Tobbe z wrote:
From 1/5 träder en ny bygg lag i kraft som gör det dyrare och krångligare att få bygglov.
Kommunerna verkar vara på hugget att ta ut rejält med extra pengar iom den nya lagen- ingen i offentlig verkasamhet verkar längre ha läst raden " att vara medborgarna behjälplig"......
Konrtollera med byggförvaltningen i din komun då det skiljer från komun till komun och dessutom mellan olika handläggare. Några klara regler verkar inte finnas utan handläggarens lathet ger per automatik ett nej och godtycke ett ja sedan är det upp till dej att vara så jobbig att det är lättare för handläggaren att säga ja.
<font color="blue"><b>Tänk åxå på att handläggaren kan hitta på vilket skit som helst och dessutom saknar ansvar för sitt ämbete. Har varit med om rena fabuleringar och lögner- dessutom försvarade av de ansvarsbefriade ämbetsmännens chefer.
Negativa beslut brukar ofta hänvisas till Stadsplaner och liknande utan att man får en korrekt hänvisning till regelverket.
Tolkningarna är mycket godtyckliga.
Läs gärna på innan om vad som gäller i ditt område och ha mycket kött på benen. Detat är offentlig handlingar och komunen är skyldig att "skyndsamt"(dvs pronto enligt offentlighetsprincipen- vilket gärna ignoreras).</b></font id="blue">
Lycka till[:)]
håller med, har själv haft några intressanta drabbningar med byggnadsinspektörer i olika kommuner. I hemkommunen var det ett ganska schysst bemötande även om det påkallade byggrådet var lite fånigt och på basic-nivå
I sommarkommunen var det dock andra bullar. Skulle bygga nytt och råkade ut för en riktig häxa som uppenbarligen inte hade en aning om vad hennes jobb går ut på. Jag meddelade bl.a att jag avsåg att vara kvalitetsansvarig för mitt eget bygge, men det gick inte alls enligt häxan (utan att hon kollat vad jag har för kvalifikationer då..) Jag googlade och hittade namnet på hennes kollega, mailade med denne lite och bad sedan om ett möte där jag la fram mitt ärende. Efter det gick allt som på räls, vilket det definitivt inte hade gjort om jag hade stannat med häxan
kostnaden för bygglovet var det också rätt stor skillnad på, hemmabygget (en delvis inglasad altan/balkong på ca 60kvm) kostade mer i hemkommunen än vad bygglovet för ett helt hus kostade i sommarkommunen...
-------------------------------------------------

The beat goes on and I´m so wrong