhang för att titta på infrastruktursatsningar. SL-kort kostar 35 spänn om dagen, i reda kronor inte mycket dyrare men relativt 75% dyrare. Det är givetvis alldeles för stor skillnad.

Personligen räknar jag runt 14:- (bensin) + 1:- (service) + 0,5:- (däck) per mil och 30:-/dag i trängselskatt = 100:- dag för att komma till jobbet med bil. Värdeminskning och försäkring blir marginellt dyrare med de mil jag kör till jobbet. OCh då tycker jag att jag räknar ganska lågt.

23 Jun 2011, 08:06
Profile

<font size="1">

</font id="size1">

Jag vette fan om det blir så jävla mycket dyrare i längden om man lägger ihop allting...

23 Jun 2011, 08:08
Profile

BTW: Nu står det TRE (3) bärgare och väntar i Hornsberg! [:D]
Strategiskt givetvis med påfart både söder- och norrut.
Hur många står och fikar på Shell vid Lindhagensplan...?

23 Jun 2011, 08:10
Profile

Såååå skönt att inte bo i Stockholm. Jag har 5 mil till jobbet och det tar mig 35 minuter. Står det tre bilar framför mig i korsningen vid Coop Forum i Borlänge så är det jävligt stökigt![:D]

23 Jun 2011, 08:23
Profile

Joshunznera wrote:

Du behöver inte varken försvara eller förklara varför du åker bil, hade du läst ordentligt hade du sett att jag gör samma sak.
Poängen var snarare att peka på att det finns fler faktorer bakom köerna, vägarbetena gör det absolut inte bättre och där finns garanterat en hel del att göra för att effektivisera jobbet.

Åker du tjänstebil för 20 spänn fram och tillbaka till jobbet är du ju bara att gratulera. Jag tror dock att du är i minoritet där och det är ingen siffra man kan använda i något större sammanhang för att titta på infrastruktursatsningar. SL-kort kostar 35 spänn om dagen, i reda kronor inte mycket dyrare men relativt 75% dyrare. Det är givetvis alldeles för stor skillnad.

Personligen räknar jag runt 14:- (bensin) + 1:- (service) + 0,5:- (däck) per mil och 30:-/dag i trängselskatt = 100:- dag för att komma till jobbet med bil. Värdeminskning och försäkring blir marginellt dyrare med de mil jag kör till jobbet. OCh då tycker jag att jag räknar ganska lågt.

haha det var inte dig jag syftade på när jag frågade varf man måste förklara.., det var Burners stycke: <font color="blue"><b><i>Men Sumpan till City med bil..
Nu kan man ju fråga sig(om man nu inte har verkstaden med sig som jag har i min bil) varför i helvete man tar bilen den sträckan?"]</b></font id="blue"> jag syftade på

Självfallet åker jag inte för 20 spänn tor till jobbet, jag betalar en jäkla massa skatt för "förmånen" att gör det. Men den skatten betalar jag även om bilen står hemma medan jag åker med ett försenat pendeltåg som fått stopp pga att det har snöat på rälsen..

Månadskort a 35 spänn om dag förutsätter att du åker jämt. Jag åker till jobbet från Tullinge eller Flen till jobbet i Köpenhamn, Bromma eller Baltikum. dvs mina vägar och tider är så oregelbundna att jag kanske bara skulle kunna åka ca 5 dagar per månad. Då blir kostnaden ca 140 per dag (och snart 160:-)

Essingeleden jobbar man på under nattetid ibland, det borde man kunna göra även på Torsgatan och i Sumpans centrum...

23 Jun 2011, 10:00
Profile WWW

Tacka vet ja Göteborg![:)]

26 Jun 2011, 15:39
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 21 posts ]