|
| Author |
Message |
|
Abe Normal
|
 Grekerna faller!....
Läste om Vasilis 56 år idag som är jättearg, så arg att han står utanför parlamentet och demonstrerar, han skulle gå i pension om två år, om det i praktiken innebär 57 år vet jag inte.
Den vita lönen (skall kanske tilläggas) har varit runt 2000 Euro/månad, och nu har allt gått åt helvete, bara att behöva jobba till 65! Vi som snart kommer att får en korrigering upp till 67 och sannolikt mer på sikt, PLUS den usla pension som sena svenska femtiotalister och senare kommer få om dom inte har varit tillräckligt smarta att se om sitt hus med tex strategiska och privata sparanden.
Men Vasilis hade gärna klivit av vid 56/57 och låtit oss stå för kalaset, vilket det i praktiken innebär, jag skrev om den här krisen hösten 2008…då såg man inte vidden av grekernas förehavanden. Det stora problemet idag är inte underskotten i sig (dom har varit kända sedan två/tre år) utan att man politiskt inte förmår göra ett skit åt problemet, dvs grekerna sitter i samma sörja som för två år sedan och inget händer.
Såg den officiella siffran på antalet privata pooler i Aten som var runt ett hundratal…sedan tog man ett flygfoto och upptäckte + 16 000 pooler, det kanske säger något?
/Ulf
|
| 21 Jun 2011, 17:37 |
|
 |
|
K-G
|
denna tråd borde antagligen stå i OFF TOPIC.... men men...jobbar ihop med en grek som jobbar i Sverige i ett halvår för att sedan bo resten av året i Grekland...han påstår att det mesta köps, handlas etc. med svarta pengar och i princip alla strävar efter svarta pengar [url="http://www.theboogiecats.com/"]  [/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink"> http://www.myspace.com/theboogiecats
|
| 21 Jun 2011, 18:14 |
|
 |
|
trälhavsvägen
Joined: 10 Feb 2010, 22:08 Posts: 2102 Location: Åkersberga
|
Jag har fanimej inte lust att stå för det Grekiska kalaset och jobba tills jag är 67[:(!][:(!][:(!][:(!][:(!].
|
| 21 Jun 2011, 18:23 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Tja det är nog inte bara grekland vi håller under armarna [V]
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 21 Jun 2011, 18:28 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Det totala skatteuttaget ligger på runt +55% här hemma...i Grekland ca 37%, dvs extremt lågt, kan någon förklara för mig hur man då betalar tillbaka ett lån på 3000 miljarder kr?...sedan tillkommer nya lån på beräknat 1000 miljarder….det är helt sjukt, och svenska löntagare kommer att få pröjsa med sämre lånevillkor och faktiskt ännu sämre pension pga att vi har åtaganden i grekiska banker…det är absolut åt helvete!
Ursäkta att det blev i fel topic, men ett skitproblem i sammanhanget…;).
/Ulf
|
| 21 Jun 2011, 18:34 |
|
 |
|
Oakman
|
Topic flyttad. Intressant är ämnet hur som helst. Höj skatterna eller kapa utgifterna, hur svårt skall det vara att mätta munnen efter matsäcken [:)] Vill grekerna låna mer pengar utan att göra nåt för att förbättra sin trovärdighet så får de väl ställa upp med sina öar som säkerhet för lånen. Hade varit kul om t ex Sverige kunde få några öar av Kykladerna när betalningen ställs in [:D] 
|
| 22 Jun 2011, 04:47 |
|
 |
|
leffje
|
"Hade varit kul om t ex Sverige kunde få några öar av Kykladerna när betalningen ställs in"[:D]
+10 på den[8D]
|
| 22 Jun 2011, 09:24 |
|
 |
|
Burner
|
Låt skiten gå omkull, låt dom gå ur euro och tillbaka till "drachmer".. Sen är vi tillbaka på -80 talets semesternivåer.. Grisfest nån?[:D] <font size="1"> // I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar // Musik: http://www.myspace.com/jarnetswedenYoutube: http://www.youtube.com/bummmerFoton: http://www.flickr.com/photos/bummmer</font id="size1">
|
| 22 Jun 2011, 09:26 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Får grekerna igenom sitt nya stora lån, så får vi en 500-hundring mindre per månad i pension, enligt vissa bedömare finns risken att det finns en â€Â
|
| 22 Jun 2011, 12:03 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Abe Normal wrote:
Får grekerna igenom sitt nya stora lån, så får vi en 500-hundring mindre per månad i pension [...]
Hur sker den koppplingen ut? Och vad menar du alternativet är, att låta Grekland gå i konkurs? Hur tror du det påverkar den svenska ekonomin?
|
| 22 Jun 2011, 12:15 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Spelar väl ingen roll hur många pooler grekerna har. Det är snarare sjukt att staten ska kontrollera såna saker.
I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 22 Jun 2011, 13:03 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Haraldrig wrote: Spelar väl ingen roll hur många pooler grekerna har. Det är snarare sjukt att staten ska kontrollera såna saker.
Poängen är att det sannolikt speglar hur man förhåller sig till den sk staten (som låter så j***la tråkigt) , regeringen införde tydligen en avgift på pooler i samband med det gjordes en inventering. Eller som en grekisk ekonom sa..dvs många välutbildade med bra lön betalar lika mycket skatt per år som dom bränner under en helg i bensinkostnader med sina lyxiga yachter, jag skiter egentligen hur grekerna vill leva sina liv, men problemet är att dom faktiskt nu direkt involverar andras ekonomi (läs du & jag). Det är nu du som lånar ut kosing, och kommer det inga pengar tillbaka (vilket ingen tror på)…så lär det bli mindre gitarrer för dig hemma i stugan. /Ulf
|
| 22 Jun 2011, 13:36 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Ersmarker wrote: Abe Normal wrote:
Får grekerna igenom sitt nya stora lån, så får vi en 500-hundring mindre per månad i pension [...]
Hur sker den koppplingen ut? Och vad menar du alternativet är, att låta Grekland gå i konkurs? Hur tror du det påverkar den svenska ekonomin? När din mamma & pappa gick i pension…så hade svenska staten ett index på vad dina föräldrar hade tjänat under ett visst antal år av sina yrkesliv, det var ett förhållandevis generöst system…och pengarna föll ut oavsett hur det såg ut runt omkring i ekonomin. Andra länder i Europa utvecklade också sina system, en i del fall till riktigt generösa sådana..som tex låg pensionsålder och relativt höga ersättningsnivåer, jag kan inte exakt hur dom olika systemen ser ut, men Tyskland har haft det bra, även fransoser med pensioner runt 55 år för vissa grupper och förstås grekerna som också har varit generösa. Problemet…eller det huge stora problemet är att det kostar stora pengar, har du sedan ett kort yrkesliv och en åldrande befolkning så lär det inte gå ihop. Sverige var tidiga med ett generöst trygghetssystem…MEN också tidiga med att komma på att det kommer att gå åt helvete om systemet inte reformeras därför att det går inte ihop ekonomiskt. Så på ’90-talet reformerades det svenska systemet (inte grekernas tyvärr)…till gagn för systemet men till priset för den enskilde, dvs din pensionen speglar utvecklingen i ekonomin…går ekonomin bra så blir din pension högre annars precis tvärtom. För enkelhetens skull…vi säger den ekonomiska tillväxten är god och du får under 10-årsperiod en genomsnittlig tillväxt på ditt sparande på 5%...så kommer en idiot och förstör alltihop…och istället får du 2.5% under samma period…vilket innebär att du som gitarrspelande pansjo får 500 spänn mindre per månad…men det gäller inte greken för han har hittills fått samma ersättningar som din mamma & pappa….som summeringen är det nu du som betalar men att faktiskt låna ut dina pengar, sedan passar jag på och höjer din pensionsålder till 69, för det måste också gå ihop…;). /Ulf
|
| 22 Jun 2011, 14:15 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Abe Normal wrote: [harang om pensionsystemens utveckling]
Det är jag med på, men hur gör du kopplingen till nödlånen till den grekiska staten och exakt påverkan på pensionsbelopp vid framtida pension? En faktiskt utbetalning av det grekiska nödlånet har ju i sig troligen ingen negativ påverkan på börsutvecklingen.
|
| 22 Jun 2011, 15:15 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Ersmarker wrote: Hur sker den koppplingen ut? <font color="red">Och vad menar du alternativet är, att låta Grekland gå i konkurs?</font id="red"> Hur tror du det påverkar den svenska ekonomin?
Jag är så jävla upprörd…såg inte hela din fråga..  . Att grekerna får ytterligare pengar beror inte välvilja, inte ett skit, alla vet vad som gäller (utom Leif Patrogsky som tycker det var fint att grekerna i natt röstade ja). Det man vet nu är att ett getingstick i pungen väntar oss alla (vilket känns halvkul), men låter man skiten gå omkull idag så är man rädd för att det istället blir ett saftigt ormbett, vilket lär svida ännu mer…därför får grekerna mer kosing, man kan inte överblicka konsekvenserna i dagsläget. Det finns dom som oroas över långivarnas egna finanser som tyska o franska banker…och att det egentligen är korthus som bokstavligt kan gå i konkurs, vi kan liksom inte låna ett varv till som vi gjorde 2008, dom här åren har varit en generös och fantastisk möjlighet att reda ut problemen, men det tragiska är att inget, absolut inget har hänt! Därför är vi i det läge vi nu befinner oss i, grekerna själva är ju bra förbannade och skyller på andra och verkar inte vara ett dugg bredvilliga att försöka ändra något…f*n, dom fyller ju resväskorna med euro’s och blir stoppade på både flygplatser och vägtullar ut ur Grekland. /Ulf
|
| 22 Jun 2011, 15:15 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Ersmarker wrote: Abe Normal wrote: [harang om pensionsystemens utveckling]
Det är jag med på, men hur gör du kopplingen till nödlånen till den grekiska staten och exakt påverkan på pensionsbelopp vid framtida pension? En faktiskt utbetalning av det grekiska nödlånet har ju i sig troligen ingen negativ påverkan på börsutvecklingen. Börsen tycker bara att det är kul så länge man ser hopp in i framtiden, det är en bokstavlig spegling av förväntningar om framtida vinster. Läste du det jag skrev?....Sverige är ett extremt exportberoende land, om Grekland går i bitar sörjer ingen, men om dom stora finansiella instituten inom EU kraschar…då lär det gå åt absolut helvete! Vem skall köpa Svenska varor?..dör det, då lär du inte få någon vettig pension, vilket det iaf inte lär bli om du inte är extremt högavlönad eller har ett eget strategiskt och privat sparande. /Ulf .
|
| 22 Jun 2011, 15:24 |
|
 |
|
PGW
|
Ersmarker wrote: Abe Normal wrote:
Hur sker den koppplingen ut? Och vad menar du alternativet är, att låta Grekland gå i konkurs? Hur tror du det påverkar den svenska ekonomin? Med lite tur innebär det i förlängningen att EU upplöses - hittills har iaf varken jag eller någon i den närmare bekantskapskretsen haft några större fördelar av medlemsskapet. leffje wrote: "Hade varit kul om t ex Sverige kunde få några öar av Kykladerna när betalningen ställs in"[:D]
+10 på den[8D]
Ja, minst[:D][:D] & sedan blir det till att köra  Grekerna är iaf ute & demonstrerar, Svensson knyter näven i fickan & svär inombords när politikerna schabblat - eller gafflar på något obskyrt internetforum för den delen[;)]. Enligt en gubbe (ekonom?) i gårdagens Aktuellt hade man fått in mer pengar än man ansökt om att låna om folk betalat skatt enligt gällande grekiska regler. Jag tycker alltid det är lika märkligt att folk oavsett nationalitet/socialgrupp gärna vill vara med & dela på knytkalaset utan att bidra till det på samma sätt som övriga deltagare. Skulle det accepteras om det gällde grillkväll/fyllfest att grannen kom över & försåg sig med sprit & krubb varje gång utan att bjuda tillbaka eller bidra på ett eller annat sätt? [url="http://roaddust.zoka.cc/index.html"]<font color="red">High Octane Rock´n´roll</font id="red">[/url] You shouldn´t call the doctor if you can´t afford the bills!" - Wilko Johnson
|
| 22 Jun 2011, 15:32 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Abe Normal wrote: Haraldrig wrote: Spelar väl ingen roll hur många pooler grekerna har. Det är snarare sjukt att staten ska kontrollera såna saker.
Poängen är att det sannolikt speglar hur man förhåller sig till den sk staten (som låter så j***la tråkigt) , regeringen införde tydligen en avgift på pooler i samband med det gjordes en inventering. Eller som en grekisk ekonom sa..dvs många välutbildade med bra lön betalar lika mycket skatt per år som dom bränner under en helg i bensinkostnader med sina lyxiga yachter, jag skiter egentligen hur grekerna vill leva sina liv, men problemet är att dom faktiskt nu direkt involverar andras ekonomi (läs du & jag). Det är nu du som lånar ut kosing, och kommer det inga pengar tillbaka (vilket ingen tror på)…så lär det bli mindre gitarrer för dig hemma i stugan. /Ulf Tur att man kan "fly" till Asien. Slipper man huvudvärk över fascistimperiet EU. I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 22 Jun 2011, 15:35 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Ersmarker wrote: Abe Normal wrote: [harang om pensionsystemens utveckling]
Det är jag med på, <font color="red">men hur gör du kopplingen till nödlånen till den grekiska staten och exakt påverkan på pensionsbelopp vid framtida pension</font id="red">? En faktiskt utbetalning av det grekiska nödlånet har ju i sig troligen ingen negativ påverkan på börsutvecklingen. Jag förtydligar igen…tillväxt är basen i din pension, allas pension här hemma är kopplade till ekonomins tillväxt, poängen med det är att du får ett system som kan bära sig självt, en annan aspekt är att det i praktiken blir mycket lägre än i mammas & pappas system eftersom det inte bar sig ekonomiskt. Dom pengarna du nu lånar ut med en extrem hög risk (på idiotnivå) går till ett gammalt system (läs mamma & pappa) även om ändringar är på gång, funderar spontant på hur många 50+ greker i dagsläget som lyfter pension och förmåner ur det gamla systemet? /Ulf
|
| 22 Jun 2011, 15:44 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Abe Normal wrote: Jag förtydligar igen…tillväxt är basen i din pension, allas pension här hemma är kopplade till ekonomins tillväxt, poängen med det är att du får ett system som kan bära sig självt, en annan aspekt är att det i praktiken blir mycket lägre än i mammas & pappas system eftersom det inte bar sig ekonomiskt.
Dom pengarna du nu lånar ut med en extrem hög risk (på idiotnivå) går till ett gammalt system (läs mamma & pappa) även om ändringar är på gång, funderar spontant på hur många 50+ greker i dagsläget som lyfter pension och förmåner ur det gamla systemet?
Kopplingen mellan osäkera lån och ekonomisk tillväxt är inte solklar så den får du gärna förtydliga. Och som sagt var, vilken tror du blir tillväxteffekten om vi inte ger lånet utan låter Grekland gå i konkurs, vilket är alternativet du tycks förespråka?
|
| 22 Jun 2011, 16:01 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Ersmarker wrote: Abe Normal wrote: Jag förtydligar igen…tillväxt är basen i din pension, allas pension här hemma är kopplade till ekonomins tillväxt, poängen med det är att du får ett system som kan bära sig självt, en annan aspekt är att det i praktiken blir mycket lägre än i mammas & pappas system eftersom det inte bar sig ekonomiskt.
Dom pengarna du nu lånar ut med en extrem hög risk (på idiotnivå) går till ett gammalt system (läs mamma & pappa) även om ändringar är på gång, funderar spontant på hur många 50+ greker i dagsläget som lyfter pension och förmåner ur det gamla systemet?
Kopplingen mellan osäkera lån och ekonomisk tillväxt är inte solklar så den får du gärna förtydliga. Och som sagt var, vilken tror du blir tillväxteffekten om vi inte ger lånet utan låter Grekland gå i konkurs, vilket är alternativet du tycks förespråka? Pest eller kolera i min åsikt. Bättre att implementera ett system som inte baserar sin existens på evig tillväxt. I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 22 Jun 2011, 16:43 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Haraldrig wrote: Ersmarker wrote: Abe Normal wrote: Jag förtydligar igen…tillväxt är basen i din pension, allas pension här hemma är kopplade till ekonomins tillväxt, poängen med det är att du får ett system som kan bära sig självt, en annan aspekt är att det i praktiken blir mycket lägre än i mammas & pappas system eftersom det inte bar sig ekonomiskt.
Kopplingen mellan osäkera lån och ekonomisk tillväxt är inte solklar så den får du gärna förtydliga. Och som sagt var, vilken tror du blir tillväxteffekten om vi inte ger lånet utan låter Grekland gå i konkurs, vilket är alternativet du tycks förespråka? Pest eller kolera i min åsikt. <b><font color="red">Bättre att implementera ett system som inte baserar sin existens på evig tillväxt.</font id="red"></b> I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud Är det kommunism du tänker på? [;)]  <font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">
|
| 22 Jun 2011, 17:07 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Ersmarker wrote: Kopplingen mellan osäkera lån och ekonomisk tillväxt är inte solklar så den får du gärna förtydliga.
Och som sagt var, vilken tror du blir tillväxteffekten om vi inte ger lånet utan låter Grekland gå i konkurs, vilket är alternativet du tycks förespråka?
Som jag skrev…det vi står inför är ett geting eller ormbett….och att dina framtida besparingar är kopplade till hur tillväxten ser ut (gäller för svensk men inte grek so far)…dvs god tillväxt högre avkastning…inte så svårt? Packar Grekland ihop och vi får en recession i ekonomin med låg eller ingen tillväxt så får vi alla en lägre avkastning, den perioden kan ta 10 år (kolla in Japan på ’90-talet). Jag kan inte sitta här och säga exakt vad som händer, inte ens tant Merkel verkar ha koll på läget…men risken (som en del tror) är att korten kommer på bordet och en del låneinstitut som håller grekerna under armarna också packar ihop, framförallt tyska o franska banker…PLUS att portugiser, spanjorer, italjanos, irländare, belgare står i samma kö i behov av ekonomiskt stöd…vem skall betala det? /Ulf
|
| 22 Jun 2011, 17:08 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Abe Normal wrote: Quote: <i>Originally posted by Ersmarker"] Kopplingen mellan osäkera lån och ekonomisk tillväxt är inte solklar så den får du gärna förtydliga.
Och som sagt var, vilken tror du blir tillväxteffekten om vi inte ger lånet utan låter Grekland gå i konkurs, <font color="red">vilket är alternativet du tycks förespråka?</font id="red"> Blev så j***a upphetsat så jag läser bara en mening in taget..[;)] Vad man skall göra?...stor fråga, ett bra svar är att aldrig ha startat EMU-projektet med ekonomisk svaga länder, grundproblemet förutom korruption, dåliga utbildningssysten, svag tilltro till det offentliga, svarta löner, svågerpolitik (kolla in greklands ledande ministrar…alla släkt med alla) ..är att man från början inte har haft råd med en för grekiska förhållanden exklusiv valuta. Eller som en ekonomijournalist sa…det är en skillnad på att bygga exklusiva bilar i Tyskland mot servera lite drinkar på en taverna i södra Europa och sedan bygga sin ekonomi på detta. Jag tycker generellt att man måste hitta en valuta som speglar hur det ser ut…en grekisk euro värd runt 60 öre vore inte helt fel, då skulle man iaf kunna ouza sig ur problemet med lite billiga och prisvärda semesterorter, det har ju inte blivit billigare att åka dit…valutan är nu ett djävulsk ok, problemet blir framöver hur man skall kunna finansiera sina extrema lån med egen död ekonomi? /Ulf
|
| 22 Jun 2011, 17:26 |
|
 |
|
Oakman
|
Så länge vi har en valutaunion med olika stater med helt olika ekonomier så kommer vi ha en moral hazard i systemet som innebär att de svagare länderna kan förflytta sin risk till de starkare länderna. Jag röstade ja till euron när det begav sig, idag efter att ha läst en del nationalekonomi och ekonomisk historia hade jag röstat nej [;)] 
|
| 22 Jun 2011, 18:09 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Ersmarker wrote: <font color="red">Kopplingen mellan osäkera lån och ekonomisk tillväxt är inte solklar så den får du gärna förtydliga.</font id="red">Och som sagt var, vilken tror du blir tillväxteffekten om vi inte ger lånet utan låter Grekland gå i konkurs, vilket är alternativet du tycks förespråka?
Bara lägga till en sak lite kort[;)]…om låneinstituten packar ihop då kan det visa sig (enl vissa) att deras sålda lån är inpackade med förödande grekiska åtaganden, precis på samma sätt som kraschen i USA där bla Lehman Brohters var ett exempel med ompackade lån, såg snyggt ut på ytan mer var förödande när dom blev synade. Nu finns det en aspekt till som gäller din egen pension förutom risken för en recession…och det är att din egen pensionsfond sitter på dessa ompackade lån eller har direkta åtaganden gentemot grekerna…då skall först den förlusten på ett x-antal miljarder tätas och du kommer att bli ännu fattigare och få jobba längre…eftersom systemet är självbärande. Så när M Kaftides dricker ozou på en taverna så kan du knega på här hemma i rusket…så kan det faktiskt bli
|
| 22 Jun 2011, 18:23 |
|
 |
|
Haraldrig
|
FenderBender wrote: Haraldrig wrote: Ersmarker wrote: [quote="Abe Normal"] Jag förtydligar igen…tillväxt är basen i din pension, allas pension här hemma är kopplade till ekonomins tillväxt, poängen med det är att du får ett system som kan bära sig självt, en annan aspekt är att det i praktiken blir mycket lägre än i mammas & pappas system eftersom det inte bar sig ekonomiskt.
Kopplingen mellan osäkera lån och ekonomisk tillväxt är inte solklar så den får du gärna förtydliga. Och som sagt var, vilken tror du blir tillväxteffekten om vi inte ger lånet utan låter Grekland gå i konkurs, vilket är alternativet du tycks förespråka? Pest eller kolera i min åsikt. <b><font color="red">Bättre att implementera ett system som inte baserar sin existens på evig tillväxt.</font id="red"></b> I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud Är det kommunism du tänker på? [;)]  <font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2"> [/quote] Kommunismen är baserad på samma grunder. Det är mest ägandeform och vinstfördelning som skiljer. I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 22 Jun 2011, 19:01 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Abe Normal wrote: Abe Normal wrote: Quote: <i>Originally posted by Ersmarker"] Kopplingen mellan osäkera lån och ekonomisk tillväxt är inte solklar så den får du gärna förtydliga.
Och som sagt var, vilken tror du blir tillväxteffekten om vi inte ger lånet utan låter Grekland gå i konkurs, <font color="red">vilket är alternativet du tycks förespråka?</font id="red"> Blev så j***a upphetsat så jag läser bara en mening in taget..[;)] <u>Vad man skall göra?...stor fråga, ett bra svar är att aldrig ha startat EMU-projektet med ekonomisk svaga länder, grundproblemet förutom korruption, dåliga utbildningssysten, svag tilltro till det offentliga, svarta löner, svågerpolitik (kolla in greklands ledande ministrar…alla släkt med alla) ..är att man från början inte har haft råd med en för grekiska förhållanden exklusiv valuta</u>. Eller som en ekonomijournalist sa…det är en skillnad på att bygga exklusiva bilar i Tyskland mot servera lite drinkar på en taverna i södra Europa och sedan bygga sin ekonomi på detta. Jag tycker generellt att man måste hitta en valuta som speglar hur det ser ut…en grekisk euro värd runt 60 öre vore inte helt fel, då skulle man iaf kunna ouza sig ur problemet med lite billiga och prisvärda semesterorter, det har ju inte blivit billigare att åka dit…valutan är nu ett djävulsk ok, problemet blir framöver hur man skall kunna finansiera sina extrema lån med egen död ekonomi? /Ulf Så din lösning är att bygga en tidsmaskin[:D] I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 22 Jun 2011, 19:03 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Abe Normal wrote: Som jag skrev…det vi står inför är ett geting eller ormbett….och att dina framtida besparingar är kopplade till hur tillväxten ser ut (gäller för svensk men inte grek so far)…dvs god tillväxt högre avkastning…inte så svårt?
Packar Grekland ihop och vi får en recession i ekonomin med låg eller ingen tillväxt så får vi alla en lägre avkastning, den perioden kan ta 10 år (kolla in Japan på ’90-talet).
Jag kan inte sitta här och säga exakt vad som händer, inte ens tant Merkel verkar ha koll på läget…men risken (som en del tror) är att korten kommer på bordet och en del låneinstitut som håller grekerna under armarna också packar ihop, framförallt tyska o franska banker…PLUS att portugiser, spanjorer, italjanos, irländare, belgare står i samma kö i behov av ekonomiskt stöd…vem skall betala det?
Du sa från början att "om vi betalar ut lånet till Grekland får vi alla en femhundring mindre i pension". Jag förstår att det är ngn sorts principstatement snarare än en faktiskt uträkning, men jag förstår inte vad du vill ha sagt. Att det grekiska finansiella systemet, framförallt det offentliga, är helt uppfuckat är nog alla överens om. Men att kritisera utbetalningen av ytterligare ett lånepaket, kopplat till extremt kraftiga besparingskrav och andra åtgärder (exempelvis justeringar i det grekiska pensionssystemet), känns inte särskilt väl genomtänkt. Inte heller känns det rimligt att göra någon som helst koppling mellan just utbetalningen av lånet och svensk pensionsutveckling eftersom kopplingen till ekonomiskt tillväxt inte riktigt finns. /D
|
| 22 Jun 2011, 19:36 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Abe Normal wrote: Bara lägga till en sak lite kort[;)]…om låneinstituten packar ihop då kan det visa sig (enl vissa) att deras sålda lån är inpackade med förödande grekiska åtaganden, precis på samma sätt som kraschen i USA där bla Lehman Brohters var ett exempel med ompackade lån, såg snyggt ut på ytan mer var förödande när dom blev synade.
Nu finns det en aspekt till som gäller din egen pension förutom risken för en recession…och det är att din egen pensionsfond sitter på dessa ompackade lån eller har direkta åtaganden gentemot grekerna…då skall först den förlusten på ett x-antal miljarder tätas och du kommer att bli ännu fattigare och få jobba längre…eftersom systemet är självbärande.
Och vad tror du sker med finansiella institut världen över om vi låter Grekland gå i konkurs? Och återigen, kopplingen till tillväxt kan jag inte se. Eller sätter du någon sorts konstigt likhetstecken mellan börsutveckling och tillväxt?
|
| 22 Jun 2011, 19:38 |
|
|