View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 18:40

Reply to topic  [ 22 posts ] 
Hojfunderingar med bildvarning 
Author Message

Post Hojfunderingar med bildvarning
Sålde min senaste (sista?) hoj -93. Det var en Honda CX500, som var en rätt så vettig kompromiss, med hyfsat vridmoment över ett relativt brett varvtalsområde, vattenkylning, kardan etc. Orkade även med passagerare något så när.

Image

Innan den hade jag en Yamaha XS400 SE med customstuk, d v s högt styre (som jag bytte till ett landsvägsstyre) och dyna med kraftigt steg och låg sitthöjd. Den hade dock inte mycket vridmoment under 5.000 varv och krävde ideliga växlingar.
Utseendet andas inte så litet Bonneville och är i mina ögon mycket pk.

Image

Nu är jag ute efter en hoj med bra vrid på låga varv och gärna klassiskt utseende. Customstuk går fetbort eftersom jag vill ha touringsittställning. Max begpris typ 30.000.

Triumph Bonneville och Kawasakis Bonnie-kopia W650/W800 skulle kanske passa som en smäck, men lär inte rymmas inom budgeten.

Image

Däremot platsar t ex Suzuki VX 800 och Yamaha TR1.

Image

Image

TR1:an provkörde jag på 80-talet, och den hade rejält vrid på lågt varv med sina 1.000 kubik.

Någon som ägt eller kört VX800 eller W650 och kan ge synpunkter?

Finns det andra hojar som uppfyller mina kriterier?

Klas

...all the times I've had to play while people sat there drunk...

27 Feb 2011, 12:49
Profile WWW

Länge sedan jag hade hojfunderingar...[V] Senaste hojen var en förnuftig ([?]) Kawa ST1100, en riktigt björn med touringvänlig kardan och sittställning som passar en fullvuxen svensk.

Vi verkar ha olika syn på hojar, dina tidigare är för mycket kompromisser enligt min smak. En hoj ska sticka ut en del! Om du kan tänka dig att meka en del, är väl gamla Triumph eller Norton rätt billiga? Dom brukar inte vara körda så mycket, så meket består mest av elfel, oljeläckage och underhåll, inte så mycket maskinreparationer.
TR1 minns jag som väääldigt trög. Tung och visserligen bottendrag, men seg. Rätt ful också. Virago? Det var länge sedan jag testade en sån, men jag har inga dåliga minnen´av den, om ens några alls.
Undvik Hondas 500cc Four modeller, varken bottendrag eller kraft, och vek ram.

JAg skulle satsa på antingen en klassiker typ HD stuk, men en japsvariant med din budget. Huvudsaken är att du kommer upp i cylindervolym och bottendrag. Det senare får du inte i 500cc träsket.
Alternativt en av de senare off road inspirerade landsvägsmaskinerna typ BMW850, KTM dito eller så. Med landsvägsdäck är dom bra milslukare, "senior" körställning, och bjuder på kul körning. Om man inte bara vill åka fort vill säga, men det är jag för skraj för nuförtiden. Annat var det när man tävlade med kompisarna om snabbast åk mellan Norrtull och rondellen i Uppsala[:o)][:I]. Det var före tiden med serietillverkade roadracinghojar på gatorna.

Image

27 Feb 2011, 13:24
Profile WWW

Image

ajajaj, det där var en båge i min smak[:p]

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

27 Feb 2011, 13:42
Profile WWW

VX800an ser jäkligt trevlig ut tycker jag[:)]. Har själv varit inne på en sådan ett par ggr. Fast nu så har jag nog istället en hoj för mycket[;)]. Har en HD 1200 custom sportster som jag bara älskar att köra och är en perfekt hoj för mig, en jäkligt bra dessutom bara går å går. Sedan så köpte jag mig en pendlarhoj förra året, en Suzuki Freewind 650 fast den tycker jag e lite jobbig å köra när de blåser mycket. Känner ibland rädd när vinden suger tag i den[:0].
Mitt råd e defenitivt att spara 20k till och köpa dig en HD, för man får ju faktiskt en HD för 50k idag. Då får du allt! Som Pizza med extra allt[;)].
Mvh Daffyd

Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.com

27 Feb 2011, 14:01
Profile ICQ YIM WWW

Quote:

ajajaj, det där var en båge i min smak[:p]

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

+1

Lite av motorcyklarnas svar på en Tele - enkel och bara det nödvändigaste men snygg.[;)]

/R

Image
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards

27 Feb 2011, 14:03
Profile

Jag har kört och jobbat med alla dom där!

Som vanligt så är gammla hojar just gammla och till skillnad mot gitarrer händer det (mycket) grejor på utvecklingsfronten.

TR1 är en hoj med en hel del konstigheter som ett resultat av dåliga och konstiga konstrutionslösningar. Bland annat så är startmotorkopplingen ett dyrt sorgebarn som trots uppgraderingar inte ens är lösta på den senaste versionen av motorn som sitter i BT1100(Bulldog) Orginaldelar till Yamaha är snurrigt dyra!
Dessutom tillkommer sånt som har med ålder, tidigare ägares missskötsel osv.
Dessutom har den 1980 års ABSbromsar, gummiram, obefintlig stötdämpning och tidsenligt tung. En hoj som endast kan rekomenderas till en nostaliker mot bättre vetande!

VX800 är åxå så gammal att åldersrelaterade fel förekommer men är betydlig mindre servicekrävande än TR1. VS och VX modellerna har verkat outslitliga men med ålderns rätt så kommer det många med renoverings behov och efter prisförslag så köps det oftas en annan hoj.......Chassit är av det osvängabara slaget- ett feltänk när det gäller försprång och gaffelvinkel(vete fan hur dom har tänkt) gör att varje kursförändring är en brottningsmatch. Bekväm rakt fram. Tung och slö (50HK)

W650 är en trevlig om än trött liten hoj som är som en gammal Traja- fast bra. Hitintills inga problem med dom. Kan förvisso bero på att ägarna(mest PRO medlemmar) knappt använder dom. Inget jag personligen skulle köpa men den är rätt söt och snarare trevlig än kul att köra.

Ett modernare tips på en bra hoj att köra för försvarbara pengar är Kawasakis ER6 (2006 å nyare) Då får man en modern budgethoj med långa serviceintervaller som dessutom är fantastiskt kul att köra.
Finns dessutom med ABS(rikitg sort). Jag tror faktiskt att totalekonomin blir bättre med en sådan än med dom andra äldre hojarna om man ser längre än till inköpspriset.
Lätt och lika många hästar(idag räknas det som lite) som en TR1(70Hk).
Personligen skulle jag lätt kunna leva med en ER6a

Provkör själv så får du se.

27 Feb 2011, 14:37
Profile ICQ WWW

Tack för alla värdefulla synpunkter! Keep 'em coming!

HD eller japanska glidare har givetvis den motorkarakteristik jag är ute efter, men ger inte den körställning jag vill ha och har för låg sadelhöjd.

Inte mycket för att meka själv, så en gammal Traja eller Norton faller bort. En nyare Bonnie har väl möjligen litet mer civiliserad gång.

Hur är det förresten med Triumphs trepipar, typ Legend. Har de bra bottendrag?
Och, hur är det med bottendraget hos Kawa ER-6?

Kan nämna att det inte lär bli några längre turer, utan mest korta turer på mindre vägar i maklig hastighet.

Klas

27 Feb 2011, 17:09
Profile WWW

Jag hade också en CX-500 en gång i tiden. Bytte till en BMW R1100GS, och mycket kändes likt fast "mera". Bottendrag så det räcker, och vid 3000 rpm piggnar den till på riktigt.

Så mitt förslag är en BMW-boxer av önskat snitt - de finns ju i allt från grus till touringutförande. Det torde finnas en del i R1100-serien i 30kkr-klassen.

Vill man ha klassiskt utseende så är väl äldre BMW-boxrar givna. Skulle inte ha något emot en.

27 Feb 2011, 18:43
Profile

Jag hade också en CX-500 en gång i tiden. Bytte till en BMW R1100GS, och mycket kändes likt fast "mera". Bottendrag så det räcker, och vid 3000 rpm piggnar den till på riktigt.

Så mitt förslag är en BMW-boxer av önskat snitt - de finns ju i allt från grus till touringutförande. Det torde finnas en del i R1100-serien i 30kkr-klassen.

Vill man ha klassiskt utseende så är väl äldre BMW-boxrar givna. Skulle inte ha något emot en.

JAg skulle bestämt avråda från en äldre BMW boxer. JAg hade en R75, och bytte sedan till japs hojar av den större sorten. Allt, och jag menar allt, var bättre. Bort med vibrationer från boxern, klonkande växellåda om man inte var väldigt precis, sneddrag när man satsade lite, halvbra gaffel och stötdämpare. Inte var den driftsäkrare heller. Mina Kawa 1000 och 1100 bara gick och gick, och var smidigare i allt.
Nyare BMW har jag inte kört, men dom kostar ju inte 30KKr heller.

Image

27 Feb 2011, 20:21
Profile WWW

Sån här har jag ,grymt vrid,sitter som i en soffa inga problem att ha nån bakpå.
Har inte provat de du nämnde,men många kubik är skoj.
En begagnad muskel hoj typ Kawa zrx 1200,yama xjr 13000,kan man hitta lite äldre modeller för runt 30 000
Image
Image
Långt till barmark nu:

27 Feb 2011, 21:35
Profile

Image

http://www.myspace.com/floatingtourist

28 Feb 2011, 08:28
Profile WWW

OJ en hoj tråd [:)] här är min.

[img][IMG]http://i13.photobucket.com/albums/a293/Ronnta/PICT0038.jpg[/img][/img]

28 Feb 2011, 12:15
Profile ICQ WWW

televinklad wrote:

En sån här kanske skulle passat herrn?

Image

http://www.myspace.com/floatingtourist

Sånna där flängde vi runt på när dom var nya.....
Servade en förra våren och jag har sällan varit så rädd- kan medela att dekorationen i centrum av hjulen är INTE bromsar- sådana är nämligen inte monterade. Jag gissar att man inte brydde sej när man var 18/19 bast.

28 Feb 2011, 12:15
Profile ICQ WWW

- kan medela att dekorationen i centrum av hjulen är INTE bromsar- sådana är nämligen inte monterade.

Ny slipade skivor med nya belägg å stålomspunna slangar.
Hon bromsar bättre än bäst [^]

28 Feb 2011, 12:49
Profile WWW

Kolla in Triumph Speed Triple Mycket bra allround hoj, själv har jag åkt över 4000 mil på min och är supernöjd. Jag kör gärna långturer och är på bana å piskar emellanåt utan att Speedyn skäms för sig...

Det ska göra ont å bända.

28 Feb 2011, 13:39
Profile

Hondas VFR kanske? Enl mitt tycke en helt grym allaroundhoj. Kanske inte bäst på ngt, men skitbra på allt.

28 Feb 2011, 13:59
Profile ICQ WWW

televinklad wrote:

Tobbe z wrote:

- kan medela att dekorationen i centrum av hjulen är INTE bromsar- sådana är nämligen inte monterade.

Ny slipade skivor med nya belägg å stålomspunna slangar.
<font color="red">Hon bromsar bättre än bäst </font id="red">[^]

Jag tror på dej den här gången ! Men ljug aldrig mer [;)]

28 Feb 2011, 14:01
Profile ICQ WWW

Som vanligt så är gammla hojar just gammla och till skillnad mot gitarrer händer det (mycket) grejor på utvecklingsfronten.

TR1 är en hoj med en hel del konstigheter som ett resultat av dåliga och konstiga konstrutionslösningar. Bland annat så är startmotorkopplingen ett dyrt sorgebarn som trots uppgraderingar inte ens är lösta på den senaste versionen av motorn som sitter i BT1100(Bulldog) Orginaldelar till Yamaha är snurrigt dyra!
Dessutom har den 1980 års ABSbromsar, gummiram, obefintlig stötdämpning och tidsenligt tung. En hoj som endast kan rekomenderas till en nostaliker mot bättre vetande!

VX800 är åxå så gammal att åldersrelaterade fel förekommer men är betydlig mindre servicekrävande än TR1. VS och VX modellerna har verkat outslitliga men med ålderns rätt så kommer det många med renoverings behov och efter prisförslag så köps det oftas en annan hoj.......Chassit är av det osvängabara slaget- ett feltänk när det gäller försprång och gaffelvinkel(vete fan hur dom har tänkt) gör att varje kursförändring är en brottningsmatch. Bekväm rakt fram. Tung och slö (50HK)

W650 är en trevlig om än trött liten hoj som är som en gammal Traja- fast bra. Hitintills inga problem med dom. Kan förvisso bero på att ägarna(mest PRO medlemmar) knappt använder dom. Inget jag personligen skulle köpa men den är rätt söt och snarare trevlig än kul att köra.

Ett modernare tips på en bra hoj att köra för försvarbara pengar är Kawasakis ER6 (2006 å nyare) Då får man en modern budgethoj med långa serviceintervaller som dessutom är fantastiskt kul att köra.
Finns dessutom med ABS(rikitg sort). Jag tror faktiskt att totalekonomin blir bättre med en sådan än med dom andra äldre hojarna om man ser längre än till inköpspriset.

Mycket bra och informativt.

Då lär nog TR1 gå bort. Den lär väl ha bristfällig kylning på bakre cylindern också, trots luftscoopet.

VX:en borde väl ha litet bättre bottenvrid än CX500 iaf, men W650 kanske är litet klen.

Klas

28 Feb 2011, 18:51
Profile WWW

klast wrote:

Tobbe z wrote:

Mycket bra och informativt.

Då lär nog TR1 gå bort. Den lär väl ha bristfällig kylning på bakre cylindern också, trots luftscoopet.

VX:en borde väl ha litet bättre bottenvrid än CX500 iaf, men W650 kanske är litet klen.

Klas

Alla utom TR1 Har runt 50hk.
VX800 är INTE en pigg hoj!
Det är ju i grunden en trött custom motor dessutom har jag för mej att väger bra långt över 200 kg.

Detta med lågvaravsegenskaper är rätt märkligt att ens man pratar om för ingen frisk människa åker ju på lågvarv- mellanregister däremot!!!

Bra svar mellan 70-130 kmh, där har man ska man ha vettig effekt.
Lågvarv är ju bara vid start.
Vill man ha jämn och fint svar på låga varv skall man ha en stor fyra- twinnar och stånkor börjar rycka i transmisionen när man kommer ned på låga varv- om det nu inte sitter ett svänghjul som på en tändkula.

28 Feb 2011, 20:39
Profile ICQ WWW

Som kör/semesterhoj för två kan jag tänka mig en Yamaha XJ900 från 1998 och framåt. De anses visserligen som tråkiga/omoderna/tunga av MC-testare, men för max 30k är den mitt förstaval. VX800 är billig i Tyskland och ibland funderar jag på att köpa igen. Det kan bli en trevlig resa hem. HD för 50k och touring för två är nog ett önsketänkande.

Körde 5000 mil solo på en beg VX800 1991-1993. Strypt till 50 hk i Sverige. Ljuddämparnas insatser kan lossna och skramla något fruktansvärt. De varvar för mycket för öppna customdämpare, men jag körde ändå 4500 mil med dessa. Det kändes lite klent med enkelskiva fram. Finishen på lack, fälgar och motor gör den mycket lättskött.

Kardan är tämligen underhållsfritt och motorerna verkar hålla länge med normal service. Ventiljustering rekommenderas vid begköp.

Bekväm för solokörning. Men med passagerare behöver gaffeln styvas upp och dessutom rekommenderas 60 hk varianten utan strypning. Strypningen är bara en plasthylsa i förgasarna. Strypningen märks nog mest vid fullgaskörningar.

De senaste 17-18' milen har jag kört äldre Moto Guzzi. Dock inget för den som inte skruvar själv. Har två Guzzi kvar och en BMW R100 som ska ut i vår. Ingen är egentligen på väg till bilprovningen just nu.

Image

28 Feb 2011, 22:41
Profile

E ju ingen MC-kille egentligen men den här tråden gör mig lite sugen och tvåhjuling är väl en snudd på optimal lösning för att rulla mellan hemmet i förorten och jobbet inne i halvcentrala delar av huvudstaden, eller?

Vad bör man ha koll på?
Vad rekommenderas i cykelväg?
Har insett att jag gillar ett ganska avskalat utseende utan kåpor och dekaler, nån form av halvsportigt, gärna Honda och dubbla framlysen... [:I]
Antar att skinnställ är ett måste även i dom hastigheterna?
Vad kostar kortet? [:o)]
Måste man börja med att bygga garage? [B)]

28 Feb 2011, 23:00
Profile

Yamaha XJ650[:(], kanske -81. Min första hoj, byttes bort efter 200 mil till en VX800[8D].
Image
Tobbe Z har rätt i att äldre hojar kan krångla, särskilt om de inte har körts på flera år. Jag har skruvat rätt mycket på mina gamla hojar innan de har fungerat som jag vill.

Förstagångsköpare kan rekommenderas att köpa så nytt som möjligt och av kända märken. Jämför försäkringspremier. Service/delar: tex ger smala däck mycket lägre milkostnader.

Och var prestigelös. Tobbe Z.s rek Kawa ER6, eller liknande, är nog bra att börja med, men den ser ut att vara för liten för passagerare.

Det är kallt i Sverige, även på sommaren, så MC-kläder och hjälm behövs för det mesta. Och garage är också bra. Åtminstone brukar mina hojar se tråkiga ut efter ett par dagar utan skydd.

Körkort?? Skitdyrt, kostar som en billig beghoj. Lokalt är det ibland lång kö till både utbildning och uppkörning. Fick mitt vid köpet av bilkörkort och kör väl därefter. Men, kan man spela på gehör så går det väl att köra hoj utan körkort. Vad vill Du riskera?

Låna en årgång Allt om MC/MC-nytt på biblioteket och få en överblick av vad som är lämpligt.

01 Mar 2011, 21:41
Profile
Reply to topic   [ 22 posts ]