| Author |
Message |
|
VIP
Joined: 09 Dec 2007, 22:52 Posts: 3454 Location: Sthlms Län
|
 ta med mobil utomlands
tjena ! kanske en dum fråga men men[:I] jag ska till London i veckan och tänkte ta med min mobil ,och ha den som en liten hjälpreda kolla googlmaps mm !jag har avaktiverat mitt mobilsvar men undrar om man sätter sin mobil i flygplans mode/läge då stängs väl 3g 2g mm av helt va?? tänkt endast anv wifi ! [:)] mvh Stefan  -----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com
|
| 03 Apr 2011, 11:16 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
VIP wrote: tjena ! kanske en dum fråga men men[:I] jag ska till London i veckan och tänkte ta med min mobil ,och ha den som en liten hjälpreda kolla googlmaps mm !jag har avaktiverat mitt mobilsvar men undrar om man sätter sin mobil i flygplans mode/läge då stängs väl 3g 2g mm av helt va?? tänkt endast anv wifi ! [:)] mvh Stefan  -----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com japp, i flygplansläget stängs 3G/2G av helt -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 03 Apr 2011, 11:26 |
|
 |
|
VIP
|
Tackar för svaret !![:)]  -----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com
|
| 03 Apr 2011, 12:07 |
|
 |
|
christian-h
|
VIP wrote: Tackar för svaret !![:)]  -----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com Lämna simkortet hemma! Annars kommer du troligtvis bli klåfingrig och när du har svårt att sova på natten glider du in på ljudbojen utan WIFI. Been there, done that.[:D] Med vänliga hälsningar, <u><i><b><font color="brown">Christian.</font id="brown"></b>"]</u>
|
| 03 Apr 2011, 12:40 |
|
 |
|
Nisse89
|
I flygplansläge stängs även wifi av... Annonsera på <font size="5"> http://www.beckna.se</font id="size5"> Som Blocket fast gratis! 
|
| 03 Apr 2011, 14:02 |
|
 |
|
christian-h
|
Nisse89 wrote: I flygplansläge stängs även wifi av... Annonsera på <font size="5"> http://www.beckna.se</font id="size5"> Som Blocket fast gratis!  Inte på iphone! Detta meddelande skrivs över flygplansläge samt kebabhakets-wifi. Med vänliga hälsningar, <u><i><b><font color="brown">Christian.</font id="brown"></b>"]</u>
|
| 03 Apr 2011, 14:10 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Vissa modernare flygplansmodeller har väl inbyggd utrustning som "slår ut" mobiltelefoner under flygning? Då spelar nog modellen ingen roll! [;)]  <font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">
|
| 03 Apr 2011, 14:31 |
|
 |
|
VIP
|
Jag testade flygplansläge på min Samsung GalaxyS och WiFi fungerade iaf hemma [:)]  -----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com
|
| 03 Apr 2011, 15:28 |
|
 |
|
kjelle
|
Vissa flygbolag, t.ex. Continental, har wifi som service i planet. Tror att det skiljer mellan modeller och årgångar. För bara ett par år sedan fanns ju inte wifi på kartan i ett flygplan, och då var det ju naturligt att låta flygplansläget stänga av alla radiosändare i telefonen. Telefonerna och flygplanen har utvecklats sedan dess... 
|
| 03 Apr 2011, 16:37 |
|
 |
|
kjelle
|
FenderBender wrote: Vissa modernare flygplansmodeller har väl inbyggd utrustning som "slår ut" mobiltelefoner under flygning? Då spelar nog modellen ingen roll! [;)]  <font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2"> Utan att veta, tror jag inte att detta stämmer. Hur skulle det gå till? Anledningen att inte tillåta själva telefonsignalen är dess signalstyrka, 1-2W. Wifi är klart lägre, och Bluetooth ligger på mW. Sen brukar det ju sägas att anledningen att ALLA elektronikprylar skall vara avstängda under start och landning är att få full attention på säkerhetsmeddelanden, men om det stämmer vet jag heller inte. Inte mycket jag vet, tydligen...[:I] 
|
| 03 Apr 2011, 16:43 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
kjelle wrote: FenderBender wrote: Vissa modernare flygplansmodeller har väl inbyggd utrustning som "slår ut" mobiltelefoner under flygning? Då spelar nog modellen ingen roll! [;)]  <font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2"> Utan att veta, tror jag inte att detta stämmer. Hur skulle det gå till? Anledningen att inte tillåta själva telefonsignalen är dess signalstyrka, 1-2W. Wifi är klart lägre, och Bluetooth ligger på mW. Sen brukar det ju sägas att anledningen att ALLA elektronikprylar skall vara avstängda under start och landning är att få full attention på säkerhetsmeddelanden, men om det stämmer vet jag heller inte. Inte mycket jag vet, tydligen...[:I]  Jag flög BA en gång i en sprillans Boeing 777. När jag satt mig tillrätta kom jag på att telefonen var på. När jag reste mig upp var det dags för taxning och en flygvärdinna bad mig sitta ner. När jag sa att jag ville stänga mobilen fick jag veta att den redan vara "neutraliserad" av just detta system. Jag fick vänta tills vi var i luften. För av skulle den. Annars hade batteriet varit tomt. [^] Mobiler KAN störa piloternas radiokommunikation. Men det är den hittills enda kända störningen - men nog så viktig. [:)]  <font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">
|
| 03 Apr 2011, 17:22 |
|
 |
|
kjelle
|
Visst kan planen ha ett system som skärmar/skyddar det som är viktigt från mobilernas störningar, men inte något som så att säga dämpar eller förhindrar mobilerna att sända. En annan anledning jag hört (men inte vet igen [;)]) är att mobilen via flygplanets höjd når mer än en cell i basstationssystemet, och skapar oreda i vilken basstation som det markbaserade systemet låser mot din mobil. Inte helt orimligt, eftersom systemet bygger på hand over rutiner mellan basstationerna under transport för att logga var just din mobil befinner sig, och ge dig en anslutning. 
|
| 03 Apr 2011, 19:48 |
|
 |
|
jasså
|
Hörde talas om nåt roamingkort som ska gälla hela världsdelar, dvs skitbillig telefoni i tex hela europa eller hela asien osv. Tidigare fanns ju dessa men bara med samtal från enskilda länder. Googla!
utbildning är ibland inbillning
|
| 04 Apr 2011, 11:31 |
|
|