View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Jun 2026, 21:54

Reply to topic  [ 17 posts ] 
BBOD 
Author Message

Post BBOD
Bortsett från original TS-808 så tror jag att BJFE Baby Blue OD måste vara världens mest hypade OD-pedal. Alla snackar om den, få har spelat på den, få har råd med den och ännu färre äger en. Ändå har jag ännu inte stött på någon klon av den, som kunnat göra det möjligt för fattiglappar som en annan att få uppleva vad den är tänk att göra.
Vågar folk inte ge sig på Björns grejer, eller är det bara jag som är dålig på att leta?

27 Jan 2011, 02:49
Profile WWW

500 av dessa gjordes innan bristen på komponenter la ner tillverkningen vilket gör dem lite svåra att hitta.

Sen är de goopade vilket gör det lite bökigt att se vilka ingredienser som ingår.

Jag har dessutom för mig att det är någon form av matchade komponenter vilket torde ställa till det ytterligare.

mvh

olle

27 Jan 2011, 07:43
Profile WWW

Jag har haft en BBOD. Den lät väldigt bra men hade alldeles för låg utvolym. Var tvungen att sätta en boost pedal efter för att få upp volymen i nivå med andra pedaler. Jag tror jag gav runt 1500:- för den och sålde den för samma pengar. Borde kanske hållt den lite längre.

27 Jan 2011, 09:41
Profile

Har haft 2 st BBOD i min ägo genom åren som jag enbart sålt för att finansiera andra prylar. Borde behållt den och är sugen på nr 3.
Den finns med på topp 2 listan av alla de odpedaler jag haft genom åren.
Honey Bee är också med på den listan så go Björn go!

/Thomas

27 Jan 2011, 09:45
Profile

Vad är det med den pedalen som är så bra då? ODs finns ju en uppsjö av och det känns svårt att göra en som inte redan är gjord i något sammanhang... Missförstå mig rätt. Jag blev lite nyfiken på vad det är för sorts pedal nu.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image

27 Jan 2011, 10:02
Profile WWW

Lockades trots amatörnivå köpa en sån ny för sådär 6 - 7 år sedan. Spelade då en Classic 30 och tyckte att BBOD:n lät nästan exakt som stärkarens drive-kanal. Inget fel på det ljudet, men det tillförde liksom inte så mycket. (Särskilt med tanke på priset - pedalen kostade nästan lika mycket som stärkaren!) Säkert hädiskt, men så tyckte jag och sålde pedalen med förlust. Idag hade det nog blivit vinst!

Mats

27 Jan 2011, 11:19
Profile

BBOD gör sig absolut bäst i en Fenderstärkare av Blackfacekaraktär.
Minnet kan svika mig lite i mina beskrivningar då det är några år sedan. Men har inte haft många pedaler som svarar så bra på spel och anslag som BBOD. Och ger en dynamisk krämig overdrive.
Om man kollar de amerikanska forumen där den hajpas så snackar många om att det låter lite Dumble om BBOD.
Det ska jag låta vara osagt, då jag inte tror alla har samma referenspunkter då man snackar Dumble, och att de snarare använder uttrycket som något nästan ouppnåeligt, någon slags gitarrsoundsnirvana:-)

Sen kanske Baby Blue:n inte är för alla, då den färgar soundet en del. Men jag tycker den färgar på ett bra sätt och bara tillför positiva egenskaper till gitarrtonen.
Sen tycker inte jag heller att den kanske är värd det pris den går för idag, tycker jag iofs inga pedaler är, och en av anledningarna att jag sålde båda gångerna.

Hursomhelst en bra pedal.

/Thomas

27 Jan 2011, 12:12
Profile

Jag har en och kör den helst genom en blackfacead vibrolux reverb 79.
Jag tycker den är unik på ett par saker. Dels hur organisk disten är i den, sen dels hur bra den rensar upp med gitarrens volym.
Sen har den en treble ratt som tonkontroll som lägger till bettet i ljudet på rätt ställe.
på minussidan så är väl att den är lite svag i volym, men det är inget som stör mig, men den är lite snäll i eq:n så när man fäktas med en till gitarrist så försvinner den något.
Den tycker heller inte så bra om att stackas med andra pedaler framför. jag väljer andra pedaler när jag ska spela humbuckers eller genom vissa andra stärkare.
Den påminner om hur en fuzz jobbar, men låter som en bra bra rörstärkare.
Om ni finns i göteborg får ni gärna testa min.

Jag har honey bee också men det är en helt annan pedal.

/V

27 Jan 2011, 13:08
Profile WWW

Herr Juhl gjorde en volymöknings-modd på min som han kallade V2, det kostade bara ett par hundra om jag minns rätt. Funkar utmärkt!
BBOD fungerar mycket bra med gitarrer med låg utsignal, med stärkare som körs helt rent (gärna Fenderstärkare, men inte nödvändigt Fender). Den har en skön slutstegliknade kompression, krämigt med en lite, lite fuzzig ton, den är väldigt bra på med dessa kombinationer! Bra tonkontroll tycker jag oxå att den har.

Hög utsignal på gitarren (typ vanliga humbuckers och uppåt), stackning med andra pedaler samt överstyrd förstärkare, detta är saker som inte BBOD klarar något vidare "IMHO".

Nä, BBOD är vad jag vet inte "avkletat" av någon och finns inte som schema därför (eller?). Honey Bee finns däremot har jag hört, har en polare som håller på att bygga en till mej, väntar med spänning!

MVH Jonas

27 Jan 2011, 21:00
Profile WWW

Du kan få låna min Honey Bee och jämföra med när han är klar om du vill.
/T

28 Jan 2011, 00:01
Profile WWW

Bortsett från original TS-808 så tror jag att BJFE Baby Blue OD måste vara världens mest hypade OD-pedal. Alla snackar om den, få har spelat på den, få har råd med den och ännu färre äger en. Ändå har jag ännu inte stött på någon klon av den, som kunnat göra det möjligt för fattiglappar som en annan att få uppleva vad den är tänk att göra.
Vågar folk inte ge sig på Björns grejer, eller är det bara jag som är dålig på att leta?

Centaur Klon är väl ännu mera hypad va? Fast den låter iofs väldigt bra med.

28 Jan 2011, 00:02
Profile WWW

/T

Schysst! Försöker att tjata på när jag får möjlighet så att den blir färdig bara, det har tagit sin lilla tid..

Jonas

28 Jan 2011, 14:24
Profile WWW

Om det är problem med låg utsignal så beror det med största sannolikhet på att disten genereras av klippdioder till jord (á la MXR Dist+). Det går att åtgärda genom att sätta flera dioder i serie, även om man då får lite mindre dist vid max gain.

Erik R

28 Jan 2011, 14:31
Profile

Om det är problem med låg utsignal så beror det med största sannolikhet på att disten genereras av klippdioder till jord (á la MXR Dist+). Det går att åtgärda genom att sätta flera dioder i serie, även om man då får lite mindre dist vid max gain.

Erik R

Först ska man få bort det svarta "goop:et":-)

/Thomas

28 Jan 2011, 15:30
Profile

BBOD är helt fantastisk som light OD med blackface Fendrar. Kranar man mer gain så kan jag hålla med om att det drar åt Dumblehållet. Jag kör den som min "alltid på pedal"
Lite boost som får en clean Fender att leva, anslagskänsla

Mer gain ger mer kompression som jag inte är så förtjust i

spelar man blackface Fender skulle jag säga att man inte kan vara utan den.
man kan gärna boosta efter den men inte före. Jag kör Super Hard On

28 Jan 2011, 19:47
Profile ICQ YIM WWW

d95err wrote:

Erik R

Först ska man få bort det svarta "goop:et":-)

/Thomas

Eller, som sagt, så skickar man den bara till Björn Juhl så fixar han högre utsignal för ca 200:- spänn som jag skrev förut[;)]...

Jonas

28 Jan 2011, 22:25
Profile WWW

/T

Jag har oxå en Honey Bee och skall bygga en "klon/wannabe", ska bli spännande. Ska bara bygga tusen andra saker först.[:D]

/Magnus

http://www.tinypedals.com

29 Jan 2011, 01:24
Profile WWW
Reply to topic   [ 17 posts ]