View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 18:41

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Bli av med körkortet? 
Author Message

Diskuterades vilt på jobbet häromdan huruvida man kan bli av med körkortet om man cyklar och är full. Jag hävdar att man inte kan det.
Ngn som vet?
Sen pratades om båt-fylla, att det gällde olika regler för olika storlek på båtar? det låter ju helt befängt. Jag trodde båt gällde samma som bil dvs 0,2.
Minna kollegor hävdade iaf att man visst kan bli av med kortet om man cyklar i trafik.
Nu kaffe sen MC-tur i solen (nykter och städad)[:)]

30 Apr 2011, 11:07
Profile ICQ WWW

Jorå, sonens jobbarkompis har blivit av med lappen, efter att ha blivit omhändertagen kraftigt onykter på cykel två gånger under någon månad. Det har väl inte så mycket med cykeln att göra, mer att man anses som olämplig i trafiken om man super så att man inte reder sig själv upprepade gånger.

Image

30 Apr 2011, 11:41
Profile WWW

För båtar är det olika, ja. Det var rätt mycket debakel om den lagen när den infördes.

Se t.ex. http://www.dn.se/nyheter/sverige/hardar ... sjofylleri och http://www.dn.se/nyheter/sverige/olika- ... fyllerilag

Cykelfrågan är jag mer osäker på. Det ska ju vara motorfordon för att räknas som rattfylla (men även en avstängd moped räknas som motorfordon, se http://www.dn.se/nyheter/sverige/domd-f ... angd-moped ).

Är man riktigt full borde man kunna dömas för vårdslöshet i trafik och den vägen bli av med kortet, men den går säkert även för nyktra om man är tillräckligt vårdslös på cykeln. Jag har råkat ut för mer än en cyklist som inte borde få ha varken cykel, bil eller rullskridskor...

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

30 Apr 2011, 11:42
Profile

Det är ruskigt godtyckligt det där, ibland åker lappen och ibland åker den inte.

Men svaret är JA lappen kan ryka..

30 Apr 2011, 11:56
Profile

http://www.ntf.se/konsument/fraga5200.asp?katid=31

Citat:
"Onykter cyklist
Jag har en bekant som hävdar att det inte är olagligt att cykla onykter - kan det verkligen stämma? Kan han bli av med körkortet om han cyklar onykter och då utgör en trafikfara?
Svar:
Cykel är ett fordon och får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.

Man kan dömas för vårdslöshet eller grov vårdslöshet i trafik enligt Trafikbrottslagen.

Trafikbrott av olika slag kan innebära körkortsåtgärder."

30 Apr 2011, 12:18
Profile ICQ WWW

Har också för mig att man kan bli av med lappen om man cyklar på fyllan. Skulle till och med kunna tänka mig att man kan bli av med körkortet om man kört mot rött med cykel.. Borde vara så i alla fall, har man körkort ska man faan veta att man inte får köra mot rött[}:)]

Sätt åt cyklistjävlarna, de håller på att ta över Stockholms innerstad med sin brist på respekt för omgivande trafik!

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

30 Apr 2011, 15:22
Profile WWW

Har också för mig att man kan bli av med lappen om man cyklar på fyllan. Skulle till och med kunna tänka mig att man kan bli av med körkortet om man kört mot rött med cykel.. Borde vara så i alla fall, <font color="red">har man körkort ska man faan veta att man inte får köra mot rött</font id="red">[}:)]

Sätt åt cyklistjävlarna, de håller på att ta över Stockholms innerstad med sin brist på respekt för omgivande trafik!

Man får köra <u>mot</u> rött....

så länge man inte kör förbi , sorry kunde inte låtabli[:I]

Rookie på det mesta , men glad ändå.

30 Apr 2011, 18:20
Profile

Joshunznera wrote:

Har också för mig att man kan bli av med lappen om man cyklar på fyllan. Skulle till och med kunna tänka mig att man kan bli av med körkortet om man kört mot rött med cykel.. Borde vara så i alla fall, <font color="red">har man körkort ska man faan veta att man inte får köra mot rött</font id="red">[}:)]

Man får köra <u>mot</u> rött....

så länge man inte kör förbi , sorry kunde inte låtabli[:I]

Rookie på det mesta , men glad ändå.

Mästarnas Mästare förra veckan [;)]

Fast ska man vara petig så får man inte köra mot rött. Rodljus är alltid kombinerat med en spärrlinje. Passerar man den och kör mot rött så ryker körkortet, oavsett om du har passerat själva lyset eller ej. Så det så

/ wasserbizzern[;)]

30 Apr 2011, 18:57
Profile WWW

Jag har en bekant som blev av med körkortet för gångfylla, några för många med för kort tid emellan räckte.

/Bengt

Min åsikt är gratis, och man får vad man betalar för!

01 May 2011, 17:41
Profile WWW

Diskuterades vilt på jobbet häromdan huruvida man kan bli av med körkortet om man cyklar och är full. Jag hävdar att man inte kan det.
Ngn som vet?

Man kan inte åka dit för att bara cykla på fyllan. Det är inte olagligt. Om man cyklar på fyllan och är inblandad i en olycka så lär fabror blå lägga ner lite resurser på att se till att vederbörande åker dit för vårdslöshet i trafik.
Källan i mitt fall är polis och hon sa att polisen har som praxis att sätta dit folk för vårdlöshet ifall dom är på fyllan och cyklar och är "vårdslösa". Man kan bli av med kortet och det kan man ju även för andra brott där man kan tillämpa "vårdlöshet..."

02 May 2011, 08:39
Profile

Ganska nyligen pratade jag med svägerskan och hennes man (båda är poliser) om det här och de sa att en lag om styrstångsfylla inte finns men visst kan man åka dit om man orsakar en olycka.

Googlade fram det här, sagt av Bernt Larsson, trafikpolischef på polisen i Örebro.

"Att köra onykter på cykel är inte olagligt.
– Styrfylla existerar inte. Däremot kan man göra sig skyldig till vårdslöshet i trafik. Om man vinglar omkring eller kör på någon kan man förlora sitt körkort, säger Bernt Larsson. "

Det är lite godtyckligt det här, alltså upp till Polisen som stoppar en om de anser att man vinglat och därmed är skyldig till vårdslöshet i trafiken.

Bernt Larsson säger också att "...en äldre moped som går att trampa ses som en cykel om motorn inte är påslagen..."

Man får anta att Bernt Larsson vet vad han pratar om.

Saxat ur Nerikes Allehanda den 27/4 2011.
http://na.se/nyheter/2.2212/1.1184456-d ... ssa-fordon

<font size="1"> "Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."</font id="size1">
[url="http://www.myspace.com/sirrealistic1"]Image[/url]
sir.realistic(snabel)hotmail.com

02 May 2011, 12:30
Profile

Det låter smått orimligt att man ska kunna dömas hårdare för att man har körkort. [xx(]
Djävulens advokat kan ju å sin sida hävda att man bör kunna ställa större krav angående uppträdande i trafiken på personen med körkort.

02 May 2011, 13:37
Profile

Sir Realistic wrote:

Ganska nyligen pratade jag med svägerskan och hennes man (båda är poliser) om det här och de sa att en lag om styrstångsfylla inte finns men visst kan man åka dit om man orsakar en olycka.

Googlade fram det här, sagt av Bernt Larsson, trafikpolischef på polisen i Örebro.

"Att köra onykter på cykel är inte olagligt.
– Styrfylla existerar inte. Däremot kan man göra sig skyldig till vårdslöshet i trafik. Om man vinglar omkring eller kör på någon kan man förlora sitt körkort, säger Bernt Larsson. "

Det är lite godtyckligt det här, alltså upp till Polisen som stoppar en om de anser att man vinglat och därmed är skyldig till vårdslöshet i trafiken.

Bernt Larsson säger också att "...en äldre moped som går att trampa ses som en cykel om motorn inte är påslagen..."

Man får anta att Bernt Larsson vet vad han pratar om.

Saxat ur Nerikes Allehanda den 27/4 2011.
http://na.se/nyheter/2.2212/1.1184456-d ... ssa-fordon

<font size="1"> "Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."</font id="size1">
[url="http://www.myspace.com/sirrealistic1"]Image[/url]
sir.realistic(snabel)hotmail.com

Där ser man att Poliser inte kan juridik.
Sitter det en motor på moppen är det ett motordrivet fordon även om så cylindern saknas.
Min ringa erfarenhet är att Polisen inte har koll på traikregler utan skriver lappar hitådit rent godtyckligt.

Regel ett enlgt Polisen: Ser det skoj ut så är det olagligt....

Har haft många kontroverser med div Poliser pga avikande men lagliga fordon......

Jefla godtyckligt är det iaf och vad rätten säger är inte alltid vad Polisman tycker

02 May 2011, 20:08
Profile ICQ WWW

Det låter smått orimligt att man ska kunna dömas hårdare för att man har körkort. [xx(]

Motargumentet är ju att "bli av med körkortet" inte är en dom i sig, utan en utebliven förmån - den som visat sig olämplig att köra ska inte få ha förmånen att köra bil.

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

02 May 2011, 20:39
Profile
Reply to topic   [ 14 posts ]