View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 11:38

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Spendera tid med musik 
Author Message

Post Spendera tid med musik
Varför har alla som håller på med musik så svårt att hitta disponibel tid för rep och gig? Är det inte det ena så är det det andra. Hela tiden så heter det "fullteknat, bortrest, mycket på jobbet, frugan jobbar, frugan ledig, ingen passar hunden, måste hämta ungarna, bla,bla,bla". Ska det vara så j-a svårt att få loss et par timmar per vecka?
Det konstiga är att dom som håller på med golf, löpning, styrketräning, etc lätt kan avara 2-3 timmar varje dag?

pudas

25 May 2011, 07:57
Profile

Lider av samma syndrom i bandet.. Mycket "viktigare" saker som sker hela tiden.
Jämför man denna hobby med t.ex. att spela fotboll, handboll eller basket på hobby nivå så måste man vara med på träningar och andra sammakomster för att få spela... Samma sak gäller väl band?

Klart att det kan strula ibland, mycket beroende på att musiken knappast betalar räkningar utan bara är en hobby.

Men håller med dig här... Ruggit jobbigt att det kan gå veckor utan rep.
Att man sen träffas i repan efter ett kortare avbrott och en del kan inte heller komma ihåg vad man gjorde.
Tillbaka på ruta ett alltså !!!!

http://www.missingpieces.se

25 May 2011, 08:42
Profile WWW

Håller iofs. med & retar mig alltid på samma sak, men till syvende & sist handlar det väl om det gamla vanliga; man har olika prioriteringar med vad man vill utföra med bandet/musicerandet. Och har man inte uttalat det, så blir det gärna "bråk" om det.

= = = = = KEEP ON ROCKIN´ IN THE FREE WORLD = = = = =

25 May 2011, 09:47
Profile ICQ WWW

Japp känner igen elände allt för väl och lägg därtill svårigheten att lägga några spänn på gemensam utrustning. Skulle säga att det är ett mått på att det aldrig kommer att bli nått av det bandet precis som tusen andra d.v.s kul hobby när det passar. Snackade med en manager i den tyngre klassen och han sa att han direkt droppar ett band om en medlem exempelvis tycker det är viktigare att kolla på hockey VM istället för att repa inför ett viktigt gig. Han menade på att då är inte bandet tillräckligt motiverade för att han skall lägga ned 100% att lyfta bandet och han har ju helt rätt.

"Det är aldrig försent att ge upp"

25 May 2011, 09:52
Profile WWW

De som har minst tid är tyvärr även de som behöver öva mest på sitt instrument och låtarna. Jag behöver t.ex. inte repa, men gör det för de andras skull. Om de bara sköter sitt så sitter det egentligen. Ett faktum. [8D]

<i><font color="red">"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!""]</font id="red">

25 May 2011, 10:08
Profile WWW

Allt handlar om ens prioriteringar, tycker man att det ger en tillräckligt mycket så väljer man musiken. Familj går väl alltid först, men andra hobbies offrar jag gärna för ett rep.

I min situation med tre små ungar så har jag valt att inte hoppa på tidskrävande musikprojekt. Jag blir glad över att bli tillfrågad men eftersom jag vet att tiden inte finns så tackar jag hellre nej än utsätter andra för mina prioriteringar.

I det coverband jag själv håller i så har jag ett stall av duktiga musiker som inte behöver mer än ett snabbrep med lite arr för att sätta ett proffsigt gig. Det gör det hela så mycket enklare, bara att ringa och kolla om personen finns ledig, repa lite på dagen innan giget och sen packa ihop och ge sig iväg för kvällen. Hela dagen går åt, men det är nödvändigt att koncentrera tiden när folk reser en del till ett gig.

När kidsen blir lite större så blir det mer tid för musiken. Känner inte att jag offrar nåt, allt har sin tid. Jag har dessutom den stora förmånen att vara gift med en av de bästa sångerskor jag nånsin hört och det gör att vi dessutom har egen kvalitetstid tillsammans när vi är ute och jobbar/spelar. Hemma spelar vi dagligen och jag brukar ta mig åtminstone en timme om dagen för eget spel.

Nu repar jag lite då och då med ett gäng, bara för att få lufta grejerna lite. Kul att hålla igång, men utan ambitioner.

Matte

25 May 2011, 11:01
Profile

De som har minst tid är tyvärr även de som behöver öva mest på sitt instrument och låtarna. Jag behöver t.ex. inte repa, men gör det för de andras skull. Om de bara sköter sitt så sitter det egentligen. Ett faktum. [8D]

<i><font color="red">"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!""]</font id="red">

Kort sagt, du spelar i coverband.

25 May 2011, 15:16
Profile

Känner igen den där problematiken. I praktiken är det ett prioriteringsproblem underbyggt av intresse. Jag har lämnat flera band just av den orsaken - antingen drar man åt samma håll, eller också drar man vidare. [^]

Det absolut värsta jag vet är folk som kommer oförberedda till ett rep. När bandet samlas för att repa en låt, är det inte läge att börja lära sig sina enskilda bitar. Sånt sköter man hemma mellan repen. Med åren (åldern?) känner jag att mitt tålamod med dåligt förberedda medmusikanter minskar drastiskt. Det är slöseri med andras tid, att uppträda respektlöst på det sättet... [V]

Känns jäkligt skönt att man idag inte brottas med dessa problem! [:)]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

25 May 2011, 15:31
Profile ICQ WWW

Det absolut värsta jag vet är folk som kommer oförberedda till ett rep. När bandet samlas för att repa en låt, är det inte läge att börja lära sig sina enskilda bitar. Sånt sköter man hemma mellan repen. Med åren (åldern?) känner jag att mitt tålamod med dåligt förberedda medmusikanter minskar drastiskt. Det är slöseri med andras tid, att uppträda respektlöst på det sättet... [V]

Känns jäkligt skönt att man idag inte brottas med dessa problem! [:)]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

Så sant!
Men jag tycker det bara blir värre och värre ju äldre jag och medmusikerna blir.

pudas

25 May 2011, 16:30
Profile

Det är otroligt tråkigt att repa, tycker jag, men eftersom jag numera inte spelar i ett band som tar spelningar så lever jag lyckligt med bara jam och försök att köra covers man aldrig har spelat och aldrig kommer att spela igen [:D]

27 May 2011, 10:49
Profile

FenderBender wrote:

När bandet samlas för att repa en låt,

1 låt[:0][?] - vi kör alltid igenom allt vi har & lägger till nytt efter, inte så poppis hos familjen när det tar 5-6 timmar/gång att repa - men det är en livsstil som kommer med paketet liksom.
Funkar väl för att vi trivs ihop, har j***igt kul & är raka med åsikter om allt, jag tror aldrig vi haft ett gräl faktiskt - man kan säga vad man tycker utan att bli osams. Att vi bara är 3 som känner varandra sedan länge spelar säkert in en hel del.

[url="http://roaddust.zoka.cc/index.html"]<font color="red">High Octane Rock´n´roll</font id="red">[/url]

You shouldn´t call the doctor if you can´t afford the bills!" - Wilko Johnson

29 May 2011, 20:15
Profile ICQ YIM WWW

Tycker att det till viss del är årstids och åldersberoende. Det handlar om våren med golf, båten, studenten, morsdag, semester, barn, fruar, karriär etc.
Är man inte i överens från början om under vilka omständigheter och villkor fritidsaktiviteten skall drivas så funkar det inte i längden.

Ett band lever inte i evighet heller. Tycker att ett tydligt tecken på att livet ebbar är när medlemmarna börjar prioriterar bort.
Ofta handlar det om att kulhetsfaktorn är låg, eller fattas och att måste faktorn har smugit sig in i fritidsaktivitetet åckså, bland alla andra måsten.

Personligen och som drivande så vill jag heller inte ägna min fritid till att driva ett band med folk som inte själva tycker att det är roligt och har lust att självmant komma till repen.

Det är ju min fritid som det handlar om också och att vara pissed har oftast motsatt effekt. Ämnet måste upp på bordet så att alla inblandade får nog med fakta för att kunna fatta sina beslut.

Nyckel orden för hobbyband är roligt och lust tror jag. Är det inte tillräckligt kul längre så väljer man annat att ägna sin tid åt.

Bo-Conny Skruvlin

30 May 2011, 00:57
Profile WWW

FenderBender wrote:

1 låt[:0][?] - vi kör alltid igenom allt vi har & lägger till nytt efter, inte så poppis hos familjen när det tar 5-6 timmar/gång att repa - men det är en livsstil som kommer med paketet liksom.

Det står dig naturligtvis fritt att märka ord, men vilket band tror du bara repar in endast EN låt per tillfälle? Det är skillnad på att "repa in" en låt och att "repa" en låt (observera att "en låt" här är en metafor för "X antal låtar"). När bandet jag spelar med ska "repa in" låtar så fokuserar vi på det och inte på att "repa" de låtar som redan sitter. [:0]

Image

30 May 2011, 09:09
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

PGW wrote:

FenderBender wrote:

Det står dig naturligtvis fritt att märka ord, men vilket band tror du bara repar in endast EN låt per tillfälle? Det är skillnad på att "repa in" en låt och att "repa" en låt (observera att "en låt" här är en metafor för "X antal låtar"). När bandet jag spelar med ska "repa in" låtar så fokuserar vi på det och inte på att "repa" de låtar som redan sitter. [:0]

Märka ord var inte min avsikt, men jag vet att det finns band som gör ordagrant som jag läste ditt inlägg - repar en eller några låtar & sedan går hem .......[:0]
För oss skulle det vara förödande för samspelet.[:0][:)]

Fotogeno är nog "spot on" i sitt inlägg.

[url="http://roaddust.zoka.cc/index.html"]<font color="red">High Octane Rock´n´roll</font id="red">[/url]

You shouldn´t call the doctor if you can´t afford the bills!" - Wilko Johnson

31 May 2011, 12:14
Profile ICQ YIM WWW

Fotogeno är nog "spot on" i sitt inlägg.

[

Håller med....

http://www.missingpieces.se

31 May 2011, 15:01
Profile WWW
Reply to topic   [ 15 posts ]