|
| Author |
Message |
|
TRÄÄLG
|
HRJ wrote: Relicing är väl lite som att raka sig, man blir inte en bättre människa, det är dyrare men vissa tycker att det ser bättre ut.
Det där fattade jag precis! Äntligen.Jag och min rakhyvel är ju faktiskt inte bästisar. Visst fan e Dusty Hill o Billy Gibbons snygga!! TRÄÄLG
|
| 17 Feb 2011, 09:25 |
|
 |
|
TRÄÄLG
|
Jyda wrote: TRÄÄLG wrote: Jyda wrote: [quote="TRÄÄLG"]
<font color="red">OK pajkastning ägnar jag mig inte åt.</font id="red"> Ska däremot söka dessa äldre trådar. <font color="red">Vore det inte mer underhållande med "live-relicing"där man spydde o urinerade på gitarrerna på scen?</font id="red">
TRÄÄLG
Ingen pajkastning? [;)] <hr noshade size="1"><i>If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something."] Är detta pajkastning? Det blir ju underhållning samtidigt som urin och magsyra faktiskt har en ärgande effekt. Det är ju för h-e ett kreativt förslag där relicingen ser ut och blir naturlig. TRÄÄLG Japp. Att göra sig lustig över de som relicar är ett tydligt exempel på pajkastning. <hr noshade size="1"><i>If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something."] [/quote]Jag börjar tro att jag inte kan hjälpa dig att bli av med din paranoia.... Andy Warhol lät folk pissa på hans etsplåtar eftersom det frätte så bra och snabbt. Jag menade detta som ett seriöst förslag. Gitarrister har länge misshandlat sina instrument på scen o jag tänker mig själv att skulle jag ha en sliten,gulnad o rostig gitarr och ha åstadkommit det själv så verkar det personligen vettigast att det sker i stridens hetta s.a.s. (O.B.S.jag ironiserar INTE!!!!) TRÄÄLG
|
| 17 Feb 2011, 09:33 |
|
 |
|
Jyda
|
TRÄÄLG wrote: Jyda wrote: TRÄÄLG wrote: [quote="Jyda"]
[quote="TRÄÄLG"]
<font color="red">OK pajkastning ägnar jag mig inte åt.</font id="red"> Ska däremot söka dessa äldre trådar. <font color="red">Vore det inte mer underhållande med "live-relicing"där man spydde o urinerade på gitarrerna på scen?</font id="red">
TRÄÄLG
Ingen pajkastning? [;)] <hr noshade size="1"><i>If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something."] Är detta pajkastning? Det blir ju underhållning samtidigt som urin och magsyra faktiskt har en ärgande effekt. Det är ju för h-e ett kreativt förslag där relicingen ser ut och blir naturlig. TRÄÄLG Japp. Att göra sig lustig över de som relicar är ett tydligt exempel på pajkastning. <hr noshade size="1"><i>If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something."] [/quote]Jag börjar tro att jag inte kan hjälpa dig att bli av med din paranoia.... Andy Warhol lät folk pissa på hans etsplåtar eftersom det frätte så bra och snabbt. Jag menade detta som ett seriöst förslag. Gitarrister har länge misshandlat sina instrument på scen o jag tänker mig själv att skulle jag ha en sliten,gulnad o rostig gitarr och ha åstadkommit det själv så verkar det personligen vettigast att det sker i stridens hetta s.a.s. (O.B.S.jag ironiserar INTE!!!!) TRÄÄLG [/quote] Om du anser att urinera och spy på sina gitarrer är ett seriöst förslag som dessutom vore underhållande att se på så kan jag nog inte hjälpa dig heller. [:D] <hr noshade size="1"><i>If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something."]
|
| 17 Feb 2011, 09:42 |
|
 |
|
TRÄÄLG
|
Jyda wrote: TRÄÄLG wrote: Jyda wrote: [quote="TRÄÄLG"]
[quote="Jyda"]
[quote="TRÄÄLG"]
TRÄÄLG
Ingen pajkastning? [;)] <hr noshade size="1"><i>If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something."] Är detta pajkastning? Det blir ju underhållning samtidigt som urin och magsyra faktiskt har en ärgande effekt. Det är ju för h-e ett kreativt förslag där relicingen ser ut och blir naturlig. TRÄÄLG Japp. Att göra sig lustig över de som relicar är ett tydligt exempel på pajkastning. <hr noshade size="1"><i>If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something."] [/quote]Jag börjar tro att jag inte kan hjälpa dig att bli av med din paranoia.... Andy Warhol lät folk pissa på hans etsplåtar eftersom det frätte så bra och snabbt. Jag menade detta som ett seriöst förslag. Gitarrister har länge misshandlat sina instrument på scen o jag tänker mig själv att skulle jag ha en sliten,gulnad o rostig gitarr och ha åstadkommit det själv så verkar det personligen vettigast att det sker i stridens hetta s.a.s. (O.B.S.jag ironiserar INTE!!!!) TRÄÄLG [/quote] Om du anser att urinera och spy på sina gitarrer är ett seriöst förslag som dessutom vore underhållande att se på så kan jag nog inte hjälpa dig heller. [:D] <hr noshade size="1"><i>If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something."] [/quote]Ha,ha[:I]tack för det,men det kanske bara är jag då.....[:o)] TRÄÄLG
|
| 17 Feb 2011, 10:55 |
|
 |
|
Fotogeno
|
Jag gillar verkligen bra relicer.
Jag har några guror som jag har relicat.(och jag kommer att göra fler) Jag har ett par som jag inte skulle drömma om att ge mig på och jag har några rätt hårt dingade som får vara som dom är. Vad det har gemensamt är att jag gillar dem mest för hur de spelar och låter.
Jag fattar bara inte vad det är som gör det ädlare att putsa och fäja sina guror för att i bästa mån avlägsna alla spår av att ha hanterats eller tom byggts av människor. För det är vad det hela handlar om?
Jag kan tom uppfatta en del av de i allt större utsträckning maskintillverkade instrumenten som helt opersonliga. Jodå dom är ju snygga men kom inte och säg att de är personliga och att det är speciellt intressant att titta på en polerad lack i mer än typ 5 sekunder.
Även om historian/historiken i en bra och smakfull relicering är helt påhittad så tycker jag att det är klart mera intressant att betrakta en bra relic än en perfekt polerad standard gura.
Bo-Conny Skruvlin
|
| 17 Feb 2011, 11:16 |
|
 |
|
mangrove
|
Varför? För att det gör gitarren snyggare och ger den karaktär.
|
| 17 Feb 2011, 11:26 |
|
 |
|
JTM
Joined: 03 Nov 2008, 21:14 Posts: 1369 Location: Dorotea Lapplands Sydport
|
Jag har aldrig förut haft en tanke på relic,men av en händelse kom jag över en CS-Telecaster Relic.Den är riktigt bra byggd och väldigt trovärdigt "sliten",krakelerad cellulosalack,rostiga skruvar och hela köret.Vore det inte för Custom shop märket på baksidan av huvudet så kunde man ta den för en 63:a.Detta faktum att den ser och känns gammal tror jag har nån psykisk effekt trots allt hur konstigt det än kan låta,dessutom behöver jag ju inte vara rädd för några dings vilket gör att den går att röja rejält med. Sammanfattningsvis: jag gillar nu det jag förut fnyste åt,that´s life.
|
| 17 Feb 2011, 12:29 |
|
 |
|
TRÄÄLG
|
Good point! Man behöver inte bli svettig ifall man råkar skrapa den mot tegelväggen. En anledning som t.o.m. jag fattar
TRÄÄLG
|
| 17 Feb 2011, 12:52 |
|
 |
|
Goran
|
Jag har relictat en Highway One tele, bara för att testa och ha något att göra. Blev rätt trevligt men tog en jäkla tid, vilket får ses som positivt. Jag gillar att pula med gitarrer, förstärkare och pedaler, modda, göra set-up osv. Det är en hobby i hobbyn, man måste ha något att pyssla med. Därför blir jag exalterad när man köper en ny gitarr, då har jag många timmars â€Â
|
| 17 Feb 2011, 13:16 |
|
 |
|
Bapman
Joined: 03 Aug 2010, 10:39 Posts: 1516 Location: Tjotahejti
|
helt enkelt för att man är korkad ! eller att man kan inbilla sig att man har turnerat (ingen pajkastning här , bara rakt på sak)
Bapman ........................... swimming with a hole in my body
"The only thing worse than a guitar is a guitarist!" - Lydia Lunch
|
| 17 Feb 2011, 13:18 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Bapman wrote: helt enkelt för att man är korkad !
Finally! undrade just hur länge det skulle dröja innan du hittade hit. Nu börjar brasan ta sig , kom igen nu [;)] Förresten finns ingen definition på 'korkad' på ex Wikipedia, så du kanske kan utveckla det så alla förstår (även de som relicerar gitarrer) ?
|
| 17 Feb 2011, 13:57 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Quote: ...helt enkelt för att man är korkad !
Det blir aldrig konstruktiva diskussioner när man delar ut nedsättande epitet för att någon/några gillar något…relic i ett ord (när det är bra) magi. /Ulf
|
| 17 Feb 2011, 14:11 |
|
 |
|
Bapman
|
Mike Leaf wrote: Bapman wrote: helt enkelt för att man är korkad !
Finally! undrade just hur länge det skulle dröja innan du hittade hit. Nu börjar brasan ta sig , kom igen nu [;)] Förresten finns ingen definition på 'korkad' på ex Wikipedia, så du kanske kan utveckla det så alla förstår (även de som relicerar gitarrer) ? om man är så korkad att man inte fattar ordet korkad så är man så korkad att det är ingen idé att försöka förklara ordet. Bapman ........................... swimming with a hole in my body "The only thing worse than a guitar is a guitarist!" - Lydia Lunch
|
| 17 Feb 2011, 16:59 |
|
 |
|
Bapman
|
och varför man är korkad för att man avsiktligt sliter ner och pajar sin gitarr har jag ju förklarat delvis iaf [:D]
Bapman ........................... swimming with a hole in my body
"The only thing worse than a guitar is a guitarist!" - Lydia Lunch
|
| 17 Feb 2011, 17:01 |
|
 |
|
PGW
|
Bapman wrote: helt enkelt för att man är korkad ! eller att man kan inbilla sig att man har turnerat (ingen pajkastning här , bara rakt på sak)
Eller så har man provat en relikad gitarr man gillar - Fender Roadworn Teles spöar det mesta i prisklassen IMO - åtminstone de jag provat, att de skulle ha behövt en justering är en annan femma. Fast min röda Allparts-Esquire spöar de förstås inte.......[8D] Relikad - nej, men med <i>väldigt "] tunn lack, vilket ger en av de saker folk brukar gilla på relics - öppen & klar ton utan krusiduller. Låt folk spela på det de själva trivs med, det brukar presteras bäst då - även om det är ren kosmetika det handlar om. Psykologi är minst lika viktigt som prylar & teknik när det gäller musikaliska prestationer IMO. Har man problem med människors val av prylar kan man välja andra spelkompisar eller artister att lyssna på - om det inte rent av är musiken som är viktigast förstås.......... Eller med ett gammalt visdomsord - "Var och en blir mätt på sin vattvälling" [url="http://roaddust.zoka.cc/index.html"]High Octane Rock´n´roll[/url] You shouldn´t call the doctor if you can´t afford the bills!" - Wilko Johnson
|
| 17 Feb 2011, 17:30 |
|
 |
|
andersozzy
|
Älskar dessa trådar[:D] 
|
| 17 Feb 2011, 18:08 |
|
 |
|
Bapman
|
PGW wrote: Bapman wrote: helt enkelt för att man är korkad ! eller att man kan inbilla sig att man har turnerat (ingen pajkastning här , bara rakt på sak)
Eller så har man provat en relikad gitarr man gillar - Fender Roadworn Teles spöar det mesta i prisklassen IMO - åtminstone de jag provat, att de skulle ha behövt en justering är en annan femma. Fast min röda Allparts-Esquire spöar de förstås inte.......[8D] Relikad - nej, men med <i>väldigt "] tunn lack, vilket ger en av de saker folk brukar gilla på relics - öppen & klar ton utan krusiduller. Låt folk spela på det de själva trivs med, det brukar presteras bäst då - även om det är ren kosmetika det handlar om. Psykologi är minst lika viktigt som prylar & teknik när det gäller musikaliska prestationer IMO. Har man problem med människors val av prylar kan man välja andra spelkompisar eller artister att lyssna på - <font color="navy">om det inte rent av är musiken som är viktigast förstås..........</font id="navy"> Eller med ett gammalt visdomsord - "Var och en blir mätt på sin vattvälling" [url="http://roaddust.zoka.cc/index.html"]High Octane Rock´n´roll[/url] You shouldn´t call the doctor if you can´t afford the bills!" - Wilko Johnson frågan är ju så kklart om det verkligen är musiken som är viktigast eller att se ut som man turnerat i 40 år [:)] nu har jag inte tid längre med detta nu ska jag ut å rispa lacken på min nya Porsche, kanske punkar några däck på den ,spräcker nån ruta å rippar klädseln å ett litet hål i ljuddämparen sitter inte fel. Bapman ........................... swimming with a hole in my body "The only thing worse than a guitar is a guitarist!" - Lydia Lunch
|
| 17 Feb 2011, 18:50 |
|
 |
|
Blues66
|
Bapman wrote: PGW wrote: Bapman wrote: helt enkelt för att man är korkad ! eller att man kan inbilla sig att man har turnerat (ingen pajkastning här , bara rakt på sak)
Eller så har man provat en relikad gitarr man gillar - Fender Roadworn Teles spöar det mesta i prisklassen IMO - åtminstone de jag provat, att de skulle ha behövt en justering är en annan femma. Fast min röda Allparts-Esquire spöar de förstås inte.......[8D] Relikad - nej, men med <i>väldigt "] tunn lack, vilket ger en av de saker folk brukar gilla på relics - öppen & klar ton utan krusiduller. Låt folk spela på det de själva trivs med, det brukar presteras bäst då - även om det är ren kosmetika det handlar om. Psykologi är minst lika viktigt som prylar & teknik när det gäller musikaliska prestationer IMO. Har man problem med människors val av prylar kan man välja andra spelkompisar eller artister att lyssna på - <font color="navy">om det inte rent av är musiken som är viktigast förstås..........</font id="navy"> Eller med ett gammalt visdomsord - "Var och en blir mätt på sin vattvälling" [url="http://roaddust.zoka.cc/index.html"]High Octane Rock´n´roll[/url] You shouldn´t call the doctor if you can´t afford the bills!" - Wilko Johnson <font color="red">frågan är ju så kklart om det verkligen är musiken som är viktigast eller att se ut som man turnerat i 40 år [:)]</font id="red"> nu har jag inte tid längre med detta nu ska jag ut å rispa lacken på min nya Porsche, kanske punkar några däck på den ,spräcker nån ruta å rippar klädseln å ett litet hål i ljuddämparen sitter inte fel. Bapman ........................... swimming with a hole in my body "The only thing worse than a guitar is a guitarist!" - Lydia Lunch Hej! Du kan väl skriva till Keith Richards och fråga, han lär ju vara en av de första som ville ha sina guror "relicerade" direkt från fabrik. Svarar han fel kan du väl säga att han är korkad! Magnus [;)]
|
| 17 Feb 2011, 19:04 |
|
 |
|
nuffe
|
Finns det någon här som INTE tror att Keith Richards är korkad? 
|
| 17 Feb 2011, 19:46 |
|
 |
|
Bapman
|
Blues66 wrote: Bapman wrote: PGW wrote: [quote="Bapman"]
helt enkelt för att man är korkad ! eller att man kan inbilla sig att man har turnerat (ingen pajkastning här , bara rakt på sak)
Eller så har man provat en relikad gitarr man gillar - Fender Roadworn Teles spöar det mesta i prisklassen IMO - åtminstone de jag provat, att de skulle ha behövt en justering är en annan femma. Fast min röda Allparts-Esquire spöar de förstås inte.......[8D] Relikad - nej, men med <i>väldigt "] tunn lack, vilket ger en av de saker folk brukar gilla på relics - öppen & klar ton utan krusiduller. Låt folk spela på det de själva trivs med, det brukar presteras bäst då - även om det är ren kosmetika det handlar om. Psykologi är minst lika viktigt som prylar & teknik när det gäller musikaliska prestationer IMO. Har man problem med människors val av prylar kan man välja andra spelkompisar eller artister att lyssna på - <font color="navy">om det inte rent av är musiken som är viktigast förstås..........</font id="navy"> Eller med ett gammalt visdomsord - "Var och en blir mätt på sin vattvälling" [url="http://roaddust.zoka.cc/index.html"]High Octane Rock´n´roll[/url] You shouldn´t call the doctor if you can´t afford the bills!" - Wilko Johnson <font color="red">frågan är ju så kklart om det verkligen är musiken som är viktigast eller att se ut som man turnerat i 40 år [:)]</font id="red"> nu har jag inte tid längre med detta nu ska jag ut å rispa lacken på min nya Porsche, kanske punkar några däck på den ,spräcker nån ruta å rippar klädseln å ett litet hål i ljuddämparen sitter inte fel. Bapman ........................... swimming with a hole in my body "The only thing worse than a guitar is a guitarist!" - Lydia Lunch Hej! Du kan väl skriva till Keith Richards och fråga, han lär ju vara en av de första som ville ha sina guror "relicerade" direkt från fabrik. Svarar han fel kan du väl säga att han är korkad! Magnus [;)] [/quote] behöver man verkligen fråga  Det är solklart <font color="maroon">sten</font id="maroon"> korkat ( för alla relicare , OBS det var en dålig vits !) Bapman ........................... swimming with a hole in my body "The only thing worse than a guitar is a guitarist!" - Lydia Lunch
|
| 17 Feb 2011, 19:46 |
|
 |
|
Erin
|
tog fram pilsner och popcorn för flera timmar sen [;)] http://www.myspace.com/innocentsSweden
|
| 17 Feb 2011, 20:05 |
|
 |
|
PGW
|
nuffe wrote: Finns det någon här som INTE tror att Keith Richards är korkad?
[:D][8D] Om musiken <i>är "] viktigast? Mnja, vete 17 om man egentligen törs uttala sig - i princip alla "stora" artister har väl hånats för att vara mer yta/image än musik, från Elvis, Jimi H., Zappa & Stenarna till Madonna & Spjut-Britta , av äldre "förståndigare" generationer. Det har ju gått rätt bra för dem ändå .... För egen del tycker jag, som ren amatör, att det är viktigast att ha kul ihop med bandet & eventuell publik. Om sedan vägen dit går via en skråmig Porsche[;)], nyrepad Tele eller järnskrot i ansiktet & tatueringar över hela kroppen tycker jag är mindre viktigt. Gitarren är bara ett verktyg, som en hammare - men det gäller att ha en hammare man trivs med själv & är rätt i sammanhanget. [url="http://roaddust.zoka.cc/index.html"]High Octane Rock´n´roll[/url] You shouldn´t call the doctor if you can´t afford the bills!" - Wilko Johnson
|
| 17 Feb 2011, 20:26 |
|
 |
|
TRÄÄLG
|
Bapman wrote: PGW wrote: Bapman wrote: helt enkelt för att man är korkad ! eller att man kan inbilla sig att man har turnerat (ingen pajkastning här , bara rakt på sak)
Eller så har man provat en relikad gitarr man gillar - Fender Roadworn Teles spöar det mesta i prisklassen IMO - åtminstone de jag provat, att de skulle ha behövt en justering är en annan femma. Fast min röda Allparts-Esquire spöar de förstås inte.......[8D] Relikad - nej, men med <i>väldigt "] tunn lack, vilket ger en av de saker folk brukar gilla på relics - öppen & klar ton utan krusiduller. Låt folk spela på det de själva trivs med, det brukar presteras bäst då - även om det är ren kosmetika det handlar om. Psykologi är minst lika viktigt som prylar & teknik när det gäller musikaliska prestationer IMO. Har man problem med människors val av prylar kan man välja andra spelkompisar eller artister att lyssna på - <font color="navy">om det inte rent av är musiken som är viktigast förstås..........</font id="navy"> Eller med ett gammalt visdomsord - "Var och en blir mätt på sin vattvälling" [url="http://roaddust.zoka.cc/index.html"]High Octane Rock´n´roll[/url] You shouldn´t call the doctor if you can´t afford the bills!" - Wilko Johnson frågan är ju så kklart om det verkligen är musiken som är viktigast eller att se ut som man turnerat i 40 år [:)] nu har jag inte tid längre med detta nu ska jag ut å rispa lacken på min nya Porsche, kanske punkar några däck på den ,spräcker nån ruta å rippar klädseln å ett litet hål i ljuddämparen sitter inte fel. Bapman ........................... swimming with a hole in my body "The only thing worse than a guitar is a guitarist!" - Lydia Lunch Jag är ju skyldig till att ha dragit igång denna tråd men jämförelsen med att sabba en Porshe så att den funkar sämre är ju,,,hur ska jag säga,,korkad. Delvis handlar ju faktiskt relicing om det motsatta,som att slipa av lack på halsen för att den ska bli spelbarare. Hursomhelst tror jag också att relicing är korkat ifall man försämrar ljud o spelbarhet. Jag kan ha fel....Det psykologiska i att ha en gura som man själv tycker är cool kan kanske göra att man lirar lite bättre......[?] TRÄÄLG
|
| 17 Feb 2011, 21:33 |
|
 |
|
Blues66
|
TRÄÄLG wrote: Bapman wrote: PGW wrote: [quote="Bapman"]
Eller så har man provat en relikad gitarr man gillar - Fender Roadworn Teles spöar det mesta i prisklassen IMO - åtminstone de jag provat, att de skulle ha behövt en justering är en annan femma. Fast min röda Allparts-Esquire spöar de förstås inte.......[8D] Relikad - nej, men med <i>väldigt "] tunn lack, vilket ger en av de saker folk brukar gilla på relics - öppen & klar ton utan krusiduller. Låt folk spela på det de själva trivs med, det brukar presteras bäst då - även om det är ren kosmetika det handlar om. Psykologi är minst lika viktigt som prylar & teknik när det gäller musikaliska prestationer IMO. Har man problem med människors val av prylar kan man välja andra spelkompisar eller artister att lyssna på - <font color="navy">om det inte rent av är musiken som är viktigast förstås..........</font id="navy"> Eller med ett gammalt visdomsord - "Var och en blir mätt på sin vattvälling" [url="http://roaddust.zoka.cc/index.html"]High Octane Rock´n´roll[/url] You shouldn´t call the doctor if you can´t afford the bills!" - Wilko Johnson frågan är ju så kklart om det verkligen är musiken som är viktigast eller att se ut som man turnerat i 40 år [:)] nu har jag inte tid längre med detta nu ska jag ut å rispa lacken på min nya Porsche, kanske punkar några däck på den ,spräcker nån ruta å rippar klädseln å ett litet hål i ljuddämparen sitter inte fel. Bapman ........................... swimming with a hole in my body "The only thing worse than a guitar is a guitarist!" - Lydia Lunch Jag är ju skyldig till att ha dragit igång denna tråd men jämförelsen med att sabba en Porshe så att den funkar sämre är ju,,,hur ska jag säga,,korkad. Delvis handlar ju faktiskt relicing om det motsatta,som att slipa av lack på halsen för att den ska bli spelbarare. Hursomhelst tror jag också att relicing är korkat ifall man försämrar ljud o spelbarhet. Jag kan ha fel....<font color="red">Det psykologiska i att ha en gura som man själv tycker är cool kan kanske göra att man lirar lite bättre......[?]</font id="red"> TRÄÄLG [/quote] Hej! Jag tror du har rätt i detta! Magnus
|
| 17 Feb 2011, 21:43 |
|
 |
|
Bapman
|
TRÄÄLG wrote: Bapman wrote: PGW wrote: [quote="Bapman"]
Eller så har man provat en relikad gitarr man gillar - Fender Roadworn Teles spöar det mesta i prisklassen IMO - åtminstone de jag provat, att de skulle ha behövt en justering är en annan femma. Fast min röda Allparts-Esquire spöar de förstås inte.......[8D] Relikad - nej, men med <i>väldigt "] tunn lack, vilket ger en av de saker folk brukar gilla på relics - öppen & klar ton utan krusiduller. Låt folk spela på det de själva trivs med, det brukar presteras bäst då - även om det är ren kosmetika det handlar om. Psykologi är minst lika viktigt som prylar & teknik när det gäller musikaliska prestationer IMO. Har man problem med människors val av prylar kan man välja andra spelkompisar eller artister att lyssna på - <font color="navy">om det inte rent av är musiken som är viktigast förstås..........</font id="navy"> Eller med ett gammalt visdomsord - "Var och en blir mätt på sin vattvälling" [url="http://roaddust.zoka.cc/index.html"]High Octane Rock´n´roll[/url] You shouldn´t call the doctor if you can´t afford the bills!" - Wilko Johnson frågan är ju så kklart om det verkligen är musiken som är viktigast eller att se ut som man turnerat i 40 år [:)] nu har jag inte tid längre med detta nu ska jag ut å rispa lacken på min nya Porsche, kanske punkar några däck på den ,spräcker nån ruta å rippar klädseln å ett litet hål i ljuddämparen sitter inte fel. Bapman ........................... swimming with a hole in my body "The only thing worse than a guitar is a guitarist!" - Lydia Lunch Jag är ju skyldig till att ha dragit igång denna tråd men jämförelsen med att sabba en Porshe så att den funkar sämre är ju,,,hur ska jag säga,,korkad. Delvis handlar ju faktiskt relicing om det motsatta,som att slipa av lack på halsen för att den ska bli spelbarare. Hursomhelst tror jag också att relicing är korkat ifall man försämrar ljud o spelbarhet. Jag kan ha fel....Det psykologiska i att ha en gura som man själv tycker är cool kan kanske göra att man lirar lite bättre......[?] TRÄÄLG [/quote] inte faan blir porschen sämre av repor i lacken möjligtvis punkan . och det finns guror utan lack på halsen för i helvete. Relica är det dummaste jag har hört med snart 40 år som musiker Bapman ........................... swimming with a hole in my body "The only thing worse than a guitar is a guitarist!" - Lydia Lunch
|
| 17 Feb 2011, 21:49 |
|
 |
|
PGW
|
TRÄÄLG wrote: Hursomhelst tror jag också att relicing är korkat ifall man försämrar ljud o spelbarhet. Jag kan ha fel....Det psykologiska i att ha en gura som man själv tycker är cool kan kanske göra att man lirar lite bättre......[?]
Vad beträffar ljud & spelbarhet får man nog testa själv & göra en egen bedömning - relikade gitarrer är precis som andra i avseendet att det finns bättre & sämre exemplar. IMO har Fender träffat rätt med Roadworn-serierna. Vad gäller psykologin är det precis min poäng. Spelar man mer inspirerat med en spik i foten, tatueringar i pannan eller en relikad gitarr (eller en tjocklackad sen 70-tals-strata) ska man ha just det - med viss reservation för spiken förstås[:D] [url="http://roaddust.zoka.cc/index.html"]High Octane Rock´n´roll[/url] You shouldn´t call the doctor if you can´t afford the bills!" - Wilko Johnson
|
| 17 Feb 2011, 22:41 |
|
 |
|
Bapman
|
PGW wrote: TRÄÄLG wrote: Hursomhelst tror jag också att relicing är korkat ifall man försämrar ljud o spelbarhet. Jag kan ha fel....Det psykologiska i att ha en gura som man själv tycker är cool kan kanske göra att man lirar lite bättre......[?]
Vad beträffar ljud & spelbarhet får man nog testa själv & göra en egen bedömning - relikade gitarrer är precis som andra i avseendet att det finns bättre & sämre exemplar. IMO har Fender träffat rätt med Roadworn-serierna. Vad gäller psykologin är det precis min poäng. Spelar man mer inspirerat med en spik i foten, tatueringar i pannan eller en relikad gitarr (eller en tjocklackad sen 70-tals-strata) ska man ha just det - med viss reservation för spiken förstås[:D] [url="http://roaddust.zoka.cc/index.html"]High Octane Rock´n´roll[/url] You shouldn´t call the doctor if you can´t afford the bills!" - Wilko Johnson bättre är att lära sig att spela Bapman ........................... swimming with a hole in my body "The only thing worse than a guitar is a guitarist!" - Lydia Lunch
|
| 17 Feb 2011, 23:39 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Bapman wrote: Blues66 wrote: Bapman wrote: [quote="PGW"]
[quote="Bapman"]
Eller så har man provat en relikad gitarr man gillar - Fender Roadworn Teles spöar det mesta i prisklassen IMO - åtminstone de jag provat, att de skulle ha behövt en justering är en annan femma. Fast min röda Allparts-Esquire spöar de förstås inte.......[8D] Relikad - nej, men med <i>väldigt "] tunn lack, vilket ger en av de saker folk brukar gilla på relics - öppen & klar ton utan krusiduller. Låt folk spela på det de själva trivs med, det brukar presteras bäst då - även om det är ren kosmetika det handlar om. Psykologi är minst lika viktigt som prylar & teknik när det gäller musikaliska prestationer IMO. Har man problem med människors val av prylar kan man välja andra spelkompisar eller artister att lyssna på - <font color="navy">om det inte rent av är musiken som är viktigast förstås..........</font id="navy"> Eller med ett gammalt visdomsord - "Var och en blir mätt på sin vattvälling" [url="http://roaddust.zoka.cc/index.html"]High Octane Rock´n´roll[/url] You shouldn´t call the doctor if you can´t afford the bills!" - Wilko Johnson <font color="red">frågan är ju så kklart om det verkligen är musiken som är viktigast eller att se ut som man turnerat i 40 år [:)]</font id="red"> nu har jag inte tid längre med detta nu ska jag ut å rispa lacken på min nya Porsche, kanske punkar några däck på den ,spräcker nån ruta å rippar klädseln å ett litet hål i ljuddämparen sitter inte fel. Bapman ........................... swimming with a hole in my body "The only thing worse than a guitar is a guitarist!" - Lydia Lunch Hej! Du kan väl skriva till Keith Richards och fråga, han lär ju vara en av de första som ville ha sina guror "relicerade" direkt från fabrik. Svarar han fel kan du väl säga att han är korkad! Magnus [;)] [/quote] behöver man verkligen fråga  Det är solklart <font color="maroon">sten</font id="maroon"> korkat ( för alla relicare , OBS det var en dålig vits !) Bapman ........................... swimming with a hole in my body "The only thing worse than a guitar is a guitarist!" - Lydia Lunch [/quote] Jag gillar dig du är så j-la förutsägbar och provocerande sånt behövs på Bojen , undrar hur du är i verkligheten, hoppas det INTE ger dig problem i verkliga livet. Jag tror inte du är så korkad som du verkar , men det blir alltid kul läsning! 1 Du kan få ett bra pris nästa gång du vill smygrelica dina japsprylar! Jag får en massa mail om sånt vet du, hysch hysch [8D]
|
| 17 Feb 2011, 23:43 |
|
|