View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 11:19

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Slutskålat i lådvin? 
Author Message

Post Slutskålat i lådvin?
Nu kommer diskussionen om en extra skatt på lådvin upp[:0]:

<i>Regeringens förslag innebär att en flaska vin blir tre kronor dyrare, en burk öl en krona dyrare och en 70 centiliters flaska starksprit 15–16 kronor dyrare nästa år.

Men Systembolaget tycker inte att det är tillräckligt, utan vill ha ytterligare skattehöjningar för att stoppa ökningen av lådvinerna, som nu står för 60 procent av allt vin som säljs på Systembolaget.

I sitt remissvar till vårbudgeten, som DN tagit del av, föreslår­ ­Systembolagets vd Magdalena Gerger att regeringen utreder en särskild tilläggsskatt på lådviner för att â€Â

26 May 2011, 21:41
Profile

Mail: kbringeland[a]hotmail.com

26 May 2011, 21:47
Profile

(edit: det är så svårt att dricka ur dom där tetrapacken)

26 May 2011, 22:40
Profile

Lådvin är livsfarligt; åtminstone för mig som inte räknar glas och dricker av bara farten. [V]

26 May 2011, 22:49
Profile

Jag tycker att dom kan fortsätta höja tills folk inser att det är tokigt att handla på systemet och antingen sätter i system att åka utomlands och handla, bränner eget eller helt enkelt slutar dricka.

Hade jag inte bott så långt norrut så hade jag inte handlat på systemet annat än i "nödfall".

27 May 2011, 01:13
Profile

Staten måste ha in pengar någonstans.
Svensken begriper inte att när en skatt sänks måste en annan höjas (eller kallas avgift).
För inte är det väl en nyhet att vi har en resursslukande offentlig sektor som belastas mer och mer för varje år.

Lådvin är förövrigt ganska sunkigt och känns lite som en grej för tonåringar.

I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men
I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

27 May 2011, 05:23
Profile ICQ YIM WWW

nu verkar det ju som att detta förslag rinner ut i sanden iofs eftersom S och M har meddelat att de inte stödjer detta. SP hakar säkert på eftersom deras välklippta väljarkår använder just lådvin som huvudbränsle [;)]

Annars tycker jag som min gamle far; priset på alkohol kommer aldrig att komma upp i sitt rätta värde, hur mycket det än höjs[:0]

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

27 May 2011, 13:51
Profile WWW

Precis som bensin då[:D][:D]
Joshunznera wrote:

nu verkar det ju som att detta förslag rinner ut i sanden iofs eftersom S och M har meddelat att de inte stödjer detta. SP hakar säkert på eftersom deras välklippta väljarkår använder just lådvin som huvudbränsle [;)]

Annars tycker jag som min gamle far; priset på alkohol kommer aldrig att komma upp i sitt rätta värde, hur mycket det än höjs[:0]

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

27 May 2011, 17:45
Profile ICQ YIM WWW

Är jag ensam om att tycka att själva namnet smakar möbel?
För min del så är det en rätt ful möbel, men nog fan står det en sån där ful kartong i var och vartannat hem och nånstans fattar man ju att den där rackarn står och pockar, tom så ofta att den får stå framme.

Nu är vi ju med i eu dvs nästan fransmän! Vissa av oss tom Italienare och dom går ju och tutar dagarna i enda och då kan ju ett par glas vin om dagen inte vara någon fara alls, särskilt om det är i kartong!
För min del så får skräpet gärna kosta en förmögenhet.

Jag oroar mig dock en del över hur det kommer att se ut när lådvins skadorna landar hos sjukvården och hur skatt sedeln kommer att se ut för oss alla då?
Är inte så säker på att jag är så sugen på att vara med att pröjsa det kalaset om inte lådnissarna själva blir duktigt plundrade innan.

Bo-Conny Skruvlin

28 May 2011, 21:07
Profile WWW

när kommer det ? [:D]

-------------------------

Ingen äger längre sitt liv, någon ser och styr dig,
inte ens fågeln är fri längre.

29 May 2011, 02:55
Profile

Är inte en "låda öl" samma som lådöl då?[:D]

Bo-Conny Skruvlin

29 May 2011, 14:00
Profile WWW

Jag undrar om det är förenligt med EU's konkurrensregler att beskatta samma produkt olika beroende på förpackning.

30 May 2011, 13:39
Profile

Staten måste ha in pengar någonstans.
Svensken begriper inte att när en skatt sänks måste en annan höjas (eller kallas avgift).
För inte är det väl en nyhet att vi har en resursslukande offentlig sektor som belastas mer och mer för varje år.

Lådvin är förövrigt ganska sunkigt och känns lite som en grej för tonåringar.

I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men
I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

Nja,

När en skatt sänks måste inte en annan ökas. Det är enbart för att politikerna ska ha lika mycket pengar/kronor/euro att leka med. Politikerna kallar det budget i balans. En reell skattesänkning påverkar inte andra skatter/avgifter. Den offentliga byråkratin kan säkert effektiviseras med minskade anslag.

Lådvin. Bra om det smakar bra. Men jag som är smålänning dricker ur även det som inte är så kul, i alla fall sent på natten. Numera köper jag olika flaskor istället. Det svider inte att hälla ut några dl. Å andra sidan, Systembolagets lådvin är i alla fall mycket bättre än de billigaste jag köpt i Danmark och Tyskland.

01 Jun 2011, 23:00
Profile

Det är en piss i havet jämfört med våra framtida skattekostnader för vården. kanske är det detta de behöver vinpengarna till? [:0]
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/pappe ... 211913.svd

01 Jun 2011, 23:03
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 14 posts ]