View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 12:32

Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Utförsåkare,nån mer än jag ? 
Author Message

Jo, har åkt utför sedan barnsben.
Mest när jag bodde i tornedalen men håller fortfarande på med för lite när man nu bor söderut.

Härifrån har jag tagit några turer till Åre och Sälen. Men har blivit Romme i dalarna några gånger och Flottsbro i Stockholm med barnen.

Hur är Flottsbro?

18 Mar 2011, 14:51
Profile

Mina föräldrar var MYCKET tidiga utövare, jag minns fortfarande morsan & farsans första toppmoderna utrustning med skruvade stålkanter, specialvalla (det var innan plastlegeringen under skidan uppfunnits), läderpjäxor och bindningen som var en vajer runt hälen som låstes med små krokar på var sida om skidan nedanför hälen [8D].

Jag började åka som 6-åring.
Har tävlat i bl.a. distriktsmästerskap och Kalle Anka cup. Min bror utbildade sig till skidlärare och jobbade som det några säsonger.

Men allt detta var för över 100 år sedan [;)]

Har inte åkt över huvudtaget på 10 år nu. Kanske läge att börja igen om ett par år då min son når 6 års ålder ?

MVH
faellman

<i><font size="1">oO0Oo URL: http://soundcloud.com/mr-faellman-project/</font id="size1">"]

EDIT: Hittade en rätt kul bild

Image

EDIT: och en till..

Image

18 Mar 2011, 15:02
Profile WWW

kkrans wrote:

Mest när jag bodde i tornedalen men håller fortfarande på med för lite när man nu bor söderut.

Härifrån har jag tagit några turer till Åre och Sälen. Men har blivit Romme i dalarna några gånger och Flottsbro i Stockholm med barnen.

Hur är Flottsbro?

Jag tycker det är kalasbra för att vara en Stockholmsbacke.
Mycket bra barnbacke för kidsen att träna på och 3 vanliga pistar som är lagom svåra och långa för att hinna åka lite innan man är nere igen. Tar man de två backarna till vänster så är det lagom brant så att man får jobba lite innan man är nere.
Vill man hålla på med trick och hopp så finns det snöpark i en av backarna.

Uthyrningen har ganska bra grejer och restaurangen är halvbra. Vad mer kan man begära [:D]

18 Mar 2011, 16:16
Profile WWW

HRJ wrote:

kkrans wrote:

Hur är Flottsbro?

Jag tycker det är kalasbra för att vara en Stockholmsbacke.
Mycket bra barnbacke för kidsen att träna på och 3 vanliga pistar som är lagom svåra och långa för att hinna åka lite innan man är nere igen. Tar man de två backarna till vänster så är det lagom brant så att man får jobba lite innan man är nere.
Vill man hålla på med trick och hopp så finns det snöpark i en av backarna.

Uthyrningen har ganska bra grejer och restaurangen är halvbra. Vad mer kan man begära [:D]

Låter lovande, får kanske bli ett besök på söndag.
Nu snöar det ju ute. [:)]

18 Mar 2011, 16:30
Profile

Oh yes, utförsåkning är livet! Fantastisk utsikt, kanonluft, fart, och härlig kyla. Om man får till tekniken hyfsat leker livet. Även om knäna protesterar lite 4:e dagen nuför tiden... Men man får väl till sist acceptera att ens +20 åriga söner åker ifrån en... Men det sitter långt inne.[:I]

Var på snabbvisit i Burlington i måndags-onsdags. staden där Burton brädan blev till. En timmas bilfärd till Stove Mountain, ca två till Lake placid. Och ett tiotal till. Och bara tid för jobb... Man har nog inte rätt prio här i livet.

Skidorna blir bara bättre och bättre. Jag köpte ett par s.k. all mountain typ förra året, ett par Völkl AC30. Funkar både i pisten och utanför, till skillnad från mina förra Atomics som var kanon i pisten men för tunna utanför. Leksaker, leksaker...[8D]

Image

19 Mar 2011, 01:56
Profile WWW

har kört de där völkl ac skidorna,riktigt rolig
skida,lite tung var det ända negativa jag kunde
komma på,när jag testade dem.
köpte själv ett par K2 silencer,kanonskida
för en billig peng.
körde stora hoppen i parken idag,jag lever,
och firar i rött vin.
blir till berget imorgon med,skål !!!

19 Mar 2011, 21:21