View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 10:54

Reply to topic  [ 19 posts ] 
Oanständig skatt! 
Author Message

Post Oanständig skatt!
Ägarbyte och fordonsskatt
Om ett ägarbyte sker i den månad som fordonsskatt ska betalas, övergår skattskyldigheten inte till den nya ägaren även om ägarbytet sker före det att skatten förfaller till betalning.

Tidigare betald fordonsskatt återbetalas inte när vi registrerar ägarbyte för ett fordon, som är fortsatt påställt (i trafik). Fordonsskatten följer då fordonet.

Detta faktum innebär att jag kommer att behöva betala närmare 2000 kr i fordonsskatt för en bil som jag hade påställd i 6 dagar för beiktning och sånt innan jag sålde den.[:(!][:(!][:(!]

Den nye ägaren betalar sedan skatten från Juni och framåt.
Torpederar det här min redan hårt anfrätta skattemoral?
Nääääe Dåååå![}:)][}:)][}:)]

Till saken bör tilläggas att de handläggare som förklarde det hela för mig bekräftade att det är Mååååånga som råkar ut för det här!
Vi kunde enas om att det hela är totalt horribelt men lagar är lagar.

Kommer jag göra vad jag kan för att försöka trixa tillbaka dom pengarna?
YOU BET![}:)][}:)][}:)]

Bo-Conny Skruvlin

19 Apr 2011, 09:29
Profile WWW

Vet man inte om det här när man planerar sin bilförsäljning? I så fall är det väl inga problem att sälja vid en tidpunkt så att man som säljare kan slippa betala för tiden när man inte äger bilen det aktuella året.

I annat fall antar jag att man prissätter bilen utifrån huruvida skatten är betald eller inte. Det är väl själva anledningen till att bilar utannonseras som "skattade och klara".

Försöker inte vara dryg, men felet ligger väl knappast i reglerna? Om inte staten ska ta en massa kostnader (av skattepengar) för återbetalningar av (relativa) småpbelopp måste man ju ha en brytpunkt.

/D

19 Apr 2011, 10:08
Profile ICQ WWW

håller med dig Fotogeno , systemet är helt skruvat som det är nu !!!

då bil skatten idag gått up så mkt idag så är detta ett stort problem imo för dom som inte känner till det,

protestera, emailbomba dom ansvariga !

-------------------------

http://www.myspace.com/tommycougar

Var DAG VAG gör mig glad :)

...Kinesen lurar dig din stackare ...

19 Apr 2011, 10:24
Profile

Jag har sagt det förr och jag säger det igen:

Lägg fordonsskatten direkt på bränslet istället för separat, positiva effekter av detta:

*Det kommer inte att existera någonting som kallas "oskattade fordon" om man inte kör på bonddiesel då.
*Alla fordon inkl veteranbilar och utländska fordon kommer att få betala fordonsskatt i Sverige.
*Även leksaker som förpestar miljön som crossar och båtar kommer att betala skatt.
*Du kommer att betala för hur mycket du kör och inte hur törstig/stor bil du har. Har du en van du kör 200 mil om året ska du väl inte betala mer skatt för den än en VW polo du kör 4000 mil om året? Polon sliter ju bra mycket mer på våra vägar.
*Du slipper problem som detta du tar upp i tråden.

19 Apr 2011, 10:47
Profile

Tidigare betald fordonsskatt återbetalas inte när vi registrerar ägarbyte för ett fordon, som är fortsatt påställt (i trafik). Fordonsskatten följer då fordonet.

Har du aldrig läst bilannonser? I var och var annan säljes bilarna med "betald skatt" som säljargument. Man får då anta att skatten är plussad på priset på det ena eller andra sättet. Det är så det fungerar.

Viktigare då som köpare att kolla att det inte finns några skatteskulder på kärran - för dessa får den nya ägaren stå för av samma anledning, skatten/skatteskulden följer bilen.

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

19 Apr 2011, 10:50
Profile ICQ WWW

TC 7 wrote:

då bil skatten idag gått up så mkt idag så är detta ett stort problem imo för dom som inte känner till det,

Det är väl inte "systemets" fel om folk inte tar reda på vad som gäller?
Hur skulle systemet se ut istället?

(Idén om skatt via bensinen låter iofs smidigt vid en första fundering.)

19 Apr 2011, 11:08
Profile ICQ WWW

Jag erkänner villigt att jag inte undersökte saken närmare och att jag hade kunnat undvika att hamna i den här situationen genom att göra saker och ting lite smartare istället för att bara göra det som jag trodde var det rätta. Ställa på, försäkra, skatta, besiktiga bilen och sälja den!

Det skall fan inte finnas några fallgropar.
Man skall inte behöva hänga på blocket för att slippa få en kostnad på tusentals kronor.

Vad jag vänder mig emot är att jag och alla andra som missar den här detaljen sedan är totalt chanslösa.

De sitter med tillgång till all nödvändig info och skulle lätt kunna skicka räkningen på 6 dgr på mig och resten på den nya ägare. Jag erbjöd mig tom betala hela nota till att de får in pengarna från den nya ägaren.

Jag blir istället informerad om att skatteverkets lagar och regler hindrar dom från att korrigera det jag anser är skatteverkets förbannade skyldighet. Dvs att rätt person betalar rätt skatt, en åsikt som jag inte delar med skatteverket.

Det kan väl knappast vara meningen att fordons skatten blir en handelsvara och att det blir upp till oss som individer att se till att vi kompenserar varandra för eventuella oegentligheter som egentligen är en skattefråga.

Kontentan av det hela så är jag (enligt skatteverketsregler och lagar)tvungen att betala skatt för något som någon annan äger och nyttjar.
Så vida jag nu efter 2 månader inte ringer den som köpte bilen och säger....Det är jag...[:I][:I][:I]

Jag som var tacksam över att slippa suga och svälja i coversvängen.
Knappt på fri fot så blir man tagen där solen inte skiner istället.

Bo-Conny Skruvlin

19 Apr 2011, 12:53
Profile WWW

Jag erkänner villigt att jag inte undersökte saken närmare och att jag hade kunnat undvika att hamna i den här situationen genom att göra saker och ting lite smartare istället för att bara göra det som jag trodde var det rätta. Ställa på, försäkra, skatta, besiktiga bilen och sälja den!

Det skall fan inte finnas några fallgropar.
Man skall inte behöva hänga på blocket för att slippa få en kostnad på tusentals kronor.

Vad jag vänder mig emot är att jag och alla andra som missar den här detaljen sedan är totalt chanslösa.

De sitter med tillgång till all nödvändig info och skulle lätt kunna skicka räkningen på 6 dgr på mig och resten på den nya ägare. Jag erbjöd mig tom betala hela nota till att de får in pengarna från den nya ägaren.

Jag blir istället informerad om att skatteverkets lagar och regler hindrar dom från att korrigera det jag anser är skatteverkets förbannade skyldighet. Dvs att rätt person betalar rätt skatt, en åsikt som jag inte delar med skatteverket.

Det kan väl knappast vara meningen att fordons skatten blir en handelsvara och att det blir upp till oss som individer att se till att vi kompenserar varandra för eventuella oegentligheter som egentligen är en skattefråga.

Kontentan av det hela så är jag (enligt skatteverketsregler och lagar)tvungen att betala skatt för något som någon annan äger och nyttjar.
Så vida jag nu efter 2 månader inte ringer den som köpte bilen och säger....Det är jag...[:I][:I][:I]

Jag som var tacksam över att slippa suga och svälja i coversvängen.
Knappt på fri fot så blir man tagen där solen inte skiner istället.

Bo-Conny Skruvlin

Jag är osäker om vad du menar med fallgropar. Fordonsskattereglerna har jag känt till sedan jag köpte min första bil 1981.

Sen om du säljer en bil som är skattad, är det upp till dig att ta ut skatten av köparen. Åtminstone vid ett bilköp har jag fått betala skatten utöver köpeskillingen. Du kan också välja att sälja bilen när typ en månad återstår innan skatteåret tar slut. Då minimerar du förlusten.

Alternativet är att säljaren ställer av bilen, inkasserar överskjutande skatt och säljer bilen avställd. Men då påverkas också priset på bilen i negativ riktning, föreställer jag mig.

Jag tänker så här, genom livet köper och säljer man bilar ett antal gånger. Ibland "torskar" man bilskatt vid en försäljning, men vid ett framtida inköp "tjänar" man lika mycket genom att skatten är betald. Ett nollsummespel (nåja...) får man förmoda.

Viktigast, och jag upprepar den iformationen, är när man köper en bil privat. Kontrollera att det inte finns några skatteskulder på den, för om du köper en bil som dras med skatteskulder så kommer det en trevlig faktura från Transportstyrelsen på hela det beloppet. Du har som köpare då accepterat den skulden - och kan naturligvis kräva säljaren på pengarna om du tror att han kommer att göra det.

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

19 Apr 2011, 13:20
Profile ICQ WWW

TC 7 wrote:

Exemplet på förenkling ,,
som att om du tex säljer en bil återfår du skatten du har kvar för den period du betalt in ,
den nya ägaren får automatiskt ett inbetalningskort på sin skatt för kommande period ,,,ganska enkelt och logisk lösning , den nya ägaren får automatiskt nya papper så det torde inte var en ökad papperskostnade inte ens porto,,

förr var inte bilskatten så hög så det kvittade,,

idag är den för vissa bilar mkt hög och dår är det inte längre försumbart
då det kan röra sig om upp emot åtskilliga tusen tex större dieselbilar

19 Apr 2011, 14:16
Profile

Ersmarker wrote:

TC 7 wrote:

Exemplet på förenkling ,,
som att om du tex säljer en bil återfår du skatten du har kvar för den period du betalt in ,
den nya ägaren får automatiskt ett inbetalningskort på sin skatt för kommande period ,,,ganska enkelt och logisk lösning , den nya ägaren får automatiskt nya papper så det torde inte var en ökad papperskostnade inte ens porto,,

förr var inte bilskatten så hög så det kvittade,,

idag är den för vissa bilar mkt hög och dår är det inte längre försumbart
då det kan röra sig om upp emot åtskilliga tusen tex större dieselbilar

Det du föreslår är att göra om hela skattesystemet från att vara fordonsskatt till att vara personlig skatt för körkortsinnehavare?

Fordonsskatten bestäms förmodligen av ålder på bilen, vikt (framförallt), etc. Om du skulle inleda skatteåret med en Golf, byta till en Hummer under sommare och sedan köpa en mindre stadsjeep i oktober. Då skulle du personligen vara föremål för tre olika skatteklasser. Vem skulle administrera det? Och vad skulle det kosta skattebetalarna?

Det handlar inte om krånglighet utan om att göra sig omaket att ta reda på vilka regler som gäller. Att fordonsskatten är knuten till fordonet är ganska logiskt om du tänker efter. [;)]

Image

19 Apr 2011, 14:41
Profile ICQ WWW

läs igen,,det är inte det jag skriver

respektive skattavgift följer bil inte ägare ,
i mitt exempel
läs igen

ex om du säler en bil får du tillbaka din inbet som ev är kvar för period
nästa äg betalar in ny skatt för sin nya bil ,
om du sen köper ny bil betalar du in för vad den kostar för kommande period osv ,

administartion är det mesta datoriserat idag,
då ägare följer med regpapper och all ny inbetinfo ka skicka ut med den ,,
så inga krusiduller jämfört med tex avställning osv

19 Apr 2011, 15:34
Profile

vad svamlar du om Fender B , [;)]

läs igen,,det är inte det jag skriver

respektive skattavgift följer bil inte ägare ,
i mitt exempel
läs igen

ex om du säler en bil får du tillbaka din inbet som ev är kvar för period
nästa äg betalar in ny skatt för sin nya bil ,
om du sen köper ny bil betalar du in för vad den kostar för kommande period osv ,

då ägare följer med regpapper och all ny inbetinfo ka skicka ut med den ,,
så inga krusiduller jämfört med tex avställning osv

Vem svamlar nu då? [;)]

Det betyder att det kan gå ut 5-10 fakturor från Transportstyrelsen under ett och samma år. Bokförda pengar måste lösgöras och återbetalas lika många gånger och lika många nya inbetalningar måste följas upp och registreras.

Vad tror du det kostar rent administrativt? Jag vill då inte vara med och betala sån galenskap! [B)]

Image

19 Apr 2011, 15:57
Profile ICQ WWW

TC 7 wrote:

Jaja, då är den ju gratis såklart. Varför datoriserar vi inte allting och köper guror för alla pengar som blir över? [:D]

Jag är fortfarande inte riktigt med på varför detta är en issue. Jag har bara köpt en enda bil i mina dar, och aldrig sålt nån, men jag kunde ju misstänka att formuleringarna om "skattad och klar" i bilannonser faktisk fyllde nån funktion... [}:)] Som sagt är det ju ett värde som rimligen prisas in, precis som ett par vinterdäck.

Hur ser herrarna på fastighetsskatt förresten, som förs på den som äger huset den 1/1 varje år, oavsett om huset säljs under året? Den kan ju röra mycket mer pengar än en bil.

19 Apr 2011, 16:19
Profile ICQ WWW

pappers exesicen finns redan där likaså peronalen ,,detta delas ut vid varje ägarbyte med dessutom ibland massa (onödiga) ofta tommma (!)papper åt båda håll
det är bara typa in några mer siffror för ett konto att betala in den personalen finns redan som gör ändringa för ex avställningar skylt beställningar o annat små tjafs etc ,, inget konstigt ,

det är inte ens fråga om en mass anställning för att fixa detta överhuvudtaget,
denna pappersexersicen sköts ju redan på annan årstid för varje bil ägare om denn papper exersic kan göras med ägar bytet kan man till omed spara tid o papper elle råtminstånne inte slösa mer

problemt för oss vanliga kommer ju iomed att du måste mer eller mindre anpassa dig efter skatte period för att sälja bilen, verkar ju rätt korkat så mkt kontroll samhälle en mig ,,
likt indoktrinerade får som är styrda i en skock ;) ha ha

det här kan ordbajsa vidare om i oändlighet ;)
jag har sagt mina tankar om detta

19 Apr 2011, 17:19
Profile

Är det ingen som läser vad jag skriver? [:D]

Gör som jag säger så slipper vi all jäkla skatteadministration. [^]

Miljöbilar och annat pack kan få subventionerat inköpspris istället.

19 Apr 2011, 17:54
Profile

All skatt är oanständig.

I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men
I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

19 Apr 2011, 18:57
Profile ICQ YIM WWW

Är det ingen som läser vad jag skriver?

Jo jag! Och jag gillar att det kommer upp idéer på alternativ.
Jag är fortfarande topp tunnor fuming så jag pallar inte vara kreativ just nu.

Skattad och klar ja.
Visst har jag sålt bilar tidigare men som någon påpekade har det handlat om i sammanhanget blygsamma och försumbara kostnader och räkningen har inte kommit in några dagar efter att man har sålt bilen.

Men en nyss påställd husbil med dieselmotor visade sig vara något av en kalldusch.

Men ärligt talat oavsett om man har koll på reglerna eller inte så måste det finnas ett rejält systemfel om jag tvingas betala skatt för något som inte tillhör mig.

Det finaste i kråksången kommer ju in om jag nu skiner i att betala. Då byter skatteverket fot. För nu blir det plötsligt, med skatteverkets osvikliga logik den som äger bilen som skall betala skatten!!!!!!!!!

Men vore det inte bättre att det gjordes på en gång!!

Måste jag behöva dra på mig en betalningsanmärkning för att de skall debitera rätt person?

Och inte f-n finns det några problem att jaga den nye ägaren då inte.
Dom kommer att jaga honom på skatter som han inte ens har med hans tid som ägare att göra om det vill sig illa.

Bo-Conny Skruvlin

19 Apr 2011, 19:41
Profile WWW

FenderBender wrote:
Vem svamlar nu då? [;)]

Det betyder att det kan gå ut 5-10 fakturor från Transportstyrelsen under ett och samma år. Bokförda pengar måste lösgöras och återbetalas lika många gånger och lika många nya inbetalningar måste följas upp och registreras.

Vad tror du det kostar rent administrativt? Jag vill då inte vara med och betala sån galenskap! [B)]

Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker? Menar du att de ska lägga på kostnader på administrativt arbete utöver den skatt som tas ut. De har ju till och med sedan något år tillbaka även infört avställning och påställningsavgift á 50 och 65:- kronor som de påstår är administriva kostnader. Mycket extra kulor till staten och det är för djävligt tycker jag i och med att det man "betalar" för går till någonting helt annat!

19 Apr 2011, 19:45
Profile ICQ WWW

Man skulle ju kunna förvänta sig att just skatte hanteringen skulle kunna ingå i påställningsavgiften!

Bo-Conny Skruvlin

19 Apr 2011, 20:05
Profile WWW
Reply to topic   [ 19 posts ]