|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 5 posts ] |
|
Portabel luftkonditionering/AC?
| Author |
Message |
|
Axewall
|
 Portabel luftkonditionering/AC?
För sovrummet c:a 20 m2, nå'n som har en och kan dela med sig av erfarenheten? Börjar bli varmt nu! Och jag lider av det, mer än frugan. Förra sommaren valde jag oftast att sova i den svala elektronikverkstan/tvättstugan[:D]
/Mats
"Vägren upphör"<font size="1"> Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.</font id="size1">
|
| 04 Jun 2011, 13:11 |
|
 |
|
davidihse
|
Jag har en, införskaffades under 2006, en mycket varm sommar och frugan hade en bulle i ugnen. Ett par timmar innan läggdags stängde vi sovrumsdörren och drog igång den, det blev skitkallt  . Typ 17-18 grader att jämföra med hettan utanför. Sen när vi la oss så drog vi ner på farten och sov som änglar. myspace.com/slackervillezoo
|
| 04 Jun 2011, 13:55 |
|
 |
|
Axewall
|
davidihse wrote: Jag har en, införskaffades under 2006, en mycket varm sommar och frugan hade en bulle i ugnen. Ett par timmar innan läggdags stängde vi sovrumsdörren och drog igång den, det blev skitkallt  . Typ 17-18 grader att jämföra med hettan utanför. Sen när vi la oss så drog vi ner på farten och sov som änglar. myspace.com/slackervillezoo Åhh, låter ju suveränt! Vad för sort? En så'n som har varmluftutsläppet ut genom fönstret? /Mats "Vägren upphör"<font size="1"> Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.</font id="size1">
|
| 04 Jun 2011, 17:28 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Axewall wrote: davidihse wrote: Jag har en, införskaffades under 2006, en mycket varm sommar och frugan hade en bulle i ugnen. Ett par timmar innan läggdags stängde vi sovrumsdörren och drog igång den, det blev skitkallt  . Typ 17-18 grader att jämföra med hettan utanför. Sen när vi la oss så drog vi ner på farten och sov som änglar. myspace.com/slackervillezoo Åhh, låter ju suveränt! Vad för sort? En så'n som har varmluftutsläppet ut genom fönstret? /Mats "Vägren upphör"<font size="1"> Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.</font id="size1"> dom där lite mindre aggregaten brukar ha en liten låda för kondensvattnet som man får tömma.
|
| 04 Jun 2011, 18:07 |
|
 |
|
Axewall
|
Tack för svaren! Sovrummet ligger till på köpet på övervåningen, i väster. Men jag har tänkt om lite, det verkar ju logiskt att gå på källan direkt. Nu har jag inte för avsikt att fimpa självaste solen eller så, tänker mer på att en solskyddsfilm på fönsterrutan nog kan lindra uppvärmningen en hel del. Som det är nu, med rullgardinen nere och solen ligger på, så är värmen från fönstret som om ett kraftigt element skulle vara på max. Har tre fönster på nedervåningen som också skulle vara bra att sätta film på.
Däremot...huset har tegeltak mot söder, vilket magasinerar värmen och avger under lång tid på natten. DET problemet skulle eventuellt kunna lindras med hjälp av fläktar som bättrar på omsättningen av luften i de båda längsgående sidoutrymmena på övervåningen, och en fläkt i utrymmet längst upp.
Men...det verkar så mycket enklare att bara brutaltillverka svalka med en maskin[:D]
/Mats
"Vägren upphör"<font size="1"> Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.</font id="size1">
|
| 06 Jun 2011, 11:18 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 5 posts ] |
|