View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 08:07

Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Biverkningar av LSD 
Author Message

Vad är det här för amatörtråd?
Måste man prata knark ska man ha genomlevt det.
det är lätt att ha åsikter, men svårt att veta vad man pratar om!
Klart det skadar.

02 Apr 2011, 01:23
Profile ICQ YIM WWW

besmer52 wrote:

Vad är det här för amatörtråd?
Måste man prata knark ska man ha genomlevt det.
det är lätt att ha åsikter, men svårt att veta vad man pratar om!
Klart det skadar.

Det var en alldeles utmärkt amatörtråd tills nån gjorde ett inlägg och frågade vad det var för amatötråd. Sen blev det genast en mycket bättre amatörtråd. Ska man prata amatörtråd ska men ha genomlevt det! Klart amatörtråda skadar.

http://www.myspace.com/kokongband
http://open.spotify.com/album/4VGnWnIEF6E1mGIJeboI8i

02 Apr 2011, 18:46
Profile ICQ WWW

Ber om ursäkt för uttrycket amatörtråd,jag fick bara intrycket av att
tidigare skribenter i tråden verkar sakna egna erfarenheter i användandet av droger.
Alla verkar ha hört, det sägs, har läst,osv.
Inte ett inlägg i knarkdebatten baserat på egna erfarenheter, vad jag kan se.
Det förvånar mig lite, med tanke på att detta är ett gitarrforum med blandad ålder. Det borde finnas en del gamla rävar, föralldel även unga, i samlingen som har något personligt att säga om ämnet.
Men de kanske avstår från att delta i tråden.

02 Apr 2011, 21:18
Profile ICQ YIM WWW

tidigare skribenter i tråden verkar sakna egna erfarenheter i användandet av droger.
Det förvånar mig lite, med tanke på att detta är ett gitarrforum med blandad ålder.

Det är klart att större delen av denna skara saknar erfarenheter av att vara fast i just droger. Vad vill du ha ut av dina inlägg egentligen? Att vi lägger ned diskussionen som ligger på en låg nivå, eller att vi kommer tillbaka när vi själva har erfarenhet av att vara just knarkare?

Jag själv kommer alltid att diskutera droger utifrån att jag aldrig har varit där, precis som att jag inte var på woodstock. Men visst kan jag ha mina åsikter angående båda ämnena.

Jag har inte varit där, jag har inte gjort det och jag har inte köpt t-shirten.

Med vänliga hälsningar, <u><i><b><font color="brown">Christian.</font id="brown"></b>"]</u>

02 Apr 2011, 22:30
Profile WWW

Tråden inleddes väl med frågan om någon insatt vet om långvarigt LSD- bruk kan leda till psykoser?
Ingen insatt har yttrat sig.
Vad jag ville med mina inlägg var väl att locka fram en sådan.

02 Apr 2011, 22:57
Profile ICQ YIM WWW

Fenderbender, har du testat droger? Är du nykterist?

03 Apr 2011, 02:14
Profile ICQ WWW

Fenderbender nykterist? Han står ju för hälften av alla "skålstarter"[:0][:D]

Med vänliga hälsningar, <u><i><b><font color="brown">Christian.</font id="brown"></b>"]</u>

03 Apr 2011, 02:23
Profile WWW

Jag kan säga att det definitivt funnits stunder när jag önskar att jag varit det! [;)]

Jag tänker inte redogöra för mina ungdomssynder här, utan nöjer mig med att jag, liksom många andra i min generation, rökte på nån gång under tonåren. Jag är också gift med en person som är välutbildad och som har en lååång erfarenhet som mentalskötare och drogterapeut och som i 20 år behandlat ungdomar som dels är drogmissbrukare och som har en psykisk diagnos i botten - sk "dubbeldiagnoser". Kanske är det kontakten med dessa oerhört intressanta individer som färgat min syn på droger. En sak vet jag dock, att inget gott kommer ur ett drogmissbruk.

Vidare, jag kommer från ett hem där båda föräldrarna var militanta absolutister. Min hustrus uppväxtmiljö är den motsatta - båda hennes föräldrar missbrukade. Möjligen skapar detta någon form av jämvikt?

Den lilla erfarenhet jag personligen har av droger kommer inte från eget missbruk och är inte förskönad av någon romantik. Den kommer från det vårdande perspektivet för en relativt liten och specifik målgrupp och från att ha sett och upplevt ungdomar som förstört sina och sina familjers liv i tidig ålder. Att träffa en 17-årig borderline eller psykopat med tungt drogmissbrukande är en ganska omvälvande upplevelse.

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

03 Apr 2011, 11:36
Profile ICQ WWW

Tråden inleddes väl med frågan om någon insatt vet om långvarigt LSD- bruk kan leda till psykoser?
Ingen insatt har yttrat sig.
Vad jag ville med mina inlägg var väl att locka fram en sådan.

Min hustru, som är behandlingschef på DD-kliniken vid vårt sjukhus som behandlar psykiskt sjuka drogmissbrukare, meddelar att ALL form av missbruk kan leda till psykoser. LSD, alkohol, Benzodiasipiner mm.

Nu kommer det att finnas pillertrillare i detta forum som anser sig veta bättre, men jag tror du kan lita på min frus utlåtande. Hon är mycket erfaren på området, från det vårdande perspektivet.

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

03 Apr 2011, 11:46
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Nu kommer det att finnas pillertrillare i detta forum som anser sig veta bättre, men jag tror du kan lita på min frus utlåtande. Hon är mycket erfaren på området, från det vårdande perspektivet.

Har hon personliga erfarenheter av det eller är de dokumenterad statistik?

03 Apr 2011, 13:30
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Har hon personliga erfarenheter av det eller är de dokumenterad statistik?

Vilka erfarenheter tror du är relevanta hos en Sjuksköterska/Drogterapeut inom psykiatrin? [;)]

Edit: Här finns lite grundläggande info om vad hon arbetar med (starkt förenklat): http://sv.wikipedia.org/wiki/Dubbeldiagnos

Image

03 Apr 2011, 13:34
Profile ICQ WWW

Svaret är utan tvekan "ja". Mer så för LSD än andra droger (utom centralstimulerande). På 1960-70-talet trodde man att LSD var modelldrog för att framkalla schizofreni men senare har man förstått att långvarigt amfetaminmissbruk ger en paranoid psykos som i alla avseenden är mer lik paranoid schizofreni än den psykos LSD-bruk kan orsaka. Vidare trodde en del att man kunde bedriva djuplodande psykoterapi på patienter under LSD-rus (t.ex. Lennart Kaij vid psykklin här i Lund, man gav bl.a. en kombination av LSD & ritalina och "såg vad som hände"). Det gav man upp i mitten av 70-talet, metoden fungerade inte.

Även efter enstaka tripper kan de högre psykiska funktionerna (t.ex. exekutiva funktioner, initiativ-, koncentrations- & planeringsförmåga) bli så störda att att tripparen för många år förlorar förmågan att tala hela meningar, föra självständiga resonemang eller fungera socialt, annat än i kosmiska slacker-/dagdrivarsammanhang. Om man sedan vill kalla det "psykos med negativa symptom" eller "alternativ livsstil" är en smaksak. Det är djupt tragiskt att förlora en vän eller anhörig på detta sätt.

Drogen i sig är inte särskilt beroendeframkallande, toleransutvecklingen är kraftig men upphör efter några dagars paus i tillförseln. Det går i princip inte att OD:a på LSD. Detta vet varje "drogterapeut" med minsta utbildning i ämnet.

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

03 Apr 2011, 18:21
Profile

Jag funderar på att prova LSD nån gång när jag är gammal och döende, bara för att, är lite skraj att bli som Syd Barret, Peter Green, Brian Wilsson etc, men jag har testat varenda kreativt medikament utom LSD så det vore ju idioti att inte prova höhö...

03 Apr 2011, 19:48
Profile

Det förvånar mig lite, med tanke på att detta är ett gitarrforum med blandad ålder. Det borde finnas en del gamla rävar, föralldel även unga, i samlingen som har något personligt att säga om ämnet.
Men de kanske avstår från att delta i tråden.

Och du menar att du har tillräcklig erfarenhet för att uttala dig?

03 Apr 2011, 20:42
Profile WWW

[/quote]

Och du menar att du har tillräcklig erfarenhet för att uttala dig?
[/quote]

Tyvärr.
Nu förstår jag också varför andra med liknande erfarenheter väljer
att inte delta i sådana här trådar. Det borde jag också ha gjort.
Som Marshall så klokt påpekar i sitt informativa inlägg, så förlorar
man förmågan att fungera socialt annat än i dagdrivarsammanhang.
Jag verkar ha förlorat den till och med på ett sådant här forum.
Det måste vara drogernas fel.[:I]

04 Apr 2011, 00:33
Profile ICQ YIM WWW

Jag har erfarenhet av en mängd droger, bland annat LSD, och jag kan garantera att min sociala förmåga inte på något sätt hämmats av det.
Att generalisera som du gör är bara dumt. Det gäller kanske för dig, men inte nödvändigtvis för alla.

04 Apr 2011, 00:48
Profile WWW

sprit, LSD, Heroin etc...Same shit...
Verklighetsflykt.

I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men
I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

04 Apr 2011, 00:54
Profile ICQ YIM WWW

10 Apr 2011, 06:58
Profile

ehm det här kanske låter korkat
men exakt vad är definitionen på en psykos?

"maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"

17 Apr 2011, 06:47
Profile ICQ WWW

Såvitt jag förstår så är det lite knepigt att
kräva en exakt definiton. Man brukar säga att
en psykotisk person lider av vanföreställningar/
hallucinationer och saknar sjukdomsinsikt.
Paranoida idéer som inte stämmer med verkligheten
och att höra röster som inte finns är vanligt.

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Psykoser/

17 Apr 2011, 08:00
Profile

Verklighetsflykt var ordet. Skaffa ett liv för helvete.
Det är klart att det är galet att nyttja droger. Hur
korkad får man vara. Däremot är jag för forskningen
om hur gräs kan hjälpa människor med ACDC eller vad det
heter. Tack FenderBender för kloka ord.

19 Apr 2011, 21:58
Profile ICQ WWW

we_made_wor_history wrote:

Såvitt jag förstår så är det lite knepigt att
kräva en exakt definiton. Man brukar säga att
en psykotisk person lider av vanföreställningar/
hallucinationer och saknar sjukdomsinsikt.
Paranoida idéer som inte stämmer med verkligheten
och att höra röster som inte finns är vanligt.

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Psykoser/

... sen skriker psykotiska personer ofta väldigt högt med ljus röst, de pratar oerhört fort och osammanhängande. Har man en gång träffat en psykotisk person så glömmer man det aldrig.

Image

19 Apr 2011, 23:15
Profile ICQ WWW

J-j-j-j-j-jag är i-i-i-iallaf-f-f-fall rrrrren!
Skämt å sido...en del här verkar veta en jävla massa om substanser utan att vara apotekare.
Brasset knäckte vänstern! Tacka vet jag flingfludder och en redig marsch mot borgarna.[:D][:D][:D]

21 Apr 2011, 01:08
Profile

abergh wrote:

Droger och skadeverkning är ju ett känsligt ämne att diskutera. Det är lite grand som att diskutera religion. [:D]

Nåväl... en rätt välkänd och omtalad studie som publicerad i The Lancet och som tog fasta på drogers totala påverkan/skada på såväl individ som samhälle fick ju fram följande översikt (illustration från BBC)
Image
http://www.thelancet.com/journals/lance ... 40-6736(10)61462-6/fulltext

--------------------------------------------------
http://www.myspace.com/voodoobean
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/

En tabell som tar upp cannabis som en farlig drog, och framför allt för andra än brukaren är inte baserad på vetenskapligt fakta.
Det värsta som kan hända om man rökar på att är att man blir en lat jävel som inte orkar annat än att käka godis och kolla på teletubbies. [:D]

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>

25 Apr 2011, 02:09
Profile ICQ WWW

En tabell som tar upp cannabis som en farlig drog, och framför allt för andra än brukaren är inte baserad på vetenskapligt fakta.
Det värsta som kan hända om man rökar på att är att man blir en lat jävel som inte orkar annat än att käka godis och kolla på teletubbies. [:D]

Du tror inte det kan ha något med att elda växtdelar att göra?[:)]

25 Apr 2011, 10:15
Profile

danix wrote:

notuern wrote:

Haha, jag var inte sådär våldsamt seriös. ;)
Däremot så anser jag att den där tabellen har riktigt fel om man jämför t.ex. cannabis, lsd och anabol och anser att cannabis är mycket farligare trotts att man i stort sett aldrig ser att någon dör av det(lsd och anabola är ju "lite" värre där.).

<hr noshade size="1">

25 Apr 2011, 11:21
Profile ICQ WWW

notuern wrote:

danix wrote:

notuern wrote:

Haha, jag var inte sådär våldsamt seriös. ;)
Däremot så anser jag att den där tabellen har riktigt fel om man jämför t.ex. cannabis, lsd och anabol och anser att cannabis är mycket farligare trotts att man i stort sett aldrig ser att någon dör av det(lsd och anabola är ju "lite" värre där.).

<hr noshade size="1">

Kan det vara så att statistiken inkluderar tex trafikolyckor?
Jag tror att fler människor kör bil när de rökt gräs än när de tagit LSD. Gräs är en alldaglig substans medans tex LSD är mer en partydrog. Varför gräs i så fall syns mer i statistiken.

I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men
I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

25 Apr 2011, 11:24
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

Kan det vara så att statistiken inkluderar tex trafikolyckor?
Jag tror att fler människor kör bil när de rökt gräs än när de tagit LSD. Gräs är en alldaglig substans medans tex LSD är mer en partydrog. Varför gräs i så fall syns mer i statistiken.

Att köra påverkad av cannabis har inte påvisat att det ökar olycksrisken markant(Om än inte rekomenderat.).. det krävs väl dock inte en raketforskare för att förstå att reflexerna blir avtrubbade osv.
Att köra bil påverkad är ju inte att rekomendera, men om man utgår från alla studier på hur thc påverkar körförmågan så är jag ändå skeptisk till att det är en avgörande del i statistiken.
Annars är det väl som du säger, efter alkohol, nikotin och koffein så är ju cannabis den mest brukade drogen i västvärlden, därav påverkas väl statistiken något.. även om jag tyckte att tabellen var ganska så missvisande.

<hr noshade size="1">

25 Apr 2011, 15:29
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 58 posts ]  Go to page Previous  1, 2