View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 17:19

Reply to topic  [ 21 posts ] 
Jag är tveksam.. (surround resp stereo) 
Author Message

Post Jag är tveksam.. (surround resp stereo)
inspirerad av de senaste HiFi-trådarna måste jag få prata av mig lite. Vill inte trasha de andra trådarna så jag tar det separat istället:

Hade en liten plan på att installera en kombinerad bra ljudanläggning tillika hembioanläggning i sommarstugan. Sagt och gjort, jag köpte mig ett gäng bra högtalare en surroundstärkare, grammofån, RIIA-stärkare och bluray-spelare. Allt schyssta grejjor på pappret. Kopplade ihop och kalibrerade förstärkaren enligt konstens alla regler. Satte mig tillrätta, la på en av mina gamla direktgraverade plattor och vred upp ljudet.

Det lät.... ja va faaan lät det.. syntetiskt! platt! trist, könlöst. Whatever, men inte som jag ville att det skulle låta. Kopplade bort DSPn och körde "Pure Audio" vilket släckte ljus-spelet på receiverns front och istället tände en liten blå LED som indikerade att nu låter det faan bra. Men inte då! Bättre blev det, men det låter bara som en medioker anläggning, inte som ngt som i alla fall borde låta hyfsat. Kunde det vara RIIA-steget eller så? I med en bra CD i BluRay-spelaren och vrid upp igen. Nähä, fortfarande ingen aha-upplevelse

Helgen efter baxade jag ut min gamla Technics förförstärkare SU-C2000 och mitt gamla NAD-slutsteg Power Envelope 2100 som stått i träda i säkert 20 år. Kopplade in och nu jävlar blev det fart på grejjorna!

Jag anar att "felet" sitter i slutsteget i den Onkyo-receiver (608) som jag hade valt som hemmabio-central. Tyvärr håller det inte måttet, men nu till min fråga. Finns det ngn hemmabioreceiver som duger att dubbla som stereo-förstärkare? Eller är alla såna där 7.1-manicker bara "skräp" rent HiFi-mässigt?

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

09 Feb 2011, 21:43
Profile WWW

Nej ärligt talat tro jag det är som du säger, kombineramaskiner är inte bra helt enkelt.
Likadant med DVD/BlueRay/CD läsare..
Rena CD spelare är bättre där med..

<font size="1">

// I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar //
Musik: http://www.myspace.com/jarnetsweden
Youtube: http://www.youtube.com/bummmer
Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer
</font id="size1">

09 Feb 2011, 21:54
Profile WWW

Kan det ligga i något i din subjektiva uppfattning av vad som låter "bra"? Din bild av hi-fi, "bra ljud" och ljudbilder generellt är säkert präglad av en viss "era" (ähem) även om du uppdaterat den över tid. Ljud är ju något högst subjektivt, och rimligen förändras ljudideal över tid. Dessutom är olika tiders ljudsystem anpassade för att återge olika ljudkällor, och dessutom anpassade för olika ljudegenskaper redan hos det inspelade materialet, beroende på källa, mixning, inspelningsteknik etc. Är det säkert att en person som i och för sig är en kompetent och erfarem ljudnörd, men kanske född på sent åttiotal, gör samma bedömning som du?

/D

09 Feb 2011, 22:11
Profile ICQ WWW

Kan det ligga i något i din subjektiva uppfattning av vad som låter "bra"? Din bild av hi-fi, "bra ljud" och ljudbilder generellt är säkert präglad av en viss "era" (ähem) även om du uppdaterat den över tid. Ljud är ju något högst subjektivt, och rimligen förändras ljudideal över tid. Dessutom är olika tiders ljudsystem anpassade för att återge olika ljudkällor, och dessutom anpassade för olika ljudegenskaper redan hos det inspelade materialet, beroende på källa, mixning, inspelningsteknik etc. Är det säkert att en person som i och för sig är en kompetent och erfarem ljudnörd, men kanske född på sent åttiotal, gör samma bedömning som du?

/D

haha, en person född i slutet av 80-talet tillhör MP3-folket. Har mest lyssnat på 96kbps-filer via sin NOKIA-telefon med halvsunkiga hörlurar på alldeles för hög volym. Den personen skulle nog tycka att min anläggning låter super. Precis som NOKIAn...

skämt åsido, jag förstår vad du menar. Men jag har andra ljudmanicker och stereoanläggningar från senare år som låter bra, så där tror jag inte att felet ligger. Uppenbarligen ligger felet i förstärkaren, eftersom jag använde samma källa och högtalare vid de olika lyssningstillfällena. De gamla grejjorna är ju (var ju) dokumenterat bra ljudmanicker

09 Feb 2011, 22:19
Profile WWW

Du får väl gå in på Carssonplanet:s hemsida och kolla in vilka manicker som är godkända
som transparenta ljudförmedlare.
Eller kolla LTS lista.

09 Feb 2011, 22:26
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Uppenbarligen ligger felet i förstärkaren, eftersom jag använde samma källa och högtalare vid de olika lyssningstillfällena.

Då har du ju ändå felkällor både i att ljudkällan var från en viss tid och därmed möjligen återgavs "bättre" på en viss stärkare och spelare, och återigen det rent subjektiva i vilken ljudbild du uppfattar som "bra".

Quote:
De gamla grejjorna är ju (var ju) dokumenterat bra ljudmanicker

Prexis - återigen är inte heller det allmänna ljudidealet statiskt utan dynamiskt. [:)]

/D

09 Feb 2011, 22:35
Profile ICQ WWW

Ganska vanligt fenomen.
En av anledningarna till att jag inte satsat på snurrljud.

En annan var att en polare byggde ett kanonsystem som blev riktigt bra fast 300K för bio hemma kändes inte som min prio.

Ytterligare en är att jag ganska sällan ser på film.

Jar har en NAD T743 i fall jag ändrar mej. Jag kör TVn i stereo endast fn och låter försteget i 743an driva mina A4-14 och en B2-50. Det funkar helt okäj till TVn och så har jag en gammal Pioneer PD-605 CDspelare.

Några av problem med dom billigare integrerade sourrund burkarna är att deras fokus nästan bara ligger på finesser och inte på ljud. En annan brist är strömförsörjningen- man kan inte driva en massa 100watts kanaler med en pytte trafo. Ström till dom bakre kanalerna brukar det räcka till. Diskreta kretsar , stora eletrolytansamlingar-glöm det.

Har du elektronik för 10k i din 2kanalare så behöver du lägga 30k på snurrelektroniken - där ungefär har du nivån.

Testa och kör 2100 via snurrburken (om du har preout)på främre monitorerna.

Jämför med priserna/balansen ovan så förstår du problemet- billig snurrburk vs ganska dyrt( om än nått decenium gammalt) slutsteg. Du kan bara bli missnöjd med Onkyon .

09 Feb 2011, 23:35
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:
Uppenbarligen ligger felet i förstärkaren, eftersom jag använde samma källa och högtalare vid de olika lyssningstillfällena.

Då har du ju ändå felkällor både i att ljudkällan var från en viss tid och därmed möjligen återgavs "bättre" på en viss stärkare och spelare, och återigen det rent subjektiva i vilken ljudbild du uppfattar som "bra".

Quote:

Prexis - återigen är inte heller det allmänna ljudidealet statiskt utan dynamiskt. [:)]

/D

nåja källan var ju såväl LP från 70-talet via en ny skivspelare som en CD från 2000-talet via en bra CD-uppspelare (BluRay-spelaren)

09 Feb 2011, 23:36
Profile WWW

Ersmarker wrote:

Joshunznera wrote:

Quote:

/D

Hade en chipp på prao rätt nyligen.
Han körde ett par tokrackiga hörlura i sin telefon och tyckte det lät kanonbra!
Slet med honom in i ljudrummet kopplade in mina Sennenheiser HD600 elektrethörlurar i hans telefon(600orna kräver lite ström...)- ingen skillnad![:0]

Kopplade in hans hörlurar i min stereo och körde en A/B/A test med mina hörlurar.
Resultat- han tyckte sina lät bättre!!!!!
Jag hävdade att han hade fel, då ändrade han sej till att mina lät mer naturligt men hans lät bättre- jeflaskitunge!

09 Feb 2011, 23:44
Profile ICQ WWW

Ersmarker wrote:

Joshunznera wrote:

Quote:

/D

Hade en chipp på prao rätt nyligen.
Han körde ett par tokrackiga hörlura i sin telefon och tyckte det lät kanonbra!
Slet med honom in i ljudrummet kopplade in mina Sennenheiser HD600 elektrethörlurar i hans telefon(600orna kräver lite ström...)- ingen skillnad![:0]

Kopplade in hans hörlurar i min stereo och körde en A/B/A test med mina hörlurar.
Resultat- han tyckte sina lät bättre!!!!!
Jag hävdade att han hade fel, då ändrade han sej till att mina lät mer naturligt men hans lät bättre- jeflaskitunge!

Här har vi en helt ny typ av miljöskandal [:D]

"Det är aldrig försent att ge upp"

10 Feb 2011, 01:07
Profile WWW

Rewind till 1967: Far förevisar sin grymma top of the line-monoförstärkare från 1955 för sonen. "Sonen säger - äh, min nya lilla stereoförstärkare här låter bättre." Far säger - "jeflaskitunge, den där platta dassigheten som kommer när man ska dela upp ljudet i två kanaler, hur fasen kan han tycka att det låt bättre. Miljöskadad är vad ungen är!"

[;)]

Nåväl, jag kan också hålla med om att det finns ett annat "liv" i klassiska hi-figrejor. Mycket av det tror jag kommer från ett bättre definierat mellanregister, som ger just en närvaro och klarhet. Mellanregister kontra tydligare fokus på bas- och diskantregister är dock just en ljudidealsfråga. Så my main point still stands, typ.

/D

10 Feb 2011, 01:15
Profile ICQ WWW

Ganska vanligt fenomen.
En av anledningarna till att jag inte satsat på snurrljud.

En annan var att en polare byggde ett kanonsystem som blev riktigt bra fast 300K för bio hemma kändes inte som min prio.

Ytterligare en är att jag ganska sällan ser på film.

Jar har en NAD T743 i fall jag ändrar mej. Jag kör TVn i stereo endast fn och låter försteget i 743an driva mina A4-14 och en B2-50. Det funkar helt okäj till TVn och så har jag en gammal Pioneer PD-605 CDspelare.

Några av problem med dom billigare integrerade sourrund burkarna är att deras fokus nästan bara ligger på finesser och inte på ljud. En annan brist är strömförsörjningen- man kan inte driva en massa 100watts kanaler med en pytte trafo. Ström till dom bakre kanalerna brukar det räcka till. Diskreta kretsar , stora eletrolytansamlingar-glöm det.

Har du elektronik för 10k i din 2kanalare så behöver du lägga 30k på snurrelektroniken - där ungefär har du nivån.

<font color="blue"><b>Testa och kör 2100 via snurrburken (om du har preout)på främre monitorerna.</b></font id="blue">

Jämför med priserna/balansen ovan så förstår du problemet- billig snurrburk vs ganska dyrt( om än nått decenium gammalt) slutsteg. Du kan bara bli missnöjd med Onkyon .

japp, ska göra det i helgen. Det finns en "pre out" från Onkyon so är avsedd för "zone2". Fast det hela lutar nog mest åt att jag kastar ut Onkyon. Det går ju faktiskt att se film i stereo också och det är i första hand en sån jag behöver där ute[:)]

10 Feb 2011, 07:03
Profile WWW

Ersmarker wrote:

Rewind till 1967: Far förevisar sin grymma top of the line-monoförstärkare från 1955 för sonen. "Sonen säger - äh, min nya lilla stereoförstärkare här låter bättre." Far säger - "jeflaskitunge, den där platta dassigheten som kommer när man ska dela upp ljudet i två kanaler, hur fasen kan han tycka att det låt bättre. Miljöskadad är vad ungen är!"

[;)]

Nåväl, jag kan också hålla med om att det finns ett annat "liv" i klassiska hi-figrejor. Mycket av det tror jag kommer från ett bättre definierat mellanregister, som ger just en närvaro och klarhet. Mellanregister kontra tydligare fokus på bas- och diskantregister är dock just en ljudidealsfråga. Så my main point still stands, typ.

/D

Det kommer sej av att INGET är mer definierat- det är själva grejen med HiFi!
Inget skall vara mer markerat. Ett klassisk mål är en sk rak frekvansgång- dvs inte som det är på krogen med förstärkt bas och diskant.

I bilstereotävlingar så ska frekvensgången vara rak till en viss frekvens i basen där den ska skena och gärna dominera ljud bilden.

En annan sak som är svårare att beskriva närvarokänsla dynamik osv, osv.
Att återskapa inspelat ljud . Gitarrister och musiker skapar musik med ofta skapade ljud- det är det man vill fånga.

Vad är det för mening med att sitta i timmar och producera en skiva som ingen hör det fulla resultatet av?

Man har gjort undersökningar på Mp3 generationen med nedslående resultat. En majoritet uppskattade hårdkomprimerade Mp3or bättre en fullupplöst- ett resultat av vana.
En annan märklig kommentar är att "man inte hör någon skillnad för man är ji ingen expert"- ingen har gått från mitt ljudrum utan att tycka att det låter trevligt och svängigt. Ändå är det en budget anläggning i sammanhanget.

Personligen vill jag inte att min anläggning skall förvränga ljuden och målet är att det skall låta som inspelaren har tänkt sej

10 Feb 2011, 08:18
Profile ICQ WWW

Tobbe z wrote:
Det kommer sej av att INGET är mer definierat- det är själva grejen med HiFi! Inget skall vara mer markerat. Ett klassisk mål är en sk rak frekvansgång- dvs inte som det är på krogen med förstärkt bas och diskant. I bilstereotävlingar så ska frekvensgången vara rak till en viss frekvens i basen där den ska skena och gärna dominera ljud bilden. En annan sak som är svårare att beskriva närvarokänsla dynamik osv, osv. Att återskapa inspelat ljud . Gitarrister och musiker skapar musik med ofta skapade ljud- det är det man vill fånga.

Absolut, känns som en bra beskrivning. Definierat var ett lite olycklig ordval från min sida.

Quote:
Man har gjort undersökningar på Mp3 generationen med nedslående resultat.

Nedslående för vem? Tror inte MP3-generationen var särskilt nedslagna över resultatet.

Quote:
En majoritet uppskattade hårdkomprimerade Mp3or bättre en fullupplöst- ett resultat av vana.

Såklart. Vanans makt är stor, precis som jag påpekat hela vägen här. men är det ett problem? För vem i så fall?

Sorry om jag spelar djävulens advokat här, men jag tycker som sagt att det inte är något större problem om var och en blir lycklig på sin övertygelse. (Även om man såklart gärna försöker övertyga dem om nåt annat, precis som gör med musikval och annat... [8D])

/D

10 Feb 2011, 10:44
Profile ICQ WWW

jaja, vad MP3-folket tycker om ljudkvalitet är ju inget man behöver bekymra sig om egentligen..

Bra ljudåtergivning tycker jag fö inte är ngt subjektivt, det är i stor grad objektivt och går att mäta. När jag ska utvärdera en ljudanläggning lyssnar jag på en skiva som är bra producerad och helst med akustiska instrument typ gitarr, piano, blås, congas, ståbas etc. Då vet jag om det låter bra eller ej, jag vet ju hur dessa instrument brukar låta när jag tycker att det låter bra[^]

Däremot är det ju värre att avgöra om en J-M Jarreskiva låter bra. Jag menar, jag vet ju inte hur de ljuden "ska" låta. Då får jag förlita mig på att anläggningen gör sitt bästa även med dessa fyrkantvågor..

Betr Onkyon är jag rätt säker på att den åker ut nu och ersätts med ngt från källaren därhemma. Det var ju ändå mest fjärrkontrollen jag var ute efter och den har ju så mycket knappar att man blir yr i huvudet. JAg hade nöjt mig med två knappar: voym upp resp ned[;)]

10 Feb 2011, 11:55
Profile WWW

Joshunznera wrote:

jaja, vad MP3-folket tycker om ljudkvalitet är ju inget man behöver bekymra sig om egentligen..

Bra ljudåtergivning tycker jag fö inte är ngt subjektivt, det är i stor grad objektivt och går att mäta. När jag ska utvärdera en ljudanläggning lyssnar jag på en skiva som är bra producerad och helst med akustiska instrument typ gitarr, piano, blås, congas, ståbas etc. Då vet jag om det låter bra eller ej, jag vet ju hur dessa instrument brukar låta när jag tycker att det låter bra[^]

Däremot är det ju värre att avgöra om en J-M Jarreskiva låter bra. Jag menar, jag vet ju inte hur de ljuden "ska" låta. Då får jag förlita mig på att anläggningen gör sitt bästa även med dessa fyrkantvågor..

Betr Onkyon är jag rätt säker på att den åker ut nu och ersätts med ngt från källaren därhemma. Det var ju ändå mest fjärrkontrollen jag var ute efter och den har ju så mycket knappar att man blir yr i huvudet. <font color="red"><font size="6">JAg hade nöjt mig med två knappar: voym upp resp ned</font id="size6"></font id="red">[;)]

Fel fel fel, bara en knapp volym UPP!

10 Feb 2011, 12:37
Profile ICQ WWW

Betr Onkyon är jag rätt säker på att den åker ut nu

Pris?

<font size="1">

</font id="size1">

10 Feb 2011, 12:59
Profile WWW

Joshunznera wrote:

Betr Onkyon är jag rätt säker på att den åker ut nu

Pris?

<font size="1">

</font id="size1">

haha, tja jag vet inte riktigt. Ska fundera på saken.

10 Feb 2011, 13:23
Profile WWW

Ställde en fråga ang mina egna hifi "problem" till känd HiFi butik..

Med tanke på vad dom föreslog så är min budget för liten, och även Josh[:D]

<font size="1">

</font id="size1">

10 Feb 2011, 14:05
Profile WWW

Burner wrote:

Ställde en fråga ang mina egna hifi "problem" till känd HiFi butik..

Med tanke på vad dom föreslog så är min budget för liten, och även Josh[:D]

<font size="1">

</font id="size1">

Och vips så landar man på Blocket [:D]

10 Feb 2011, 14:53
Profile ICQ WWW

Jadu, du kan ju slå in på den totala GAS-vägen och löpa linan ut!
Börja laborera med olika rör i din rörstärkare, flytta högtalarna millimetervis, testa alla kända och ökända fabrikat på kablar och be grannarna på gatan stänga av sin ström för att försäkra dig om ett jämt flöde till din anläggning..

Kanske kan du hitta lite inspiration i Junepe's hifi-tråd?
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82218
Underhållande läsning (det är inte bara gitarrister som nördar ner sig i jakten på det perfekta soundet [:)] )

10 Feb 2011, 15:51
Profile
Reply to topic   [ 21 posts ]