View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 16:00

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Ny Hundbil klart! 
Author Message

Post Ny Hundbil klart!
Då var det klart. När vår "hundbil" blev demolerad för en månad sedan, skulle vi alltså försöka hitta en ersättare. Hustrun insisterade på en Ford Mondeo - och tack vara bra feedback av er BOJs, gick vi vidare på det spåret. Sedan i onsdags är vi ägare till en Ford Mondeo combi -97, som ska transportera mig till och från jobbet samt hundarna när så behövs. Vad tycks? [:)]

Image

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

28 May 2011, 09:43
Profile ICQ WWW

Ser väl ganska fräsch ut så om du inte betalade allt för mycket för den och den är lika fräsch mekaniskt så är det helt säkert en riktigt prisvärd bil.

Bakgrunden däremot, ser idylliskt ut. [:)]

28 May 2011, 10:21
Profile

Tjaa, ser ju ut som en... bil. [;)]

Ser väl ganska fräsch ut så om du inte betalade allt för mycket för den och den är lika fräsch mekaniskt så är det helt säkert en riktigt prisvärd bil.

Bakgrunden däremot, ser idylliskt ut. [:)]

Priset på bilen var helt ok. Bra maskinellt, har gått 17 820 mil (inte så farligt på en 97:a). Några skavanker i plåten utvändigt, men nyskick invändigt. Välutrustad. [:)]

Utsikten är från altanen. Båten tillhör "dessvärre grannen", men vattnet är en utbuktning av Moälven som kallas Själevadsfjärden. Älven rinner sedan, via en sluss, ut i hamnbassängen i Örnsköldsviks centrum. [:)]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

28 May 2011, 11:15
Profile ICQ WWW

ser ut som en vattenskidbåt

28 May 2011, 11:18
Profile ICQ YIM WWW

ser ut som en vattenskidbåt

Det är det också. Nån amerikanare tror jag. Grannens dotter blev VM-tvåa i slalom förra hösten, så han tränar henne med båten. Första åkningen var den 2 maj med 4 grader i vattnet... [:0]

Image

28 May 2011, 11:39
Profile ICQ WWW

Priset på bilen var helt ok. Bra maskinellt, har gått <font color="red">17 820</font id="red"> mil (inte så farligt på en 97:a). Några skavanker i plåten utvändigt, men nyskick invändigt. Välutrustad.

"Inte så farligt" är väl i sammanhanget ett relativt begrepp!
Men plus 10000 mil för en engelsk Ford är en bedrift värd att hedra!
Beundrar ditt mod och måste bara fråga vad du fick för att ta över den?
För du har väl inte betalt något för bilen.
Det enda du i så fall skall betala för är att du får tillfället att bekanta dig med en bilmeck, samt roa oss andra bilister genom att en dag stå och ryka vid sidan av vägen.

Nog med häcklandet.[:)]

Ärligt!
Lycka till och hoppas att du får nytta och glädje av köpet.
Köpa bil handlar ju egentligen bara om att begränsa förlusten.

Bo-Conny Skruvlin

28 May 2011, 20:38
Profile WWW

Jag har sett två bilar som stått trasiga vid vägkanten de senaste tre dagarna. BÄGGE var gamla Mondeo-kombisar. De var dessutom mörkblå bägge två... Men din kanske är mörkgrön, i så fall är du nog mer safe[8D]

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

08 Jun 2011, 22:22
Profile WWW

haha, funny thing..

Jag har sett två bilar som stått trasiga vid vägkanten de senaste tre dagarna. BÄGGE var gamla Mondeo-kombisar. De var dessutom mörkblå bägge två... Men din kanske är mörkgrön, i så fall är du nog mer safe[8D]

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Helt safe grabben. För min är svart! [8D]

Image

08 Jun 2011, 23:13
Profile ICQ WWW

haha, funny thing..

Jag har sett två bilar som stått trasiga vid vägkanten de senaste tre dagarna. BÄGGE var gamla Mondeo-kombisar. De var dessutom mörkblå bägge två... Men din kanske är mörkgrön, i så fall är du nog mer safe

Trodde du att jag skojade?
Det är faktiskt sant. Tänker man på det så upptäcker man ganska snabbt att det verkligen stämmer..

Synd att du kom lite för sent. Man brukar se dem på långt håll annars. via röksignaler. Rätt underhållande[:)]
Tom ungarna satt i bilen förr och sade innan det gick att se vad det var för märke "titta pappa där står det en bil och ryker, det är säkert en Ford!! Visst pappa?"

Gamla Soplar ryker rätt bra också. Dock är dom inte alls lika vanliga längre. Så Fordarna får stå för vägrens underhållningen numera.

Det har dock inte med begreppet "kör så det ryker" att göra. Dom står i allmänhet stilla när det ryker.

Bo-Conny Skruvlin

08 Jun 2011, 23:34
Profile WWW

Quote:
haha, funny thing..

Jag har sett två bilar som stått trasiga vid vägkanten de senaste tre dagarna. BÄGGE var gamla Mondeo-kombisar. De var dessutom mörkblå bägge två... Men din kanske är mörkgrön, i så fall är du nog mer safe

Trodde du att jag skojade?
Det är faktiskt sant. Tänker man på det så upptäcker man ganska snabbt att det verkligen stämmer..

Synd att du kom lite för sent. Man brukar se dem på långt håll annars. via röksignaler. Rätt underhållande[:)]
Tom ungarna satt i bilen förr och sade innan det gick att se vad det var för märke "titta pappa där står det en bil och ryker, det är säkert en Ford!! Visst pappa?"

Gamla Soplar ryker rätt bra också. Dock är dom inte alls lika vanliga längre. Så Fordarna får stå för vägrens underhållningen numera.

Det har dock inte med begreppet "kör så det ryker" att göra. Dom står i allmänhet stilla när det ryker.

Bo-Conny Skruvlin

Haha, lustigkurre. Jag anar en eller två saker:

1. En bitter man med dåliga erfarenheter

2. En avundsjuk man som ångrar djupt att han istället för en Ford köpte en KIA. [;)][;)][;)]

Om jag får välja så är det Audi som gäller. Har varit lycklig ägare till en 7-8 stycken och är fortfarande ägare till en 03:a även om den står på frun. [:o)]

Image

08 Jun 2011, 23:39
Profile ICQ WWW

Hehe, fordar ja. Min gamla scorpio jag hade var inga problem med så länge man inte körde snabbare än 70, då kokade den. [:D]

08 Jun 2011, 23:58
Profile

Hehe, fordar ja. Min gamla scorpio jag hade var inga problem med så länge man inte körde snabbare än 70, då kokade den. [:D]

Scorpio är djävulens påfund. Den bilen skulle aldrig tagits i produktion över huvud taget. Jag "bytte upp mig" från en Granada 2,8i till en Scorpio 2,9i under 80-talet. Ångrar mig än idag........ [xx(]

Image

09 Jun 2011, 00:00
Profile ICQ WWW

Wicca wrote:

Scorpio är djävulens påfund. Den bilen skulle aldrig tagits i produktion över huvud taget. Jag "bytte upp mig" från en Granada 2,8i till en Scorpio 2,9i under 80-talet. Ångrar mig än idag........ [xx(]

Image

Nåja, det var ju inte så farligt, värre var det för min kompis som hade en sierra som topplockspackningen gick sönder på, och startmotorn(på bilprovningens parkering), och lite annat.

Min sierra som jag hade efter scorpion(att jag inte lärde mig), skapade faktiskt aldrig några problem för mig, förutom att bromsarna brände ihop en gång när jag var lite ivrig men det var ju nästan bara mitt fel...

Han som köpte den av mig däremot, fick visst 8 2:or på besiktningen. [:D]

09 Jun 2011, 00:31
Profile

Nåja, det var ju inte så farligt, värre var det för min kompis som hade en sierra som topplockspackningen gick sönder på, och startmotorn(på bilprovningens parkering), och lite annat.

Min sierra som jag hade efter scorpion(att jag inte lärde mig), skapade faktiskt aldrig några problem för mig, förutom att bromsarna brände ihop en gång när jag var lite ivrig men det var ju nästan bara mitt fel...

Han som köpte den av mig däremot, fick visst 8 2:or på besiktningen. [:D]

Jaså, inte värre? [;)] 1981 "scorade" jag 38 poäng totalt när jag besiktade min Volvo PV -61. Det lär fortfarande vara "rekord" vid Örnsköldsviks Bilprovning. [:D]

Vad jag än idag inte begriper är hur den kunde gå igenom året innan. Jag hade kört den en sommar bara. Rätt pinsamt att ringa farsan och be honom hämta mig på bilprovningen. "Gubben" lät rama in besiktningsprotokollet. Det hänger i sommarstugan och lockar fortfarande fram skratt hos såväl familj som besökare... [:I]

Image

09 Jun 2011, 07:41
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 14 posts ]