View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 12:01

Reply to topic  [ 27 posts ] 
Moralfråga 
Author Message

Jag har nu haft en bas ståendes i min verkstad i ca 14 månader.
Meningen var att ägaren ville ha den till försäljning på min mässa år 2010. Den blev inte såld och nu står den och samlar damm samt tar plats i min verkstad.

Han har haft otaliga möjligheter att hämta den men verkar inte visa något intresse.

Nu vill jag ha bort den.
Är det moraliskt förkastligt att jag slänger ut den på Blocket till ett bra pris och A. behåller pengarna som ersättning för utrymme och tid eller kan detta försvaras?

I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men
I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

18 Apr 2011, 21:10
Profile ICQ YIM WWW

Här får du ingen hjälp. Såna beslut får du allt ta själv.....[;)]

Image

18 Apr 2011, 21:15
Profile ICQ WWW

nuffe wrote:

Här får du ingen hjälp. Såna beslut får du allt ta själv.....[;)]

Image

Får jag själv bestämma så hamnar den i soprummet.
Men frågan är om det är moraliskt försvarbart att sälja vad som närmast kan definieras som övergivet?

I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

18 Apr 2011, 21:20
Profile ICQ YIM WWW

Kan du inte fråga ägaren och se vad han säger?

Si fractum non sit, noli id reficere

18 Apr 2011, 21:33
Profile

Om jag var du skulle jag gå till polisen med den. Då blir du kvitt den och om ett antal månader (under förutsättning att ägaren inte "claimar" den) får du papper på att den är din. Sen kan du sälja den. [:)]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

18 Apr 2011, 21:51
Profile ICQ WWW

det beror ju på vad du prioriterar högst; att lägga beslag på den andres pengar eller att vara schysst och avvakta, kontakta säljaren och avtala ngt som passar bägge. Gör du det senare kan du rent av kanske få lite provision om du säljer basen[^] Men det kanske inte är pengarna du tänker på när du vill lägga ut på Blocket, du kanske bara har lite trångt i källaren[;)]

kommunicera mera

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

18 Apr 2011, 21:54
Profile WWW

Om jag var du skulle jag gå till polisen med den. Då blir du kvitt den och om ett antal månader (under förutsättning att ägaren inte "claimar" den) får du papper på att den är din. Sen kan du sälja den. [:)]

<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

Och vad skulle du säga till polisen om du nu vore Haraldrig? Att du hade "hittat" en bas i din källare?? Efter att ha berättat det som Haraldrig berättade i sin första post hade nog polisen sparkat ut både dig och basen från stationen!

18 Apr 2011, 22:08
Profile

Tjena! Haraldrig. Du ska givetvis ringa upp honom och säga, "kommer du inte och hämtar basen nu inom tre dagar så säljer jag den". Då ha du ju gett honom en chans. Så skulle jag gjort[:)].
Mvh Daffyd

Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.com

18 Apr 2011, 22:40
Profile ICQ YIM WWW

FenderBender wrote:

Och vad skulle du säga till polisen om du nu vore Haraldrig? Att du hade "hittat" en bas i din källare?? Efter att ha berättat det som Haraldrig berättade i sin första post hade nog polisen sparkat ut både dig och basen från stationen!

Tja, Haraldrig säger ju att killen haft otaliga möjligheter att hämta den - och då får man väl kanske förutsätta att han varit i kontakt med honom mer än en gång?

Jag är helt övertygad om att utifall han tar basen med sig till polisen och berättar att ägaren trots flera påtryckningar inte hämtat den och att han inte vill befatta sig med den eftersom den inte är hans, så tar polisen hand om den och kontaktar den rättmätige ägaren. Vill han fortfarande inte hämta den, så blir det Haraldrigs bas efter (tror jag) sex månader. Hämtar han den så är ju det bra - och Haraldrig blir kvitt den, vilket ju var vad han ville.

Image

18 Apr 2011, 23:02
Profile ICQ WWW

Sälj basen, skänk pengarna till Hells Angels.

19 Apr 2011, 05:22
Profile

Hade ja också gjort.
vissa personer fattar inte klara vinkar.

Slå han en pling å säg att ja det va ju tråkigt att den inte blev såld på mässan, bla bla bla, men nu har ja faktist ingen plats. bla bla

Kom å hämta skiten eller så behåller ja den å göra va ja vill med den.
(sälja/slänga).

Eller så skickar du en faktura på några kronor och markerar det som lagerförvaring

daffyd wrote:

Tjena! Haraldrig. Du ska givetvis ringa upp honom och säga, "kommer du inte och hämtar basen nu inom tre dagar så säljer jag den". Då ha du ju gett honom en chans. Så skulle jag gjort[:)].
Mvh Daffyd

Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.com

19 Apr 2011, 08:08
Profile ICQ WWW

@ Fenderbender, basen är ju varken stulen, borttappad eller upphittad, jag tycker att polisen kanske skall ägna sig åt vettigare saker än att lösa denna typ av frågor. Sedan, utan att själv besitta juridisk expertis, måste jag, möjligen felaktigt, anta att man bara får behålla saker man hittar om ingen faktiskt vet vem ägare är.

@ Haraldrig, jag tycker du skall lägga basen i sitt case, låda, kartong, whatever och skicka den mot postförskott till ägaren, ta betalt för din tid, ditt utrymme och postens avgifter, om han hämtar ut den på Posten får du betalt och blir av med basen, om inte förlorar du fraktkostnaden men blir av med basen, på ett schysst sätt, det är ju bara att konrtakta killen och säga att den är på väg, det måste han väl bli glad för??

Magnus

19 Apr 2011, 08:22
Profile

Quote:
om han hämtar ut den på Posten får du betalt och blir av med basen, om inte förlorar du fraktkostnaden men blir av med basen, på ett schysst sätt, Magnus

Tyvärr kommer den bara tillbaka med en returfrakt om mottagaren inte löser den , Posten vill heller inte ha en massa basar stående !

[;)]

Detta är en svår nöt , jag tror man måste lämna den i näven eller utanför personens address.

Alla andra typ av åtgärder , typ ställa på gatan , kasta eller sälja kan tolkas som 'egenmäktigt förfarande' vilket är straffbart.

Har man gjort reparationer etc har man rätt att hålla inne prylen för utebliven betalning , om man vid 3 tillfällen har anmodat ägare att hämta sin produkt kan man få bortforsla den. Men det måste då vara rekommenderade brev.

Och det skal finnas ett avtal om repaartion eller kommissionsförsäljning i botten annars faller det.

Iofs blir det kanske svårt för ägaren att ens styrka att du haft basen , om inga avtal finns.

Mitt tips, skit i kostnaderna , försök att få den levererad till dörren eller placera den på ett ställe där den inte är i vägen (nedgrävd tex)

19 Apr 2011, 10:56
Profile ICQ WWW

@ Fenderbender, basen är ju varken stulen, borttappad eller upphittad, jag tycker att polisen kanske skall ägna sig åt vettigare saker än att lösa denna typ av frågor. Sedan, utan att själv besitta juridisk expertis, måste jag, möjligen felaktigt, anta att man bara får behålla saker man hittar om ingen faktiskt vet vem ägare är.

Jag argumenterar inte emot dig. Men för att Haraldrig ska kunna göra vad han vill med basen, så måste han vara legitim ägare av den. I stort sett enda sättet för honom verkar vara att gå via polisen för att få papper på det. Eller, alternativt, att den rättmätige ägaren tar tillbaka den. Att sälja eller kasta något man inte äger är straffbart. Det var dit jag ville komma.

Image

19 Apr 2011, 11:17
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Quote:
<i>Originally posted by Blues66"]
Jag argumenterar inte emot dig. Men för att Haraldrig ska kunna göra vad han vill med basen, så måste han vara legitim ägare av den. I stort sett enda sättet för honom verkar vara att gå via polisen för att få papper på det.

Vet inte riktigt hur du tänkt dig det. Basen är inte upphittad så han kan inte gärna lämna in den som hittegods och få äganderätten på det sättet.

Återigen verkar det som om folk snöar in på juridik när det handlar om sans och vett. Inte heller handlar det om moral. Det är väl bara att snacka med snubben och kräva att han hämtar den. Sker inte det så åker du och lämnar tillbaka (eller skickar) den. Är den så pass hemskt mycket i vägen är det rimligen värt kostnaden för att bli av med den. Och frakt- eller bensinpengarna spelar knappast någon roll för en så välbeställd herre som Haraldrig. [:D]

19 Apr 2011, 11:36
Profile ICQ WWW

Quote:
om han hämtar ut den på Posten får du betalt och blir av med basen, om inte förlorar du fraktkostnaden men blir av med basen, på ett schysst sätt, Magnus

Tyvärr kommer den bara tillbaka med en returfrakt om mottagaren inte löser den , Posten vill heller inte ha en massa basar stående !

Jo, det är därför du skriver hans namn som avsändare och inte ditt eget!

Magnus

19 Apr 2011, 11:38
Profile

FenderBender wrote:

Quote:
Jag argumenterar inte emot dig. Men för att Haraldrig ska kunna göra vad han vill med basen, så måste han vara legitim ägare av den. I stort sett enda sättet för honom verkar vara att gå via polisen för att få papper på det.

Vet inte riktigt hur du tänkt dig det. Basen är inte upphittad så han kan inte gärna lämna in den som hittegods och få äganderätten på det sättet.

Återigen verkar det som om folk snöar in på juridik när det handlar om sans och vett. Inte heller handlar det om moral. Det är väl bara att snacka med snubben och kräva att han hämtar den. Sker inte det så åker du och lämnar tillbaka (eller skickar) den. Är den så pass hemskt mycket i vägen är det rimligen värt kostnaden för att bli av med den. Och frakt- eller bensinpengarna spelar knappast någon roll för en så välbeställd herre som Haraldrig. [:D]

Du har helt rätt! Man behöver inte göra det svårare än vad du föreslår, tummen upp för det!

Magnus

19 Apr 2011, 11:49
Profile

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

19 Apr 2011, 11:52
Profile WWW

FenderBender wrote:

Quote:

+1
Du har rätt. Man ska inte krångla till det. Dessutom har ju Haraldrig en småanarkistisk ådra i sig. [:)][;)]

Image

19 Apr 2011, 11:55
Profile ICQ WWW

Har kommit hem efter att ha repat tillsammans med bla en av stadens poliser. Jag passade på att "studsa" frågan mot honom och hans svar till mig blev så här (krasst ur en juridisk/polisiär vinkel):

1. För Haraldrig att ens förvara basen i sin bostad eller verkstad är riskfyllt. Det räcker med att killen lackar ur och polisanmäler, så startar en brottsutredning och ord kommer att stå mot ord (under förutsättning att inget skrivet avtal finns upprättat).

2. Det går alldeles utmärkt att lämna in basen till Polisen. Den klassas som "upphittat/omhändertaget gods med känd ägare". Inlämnaren frigörs från ansvar och ägaren kontaktas och uppmanas hämta basen inom tre månader. Görs inte det övergår ägandet till Haraldrig som också får ett intyg på att han är rättmätig ägare. En viktig punkt med detta förfarande är att Haraldrig, om han väljer detta sätt, helt avhänder sig ansvaret för basen och därmed också risken.

3. Det är aldrig bra att ha okända människors ägodelar i sin besittning. Just denna form av "papperslöst" avtal leder tyvärr ofta till konflikter och rättsliga efterspel.

Men han sa också en annan viktig sak. Kommunikation är att föredra. "Det kan väl ändå inte vara så svårt att övertala någon att hämta det som tillhör honom?". Om ni inte snackar med varandra så rekommenderade han dig att lämna över såväl basen som ansvaret till Polisen.

Image

19 Apr 2011, 23:06
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Ersmarker wrote:

Har kommit hem efter att ha repat tillsammans med bla en av stadens poliser. Jag passade på att "studsa" frågan mot honom och hans svar till mig blev så här (krasst ur en juridisk/polisiär vinkel):

1. För Haraldrig att ens förvara basen i sin bostad eller verkstad är riskfyllt. Det räcker med att killen lackar ur och polisanmäler, så startar en brottsutredning och ord kommer att stå mot ord (under förutsättning att inget skrivet avtal finns upprättat).

2. Det går alldeles utmärkt att lämna in basen till Polisen. Den klassas som "upphittat/omhändertaget gods med känd ägare". Inlämnaren frigörs från ansvar och ägaren kontaktas och uppmanas hämta basen inom tre månader. Görs inte det övergår ägandet till Haraldrig som också får ett intyg på att han är rättmätig ägare. En viktig punkt med detta förfarande är att Haraldrig, om han väljer detta sätt, helt avhänder sig ansvaret för basen och därmed också risken.

3. Det är aldrig bra att ha okända människors ägodelar i sin besittning. Just denna form av "papperslöst" avtal leder tyvärr ofta till konflikter och rättsliga efterspel.

Men han sa också en annan viktig sak. Kommunikation är att föredra. "Det kan väl ändå inte vara så svårt att övertala någon att hämta det som tillhör honom?". Om ni inte snackar med varandra så rekommenderade han dig att lämna över såväl basen som ansvaret till Polisen.

Image

Ägaren har påsken ut. Har han inte hämtat den då så åker den in hos polisen.

20 Apr 2011, 00:09
Profile ICQ YIM WWW

Blues66 wrote:

Mike Leaf wrote:

Quote:

Magnus

Smart, jag trodde inte man kunde ha samma avsändare och mottagare, tror både posten och ex Bussgods skulle reagera på det

20 Apr 2011, 08:40
Profile ICQ WWW

Quote:

Se till att ha detta skriftligt med till polisstationen , den som ska ta mot basen kommer troligen göra allt i sin makt för att slippa detta 'ärende' Du kommer få strida för detta på plats, tro mig.

Teori och praktik....

[:)]

20 Apr 2011, 08:41
Profile ICQ WWW

Blues66 wrote:

Mike Leaf wrote:

[quote]om han hämtar ut den på Posten får du betalt och blir av med basen, om inte förlorar du fraktkostnaden men blir av med basen, på ett schysst sätt, Magnus

Magnus

Smart, jag trodde inte man kunde ha samma avsändare och mottagare, tror både posten och ex Bussgods skulle reagera på det
[/quote]

Jag har testat, det funkade!

Magnus

20 Apr 2011, 09:40
Profile

23 inlägg i en tråd där rätt svar levererades i tredje inlägget? [:D]
Imponerande på sätt och vis men jag antar att Blues66 lilla fulknep motiverar resten.. [^]

20 Apr 2011, 10:17
Profile

23 inlägg i en tråd där rätt svar levererades i tredje inlägget? [:D]
Imponerande på sätt och vis men jag antar att Blues66 lilla fulknep motiverar resten.. [^]

Vad kan jag säga? Jag sitter framför datorn och redigerar tråkig film hela denna veckan, tar alla chanser att prokrastinera!

Magnus
[:o)]

20 Apr 2011, 11:16
Profile

Mike Leaf wrote:

Quote:

Se till att ha detta skriftligt med till polisstationen , den som ska ta mot basen kommer troligen göra allt i sin makt för att slippa detta 'ärende' Du kommer få strida för detta på plats, tro mig.

Teori och praktik....

[:)]

Som det gamla ordspråket säger:
Ska man tala till bönder så gör man bäst i att tala som bönder[:D]

20 Apr 2011, 17:15
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 27 posts ]