|
|
Page 1 of 1
|
[ 11 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Haraldrig
|
 Dagens skratt
http://www.dn.se/debatt/vi-vill-bidra-t ... ing-battreStackare, de verkar inte begripa att de pissar i motvind[:D] I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 11 May 2011, 02:58 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Hoppsan vilken samling som skall avlönas med skattemedel [;)][:D]
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 11 May 2011, 07:35 |
|
 |
|
Haraldrig
|
lillefar wrote: Hoppsan vilken samling som skall avlönas med skattemedel [;)][:D]
"Det är aldrig försent att ge upp"
Bara i Sverige!! Helt fantastiskt att organisationen som gjort svenska elever till en handelsvara nu låter en "dotterorganisation" komma med detta[:D] I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 11 May 2011, 08:19 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Jag var på min tioårings "elevledda" utvecklingssamtal nu i veckan.
Det tog läraraen 14 dagar av studietid attförbereda- hon var jättestolt...[xx(]
Ska fundera var problemet ligger- att titta på dom länder som har höga kunskapsnivåer och kopiera kräver nog för få statsfinansierade utredningar.......
|
| 11 May 2011, 12:47 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Tobbe z wrote:
Jag var på min tioårings "elevledda" utvecklingssamtal nu i veckan.
Det tog läraraen 14 dagar av studietid attförbereda- hon var jättestolt...[xx(]
Ska fundera var problemet ligger- att titta på dom länder som har höga kunskapsnivåer och kopiera kräver nog för få statsfinansierade utredningar.......
Med erfarenhet av undervisning (grammatik förstås[:D]) länder vars skolor ligger i topp i PISA kan jag rakt av säga att den absolut avgörande faktorn är pengar och tradition. I Sverige har det varit norm och "fint" att vara arbetare, dvs man har generellt sett ner på de som studerat hårt. Kina snittar ca 100p högre snitt än Sverige i PISA nu för tiden (jämförbara områden av Kina förstås). I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 11 May 2011, 14:57 |
|
 |
|
CemGoc
|
Kommer ihåg på den gamla goda tiden när lärare fick ta eleverna i nackskinnet så att man skärpte sig. Då var det f-n respekt och man gjorde sin hemläxa. Idag tror jag att lärarna får lägga för mycket tid på "fluff-fluff"-frågor istället för att avsätta tid på pedagogik.
Jag läser veckobreven som kommer från klassen som grabben går i....det är så mycket stavfel och grammatikfel att jag funderar på att ta en privatlektion med fröken och få upp svenskan till en adekvat nivå. En vacker dag ska min son författa kloka texter i forum som denna och då får det f-n inte bli fel!
I framtiden är det dagens elever som skall göra utredningar om skolsystemet....hur f-n kommer det se ut?
Det är gött att rocka!
|
| 11 May 2011, 16:17 |
|
 |
|
ramjac
Joined: 05 May 2007, 22:30 Posts: 763 Location: mitt i småland
|
intressant! någon som har bra boktips kring ämnet? typ: kinas moderna historia, ideologi och tankegods. vore spännande att lära sig mer och kanske kopiera de steg de tagit på vägen till fulländning.
|
| 11 May 2011, 19:55 |
|
 |
|
Haraldrig
|
ramjac wrote: intressant! någon som har bra boktips kring ämnet? typ: kinas moderna historia, ideologi och tankegods. vore spännande att lära sig mer och kanske kopiera de steg de tagit på vägen till fulländning.
Börja här: http://www.moe.edu.cn/publicfiles/busin ... index.htmlDock är det nog lite enklare att börja studera Finland. De ligger också långt över Sverige. Det stora problemet i Sverige är inte som media och politiker vill göra gällande, lärarna, det är ekonomiska anslag. Sverige är i princip unikt i världen med ett system som gör elever till handelsvaror. Att en skola får drivas med vinstsyfte är främmande till och med i USA. I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 11 May 2011, 22:16 |
|
 |
|
Wicca
|
Haraldrig wrote:
I Sverige har det varit norm och "fint" att vara arbetare, dvs man har generellt sett ner på de som studerat hårt.
I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
Så är det fortfarande i mångt och mycket tycker jag(som studerar "hårt"), ofta möts man av ett slags "jaha, pluggis så du är bättre än mig nu då?" av en hel del människor. Dom säger inget rakt ut oftast men man märker inte sällan att folk får en tråkigare attityd till en när man berättar att man utbildar sig(om man inte ska bli lärare eller sjuksköterska eller liknande, det är fortfarande ok) till någonting dom inte kan relatera till. __________ "I´m not just another brick in the wall."
|
| 11 May 2011, 22:29 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Wicca wrote: Haraldrig wrote:
I Sverige har det varit norm och "fint" att vara arbetare, dvs man har generellt sett ner på de som studerat hårt.
I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
Så är det fortfarande i mångt och mycket tycker jag(som studerar "hårt"), ofta möts man av ett slags "jaha, pluggis så du är bättre än mig nu då?" av en hel del människor. Dom säger inget rakt ut oftast men man märker inte sällan att folk får en tråkigare attityd till en när man berättar att man utbildar sig(om man inte ska bli lärare eller sjuksköterska eller liknande, det är fortfarande ok) till någonting dom inte kan relatera till. __________ "I´m not just another brick in the wall." Vår hämnd kommer när den globala konkurrensen tvingar ner lönerna till 30kr/h för vanligt folk[:D] Skämt åsido, den där attityden hittar du på diverse fakulteter i Lund också (att arbetare är skit alltså). I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 11 May 2011, 22:38 |
|
 |
|
Wicca
|
Haraldrig wrote:
Vår hämnd kommer när den globala konkurrensen tvingar ner lönerna till 30kr/h för vanligt folk[:D]
Skämt åsido, den där attityden hittar du på diverse fakulteter i Lund också (att arbetare är skit alltså).
Möjligt, men när den dagen kommer har jag nog flyttat till ett land som inte fryser till is halva året. [:D] __________ "I´m not just another brick in the wall."
|
| 11 May 2011, 22:55 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 11 posts ] |
|