View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Jun 2026, 23:04

Reply to topic  [ 19 posts ] 
Bufferns placering 
Author Message

Post Bufferns placering
Nytt projekt på g. Pedalbordets ständiga förändring. Förut hade jag bara Boss-pedaler, dvs buffrade. Nu har jag en del TB i kedjan och blir lite lockad av att få in så många såna som möjligt och en eller två buffrar. Kanske helt rena såna som alltid är på.

<b>Som det ser ut idag:</b>
Wah tb, Boss TU-2 buff, Boss CS-2 buff, Fulltone Fulldrive2 tb, CCP Indie tb, T-Rex Reptile buff?, Boss DM-2 buff & Boss TR-2 buff

<b>Jag har tänkt göra om så här:</b>
Wah tb, Sonic Reserach Turbo Tuner tb, Barber Tone Press tb, Fulltone Fulldrive2 tb, CCP Indie tb, T-rex Reptile buff?, Boss DM-2 buff & Boss TR-2 buff.

<b>Eller så här:</b>
Wah tb, Sonic Reserach Turbo Tuner tb, Barber Tone Press tb, Fulltone Fulldrive2 tb, CCP Indie tb, Fulltone Mini Deja Vibe tb (lillefar [;)]), (om den får plats Boss DM-2 buff), T-rex Reptile buff?

Vad tror ni? Vilken setup borde bli mest användbar och mest optimerad? Är buffern - om det är en i T-Rex bra som buffer som sista pedal? Viben skulle gå att använda som ex tremololiknande pedal, sen är jag svag för vibrato...

Men i en sån här kejda, blir det bättre med en buffer först eller sist eller både och? Förstör en buffer i början hela grejen med tb? Jag kommer givetvis att testa, men om någon säger att det där kommer bli skit så är det ju onödiga pengar på pedaler... Sladdar jag använder är av låg kapacitans och jag alternerar mellan två uppsättningar 6m samt två uppsättningar 3m.

Nu väntar jag på en bra diskussion och goda råd! [:D]

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image

26 Jan 2011, 12:34
Profile WWW

Jag har samma funderingar, så inget bra svar. Men ett svar kommer här i alla fall:
<b>Kapacitans</b> [:D]

Image

26 Jan 2011, 12:59
Profile WWW

Jag har samma funderingar, så inget bra svar. Men ett svar kommer här i alla fall:
<b>Kapacitans</b> [:D]

Image

Tackar! Har ändrat.

Image

26 Jan 2011, 13:13
Profile WWW

Hade den diskussionen med Chad Cmatmods och hans råd är buffer både i början och slutet. Köpte 2 stycken han byggt och det funkar oförskämt bra men fråga mig inte varför [:D]

"Det är aldrig försent att ge upp"

26 Jan 2011, 14:47
Profile WWW

Har du kollat in Skrydstrup BF2M? Den fungerar som buffer och linedriver. Den kopplas in först och sist i kedjan. Använder du fuzz pedaler bör dessa ligga före en buffer.

26 Jan 2011, 17:50
Profile

Har du kollat in Skrydstrup BF2M? Den fungerar som buffer och linedriver. Den kopplas in först och sist i kedjan. Använder du fuzz pedaler bör dessa ligga före en buffer.

Den verkade ju vara klockren - men dyr och stor... Gillade tänket med den annars. Verkar som om effekterna kopplas genom en loop och får förstärkning både innan och efter via buffer. Isolerad tuner out = 1 pedal mindre i kedjan. Men runt 4000:- var saftigt.

Image

27 Jan 2011, 11:55
Profile WWW

Just det, använder inte fuzz. Men vissa wah wah-pedaler gillar väl inte heller buffer?

Image

27 Jan 2011, 11:56
Profile WWW

Det är sant. Jag har testat med min wah pedal både före och efter buffern och jag hör ingen större skillnad. Jag kör med en Fulltone Clyde efter buffern, mest för att det är smidigt att ha både in/out från pedalbordet från samma pedal. In/out jacken på Skrydstrup buffern sitter på höger sida och jag placerar buffern längst till höger på pedalbordet. Jag har en äldre version av BF2M och jag tror de nyare ser lite annorlunda ut.

27 Jan 2011, 13:43
Profile

Kan inte för mitt liv förstå varför någon som inte äger en studio som drar in mångmiljonbelopp skulle lägga 4000 på en sådan....
En buffert som är väl fungerande med de funktionerna kan man bygga för en spottstyver...det är inte raketforskning vi sysslar med........

<i>"If you build it...he will come.""]
<i>"I love the smell of new components in the morning""]

27 Jan 2011, 20:39
Profile

monk wrote:

Kan inte för mitt liv förstå varför någon som inte äger en studio som drar in mångmiljonbelopp skulle lägga 4000 på en sådan....
En buffert som är väl fungerande med de funktionerna kan man bygga för en spottstyver...det är inte raketforskning vi sysslar med........

Håller med och exempelvis tar Chad Matthews Cmatmods 69 dollar för en buffer som funkar hur bra som helst och med tanke på innanmätet går det säkert att bygga en för bråkdelen av även detta pris så Tubis har rätt i detta.

27 Jan 2011, 21:28
Profile WWW

Är det här en sån buffer, månntro? Någon som provat denna? Priset verkar ju ligga rätt i alla fall.

http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... uffer.html

///dacca

"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"

27 Jan 2011, 21:42
Profile

Om du ska ha en buffer framför en drive eller treble booster så ska den vara av bättre kvalisort. Jag hade en CS-2 framför en fulldrive och den störde rätt friskt i bypass. Testa med en TBPLooper så märker du.
Men ut från bordet till stärkaren har jag satt min boss stämmare och det tycker jag funkar.

/T

28 Jan 2011, 00:08
Profile WWW

monk wrote:

Du har helt rätt, den personen är inte jag. Inga miljonbelopp här inte. Är väl mest för min egen skull och min diagnos av perfektionism. [;)]

Skulle du kunna bygga en kopia av en sån mot betalning? Jag kan säkert göra det själv om jag hade en ritning o så.
Man skulle även kunna bygga två små och ha en i börja och en i slutet.

Men en sak som jag aldrig fått klarhet i: det snackas om bra och dåliga buffrar. Hur står sig en buffertpedal ex T-Rex eller Boss i jämförelse med en man bygger själv? Om man vill ha en som är riktigt bra alltså och som inte färgar ljudet utan bara gör så att det låter som om inga pedaler fanns och sladden gick rakt in i stärkaren. Är det ens möjligt? Reklamen för den ovan nämda för 4 laxar lovar ju det och en recension i Fuzz lovordade den som helt magisk.

Image

28 Jan 2011, 00:24
Profile WWW

Tubis wrote:

monk wrote:

Du har helt rätt, den personen är inte jag. Inga miljonbelopp här inte. Är väl mest för min egen skull och min diagnos av perfektionism. [;)]

Skulle du kunna bygga en kopia av en sån mot betalning? Jag kan säkert göra det själv om jag hade en ritning o så.
Man skulle även kunna bygga två små och ha en i börja och en i slutet.

Men en sak som jag aldrig fått klarhet i: det snackas om bra och dåliga buffrar. Hur står sig en buffertpedal ex T-Rex eller Boss i jämförelse med en man bygger själv? Om man vill ha en som är riktigt bra alltså och som inte färgar ljudet utan bara gör så att det låter som om inga pedaler fanns och sladden gick rakt in i stärkaren. Är det ens möjligt? Reklamen för den ovan nämda för 4 laxar lovar ju det och en recension i Fuzz lovordade den som helt magisk.

Image

Läste också den artikeln men blev lite misstänksam med tanke på att det lät lite för bra typ jag fick ett ex med mig hem så tack så mycket repotage. Är det för bra för att vara sant så är det förmodligen inte sant.

Mina små billiga buffrar från Chad Matthew funkar då väldigt bra och visst blir det skillnad men inte som natt och dag skulle jag påstå och mest om man matar ut mycket meter kabel.

28 Jan 2011, 00:40
Profile WWW

Läste också den artikeln men blev lite misstänksam med tanke på att det lät lite för bra typ jag fick ett ex med mig hem så tack så mycket repotage. Är det för bra för att vara sant så är det förmodligen inte sant.

Mina små billiga buffrar från Chad Matthew funkar då väldigt bra och visst blir det skillnad men inte som natt och dag skulle jag påstå och mest om man matar ut mycket meter kabel.

Man får lätt den känslan av alla reportage i fuzz...

Jag ska ta med mitt bord till butiken och testa lite olika saker och se vad som gör skillnad eller ej.

Image

28 Jan 2011, 00:50
Profile WWW

Jag har faktiskt testat flera bufferpedaler och den här låter bäst och är byggd som en pansarvagn. Jag tycker den är värd priset och skulle gärna köpa fler om jag hade behövt. Min var beggad och jag gav 2500:-. Inte mer än för en hygglig overdrivepedal.

Tubis wrote:

monk wrote:

28 Jan 2011, 13:47
Profile

Hade med mig mitt pedalbord till en butik igår och testade kedjan utan boss-pedalerna så att det bara blev tb förutom på den sista pedalen t-rex. Sen kopplade jag in en dedikerad buffer först och testade oxå. Jag gick därifrån utan att ha köpt något alls - vilket jag inte hade räknat med. Jag ville verkligen höra skillnad för att motivera mig själv att byta ut lite buffertpedaler mot boutiqe tb och en dedikerad buffer. Men jag kunde inte höra någon skillnad alls i ton. Med ton menar jag diskant/sprill/strängseparaiton. Men återigen så är det enda som händer i pedalbordet att det tappar ytterst lite volym jämfört med att köra en sladd direkt till stärken. Och efter att ha höjt volymen en milimeter på stärkaren så var det ingen skillnad alls. Jag kunde inte motivera mig själv att byta ut grejerna just nu på grund av det. Så jag börjar tro att boss buffrar inte är så dåliga ändå. Jag hade tex tu-2 med i kedjan och den är ju känd för att sno ton. Det var både en besvikelse som en god sak att testa. Lite volymtapp blir det nog alltid då ett gäng pedaler är med i spelet så länge man inte förstärker signalen samtidigt som man buffrar. Men det lilla tappet kan jag leva med då det knappt är märkbart. Mätte även kablarna hemma och kontrollerade allt och de är ok.

Image

29 Jan 2011, 09:53
Profile WWW

Jag läste i någon tråd att ljudet blir aldrig bättre än den sämsta buffern. Låter logiskt. Det spelar alltså ingen roll om du har tb fram till en dålig buffer och sen har en bra buffer efter den, den dåliga buffern kommer att sabba signalen hela vägen, eller?

Image

02 Feb 2011, 12:50
Profile WWW

Du borde kanske skaffa en looppedal så behöver du inte vara så bekymrad över huruvida pedalen har tb, bra eller dålig buffer.
På mitt pedalbord använder jag en Voodoo Lab Pedalswitcher som fungerar kanon. Den har inbyggd buffer som går att koppla förbi om man inte vill ha den med i kedjan. 4 loopar + en insert loop för volympedal. Går att styra med midi också. Jag tycker ljudet blir bättre med Pedalswitchern jämfört med när jag använder en vanlig kedja med ca 8 tb pedaler utan buffer.

02 Feb 2011, 15:16
Profile
Reply to topic   [ 19 posts ]