| Author |
Message |
|
Tobbe z
|
 Sista gången jag kontaktar Polisen.
Vilken jävla pajasinstution det har blivit.
För femte gången på två år har jag eller låtit någon annan ringa(när jag jagat buset ). Varje gång har man fått vara påstridig för att få lämna anmälan utom den gången vi kontaktade ambulans(då kom Haffa automatiskt) vid en moppe olycka där en tjej krockat med en annan moppe(självklart utan hjälm) och växelvis låg avsvimmad och växelvis spottade tänder.....
En gång FICK jag inte lämna anämlan vid ett inbrott och stöld av en MC förän jag frågade efter vederbörandes chef och talade om att det var vedebörandes juridiska skyldighet att ta emot anmälan! Det slutade med att inbrottet fick anmälas nästa dag.
När busar av kriminellt ursprung på ett bedrägligt sätt försökte lura av en dement 82åring hans livs besparingar fick vi rådet- gör inget dumt och händer det nått ring 112- kan meddela att jag sket i bägge råden och farbrorn blev "bara " av med 20K ist för 250!
I dag såg jag tre gentlemen på Moppe(utan hjälmar) försöka stjäla(vilket dom misslyckade med...) en moppe i hyreshuset brevid. Jag tog fram kameran tog en massa bilder och fick ett reg nummer på ett assisterande fordon samtidigt som jag ringde 112. Självklart lämnade jag signalement, regnr samt talade om att jag hade allt på bild....
Efter ca 5 minuter passerade en Polisbil utan att stanna( jag hann inte ut...)4-5min senare passerade en annan (samma?) tittade på den brutna moppen utan att öppna dörren eller ta reg nummer på moppen(så klart kontaktar dom inte heller ägaren utan det gjorde jag via Eniro och Transportsyrelsen samt tog hand om moppen tills ägarna kom hem). Innan jag hann ut(50 meter) så drog dom.
Självklart blir jag förbannad och ringer upp Polisen och undrar vad fan som händer... I en knapp timme blir jag runtkopplad -en dam läser upp anmälan OCH vad dom skrivit i anmälan "misstänkter stöldförsök pga utländk härkomst" fick jag höra!!! Va ända in i helvete!!!! Fick åxå reda på att i en skola ca 700meter bort så hade en person blivit rånad på sin moped nästan samtidigt( vilket senare visade sej vara två olika händelser)
Vafan vill dom ha ett signalement och det är männsikor som inte ser ut som 8e generationens Norrlänningar(hillbillies[;)]) utan som folk i sydöstra Europa så tror idioterna att det är därför att man ringer inte för att svinen bryter på grannens moppe! Nu blev jag ännu mindre imponerad av Polispajasarna.
Till slut hamnade jag hos högsta befälet-först där var det någon som var intresserad av mina uppgifter och faktiskt skickade ut två förhållandevis trevliga konstaplar för att inhämta 140mb bilder och genomförde ett förhör. Detta skedde bara sex timmar efter första anmälan.
Nästa gång löser jag saken på plats å ställe utan jävla Pajsar!
Mitt råd till er medborgare- förena eder och död åt buset! Oavsett nationalitet!
|
| 04 May 2011, 23:20 |
|
 |
|
Wicca
|
Ja, det gäller ju att prioritera... [xx(]
__________ "I´m not just another brick in the wall."
|
| 04 May 2011, 23:33 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Svensk polis påminner lite om polisen i tex Ghana...Bara det att i Ghana händer det något om man tar fram en bunte dollarsh...
I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 05 May 2011, 00:01 |
|
 |
|
abergh
|
Detta är nog tyväär rätt typiska händelser. En god vän till mig blev misshandlad förra månaden efter att han påpekat för ägaren till en lösspringande pitbull att hålla den kopplad. Det var uppenbart att han inte hade någon kontroll över hunden efterson den ville ge sig på min väns hund. Istället så går vederbörande helt lugnt fram till min vän och skallar honom rejält i ansiktet. Resultat: bruten näsa och ett antal tänder färre i munnen. Min vän blir förstås chockad och att förövaren avviker. Min vän tar sig dock samman och ringer polisen strax efter. Polisen tar emot anmälan. Efter en timme så dyker en polisbil upp och bara kosntaterar vad som har hänt. Ingen efterforskning och ingen spårsäkring görs. Kompisen känner sig dock rejält kränkt förutom den rätt rejäla fysiska smärtan så han börjar genast göra efterforskningar i området då förövaren rimligtvis måste bo i närheten. Efter ett par dar får han napp. Det visar sig att förövaren var en rätt välkänd person i det område han bodde (Svartbäcken i Uppsala), en buse helt enkelt. Men som en fet ironi så får han samtidigt meddelande att polisen lägger ner ärendet pga avsaknad av spaningsuppslag. Lite lätt chockad så inser min vän efter ett tag att han själv får driva detta vidare. Han tar lite mer uppgifter om förövaren och lyckas faktiskt få åklagaren att ta upp fallet. Fast anledningen var att förövaren redan var på g att ställas inför domstol för andra brott. Så kompisens misshandel lades bara till detta. Fast lärdomen är att "skitsaker" som misshandel är låg prioriterade, att polisen själva ser till att det inte finns spaningsuppslag (även ett avskrivet ärende ger en pinne) samt att medborgargarde börjar se lite mer attraktivt ut. -------------------------------------------------- http://www.myspace.com/voodoobeanLäs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/
|
| 05 May 2011, 11:40 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
abergh wrote: Detta är nog tyväär rätt typiska händelser. En god vän till mig blev misshandlad förra månaden efter att han påpekat för ägaren till en lösspringande pitbull att hålla den kopplad. Det var uppenbart att han inte hade någon kontroll över hunden efterson den ville ge sig på min väns hund. Istället så går vederbörande helt lugnt fram till min vän och skallar honom rejält i ansiktet. Resultat: bruten näsa och ett antal tänder färre i munnen. Min vän blir förstås chockad och att förövaren avviker. Min vän tar sig dock samman och ringer polisen strax efter. Polisen tar emot anmälan. Efter en timme så dyker en polisbil upp och bara kosntaterar vad som har hänt. Ingen efterforskning och ingen spårsäkring görs. Kompisen känner sig dock rejält kränkt förutom den rätt rejäla fysiska smärtan så han börjar genast göra efterforskningar i området då förövaren rimligtvis måste bo i närheten. Efter ett par dar får han napp. Det visar sig att förövaren var en rätt välkänd person i det område han bodde (Svartbäcken i Uppsala), en buse helt enkelt. Men som en fet ironi så får han samtidigt meddelande att polisen lägger ner ärendet pga avsaknad av spaningsuppslag. Lite lätt chockad så inser min vän efter ett tag att han själv får driva detta vidare. Han tar lite mer uppgifter om förövaren och lyckas faktiskt få åklagaren att ta upp fallet. Fast anledningen var att förövaren redan var på g att ställas inför domstol för andra brott. Så kompisens misshandel lades bara till detta. Fast lärdomen är att "skitsaker" som misshandel är låg prioriterade, att polisen själva ser till att det inte finns spaningsuppslag (även ett avskrivet ärende ger en pinne) samt att medborgargarde börjar se lite mer attraktivt ut. -------------------------------------------------- http://www.myspace.com/voodoobeanLäs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/En kollega var med om en liknande händelse - omständigheter kring en misshandel, vittnen, namn på misstänkt gärningsman etc lämnades till polisen som efter nio månader (!) avskrev ärendet på grund av att 'brott kan inte styrkas'. Någon kontakt med målsägaren eller vittnen hade inte skett överhuvudtaget. Man tar sig för pannan. Detta sker i landet med världens högsta (eller näst högsta) skattetryck.[:0] I det landet kommer inte heller ambulansen om man är sjuk. /R Edit: För den som inte redan vet hur polisen arbetar kan läsa detta (många alkotester men magert utfall): <i>OSMART. Om polisen gör alkotester i rusningstrafik får man upp statistiken vad gäller genomförda alkotester. Men det mer svårmätbara värdet – nyktra bilförare – påverkas knappast alls. Detta är ett exempel på hur ÂÂresultatstyrning av verksamheter kan missa målet. "] http://www.svd.se/kultur/understrecket/ ... 605163.svd "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 05 May 2011, 12:17 |
|
 |
|
Sopwith Camel
|
Har tappat närapå all respekt för polisen de senaste åren, tråkigt men sant.
Potrzebie!
|
| 05 May 2011, 14:24 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Sopwith Camel wrote: Har tappat närapå all respekt för polisen de senaste åren, tråkigt men sant.
Potrzebie!
samma här. Pga av egna erfarenheter bl. annat: Jag sitter hemma och jobbar en fredag i maj. Klockan är ca 15.00 och det krafsar utifrån köket. Detta var innan jag hade hund så jag fick vara vakthund själv. Brydde mig inte om ljudet (trodde det var diskmaskinen) En stund senare ser jag i ögonvrån från rummet där jag satt via vardagsrummet att det stod ngn och kikade in igenom vardagsrumsfönstret. Jag tänkte att det var ngt besökare som gått till fel dörr, släntrade ut och öppnade. När jag kommer ut på uteplatsen hör och ser jag en knarkar-Volvo med två baseballkeps-beklädda ynglingar köra ut från min bakre garageutfart, ut på min återvändsgata med en rivstart och senare ut på stora vägen. Jag ser samtidigt att köksfönstret och -dörren har utsatts för kraftigt våld, träflisor och skit utsrött nedanför fönstret. Inbrottsförsök! mitt på blanka fredagseftermiddagen medan grannen bredvid klipper gräset och den andra grannens barn spelar boll på gatan! Jag ringde polisen blev rundkopplas ett bra tag, kom till sist till radiocentralen som inte kunde få tag i ngn ledig bil. Jag tipsade om att de skulle kolla på den lokala pizzerian eftersom det är där poliserna oftast sitter och häckar (med polisbilen pakerad på torget utanför där man inte ens får cykla f.ö.) Mitt tips uppskattades inte och de bad att få återkomma. Efter ca ytterligare 10 minuter (det har nu gått ca 20 minuter) ringer en polis från en närliggande patrullbil. Han frågar: -"är tjuvarna kvar på platsen" Jag svarar att det var dom när jag ringde man att dom vid det här laget kan var varsomhelst mellan Södertälje och Kista... "-då kommer vi inte, vi tar anmälan per telefon istället" jomen... Tänker mig in i den alternativa sitationen när det är en förövare som man tar på bar gärning och bryter ner på trädgårdsplattorna samtidigt som man ropar till grannen att ringa polisen och det tar 30 minuter innan man ens får kontakt[:0] Dett en solig fredagseftermiddag när polisen knappast är överlastade med jobb[xx(] -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 05 May 2011, 14:57 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Joshunznera wrote: Sopwith Camel wrote: Har tappat närapå all respekt för polisen de senaste åren, tråkigt men sant.
Potrzebie!
samma här. Pga av egna erfarenheter bl. annat: Jag sitter hemma och jobbar en fredag i maj. Klockan är ca 15.00 och det krafsar utifrån köket. Detta var innan jag hade hund så jag fick vara vakthund själv. Brydde mig inte om ljudet (trodde det var diskmaskinen) En stund senare ser jag i ögonvrån från rummet där jag satt via vardagsrummet att det stod ngn och kikade in igenom vardagsrumsfönstret. Jag tänkte att det var ngt besökare som gått till fel dörr, släntrade ut och öppnade. När jag kommer ut på uteplatsen hör och ser jag en knarkar-Volvo med två baseballkeps-beklädda ynglingar köra ut från min bakre garageutfart, ut på min återvändsgata med en rivstart och senare ut på stora vägen. Jag ser samtidigt att köksfönstret och -dörren har utsatts för kraftigt våld, träflisor och skit utsrött nedanför fönstret. Inbrottsförsök! mitt på blanka fredagseftermiddagen medan grannen bredvid klipper gräset och den andra grannens barn spelar boll på gatan! Jag ringde polisen blev rundkopplas ett bra tag, kom till sist till radiocentralen som inte kunde få tag i ngn ledig bil. Jag tipsade om att de skulle kolla på den lokala pizzerian eftersom det är där poliserna oftast sitter och häckar (med polisbilen pakerad på torget utanför där man inte ens får cykla f.ö.) Mitt tips uppskattades inte och de bad att få återkomma. Efter ca ytterligare 10 minuter (det har nu gått ca 20 minuter) ringer en polis från en närliggande patrullbil. Han frågar: -"är tjuvarna kvar på platsen" Jag svarar att det var dom när jag ringde man att dom vid det här laget kan var varsomhelst mellan Södertälje och Kista... "-då kommer vi inte, vi tar anmälan per telefon istället" jomen... Tänker mig in i den alternativa sitationen när det är en förövare som man tar på bar gärning och bryter ner på trädgårdsplattorna samtidigt som man ropar till grannen att ringa polisen och det tar 30 minuter innan man ens får kontakt[:0] Dett en solig fredagseftermiddag när polisen knappast är överlastade med jobb[xx(] -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong Känner igen det där med att bli runt kopplad.[xx(] En granne/polare träffade på bus inne i sin farsas hus(tillsammans med farsan). Dom ringde 112 och säkrade utgångarna för buset. När Haffa kommer till platsen så öppnar dom ena dörren och buset springer ut med en kökskniv i handen var på ena Polisen blev så bajsnödig att han tappade tjänstepickan och sprang från platsen. Det slutade med att Buset sprang iväg och polaren fick ge Polismannen hans vapen med orden "hörru du tappade den här"..... han var inte särskilt imponerad av Polisen. Senare blev samma polare utsatt för inbrottförsök i sitt hus mitt i natten. Det slutatde med att buset flydde in i deras friggebod-flyktväg blockerades med en fot mot dörren.. Ringde 112 igen å Haffa kom till platsen. Polaren frågade då Haffa om dom verkligen klarade av att gripa buset om han öppnade dörren-Polsmannen blev inte nöjd med det tillmälet[:D]. Fast dom fick faktiskt med den lille Pundaren till häktet. Igår var det rättegång(2,5år senare). Rättegången bestod av massor av åtalspunkter där polaren inbrottsförsök bara var en kvart av förhandlingen som var mellan 0800-1500. Är det inte lika bra att slå ihjäl idioterna på plats å ställe?!
|
| 05 May 2011, 15:21 |
|
 |
|
Wicca
|
Man kanske skulle ta och flytta till en väl vald delstat i Amerikat?  __________ "I´m not just another brick in the wall."
|
| 05 May 2011, 21:38 |
|
 |
|
NG-11
|
Det är skrämmande historier ni skrivit En sak är dom bra på att jaga fartsyndare
|
| 05 May 2011, 22:05 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Wicca wrote: Man kanske skulle ta och flytta till en väl vald delstat i Amerikat?  __________ "I´m not just another brick in the wall." Själv är bäste dräng i kampen mot den "oorganiserade" brottsligheten-kill em all!
|
| 05 May 2011, 22:07 |
|
 |
|
klaason
|
Jag har tvärtom gott förtroende för polisen. Jag blev rånad av tre nysvenskar i Malmö under semestern och ringde polisen från en bensinmack. Efter femton minuter kom två trevliga konstaplar och tog anmälan och sedan åkte vi runt i polisbilen för att kolla efter dem. Efter tjugo minuter fick vi napp och det visade sig att dessa ****** var i full färd med att stjäla en bil. De gjorde dessutom motstånd och var allmänt apiga och jag fick på nära håll njuta av vad andra skulle kalla polisbrutalitet! Som bonus fick jag dessutom tillbaka min plånbok på platsen. Jag har sedan dess fullt förtroende för polisen i Malmö! [:p]
|
| 05 May 2011, 22:34 |
|
 |
|
spindeln
|
polisen suger sjukvården suger mera, det var min arbetskollega emil som dog pga 112.
|
| 05 May 2011, 22:52 |
|
 |
|
Tobbe z
|
klaason wrote: Jag har tvärtom gott förtroende för polisen. Jag blev rånad av tre nysvenskar i Malmö under semestern och ringde polisen från en bensinmack. Efter femton minuter kom två trevliga konstaplar och tog anmälan och sedan åkte vi runt i polisbilen för att kolla efter dem. Efter tjugo minuter fick vi napp och det visade sig att dessa ****** var i full färd med att stjäla en bil. De gjorde dessutom motstånd och var allmänt apiga och jag fick på nära håll njuta av vad andra skulle kalla polisbrutalitet! Som bonus fick jag dessutom tillbaka min plånbok på platsen. Jag har sedan dess fullt förtroende för polisen i Malmö! [:p]
Du hade tur.
|
| 05 May 2011, 23:21 |
|
 |
|
Tobbe z
|
spindeln wrote: polisen suger sjukvården suger mera, det var min arbetskollega emil som dog pga 112.
Sverige ÄR ett bra land så länge man inte är sjuk, gammal, är utsatt för brott, behöver akut vård, behöver brandkår på landsbygden eller förväntar sej att att sin barn får goda kunskaper i grundskolan. Sverige nedrustas-skatterna består. Det går bra bra för Sverige- Heja Borg!
|
| 05 May 2011, 23:26 |
|
 |
|
Haraldrig
|
abergh wrote: Detta är nog tyväär rätt typiska händelser. En god vän till mig blev misshandlad förra månaden efter att han påpekat för ägaren till en lösspringande pitbull att hålla den kopplad. Det var uppenbart att han inte hade någon kontroll över hunden efterson den ville ge sig på min väns hund. Istället så går vederbörande helt lugnt fram till min vän och skallar honom rejält i ansiktet. Resultat: bruten näsa och ett antal tänder färre i munnen. Min vän blir förstås chockad och att förövaren avviker. Min vän tar sig dock samman och ringer polisen strax efter. Polisen tar emot anmälan. Efter en timme så dyker en polisbil upp och bara kosntaterar vad som har hänt. Ingen efterforskning och ingen spårsäkring görs. Kompisen känner sig dock rejält kränkt förutom den rätt rejäla fysiska smärtan så han börjar genast göra efterforskningar i området då förövaren rimligtvis måste bo i närheten. Efter ett par dar får han napp. Det visar sig att förövaren var en rätt välkänd person i det område han bodde (Svartbäcken i Uppsala), en buse helt enkelt. Men som en fet ironi så får han samtidigt meddelande att polisen lägger ner ärendet pga avsaknad av spaningsuppslag. Lite lätt chockad så inser min vän efter ett tag att han själv får driva detta vidare. Han tar lite mer uppgifter om förövaren och lyckas faktiskt få åklagaren att ta upp fallet. Fast anledningen var att förövaren redan var på g att ställas inför domstol för andra brott. Så kompisens misshandel lades bara till detta. Fast lärdomen är att "skitsaker" som misshandel är låg prioriterade, att polisen själva ser till att det inte finns spaningsuppslag (även ett avskrivet ärende ger en pinne) samt att medborgargarde börjar se lite mer attraktivt ut. -------------------------------------------------- http://www.myspace.com/voodoobeanLäs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/Man undrar ju varför man betalar skatt när man läser sånt här. I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 05 May 2011, 23:50 |
|
 |
|
Haraldrig
|
klaason wrote: Jag har tvärtom gott förtroende för polisen. Jag blev rånad av tre nysvenskar i Malmö under semestern och ringde polisen från en bensinmack. Efter femton minuter kom två trevliga konstaplar och tog anmälan och sedan åkte vi runt i polisbilen för att kolla efter dem. Efter tjugo minuter fick vi napp och det visade sig att dessa ****** var i full färd med att stjäla en bil. De gjorde dessutom motstånd och var allmänt apiga och jag fick på nära håll njuta av vad andra skulle kalla polisbrutalitet! Som bonus fick jag dessutom tillbaka min plånbok på platsen. Jag har sedan dess fullt förtroende för polisen i Malmö! [:p]
Ett scenario som hänt allt för många allt för ofta i Skåne. I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 05 May 2011, 23:56 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Tobbe z wrote: Wicca wrote: Man kanske skulle ta och flytta till en väl vald delstat i Amerikat?  __________ "I´m not just another brick in the wall." Själv är bäste dräng i kampen mot den "oorganiserade" brottsligheten-kill em all! I wish.... I Sverige är man försvarslös i händelse av ytterligheter. I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 06 May 2011, 00:01 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Haraldrig wrote: Man undrar ju varför man betalar skatt när man läser sånt här.
Betalar du skatt? [:0]
|
| 06 May 2011, 01:31 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Ersmarker wrote: Haraldrig wrote: Man undrar ju varför man betalar skatt när man läser sånt här.
Betalar du skatt? [:0] [:D] -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 06 May 2011, 05:00 |
|
 |
|
Tobbe z
|
I Sverige betalar man skatt- även dom som jobbar svart.
Då kommer man undan med 25% i skatt om man inte tankar eller betalar hyran.......
|
| 06 May 2011, 08:56 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Tja har bekanta som har liknande historier att berätta så det får ju en att undra hur det står till med polisen förmåga att hantera vardagskriminalitet!
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 06 May 2011, 08:58 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Polisen är bra för karriären - var åttonde polis är nämligen chef![:0] DN har beskrivit en del av vad polisen gör för våra skattekronor: <i><b>Var åttonde polis är chef</b> Samtidigt som antalet polisanställda ökat med 16 procent mellan 2006 och 2010 har antalet polischefer nästan fördubblats. Snittet på andra myndigheter i Sverige ligger på mindre än hälften, knappt var 17:e är chef. Fler chefer har inneburit större personalkostnader. Enbart prislappen för de centrala chefsutbildningarna som Rikspolisstyrelsen håller i har kostat svenska skattebetalare nästan 62 miljoner kronor sedan 2007, visar DN:s granskning. Då ingår bland annat konferensanläggning och litteratur, men inte löner."] http://www.dn.se/nyheter/sverige/var-at ... is-ar-chefErfarenheterna i tråden har enligt en annan artikel visat sig vara sanna: <i><b>Fler poliser klarar upp färre brott</b> Andelen ekonomiska brott som klaras upp har exempelvis sjunkit från 30 till 7 procent mellan 2006 och 2010. Och bland stölder och inbrott får fortfarande 39 av 40 brott aldrig någon lösning. Med uppklarning menas att en åklagare beslutat om åtal, eller att en misstänkt fått ett strafföreläggande eller åtalsunderlåtelse. Samtidigt – mellan 2006 och 2010 – fick polisorganisationen 3,4 miljarder kronor mer i anslag i statsbudgeten. Under perioden har antalet anställda poliser gått från 17.423 till 20.292 personer."] http://www.dn.se/nyheter/sverige/fler-p ... arre-brott "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 06 May 2011, 09:00 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Renegade wrote: Polisen är bra för karriären - var åttonde polis är nämligen chef![:0] DN har beskrivit en del av vad polisen gör för våra skattekronor: <i><b>Var åttonde polis är chef</b> Samtidigt som antalet polisanställda ökat med 16 procent mellan 2006 och 2010 har antalet polischefer nästan fördubblats. Snittet på andra myndigheter i Sverige ligger på mindre än hälften, knappt var 17:e är chef. Fler chefer har inneburit större personalkostnader. Enbart prislappen för de centrala chefsutbildningarna som Rikspolisstyrelsen håller i har kostat svenska skattebetalare nästan 62 miljoner kronor sedan 2007, visar DN:s granskning. Då ingår bland annat konferensanläggning och litteratur, men inte löner."] http://www.dn.se/nyheter/sverige/var-at ... is-ar-chefErfarenheterna i tråden har enligt en annan artikel visat sig vara sanna: <i><b>Fler poliser klarar upp färre brott</b> Andelen ekonomiska brott som klaras upp har exempelvis sjunkit från 30 till 7 procent mellan 2006 och 2010. Och bland stölder och inbrott får fortfarande 39 av 40 brott aldrig någon lösning. Med uppklarning menas att en åklagare beslutat om åtal, eller att en misstänkt fått ett strafföreläggande eller åtalsunderlåtelse. Samtidigt – mellan 2006 och 2010 – fick polisorganisationen 3,4 miljarder kronor mer i anslag i statsbudgeten. Under perioden har antalet anställda poliser gått från 17.423 till 20.292 personer."] http://www.dn.se/nyheter/sverige/fler-p ... arre-brott "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards Det är som i dom flesta offentliga versamheter- kostnaderna ökar, fler å fler administratörer och mindre pengar till funktionen som dom är avsedda att adminstrera- helt galen byråkrati! Lite intressant är att andelen jobb i privat sektor knappt har ökat sedan 60-talet samtidig som drygt en miljon fler människor har någon form av arbete. Bara hos komunerna har andelen adminsistratörer ökat med 47% sedan 2001(enligt en studie från Lunds univ) Det är en jävla massa fler byråkrater. Skatterna (ser Skatterna som en försäkring som man inte får ut nått på uti fall man behöver använda den...)som en gång var avsedda att säkerställa folks trygghet används till helt andra saker i dag
|
| 06 May 2011, 09:26 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
I lilla staden där jag bor har vi en liten polisstation med en (1) närpolis, dock endast på kontorstid.
Hjälpte tyvärr inte när banken rånades 1:a gången... då fick allmänheten gripa rånareen som var en obeväpnad full jultomte..
2:a gången rånades banken 'på riktigt' med automatvapen och grejer, lokapolisen uppfattade dock inte larmet , och kollegorna som kom efter 30 minuter (länslarm) fick upplysa dom om att det vart ett rån 200 meter därifrån.
3:e gången var det på kvällstid. Polisen har en utryckningstid från närmaste centralort på 35-40 minuter, vilket dom anser vara acceptabelt.
När matbutiken rånades på kvällen , kom dom mycket riktigt efter 40 minuter med blåljus och i 120 knutar genom samhället (där det är 50)
Tyvärr orkade tjuvarna inte vänta , dom kunde lika bra kommit dagen efter.
Inte konstigt att folk har vakthundar och är beväpnade (dom flesta har ju jaktlicens)
Dock kommer dom oftast ut på inbrott och sådant , men i godan ro dan efter när det är riskfritt.
Att dom skriver av ärendena fort, ibland innan man lagt på luren ens beror på att ett nedlagt ärende räknas som 'uppklarat' i statistiken och även tiden räknas.
|
| 06 May 2011, 09:34 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Mike Leaf wrote: I lilla staden där jag bor har vi en liten polisstation med en (1) närpolis, dock endast på kontorstid.
Hjälpte tyvärr inte när banken rånades 1:a gången... då fick allmänheten gripa rånareen som var en obeväpnad full jultomte..
2:a gången rånades banken 'på riktigt' med automatvapen och grejer, lokapolisen uppfattade dock inte larmet , och kollegorna som kom efter 30 minuter (länslarm) fick upplysa dom om att det vart ett rån 200 meter därifrån.
3:e gången var det på kvällstid. Polisen har en utryckningstid från närmaste centralort på 35-40 minuter, vilket dom anser vara acceptabelt.
När matbutiken rånades på kvällen , kom dom mycket riktigt efter 40 minuter med blåljus och i 120 knutar genom samhället (där det är 50)
Tyvärr orkade tjuvarna inte vänta , dom kunde lika bra kommit dagen efter.
Inte konstigt att folk har vakthundar och är beväpnade (dom flesta har ju jaktlicens)
Dock kommer dom oftast ut på inbrott och sådant , men i godan ro dan efter när det är riskfritt.
Att dom skriver av ärendena fort, ibland innan man lagt på luren ens beror på att ett nedlagt ärende räknas som 'uppklarat' i statistiken och även tiden räknas.
Statistiken är allt!
|
| 06 May 2011, 09:55 |
|
 |
|
spindeln
|
Man kan inte skylla på regeringen. Var lika dåligt med polis o sjukvård de hundra år som sossarna regerade. Det är två ineffektiva jätteapparater som inte fungerar och med personal och chefeer som inte ser medborgarna som sina kunder.
|
| 06 May 2011, 20:57 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
spindeln wrote: Man kan inte skylla på regeringen. Var lika dåligt med polis o sjukvård de hundra år som sossarna regerade. Det är två ineffektiva jätteapparater som inte fungerar och med personal och chefeer som inte ser medborgarna som sina kunder.
Samma med vägverket , om du ansöker om en hastighetssänkning där du bor , i detta fall en 70-väg där antalet permanentboend dubblerats på 4 år och folk kör i 100 får du svaret att det är 'negativt för trafikmoralen' + att det 'måste hänt en allvarlig (läs döds) olycka ' för att det ska beviljas. vilket sen visade sig stämma, en krock med dödlig utgång 3 km bort, och dom fick en 'varning för utfart' skylt. Så dom jobbar s a s lite baklänges
|
| 06 May 2011, 22:03 |
|
 |
|
spindeln
|
dom som jobbar och bestämmer på såna verk har ingen ansvarskänsla. Dom är bakbundna av gamla regler och bestämmelser och vågar inte ta egna kloka effektiva beslut. Utan det är ducka för allt som är jobbigt och stoppa i huvet i sanden och skylla på andra. Det genomsyrar hela verksamheten. Vi som medborgare betalar en massa skatt och är deras kunder men blir totalt nerskitna av dom
Det är det som suger med Sverige, förutom vädret. Det mesta är annars bra.
|
| 06 May 2011, 22:58 |
|
 |
|
spindeln
|
samma med försäkringskassan och de som har hand om dagisplatser, vilket skräp
|
| 06 May 2011, 23:03 |
|
|