View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 16:04

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Söker M4-skruv m. stor fyrkantig bricka på skallen 
Author Message

Post Söker M4-skruv m. stor fyrkantig bricka på skallen
Konstigt ämne kanske... [:I] Håller på och river ner lister och emblem på min Opel från 1960, har hittat en del avrostade fästskruvar. Behöver således få tag på nya, men jag vet inte ens vad denna typ av skruv heter.

Image Image Image

Fyrkantsbrickan är 17 x 15 mm, skruven är M4, gänglängd ca 12 mm. Tjockleken på bricka + "skruvskalle" tillsammans får max vara 2.5 mm.

Funktionen är att den fyrkantiga brickan (som så klart sitter helt fast på skruven) skjuts in i ett spår på insidan av kromlister etc, den gängade delen går sen genom karossen där man sätter bricka/mutter på insidan.

Det går inte att lösa med en vanlig skruv plus bricka i passande dimension, dels eftersom skruvskallen inte skulle få plats, dels eftersom hela skruven bara skulle snurra med när man skruvar på muttern från insidan.

Även fast jag inser att detta är en specialare så misstänker jag att det FINNS såna här grejer att få tag på, om man bara vet vad man ska leta efter... nån som kan hjälpa? [:)]

13 Mar 2011, 19:57
Profile

Jag har försökt med Opel själva gällande andra saker tidigare, och de har med stor tydlighet meddelat att de INTE har varken prylar eller kompetens för så gamla bilar. Men visst, jag skulle kunna åka förbi och testa igen i morgon. [:)]

Men det här är ju egentligen ingen hokuspokus-grej, jag antar att liknande lösningar finns inom många områden?

13 Mar 2011, 20:18
Profile

http://www.opeldelar.se/index.htm

Delarna borde också gå att tillverka själv av plåt och skruv. Kanske i rostfritt för att slippa rosten.

13 Mar 2011, 21:46
Profile

Kolla med Wurth.
Kanske Mekonomen kan ordnar Berner eller liknandesom inriktar sej till Verkstäder

13 Mar 2011, 21:53
Profile ICQ WWW

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats

13 Mar 2011, 22:31
Profile

Tack för era tips! T-spårsbult, inte så dumt att få ett namn på saker heller.

Löste dock problemet denna gång genom att min kamrat Hulken erbjöd sig tillverka ett gäng åt mig. [:)]

16 Mar 2011, 18:24
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]